  • 11. Data: 2011-03-28 09:20:49
    Temat: Re: Mikrofon niskich czestotliwosci
    Od: Marek Lewandowski <m...@g...com>

    On 28 Mrz., 10:13, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > Który instrument orkiestry symfonicznej generuje infradźwięki Twoim
    > zdaniem?

    Łażenie wszy po jajach kontrabasisty...
    Poważnie: ważne w/g mnie jest zwrócenie uwagi na interesujący nas
    zakres częstotliwości, który ma zostać potem odtworzony, a nie na
    zakres częstotliwości, który jest generowany. Jeśli chcesz, możesz się
    uprzeć, że żaden instrument nie generuje dźwięków poniżej dolnej
    granicy słyszalności. Zmieni to coś?
    Marek

  • 12. Data: 2011-03-28 09:39:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

    Monday, March 28, 2011, 11:20:49 AM, you wrote:

    > Łażenie wszy po jajach kontrabasisty...

    Kontrabas, jak sama nazwa wskazuje, gra w oktawie zwanej kontrą -
    najniższa struna, to ok. 41Hz. Więcej tutaj:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kontrabas

    Tuba subkontrabasowa schodzi oktawę niżej ale nie jest to instrument
    wchodzący w skład orkiestry symfonicznej. No i nadal to nie
    infradźwięki.

> [...]
    > zakres częstotliwości, który jest generowany. Jeśli chcesz, możesz się
    > uprzeć, że żaden instrument nie generuje dźwięków poniżej dolnej

    Żaden instrument orkiestry symfonicznej. Podałem instrument, który
    takie dźwięki generuje. Najniższy dźwięk generowany przez fizyczną
    piszczałkę, to bodaj 8Hz czyli (C_4).

    Bez urazy - ja się naprawdę nie czepiam. Zapytałem z ciekawości,
    ponieważ jako małolat się tym tematem interesowałem i mocno mnie
    zdziwiło Twoje twierdzenie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-03-28 14:29:08
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Bez urazy - ja się naprawdę nie czepiam. Zapytałem z ciekawości,
    > ponieważ jako małolat się tym tematem interesowałem i mocno mnie
    > zdziwiło Twoje twierdzenie.

    Ale to twierdzenie:
    ------
    Właściwe pytanie to: jaki zakres nas interesuje? Bo generuje to taka
    orkiestra od infra- do ultradźwięków...
    ------
    nie dotyczy instrumentów, tylko całej orkiestry.
    Jak dyrygent macha batutą (albo ktoś sobie lekko wybija nogą takt) z
    częstotliwością np1Hz to jest to źródło infradźwięku.
    Zastanowiły mnie też zdudnienia, które się mogą zdarzyć.
    Pół tonu to jest około 6% różnicy częstotliwości. Czy błąd strojenia rzędu
    0,1% może się zdarzyć, czy nie?
    Jeden instrument zagra 1kHz, a drugi 1,001kHz.
    Czy jest jakaś nieliniowość, która pozwoli pojawić się częstotliwości
    różnicowej ?
    P.G.

  • 14. Data: 2011-03-28 16:25:12
    Od: Marek Lewandowski <m...@g...com>

    On Mar 28, 11:39 am, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > Kontrabas, jak sama nazwa wskazuje, gra w oktawie zwanej kontr -
    > najni sza struna, to ok. 41Hz. Wi cej tutaj:http://pl.wikipedia.org/wiki/Kontrabas

    A na jaka f nastrojone sa wszy?

    > Bez urazy - ja si naprawd nie czepiam. Zapyta em z ciekawo ci,
    > poniewa jako ma olat si tym tematem interesowa em i mocno mnie
    > zdziwi o Twoje twierdzenie.

    Bez urazy, ale jak Piotr slusznie zauwazyl, to napisalem "Bo generuje
    taka orkiestra...". Jesli nie dosc jasno: w powietrzu jak taka
    orkiestra gra, to znaczy, ilestam muzykow zawija na swoich
    instrumentach, dyrygent macha, sciany stoja i odbijaja, budynek sie
    starzeje a na zewnatrz tramwaj jezdzi, do mikrofonu docieraja dzwieki
    w zakresie wykraczajacym poza interesujacy nas zakres w obie strony.
    Rejestrowac natomiast chcemy tylko te czesc, ktora dla odbiorcy jest
    istotna. Dodatkowo, interesuje nas tylko ta czesc przenoszona
    powietrzem...

