  • 1. Data: 2010-02-15 00:46:43
    Temat: NAS do firmy
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Szukam NAS do firmy do backupów danych, pod 4 lub więcej dysków,
    powierzchnia do wykorzystania > 6 TB, wymagane iSCSI, szyfrowany rsync,
    współpraca z AD, możliwość rozszerzenia powierzchni. Po przejrzeniu
    dostępnych propozycji biorę kilka firm pod uwagę:

    THECUS N8800 Rack (8 dysków)
    NETGEAR ReadyNAS 2100 8 TB Rack lub NVX RNDP6350
    QNap TS-659 Pro
    Synology RS409+ lub DS509+

    Zdziwiła mnie bardzo niska cena urządzenia Thecus, jak na sprzęt rackowy
    z podwójnym zasilaczem jest więcej niż przyzwoita. Niestety, zupełnie
    nic mi nie mówi nazwa producenta. Liczę na to, że ktoś życzliwy napisze
    mi kilka słów na temat produktów i oprogramowania tej firmy.

    A może macie jakieś inne propozycje? Albo jakieś uwagi odnośnie
    produktów, które wymieniłem? Dołączanego oprogramowania? Niby wszystkie
    one funkcjonalnie są podobne, wybór jest trudny...
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 2. Data: 2010-02-15 08:31:58
    Temat: Re: NAS do firmy
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    Michal Kawecki pisze:

    > Synology RS409+ lub DS509+

    Ja korzystam z DS409+. Ma całkiem fajnie chodzące ISCSI (np. nie musisz
    statycznie poświęcać powierzchni przeznaczonej na ISCSI). DS409+ to co
    prawda bardziej domowe urządzenie (nie jest 19"). Na razie wstawiłem 4 x
    1.5 TB w dyskach green Samsunga. Mimo wolnych dysków, nie jestem w
    stanie wysycić kanału kopiując pliki np. z laptopa.
    To czego nie jestem pewien to dostępności modułów rozszerzających DX-5.
    NASa wykorzystuję jako SMB oraz iSCSI dla VMware.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2010-02-15 23:28:04
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Mon, 15 Feb 2010 09:31:58 +0100, Piotr Rezmer napisał(a):

> [...]
    > To czego nie jestem pewien to dostępności modułów rozszerzających DX-5.
    > NASa wykorzystuję jako SMB oraz iSCSI dla VMware.

    Dzięki i za te informacje. Tak przy okazji - Synology oferuje chyba
    jakiś programik do tworzenia backupów stacji roboczych. Potrafi on
    działać w tle, bez interwencji użytkownika, i kopiować pliki otwarte i
    zablokowane? Używa do tego rsync-a czy kopiuje zawsze pliki w całości?

    A coś w temacie firmy Thecus i jej NAS-ów? Nikt nic nie wie? To chyba
    będę pionierem ;-).

  • 4. Data: 2010-02-16 00:08:10
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 16.02.2010 00:28, Michal Kawecki wrote:

    > A coś w temacie firmy Thecus i jej NAS-ów? Nikt nic nie wie? To chyba
    > będę pionierem ;-).

    Uzywalem/uzywam ich urzadzen n4100 (4 dyski), n5200, n5200pro (5 dyskow)
    - z tym, ze w kazdym z nich wymienilem system operacyjny na wlasny (Debian).

    Do sprzetu zastrzezen nie mam.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 5. Data: 2010-02-16 06:19:59
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Tue, 16 Feb 2010 01:08:10 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > Uzywalem/uzywam ich urzadzen n4100 (4 dyski), n5200, n5200pro (5 dyskow)
    > - z tym, ze w kazdym z nich wymienilem system operacyjny na wlasny (Debian).
    >
    > Do sprzetu zastrzezen nie mam.

    Mógłbyś napisać dwa słowa o tym, czego Ci najbardziej brakowało w
    firmowym oprogramowaniu? Ja się doczytałem, że na przykład brakuje rsync
    i chyba nie można go dodać poprzez doinstalowanie. Jakie ma możliwości
    firmowy programik Nsync do backupów stacji roboczych? Nie mogę znaleźć
    dokumentacji...

  • 6. Data: 2010-02-16 08:07:49
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    Michal Kawecki pisze:

> [...]
    > działać w tle, bez interwencji użytkownika, i kopiować pliki otwarte i
    > zablokowane? Używa do tego rsync-a czy kopiuje zawsze pliki w całości?

    Przyznam się, że do backupów plików używam od jakiegoś czasu BackupPC.
    Na razie nie bawiłem się oprogramowaniem do backupu Synology.
    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2010-02-16 09:30:20
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 16.02.2010 07:19, Michal Kawecki wrote:

    > Mógłbyś napisać dwa słowa o tym, czego Ci najbardziej brakowało w
    > firmowym oprogramowaniu?

    Brakowalo mi przede wszystkim elastycznosci, jaka daje typowa
    dystrybucja Linuksa.
    Wtedy nie bylo jeszcze w firmware targetu iSCSI; a ten co jest teraz,
    pozostawia wiele do zyczenia - no ale ja jestem wymagajacy i mam
    wymagajace srodowisko ;)

    Brak serwera SSH, mozliwosci doinstalowania wlasnych narzedzi do
    monitoringu, ustandaryzowanie z reszta serwerow w firmie itp. itd.

    > Ja się doczytałem, że na przykład brakuje rsync
    > i chyba nie można go dodać poprzez doinstalowanie.

    Wlasnie to jeden z takich przykladow, gdzie brakuje elastycznosci -
    producent cos sobie wymysli, i jego wizja swiata jest jedyna prawidlowa...

