  • 1. Data: 2009-11-28 13:42:45
    Temat: Jutro, tj. 29 listopada 2009... (80 rocznica łódzkiej Salme)
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    ... minie 80 rocznica uruchomienia w Łodzi pierwszej (chyba, źródeł na
    potwierdzenie brak...) w kraju centrali telefonicznej opartej o łącznicę
    Salme firmy Lars Magnus Ericsson... centrala ta działała, z przerwą na
    2WŚ, 55 lat...
    Początkowo miała OIDP, 12.5 tys numerów, Niemcy wywyeźli hmm... nie
    pamietam, 2.5 tysiąca, albo kapkę więcej... jednak po wojnie udało się
    rozbudować urządzenia do pełnej pojemności, 20 tysięcy.
    Centrala ta miała numerację 5-cyfrową o początkowych numerach 2xxxx i
    3xxxx, dzwoniący przez ACMM mogli usłyszeć charakterystycznie brzmiące
    odgłosy procesów łączeniowych.

    Jeśli gdzieś sie rąbnąłem w informacji, czego nie wykluczam, proszę o
    wskazanie błędu i jego korektę.

    --
    D4
    Tu przerwał, lecz róg trzymał, wszystkim się zdawało,

  • 2. Data: 2009-11-28 15:14:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 28 Nov 2009 14:42:45 +0100, Sempiterna wrote:
> [...]
    >potwierdzenie brak...) w kraju centrali telefonicznej opartej o łącznicę
    >Salme firmy Lars Magnus Ericsson... centrala ta działała, z przerwą na

    A co - w czasie wojny telefony wylaczono ?
    Pierwsza w niepodleglym kraju, czy pierwsza na obszarze kraju w ogole?

    >Początkowo miała OIDP, 12.5 tys numerów, Niemcy wywyeźli hmm... nie
    >pamietam, 2.5 tysiąca, albo kapkę więcej... jednak po wojnie udało się
    >rozbudować urządzenia do pełnej pojemności, 20 tysięcy.

    No no .. Szwedzi przez 25 lat produkowali ten model, nowsze byly
    kompatybilne, czy pozbierano z innych miejsc w kraju ?

    A co to w ogole bylo - Strowger ?

    J.

  • 3. Data: 2009-11-28 15:48:15
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    > A co - w czasie wojny telefony wylaczono ?

    Tu i ówdzie... Numerów się raczej nie wywiezie z działających urządzeń.

    > Pierwsza w niepodleglym kraju, czy pierwsza na obszarze kraju w ogole?

    Tego typu.

    > No no .. Szwedzi przez 25 lat produkowali ten model, nowsze byly
    > kompatybilne, czy pozbierano z innych miejsc w kraju ?

    Trudno mi powiedzieć.

    > A co to w ogole bylo - Strowger ?

    Gdzie Rzym, a gdzie Krym...
    To są tak różne konstrukcje, że nie ma co ich porównywać.

  • 4. Data: 2009-11-28 16:51:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 28 Nov 2009 16:48:15 +0100, Sempiterna wrote:

    >Tu i ówdzie... Numerów się raczej nie wywiezie z działających urządzeń.

    Ale wywiezli w 39 czy 45 ?

    Bo tak w ogolnosci to mi sie wydaje ze telefony przez cala okupacje
    dzialaly ..

    >Gdzie Rzym, a gdzie Krym...
    >To są tak różne konstrukcje, że nie ma co ich porównywać.

    A, to poprosze jakis link do tego systemu.

    J.

  • 5. Data: 2009-11-28 20:48:25
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    > Ale wywiezli w 39 czy 45 ?

    Raczej spodziewam sie pod koniec. Moje źródło niestety, nie zeznało
    tego.

    > Bo tak w ogolnosci to mi sie wydaje ze telefony przez cala okupacje
    > dzialaly ..

    Ano właśnie. Ino, mogły w ograniczonym rozmiarze...

    > A, to poprosze jakis link do tego systemu.

    http://images.google.pl/images?client=opera&rls=pl&q
    =strowger&sourceid=opera&oe=utf-8&um=1&ie=UTF-8&ei=H
    VkRS-vULomF4Qbo4KiBBA&sa=X&oi=image_result_group&ct=
    title&resnum=4&ved=0CBwQsAQwAw

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Strowger_32AB

    A (sam wybierak) Salme (uwaga, obrazek ponad 5 MB):
    http://media.ericsson.pl/pkf/468/11597/salme.jpg

  • 6. Data: 2009-11-29 18:49:51
    Od: wiencek <w...@p...fm>

    J.F. <j...@p...onet.pl> w wiadomości
    <news:35l2h5t6ki4o6afekbaoi1426ifr7nq9d4@4ax.com> napisał:

    > A, to poprosze jakis link do tego systemu.

    http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-G-5335-11.j
    pg
    http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-G-5335-13.j
    pg
    http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-G-5324-8.jp

    i stanowisko do testowania:
    http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-G-5335-8.jp

    Wszystkie powyższe to oczywiście Salme.