    Marek

  • 15. Data: 2011-03-28 17:28:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Monday, March 28, 2011, 4:29:08 PM, you wrote:

> [...]
    > Jak dyrygent macha batutą (albo ktoś sobie lekko wybija nogą takt) z
    > częstotliwością np1Hz to jest to źródło infradźwięku.

    Jassne.

> [...]
    > Jeden instrument zagra 1kHz, a drugi 1,001kHz.
    > Czy jest jakaś nieliniowość, która pozwoli pojawić się częstotliwości

    Nieliniowość ucha i... ciała. Są "fałszywe" rejestry organowe 64',
    powstałe z kombinacji rejestrów 32' i 21 1/3' (kwinta czysta), które
    dzięki nieliniowości podatności ludzkiego organizmu na dźwięki, są
    odbierane jako infradźwięki. Bardzo nieprzyjemne zresztą.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2011-03-28 19:33:22
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-03-28 10:13 RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Który instrument orkiestry symfonicznej generuje infradźwięki Twoim
    > zdaniem?
    >
    > Bo moim zdaniem jedynem instrumentem do tego zdolnym są organy z 64' i
    > 128' rejestrem. Zapewniam, że wielkość piszczałek tych rejestrów jest
    > naprawdę imponująca.

    BTW: A uderzenie w talerz w perkusji nie generuje przypadkiem bardzo
    szerokiego widma różnych częstotliwości? No i przydałoby się to
    przenieść jeżeli nagranie ma być wierne. Myślę, że próbkowanie 192/24
    (osiągalne obecnie bezproblemowo) wystarczy do oddania wszystkich
    niuansów koncertu. Tylko jakim mikrofonem to zebrać?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 17. Data: 2011-03-28 20:59:02
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Który instrument orkiestry symfonicznej generuje infradźwięki Twoim
    > zdaniem?

    Kocioł na ten przykład. To co słyszysz to składowe widma czoła impulsu -
    a częstotliwość podstawowa liczy się w pojedynczych hercach.

    --
    Darek

  • 18. Data: 2011-03-28 21:23:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

    Monday, March 28, 2011, 10:59:02 PM, you wrote:

    > Kocioł na ten przykład. To co słyszysz to składowe widma czoła impulsu -
    > a częstotliwość podstawowa liczy się w pojedynczych hercach.

    Mylisz się. Kotły nie schodzą poniżej C (65.4Hz).

    Za Wikipedią:
    "Standardowy zestaw kotłów składa się z czterech instrumentów o
    średnicy około 80 cm (32 cale), 75 cm (29 cali), 66 cm (26 cali) i 61
    cm (23 cale). Taki zestaw pozwala na zagranie dźwięków od D (D
    wielkie, pod pierwszą linią dodaną w kluczu basowym) do a (a małe na
    pierwszej linii od góry w kluczu basowym)."

    Jako ciekawostka - kocioł centralny (popularnie: stopa) w perkusji
    "rockowej" jest strojony na c - 130.8Hz

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2011-03-28 21:39:44
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Mylisz się. Kotły nie schodzą poniżej C (65.4Hz).
    Ty mówisz o rezonansie, on mówi o falach ciśnienia wyrzucanych wraz z
    każdym uderzeniem, które są raczej liczone w pojedynczych hercach.

    Michoo

  • 20. Data: 2011-03-28 21:56:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

    > Ty mówisz o rezonansie, on mówi o falach ciśnienia wyrzucanych wraz
    > z każdym uderzeniem, które są raczej liczone w pojedynczych hercach.

    A jak orkiestra rozpoczyna koncert w każdą sobotę o godzinie 19.45,
    to w fali występuje również składowa 0.0000016534391534391534 Hz.

    --
    Jarek