  • 21. Data: 2013-09-18 10:30:52
    Temat: Re: NAS domowy
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 17/09/2013 23:21, BartekK wrote:
    > Na "prawdziwych" nasach (np netgear readynas duo/ultra), które mają
    > kawałek prawdziwego procesora - bez problemu po windowsowym otoczeniu
    > sieciowym (samba/smb) leci praktycznie zawsze >50MB/s, a często ponad
    > 65MB/s (sieć 1Gbit).

    Ultra - zgoda. Ale DUO to przecież SPARC w V1 i ARM w V2, więc nie do
    końca *taki* "prawdziwy" i *te* transfery. ;D
    Na DUO (SPARC) mam ~18MB/s zapis. Na TS-112 (AFAIR na tym samym, albo
    podobnym ARMie co NSA310) mam do 45MB/s zapis (1Gb LAN) - IMO trochę
    mało te 12MB/s na NSA310, o którym wcześniej mowa.
    Ogólnie RND V1 to już dość stara konstrukcja przez co bardzo tania, a
    radzi sobie zadziwiająco dobrze - polecam każdemu jako pierwszy krok
    zabawy z NAS. Obudowa też bardzo wygodna - 2 kieszenie, no ale z drugiej
    strony jak często wyciąga się dyski z NASa?

    I jeszcze jedna uwaga. NETGEAR namieszał z wersjami, tj. V1 (specjalnie
    z dzużej) jest w dwóch wersjach v1, v2 (z małej, oznaczone na spodzie
    obudowy) obie ze SPARC. Do tego jest nowa wersja V2 na ARM (te wersje
    mają wyraźnie oznaczone V2 z przodu obudowy).
    Często widzę aukcje V1v2, sugerujące, że to V2 (każdy łapie? ;D).
    Poniżej opis jak rozpoznać "od tylca"
    http://www.rnasguide.com/2012/01/09/how-to-tell-whet
    her-i-have-a-duo-v1-or-duo-v2-or-nv-v1-or-nv-v2/
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 22. Data: 2013-09-18 10:56:40
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-09-18 10:30, Michal Lukasik pisze:

> [...]
    > obudowy) obie ze SPARC. Do tego jest nowa wersja V2 na ARM (te wersje
    > mają wyraźnie oznaczone V2 z przodu obudowy).
    No to ja miałem DUO V2 , bo jest usb3.0 i zewnętrzny zasilacz. A tak
    stacjonarnie to używam utra4 i ultra2, i to naprawdę zapierdziela. Po
    zmianie ramu 128MB>1GB nawet dlna mu niestraszne

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 23. Data: 2013-09-18 11:29:35
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 18/09/2013 09:56, BartekK wrote:

    > No to ja miałem DUO V2 , bo jest usb3.0 i zewnętrzny zasilacz. A tak
    > stacjonarnie to używam utra4 i ultra2, i to naprawdę zapierdziela. Po
    > zmianie ramu 128MB>1GB nawet dlna mu niestraszne

    To jest dobre w NETGEAR, że nie ma problemu z upgrade RAM - do V1v2 też
    dałem 1GB i widać różnicę w stsunku do 256MB w standardzie.
    Ostanio "łamię się" nad zamianą tgo RND i TS-112 na coś z ARM albo x86 i
    na 2 dyski (zast. domowe - DLNA, sqeezebox, 3xWWW (Wordpress), backup,
    torrent). Taki kompromis między tym co chcę, a co potrzenuję to TS-221
    (ARM, nowy), albo właśnie coś z ULTRA Netgear (x86, używane). Byłem już
    zdecydowany na ReadyNAS 102 (ARM, nowy) ale jak się naczytałem jak
    skopano firmware to się wstrzymałem (duży minus dla NETGEAR, nie
    skreślam go tylko i wyłącznie z sentymentu do RND, AFAIK największe
    błędy poprawiono*, ale nadal "kuleje").

    *(usunięty, ale wypuścić firmware z takim błędem?) problem z obsługą
    plików >4GB do w tych czasach obciach. :/
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 24. Data: 2013-09-18 12:21:32
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-09-18 11:29, Michal Lukasik pisze:

> [...]
    > skopano firmware to się wstrzymałem (duży minus dla NETGEAR, nie
    > skreślam go tylko i wyłącznie z sentymentu do RND, AFAIK największe
    Mi najbardziej podoba się w ultra4 totalnie oddzielenie danych
    widzianych z zewnątrz od danych trzymanych na dyskach - raidZ,
    ewidentnie widać że jest to "grubo cachowane" - wrzucam stado małych
    plików, i lecą jak szalone, jak na ssd, bez radykalnego zwolnienia
    dlatego że to małe pliki. Dopiero po chwili zaczynają hdd w NAS coś
    robić, a pliki nadal lecą z tą samą prędkością. No i dyski sobie
    wymieniam "w locie" - z początkowego setupu już żadnego nie zostało, a
    dane ciągle leżą.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 25. Data: 2013-09-18 12:44:37
    Od: robot <r...@v...pl>

    W dniu 2013-09-17 18:13, Oli pisze:
    > A propos,jakie używacie programy do backupu?

    Ja od zawsze SyncBackSE i sobie chwalę.

    --
    pozdro

  • 26. Data: 2013-09-18 13:40:58
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    robot nabazgrał(a):

    > Ja od zawsze SyncBackSE i sobie chwalę.