    > Jakie ma możliwości
    > firmowy programik Nsync do backupów stacji roboczych? Nie mogę znaleźć
    > dokumentacji...

    Szczerze mowiac nie wiem, nie korzystalem.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 8. Data: 2010-02-16 09:31:20
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 16.02.2010 09:07, Piotr Rezmer wrote:

    > Przyznam się, że do backupów plików używam od jakiegoś czasu BackupPC.

    B. dobry program, uzywam go do backupu kilku TB danych.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 9. Data: 2010-02-16 14:21:00
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Michal Kawecki <k...@o...px> wrote:

    > Szukam NAS do firmy do backupów danych, pod 4 lub więcej dysków, powierzchnia
    > do wykorzystania > 6 TB, wymagane iSCSI, szyfrowany rsync, współpraca z AD,
    > możliwość rozszerzenia powierzchni.

    Czy obudowa Rack to wymóg?
    iSCSI to pod jakieś konkretne zastosowanie, konkretnego klienta?
    Współpraca z AD w jakim zakresie?
    Jaki masz budżet?

    Piszesz, że 4 lub więcej dysków i powierzchnia do wykorzystania 6TB ale nie
    piszesz jakiego poziomu RAID wymagasz. Np. dla RAID5 i 4 dysków jeżeli chcesz
    6TB to musisz zastosować najdroższe dyski 2TB.

    Wariant dla 4 dysków:
    1x TS-459 Pro - ~4000zł
    4x WD20EARS - ~3000zł
    Razem - ~7000zł
    TB w RAID5 - 6 co daje 1200zł za 1TB w RAID5

    Wariant dla 6 dysków:
    1x TS-639 Pro - ~5200zł
    6x WD15EARS - ~2400zł
    Razem - ~7600zł
    TB w RAID5 - 7 co daje ~1100zł za 1TB w RAID5

    Itd. tak więc to mocno zależy od tego jaki chcesz RAID, ile dysków i jakie
    dyski. Powyżej liczyłem dla dysków WD Green, jakbyś brał dedykowane dla RAID to
    są ok. dwa razy droższe co wyraźniej podkreśliłoby różnice per 1TB. Generalnie
    jak myślisz o rozbudowie to ja bym brał obudowę z jak największą ilością zatok
    na dysk.

    Tyle, że przy pewnych ilościach i wymaganiach i tak dojdziesz już do momentu,
    w którym NAS jest nieopłacalny i lepiej zainwestować w normalną maciorę.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 10. Data: 2010-02-17 06:23:56
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Tue, 16 Feb 2010 15:21:00 +0100, Konrad Kosmowski napisał(a):

    > Czy obudowa Rack to wymóg?

    Nie. Tym bardziej, że ograniczy to ilość dysków (oczywiście w założonym
    budżecie).

    > iSCSI to pod jakieś konkretne zastosowanie, konkretnego klienta?

    Tak, VMWare i ew. W2k3.

    > Współpraca z AD w jakim zakresie?

    Wystarczy podstawowy.

    > Jaki masz budżet?

    10k z dyskami.

    > Piszesz, że 4 lub więcej dysków i powierzchnia do wykorzystania 6TB ale nie
    > piszesz jakiego poziomu RAID wymagasz. Np. dla RAID5 i 4 dysków jeżeli chcesz
    > 6TB to musisz zastosować najdroższe dyski 2TB.

    Cóż, wolę dmuchać na zimne. RAID 6. Miałem już przypadek, że jeden po
    drugim padły mi dwa dyski SAS w macierzy HP RAID10. Statystycznie
    niezwykle rzadka sytuacja, ale jak widać, zdarza się.

    > Wariant dla 4 dysków:
    > 1x TS-459 Pro - ~4000zł
    > 4x WD20EARS - ~3000zł
    > Razem - ~7000zł
    > TB w RAID5 - 6 co daje 1200zł za 1TB w RAID5
    >
    > Wariant dla 6 dysków:
    > 1x TS-639 Pro - ~5200zł
    > 6x WD15EARS - ~2400zł
    > Razem - ~7600zł
    > TB w RAID5 - 7 co daje ~1100zł za 1TB w RAID5

    Zgadza się. W międzyczasie przyjrzałem się interfejsom w QNap i NetGear
    ReadyNas Pro i ten drugi powalił mnie na kolana. Ma wszystkie funkcje
    jakich potrzebuję, lekkie surowe menu, bardzo szczegółowe opcje dla
    każdej ważnej funkcji, no generalnie od razu widać że to sprzęt dla
    administratora firmy, a nie do domu. QNap, mimo iż pozycjonuje się jako
    sprzęt biznesowy, wygląda przy nim jak zabawka.

> [...]
    > jak myślisz o rozbudowie to ja bym brał obudowę z jak największą ilością zatok

    Odnośnie dysków WD Green - widziałem trochę postów o problemach przy
    współpracy NAS z nimi. Chyba nie zaryzykuję. Zwykłe dyski SATA Seagate
    mi wystarczą, bez RAID.

    > Tyle, że przy pewnych ilościach i wymaganiach i tak dojdziesz już do momentu,
    > w którym NAS jest nieopłacalny i lepiej zainwestować w normalną maciorę.

    Masz całkowitą rację. Gdyby nie chroniczny brak czasu, postąpiłbym
    inaczej - kupiłbym jakiś używany serwer z półką na dyski SATA albo tego
    Thecusa, o któym pisał wcześniej Tomasz Chmielewski, i przerobiłbym go
    pod swoje potrzeby. Taki sprzęt jest teraz śmiesznie tani, np. HP G380
    na Xeonach z półką na 6 dysków (niestety 2,5") kosztuje 1-1,5 kpl...