  • 81. Data: 2018-01-10 17:59:13
    Temat: Re: Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-01-09 o 17:24, Marek S pisze:

    > Kumpel wymienił szybę po kamieniu, trzymał auto w garażu potem przez
    > parę dni, wystawił auto przed garaż na słońce (latem) ... szyba warta
    > 5000zł (!!!) pękła przez całą wysokość.

    No i co to ma wspólnego z tematem?
    Prawdopodobnie szyba była źle założona i na słońcu dostała zbyt dużych
    naprężeń więc się jej pękło :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 82. Data: 2018-01-10 18:00:30
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2018 o 22:19 Cavallino <c...@k...pl> pisze:

    > A potem klimy nie można było wyłączyć, bo przez tydzień od włączenia z
    > miejsca szyba zachodziła mgłą.
    > Dziękuję, postoję, nie włączam klimy bez potrzeby - tzn. gdy jest
    > zimniej na dworze niż chciałbym mieć w aucie.

    Ja jeżdżę cały rok na AUTO. Ani jej nigdy nie włączam, ani nie wyłączam.
    Jak potrzebuję osuszyć/odszronić przednią szybę to wciskam stosowny guzik.
    Nigdy nie miałem żadnego szronu w aucie, nie przecieram szyby od wewnątrz
    - wszystko działa jak powinno. Robię tak już w czwartym kolejnym aucie (w
    poprzednich nie miałem klimy lub była ręczna) i nie pamiętam abym miał
    problemy z parowaniem szyb.

    TG

  • 83. Data: 2018-01-10 18:45:35
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 10-01-2018 o 17:59, Janusz pisze:

    > No i co to ma wspólnego z tematem?

    Z tematem nic ale z wypowiedzią, na którą odpowiedziałem - wszystko.

    > Prawdopodobnie szyba była źle założona i na słońcu dostała zbyt dużych
    > naprężeń więc się jej pękło :)

    W każdym aucie trzeba się liczyć z takimi efektami. Polewanie więc
    zmrożonej szyby gorącą wodą jest co najmniej nierozsądne - bo o tym jest
    mowa.

    Swoją drogą nie wiem jak szybę można źle założyć. Może być nieszczelna
    ale nie źle założona. Nie jestem specem w tej dziedzinie lecz
    przyglądałem jak to robiono w moim aucie. Po odsłonięciu jej krawędzie
    odcina się linką, oczyszcza miejsce po niej, smaruje się klejem, wkłada
    się nową. Amen. Nowa szyba ma wokół siebie fabrycznie przyklejoną
    uszczelkę i to ona jest przyklejana do karoserii. Szyba jest więc
    elastycznie osadzona. Nie da się jej włożyć pod kątem, do góry nogami,
    przybić gwoździami. Żadna filozofia. To co warsztaty knocą?

    Oczywiście mój opis jest skrótowy - jeszcze parę innych zabiegów wykonano.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 84. Data: 2018-01-10 20:04:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-01-10 o 18:45, Marek S pisze:

> [...]
    > góry nogami, przybić gwoździami. Żadna filozofia. To co warsztaty knocą?
    >
    > Oczywiście mój opis jest skrótowy - jeszcze parę innych zabiegów

    Szkło ma wytrzymałość kilkakrotnie większą od stali, ale ma jedną wadę,
    która decyduje o takich sytuacjach. Chodzi o to, że szkło tą
    wytrzymałość uzyskuje pod warunkiem, że ma idealnie gładką powierzchnię
    bez żadnych rys czy wyszczerbień. Jeżeli gdzieś powstanie takie
    uszkodzenie np. na skutek zarysowania czy wyszczerbienia to jest
    zaczątkiem pęknięcia kruchej struktury szkła. Wystarczy wtedy niewielkie
    naprężenie np. powstałe na skutek rozszerzalności cieplnej, aby szyba
    pękła. Możliwe, ze ta szyba była gdzieś zarysowana lub wyszczerbiona.

    Dlatego też jeżeli na szybie samochodowej pojawi się jakieś pęknięcie
    czy tzw. pajączek i nie zostanie to zabezpieczone to na 100% pęknięcia
    się rozszerzą i obejmą całą szybę.

  • 85. Data: 2018-01-10 20:31:21
    Od: TomN <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Janusz w

    > Odladzam wodą szyby już 30lat,

    Janusz odladzania szyb

    --
    'Tom N'

  • 86. Data: 2018-01-10 21:01:12
    Temat: Re: Mandat za niew?a?ciwe odmrazanie szyb
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik t-1 t...@t...pl ...

    > Nowe prawo fizyki.
    > Nobel murowany.

    Dziwne a jednak prawdziwe.
    Sprawdz zanim wysmiejesz.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    A świstak siedzi i wyrabia nadgodziny.

  • 87. Data: 2018-01-10 21:43:26
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 10-01-2018 o 20:04, Uzytkownik pisze:

    > Dlatego też jeżeli na szybie samochodowej pojawi się jakieś pęknięcie
    > czy tzw. pajączek i nie zostanie to zabezpieczone to na 100% pęknięcia
    > się rozszerzą i obejmą całą szybę.