    Prawdziwy hardcore nie robi backupu :)

  • 27. Data: 2013-09-18 14:48:40
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Wed, 18 Sep 2013 13:40:58 +0200, Chris napisał(a):

    > Prawdziwy hardcore nie robi backupu :)

    A po utracie danych pije domestos i zagryza szerszeniami ;-)

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 28. Data: 2013-09-18 15:43:05
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Oli wrote:
> [...]
    >
    > W internecie znalazłem pochlebne oceny dla Synology i QNAP
    > Skłaniam się do wersji QNAP TS-212
    > Jaka jest wasza opinie o tym modelu
    >
    > Dysków nie mam w rezerwie więc muszą kupić
    > Dysk 2TB WD RED WD_WD20EFRX lub
    > Dysk 2TB Seagate NAS SEA_ST2000VN000 lub
    > Dysk 2TB Seagate 2TB HDD ST2000DM001
    > Co byście wybrali ?
    >
    > Czy do do tego dysku NAS jest konieczny UPS?. Czy może się uszkodzić w
    > przypadku zaniku prądu
    >
    > Rok temu była tu dyskusja o TS-212. Zamierzał kupić PK. Kupiłeś?
    >
    > Ma ktoś doświadczenia eksploatacyjne z używania TS-212 lub

    Popatrz na serię ReadyNAS od Netgeara. Osobiśmie mam ReadyNAS Duo od
    ponad roku i jestem bardzo zadowolony. Obecne modele opowiadające temu
    nazywają się ReadyNAS 102, RedyNAS 202 itp.

    Moim zdaniem nie warto kupować NASa z dolnej półki, jakim jest Zyxel.
    Szybko się przekonasz, że nie wystarcza, bo za słaby procesor, bo za
    wolny transfer po sieci, bo nie posiada wielu przydatnych funkcji i albo
    będziesz żył dalej z poczuciem, że masz nie takiego NASa, jakiego byś
    chciał, albo wysupłasz kasę od nowa na prawdziwego NASa.
    Polecam także zdecydowanie zakup NASa dwudyskowego, a nie
    jednodyskowego. Samo urządzenie (bez dysków) jednodyskowe jest zaledwie
    minimalnie tańsze niż urządzenie dwudyskowe. A NAS dwudyskowy
    (przynajmniej tak jest w przypadku ReadyNASów) może pracować z jednym
    dyskiem - jeżeli na razie żal Ci forsy na dwa dyski - a drugi dysk można
    dołożyć w przyszłości. To znacznie poprawi bezpieczeństwo danych,
    umożliwi podmianę dysków i expansję "w locie", poprawi wydajność przy
    obciążeniu więcej niż jednym zadaniem.

  • 29. Data: 2013-09-18 18:02:50
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Poldek napisał:

> [...]
    > nazywają się ReadyNAS 102, RedyNAS 202 itp.
    >
    > Moim zdaniem nie warto kupować NASa z dolnej półki, jakim jest Zyxel.

    Znaczy ja sie wtrace jako fan mojego Zyxela. Zakupu (taniego,
    jednodyskowego) NAS dokonalem swiadomie kierujac sie stosunkiem ceny do
    pozostalych wymagan jakie mialem. I calkiem swiadom, ze byc moze strace
    te 250 złotych (tyle sam NAS) ale okazalo sie, ze w przeznaczonych
    zadaniach "daje rade" tak, ze jestem zadowolony. Oczywiscie, moglbym
    chciec miec linuksa w srodku bardziej wypasionego, postawic to i tamto,
    ale mnie to niepotrzebne. W moim przypadku wiec placac wiecej -
    przeplacilbym.

    To tyle w kwestii oplacalnosci :) ktora zalezy od wymagan/oczekiwan.

> [...]
    > dołożyć w przyszłości. To znacznie poprawi bezpieczeństwo danych,
    > umożliwi podmianę dysków i expansję "w locie", poprawi wydajność przy

    To tez zalezy. Mialem dwudyskowego, ale wiadomo - dwa dyski wiecej pradu
    ciagna, wiecej halasuja, wiecej sie grzeja. Poniewaz NAS sluzy mi za
    kopie 1:1 dysku w PC wiec o bezpieczenstwo danych sie nie martwie (o
    tyle o ile, bo dobry meteor moze uszkodzic mi cala chate i zmiesc z
    ziemi jak WTC ;)

  • 30. Data: 2013-09-18 18:31:04
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Wed, 18 Sep 2013 15:43:05 +0200, Poldek napisał(a):

    > Popatrz na serię ReadyNAS od Netgeara. Osobiśmie mam ReadyNAS Duo od
    > ponad roku i jestem bardzo zadowolony. Obecne modele opowiadające temu
    > nazywają się ReadyNAS 102, RedyNAS 202 itp.

    Popieram, tez mam ten model, tylko od ponad 3 lat. Jedynie rozszerzylem ram
    do 1GB. Smiga bez problemu. Jest do niego sporo dodatkowego softu typu svn,
    torrent, serwer webowy, php, mysql, etc. Nawet jest iSCSI i w Win7 mam dysk
    oparty o ten protokol. Jedyna wada to nie wspolpracuje z dowolnymi HDD tylko
    trzeba dopasowac z listy dyskow zgodnych, chodzi o edycje serwerowe dyskow.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K