    --
    Tomasz Więckowski

  • 7. Data: 2009-11-30 11:23:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wiencek" <w...@p...fm> napisał w wiadomości
    .pl...
    > J.F. <j...@p...onet.pl> w wiadomości
    >
    > http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-G-5335-11.j
    pg
    > Wszystkie powyższe to oczywiście Salme.

    Wow, coz za cudenko.

    Ale czy ja sie dobrze domyslam ze az tak bardzo od Strowgera to sie
    nie rozni, tylko zamiast w pionie, to wybierak porusza sie
    "w glab" ?

    .. Czy ja dobrze licze ze pozycji jest 25 lub 26 .. to jakby malo
    przystoi do telefonicznego systemu numeracji ?

    J.

  • 8. Data: 2009-11-30 11:53:09
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

> [...]
    >
    > Ale czy ja sie dobrze domyslam ze az tak bardzo od Strowgera to sie
    > nie rozni, tylko zamiast w pionie, to wybierak porusza sie

    Tak, jest to wybierak obrotowo-promieniowy - najpierw się obraca do
    żądanej pozycji, a później idzie w głąb, aby styknąć.

    > .. Czy ja dobrze licze ze pozycji jest 25 lub 26 .. to jakby malo
    > przystoi do telefonicznego systemu numeracji ?

    To akurat nie jest ZTCW centrala biegowa, przez co raczej nie ma takiej
    zbieżności z numeracją. Można sobie inaczej postopniować, o ile takie
    coś jest stosowane (nie mam opisu, więc nie chcę kłamać).
    Z racji, że to łącznica zawierająca rejestry, to można to w zasadzie
    dowolnie oprogranować. Bardziej widzę tu podobieństwo do łącznic z
    wybierakami krzyżowymi, gdzie także nie ma ścisłego związku wielkości
    wybieraków (oczywiście, pewna zależność jest, ale nie wprost), z
    pojemnością centrali, bardziej bym się spodziewał z jej obciążeniem,
    wtedy więcej organów łączeniowych, by uniknąć tzw. blokady wewnętrznej -
    w uproszczeniu jest to stan, gdy wskutek obciążenia ruchem (i/lub
    awarii) nie jest z braku dostępnych organów, możliwe zestawienie
    połączenia od punktu A do punktu B. Powiedzmy, że pewien uproszczony
    obraz tego mamy w sytuacji porannego szczytu - jest przynajmniej jedno
    miejsce, gdzie musimy choć na moment zatrzymać się i poczekać...
    Musiałbym to na kartce rozrysować, dla lepszego objaśnienia, słowem
    pisanym niezbyt mi to wychodzi.

  • 9. Data: 2009-12-05 21:42:25
    Od: Ślązak <s...@k...org.pl>

    Użyszkodnik Sempiterna napisał:

    > A (sam wybierak) Salme (uwaga, obrazek ponad 5 MB):
    > http://media.ericsson.pl/pkf/468/11597/salme.jpg

    Sławeczku, macalim to-to onegdaj u jusew'a na opojskim spotkaniu pmt :-)
    Stare czasy, ale kferro i ja pamiętamy do dziś wiśnie w spirytusie :-) Za to
    za cholerę nie pamiętam, kto wtedy przywiózł był ten exponat Salme ;-)

    --
    Ślązak

  • 10. Data: 2009-12-05 22:40:02
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik "Ślązak" <s...@k...org.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > :-) Stare czasy, ale kferro i ja pamiętamy do dziś wiśnie w spirytusie
    > :-) Za to za cholerę nie pamiętam, kto wtedy przywiózł był ten exponat

    Muszę sobie przypomnieć, kto wtedy był :)
    Bo nie wiem czemu, mnie się Artur Szymański kojarzy, ale nie pamiętam,
    by byl z nami wtedy... Nie mógł być to Kferro? Wiem, że z Andrzejem
    rozmawiałem wtedy o płytkach tłumiących w wybierakach.
    Hmm... bo przyznam, że samo macanie wybieraka kojarzę, ale jakoś nie
    mogę tego faktu podpiąć pod nasze ówczesne spotkanie... czyżbym tak
    zapietruszył, że mi się pamięć urwała? :))
    Bo wiem, że trochę mnie rozpuściło :) Ale odbyło się bez indeksowania
    drzewa binarnego NTFS, no, bez tego od Mandelbrota :)