    Tzn. chcesz powiedzieć, że nie chodzi o błąd montażu jak Janusz sugeruje?

    Czasem spotykam się i puszczam mimo uszu komentarze "źle mi
    zainstalowano szybę więc pękła". Kumplowi właśnie tak się przytrafiło.
    Do momentu kiedy sam w swoim aucie nie wymieniłem szyby - temat wydał mi
    się abstrakcyjny, nie miałem własnego zdania. Ale w końcu wymieniłem
    wypiaskowaną szybę więc wiem jak to wygląda. Skąd zatem biorą się takie
    opinie? Czy fizycznie da się źle osadzić szybę jak wiele osób twierdzi?
    Nie potrafię sobie tego wyobrazić. No chyba, że w innych autach szyba
    jest przyklejona na sztywno do karoserii, bez pośrednich elastycznych
    elementów. W takim przypadku dziwiłoby mnie bardziej jakim cudem nie
    pękła przy pierwszej zmianie temperatury.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 88. Data: 2018-01-10 22:12:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-01-10 o 21:43, Marek S pisze:

> [...]
    > pośrednich elastycznych elementów. W takim przypadku dziwiłoby mnie
    > bardziej jakim cudem nie pękła przy pierwszej zmianie temperatury.

    Da się spieprzyć. Choćby np. zbyt mocno dociśnięta szyba do metalowego
    elementu karoserii lub pozostawiona dziura, gdzie będzie się zbierała
    zamarzająca woda.

    Sam klej/silikon powinien zapewnić na tyle dużą elastyczność, że
    wszystkie naprężenia karoserii nie powinny się przenosić na szybę. Ale
    żeby się tak stało to musi być go odpowiednia grubość. Nie może być go
    ani za grubo, ani zbyt cienko.

    Najgorsze jest jednak krzywe wklejenie tak, że szyba dotyka karoserii.
    Sama karoseria nie jest idealnie sztywna. Pracuje i się wygina. Wtedy
    może dojść do sytuacji, że spora część nacisku skupi się na tym punkcie
    styku.

  • 89. Data: 2018-01-10 22:39:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 10-01-2018 o 22:12, Uzytkownik pisze:

    > Da się spieprzyć. Choćby np. zbyt mocno dociśnięta szyba do metalowego
    > elementu karoserii lub pozostawiona dziura, gdzie będzie się zbierała
    > zamarzająca woda.

    No ale popatrz: miedzy szybą a karoserią jest gruba warstwa fabrycznie
    naklejonej uszczelki. Nie pamiętam już dobrze - ale wydaje mi się, że
    tam był może z 1cm gumy. Obojętne jak mocno byś jej nie docisnął, to i
    tak przyklejasz tą gumę, nie szkło do karoserii.

> [...]
    > Sama karoseria nie jest idealnie sztywna. Pracuje i się wygina. Wtedy
    > może dojść do sytuacji, że spora część nacisku skupi się na tym punkcie

    Jasne, ale szyba nie ma szans dotknąć karoserii nawet jeśli jest krzywo
    usadowiona. Zresztą nie wiem co to znaczyć by mogło "krzywo". Że niby z
    jednej strony odstaje na 5cm i wiatr hula? Kierowca tego nie widzi?

    Masz otwór w karoserii. W niego wchodzi szyba z grubą uszczelką wokół.
    Pomiędzy uszczelką i karoserią jest klej. Jeśli szybę włożysz
    hipotetycznie krzywo, to jakiś jej brzeg będzie wystawał przecież.
    Wszystko jest na wierzchu więc byłoby to widoczne. Ale nawet jeśli tak
    stało by się, to krzywo włożona szyba będzie miała niższe naprężenia bo
    jej brzeg z gumą wisi w powietrzu.

    Zupełnie tego nie potrafię zobaczyć w wyobraźni. Gdybym miał zadanie
    krzywo włożyć przednią szybę samochodową, to poddałbym się. Nie wiem jak
    tego cudu dokonać. Bo przecież nie umieszczę jej w pionie skoro otwór
    jest poziomy. A nawet jeśli, to nie sposób ją tak przymocować by
    naprężenia powstały. Szyba nie jest przecież przykręcana na sztywno
    przez otwory w szkle.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 90. Data: 2018-01-11 09:20:07
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-01-10 o 22:12, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > Sama karoseria nie jest idealnie sztywna. Pracuje i się wygina. Wtedy
    > może dojść do sytuacji, że spora część nacisku skupi się na tym punkcie

    Tu można zobaczyć, jak się szybę montuje w fabryce:

    http://glowny-mechanik.pl/2017/03/06/montaz-volkswag
    ena-craftera-fabryce-bialezycach-kolo-wrzesni/

    Na filmiku - od 2:47.

    Generalnie to nic się nie wciska - szyba delikatnie jest kładziona w
    odpowiednim miejscu.

    T.