  • 31. Data: 2010-04-04 23:12:56
    Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Michał pisze:

    > Tu zgoda, ale maksymalna moc jest uzyskiwana tam, gdzie już kończą się
    > możliwości dalszego przyspieszania na danym biegu.

    Tam właśnie postawiony jest redline w seryjnych silnikach.

    > Niby tak, ale w normalnym codziennym użytkowaniu pojazdu sensowniejsze
    > wydaje się unikanie piłowania do odcięcia.

    W codziennym użytkowaniu rzadko jest potrzeba osiągania maksymalnego
    przyspieszenia i w ogóle wciskania gazu do dechy. To i idzie za tym
    rzadkie osiąganie maksymalnych obrotów silnika.

    Natomiast jeżeli chcemy wykorzystać całą moc silnika żeby przyspieszyć
    możliwie szybko to poprawnym, oszczędnym, ekologicznym itp. itd.
    rozwiązaniem jest redukcja i pociągnięcie silnika do odcięcia.

    > BTW dlaczego każdy wątek o silniku benzynowym i wysokoprężnym kończy się
    > flejmem na temat wyższości jednego z nich nad drugim?

    Trudno zgadnąć, zwłaszcza że zasady używania jednego i drugiego są takie
    same. Różnice są na tyle małe, że nieistotne z punktu widzenia użytkownika.
    Niemniej istotnie wielu wygląda jakby byli gotowi zabić za wyższość
    wartości momentu obrotowego nad mocą czy coś ;)

  • 32. Data: 2010-04-04 23:27:24
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Kuba (aka cita) pisze:

    > Jechaleś kiedyś dieslem?
    >
    > Jak nie to sie przejedzi i zobacz kiedy wypada najefektywniejsze
    > przyspieszanie i czy warto go kręcić do maksymalnych obrotów.

    Ależ oczywiście jeździłem niejednym
    I jak najbardziej zgadzam się z tym że diesel już od 1800rpm wgniata w
    fotel, a powyżej tak na oko 2500rpm kapcanieje i żeby poczuć bestię
    trzeba już wrzucać wyższy bieg.

    Natomiast poza mało doświadczonymi kierowcami na ten numer nie daje się
    nabrać ani stoper, ani hamownia.

    I o ile kręcąc diesla do 4500rpm uda się uzyskać katalogowe
    przyspieszenia, to zmieniając biegi "na moment obrotowy" w połowie
    obrotomierza zajmie to ze 2x dłużej.
    Oczywiście lepszy to rezultat niż w benzynie która przy takim
    traktowanie będzie potrzebowała 3x dłuższy czas żeby się rozpędzić do
    100km/h.

    > Poza tym zaczyna sie teoretyzowanie pmsowe.
    > Rozpatrujemy tu zwykłe poryszanie sie kowalskiego, ktory lubi jechać
    > dynamicznie, ale nie jest sportowcem-rajdowcem.

    Problem przeciętnego kierowcy to niedopuszczenie do siebie własnych
    ułomności za kierownicą. Bo jeżeli ten kierowca formułuje tego typu
    wymagania dotyczące obrotów, to oznacza po prostu że nie potrafi
    obsługiwać manualnej skrzyni biegów. On powinien mieć automat który
    zaprogramowany przez fachowca zrobi tak, że w zależności od sposobu
    traktowania pedału gazu będzie i odejście i mniejsze zużycie paliwa itp.
    itd.

  • 33. Data: 2010-04-04 23:35:52
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > Sugeruję, że przy typowym przyspieszaniu 80->120 (czyli przy
    > wyprzedzaniu ciężarówki) najszybciej i najskuteczniej będzie to zrobić
    > używając trójki, a przyspieszanie na piątce, szóstce i siódemce do
    > niczego nie służy.

    Kurcze, to muszę auto zmienić, bo u mnie trójka się kończy gdzieś koło
    100km/h i przy wyprzedzaniu musiałbym wajchą machnąć a Kubica ze mnie
    żaden i taki wariant zająłby więcej czasu, niż wdepnięcie gazu przy
    80km/h na czwórce, bez redukcji na trójkę i zabawy z przełączaniem biegu
    podczas wyprzedzania ciężarówki na polskiej drodze, nie mówiąc już o
    stresie, że z jedną ręką na kierownicy niepolitycznie po dziurach łupać
    tuż przy ciężarówce :)

  • 34. Data: 2010-04-04 23:39:08
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-04-04, Michał <m...@w...o2.pl> wrote:

> [...]
    > podczas wyprzedzania ciężarówki na polskiej drodze, nie mówiąc już o
    > stresie, że z jedną ręką na kierownicy niepolitycznie po dziurach łupać

    Tak z ciekawości: co to za samochód?

    Krzysiek Kiełczewski

  • 35. Data: 2010-04-04 23:50:46
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 4 Apr 2010 22:56:05 +0200, Michał napisał(a):

    > Sugerujesz, że do osiągnięcia 80km/h właściwy jest drugi bieg? Hmm..

    W benzyniaku? Oczywiście, że tak.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 36. Data: 2010-04-04 23:52:20
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Michał pisze:

    > Kurcze, to muszę auto zmienić, bo u mnie trójka się kończy gdzieś koło
    > 100km/h

    Wszystko zależy jaki samochód.
    W CC też u mnie na III rozpędzam się gdzieś do 105km/h. A to jest tzw.
    "duga skrzynia".
    Na krótkiej sześciobiegowej 100km/h osiąga się ponoć dopiero na IV.

    Ale już moje drugie auto na II rozpędza się do około 130, a na III do
    170km/h.

  • 37. Data: 2010-04-05 00:13:15
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Adam Płaszczyca pisze:

    > W benzyniaku? Oczywiście, że tak.

    Może w pandzie :)

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 38. Data: 2010-04-05 00:41:09
    Od: PSYLO <P...@o...pl>

    Tomasz Pyra pisze:
    > A jak to jest przy przyspieszaniu od 17 to 23km/h na dwunastym biegu? ;)

    Kolega zabawniś, hihihi ;) Przyspieszenie od 80 do 120 na takim biegu to
    często wymieniana wartość, jako wyznacznik "elastyczności" silnika. Co
    ciekawego powiesz o Twoim przykładzie, poza tym, że próbowałeś być
    zabawnym i średnio to wyszło? ;)

    PS. powodzenia życzę w jeździe 120 km/h _każdym_ benzyniakiem ;)

    --
    PSYLO

  • 39. Data: 2010-04-05 00:41:39
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Tomasz Pyra pisze:

    > 3000-4000rpm to obroty dobre właśnie dla diesla.
    > Benzynę żeby wydobyć z niej tą moc trzeba zakręcić pewnie do 6000rpm.

    Generalizujesz.
    Moja wolnossaca benzyna w przedziale 1500-4000RPM daje 210-250Nm przy
    czym przy 4000RPM ma 140KM, a silnik "odcina sie" przy 6300RPM wiec
    jeszcze ma troche zapasu.

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 40. Data: 2010-04-05 01:00:42
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 05 Apr 2010 00:13:15 +0200, DoQ napisał(a):

    > Może w pandzie :)

    Panda to na III, Sierra, Granada, Mondeo na II.

    Tylko wiesz, ja nei z klanu zmiany biegów przy 2000 obr/min.