  • 1. Data: 2009-07-13 21:40:23
    Temat: Monitor, odbitka, kolory
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    Przygotowałem sobie trochę zdjęć do wykonania odbitek. Obróbkę wpierw
    robiłem na takim-tam-sobie-laptopie z niby-skalibrowaną matrycą, a
    później obejrzałem jeszcze na CRT skalibrowanym na 6500 stopni.
    Spodziewałem się że zdjęcia będą ciepłe/lekko zżółknięte, ale to co
    wyszło z labu zadziwiło mnie kompletnie - wszystkie zielone elementy
    były wyraźnie żółtozielone, generalnie zdjęcia były zdecydowanie
    przeżółcone, o wiele więcej niż się spodziewałem. Zrobiłem szybką
    korektę krzywymi na paru sztukach, do labu, efekt już był
    zadawalający. Zacząłem porównywać na ekranie monitora oba zdjęcia, i:
    * istotnie, wszystko było za żółte (po sprawdzeniu pipetką),
    * jak wyświetliłem oba warianty zdjęć obok siebie, to oczywiście
    zażółcenie wersji pierwszej stało się od razu widoczne, ale:
    + jednak wersja pierwsza była odbierana przezemnie jako bardziej
    ,,neutralna'' a wersja poprawna jako zbyt ,,zimna''
    Jeżeli jednak zdjęcia były wyświetlane osobno (tj. nie widziałem obu
    na raz) ,,na oko'' oba warianty oceniałem jako dobre.

    Ja zdaję sobie sprawę, że sprawdzając pipetką pewne kolory mogę
    uniknąć takich niespodzianek, ale w jaki sposób zabezpieczyć się przed
    nimi gdy patrzę na ekran monitora?
    --
    Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
    dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

  • 2. Data: 2009-07-14 08:40:08
    Temat: Re: Monitor, odbitka, kolory
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    Są dwie opcje:
    1) Oświetlenie, którego używasz ma zbyt niską skorelowaną temperaturę
    barwową. Jeśli użyłeś np. światła żarowego o temp. 2850K lub powiedzmy
    masz w pokoju żółte zasłony/ściany, mogło to ocieplić tonację zdjęcia.
    Oglądnij odbitkę kładąc ją na parapecie odsłoniętego okna.
    2) Spróbuj skalibrować monitor do nieco niższej temperatury barwowej -
    5000-6000K. Teoretycznie profile wyjściowe liczone są dla D50 (5000K),
    więc oby poprawnie odwzorować barwy odbitki oglądanej w normalizowanym
    oświetleniu do oceny barw (ok. 5000K), należałoby skalibrować monitor
    również do 5000K. W praktyce - z uwagi na charakterystykę
    podświetlenia monitora - lepszą wizualną zgodność osiąga się jednak na
    nieco wyższych temperaturach (przy 5000K obraz jest zbyt żółty).

  • 3. Data: 2009-07-16 21:11:38
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 14 Jul 2009 01:40:08 -0700 (PDT), Czornyj <m...@c...pl>
    wrote:

    Jeszcze jedno - czy takie skuteczne ,,kasowanie'' żółtawych
    przebarwień może mieć związek z tym, że noszę okulary
    fotochromatyczne, a te, akurat, właśnie mają kolor żółtawy (b. słaby w
    pomieszczeniach, ciemnobursztynowy w słońcu) - tak więc nauczyłem się
    eliminować przebarwienia o tym kolorze? Inna rzecz, że jak zdejmę
    okulary w pełnym słońcu to wszystko wydaje mi się blade, wypłowiałe i
    ,,zimne''.