  • 1. Data: 2013-03-29 10:58:06
    Temat: Maksymalizowanie życia baterii
    Od: "Wojciech Sura" <s...@s...op.pl>

    Hej!

    Pracuję dosyć dużo na notebooku i zastanawiam się, w jaki sposób
    zaplanować ładowanie baterii, aby maksymalnie przedłużyć jej żywotność.

    Po serii trzech prób (z różnymi notebookami) stwierdziłem, że
    najrozsądniejsze rozwiązanie w przypadku długiej pracy na zasilaniu
    sieciowym polega na fizycznym wypięciu baterii z notebooka. Pozbywam się
    "UPSa", ale po trzech latach bateria w notebooku trzyma praktycznie tyle
    samo, co na początku (różnica być może w pojedynczych minutach -
    niemierzalna).

    Kupiłem teraz innego notebooka, jednak ma on baterię niewyjmowalną (a
    przynajmniej trudno wyjmowalną, trzeba go rozkręcić), więc taki model
    niespecjalnie wchodzi w grę, bo będzie mocno utrudniał życie.

    Mam więc dwie możliwości (mowa o pracy długiej, ciągłej):

    * Naładować baterię i pracować na zasilaniu sieciowym (Manual mówi, że
    bateria zaczyna się ładować dopiero wtedy, gdy jej pojemność spadnie
    poniżej 95% -
    http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/UX21A/E_eManual_
    UX21A_UX31A_VER7124.pdf
    , strona 30);
    * Naładować baterię, odpiąć i dać się jej rozładować, potem znów podłączyć
    zasilanie itp.

    Które z powyższych rozwiązań wpłynie mniej negatywnie na trwałość baterii?
    Mam jakąś alternatywę? Bateria jest typu Lithium Ion.

    Pozdrawiam -- Spook.

  • 2. Data: 2013-03-29 11:48:58
    Temat: Re: Maksymalizowanie życia baterii
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 29 Mar 2013 10:58:06 +0100, Wojciech Sura napisał(a):
> [...]
    > "UPSa", ale po trzech latach bateria w notebooku trzyma praktycznie tyle
    > samo, co na początku (różnica być może w pojedynczych minutach -

    Hm, wydaje mi sie ze teraz w notebookach sa jakies bardziej inteligentne
    przetwornice i obecnosc baterii jest nie powinna szkodzic - po prostu przy
    zasilaniu sieciowym i tak nie pracuje.

    Szkodzic jej moze sam fakt naladowania ... w dellu mam np opcje wylaczania
    ladowania, ale recznie obslugiwana. I moge utrzymywac w stanie np 70%, ale
    to upierdliwe jest.

    A poza tym patrzac po telefonach ... jedne bateryjki wytrzymuja poltora
    roku, inne 5 lat - masz pecha to nie pomozesz :-)

    J.

  • 3. Data: 2013-03-29 12:18:16
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2013-03-29 10:58, Wojciech Sura pisze:
> [...]
    >
    > Które z powyższych rozwiązań wpłynie mniej negatywnie na trwałość
    > baterii? Mam jakąś alternatywę? Bateria jest typu Lithium Ion.

    Pierwsze rozwiązanie ze zmniejszeniem progu naładowania do jakiś 60%.
    Przed planowanym użyciem baterii doładowanie do pełna.

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2013-03-29 15:45:48
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Wojciech Sura <s...@s...op.pl> wrote:

    > * Naładować baterię i pracować na zasilaniu sieciowym (Manual mówi, że
    > bateria zaczyna się ładować dopiero wtedy, gdy jej pojemność spadnie
    > poniżej 95% -

    Mam laptopa Fujitsu Siemens (Amilo Pro V3505) od ok. 5 lat. Przez 99%
    czasu pracuję na zasilaniu sieciowym z podłączoną baterią. Bateria
    trzyma teraz pojedyncze minuty. Czy laptop ładuje ją, gdy już jest
    naładowana, nie wiem.

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

  • 5. Data: 2013-03-29 19:36:44
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Adam Wysocki napisał:

> [...]
    > czasu pracuję na zasilaniu sieciowym z podłączoną baterią. Bateria
    > trzyma teraz pojedyncze minuty. Czy laptop ładuje ją, gdy już jest

    Problemem jest bezsensowne doładowywanie gdy poziom spadnie do właśnie
    95%, coś takiego zabija pakiet, 80% to IMHO najwyższa wartość
    kwalifikująca do doładowania.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 6. Data: 2013-03-29 20:08:10
    Od: Luke <l...@l...net>

    > * Naładować baterię, odpiąć i dać się jej rozładować, potem znów
    > podłączyć zasilanie itp.

    To jest bardzo dobry pomysł, ja tak robiłem w trzech laptopach, jakie
    miałem. Nie musi być to codziennie, jeśli pracujesz regularnie,
    wystarczy dać się baterii rozładować co 2-3 dni. Z punktu widzenia
    użytkownika zero uciążliwości, wyjmujesz wtyczkę na jakiś czas. We
    wszystkich przypadkach trwałość baterii spadała nieznacznie w ciągu lat
    użytkowania (jak sprzedawałem ludzie nie byli w stanie uwierzyć, że jest
    to oryginalna bateria).

    Natomiast mam znajomego, który trzymał laptopa cały czas pod napięciem
    (Sony Vaio) i po roku takiej pracy bateria wytrzymywała minutę (!). Nie
    twierdzę, że jest to reguła, ale wolę rozładowywać.

    Pozdrawiam
    L.

  • 7. Data: 2013-03-29 20:41:13
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2013-03-29 20:08, Luke wrote:

> [...]
    > (Sony Vaio) i po roku takiej pracy bateria wytrzymywała minutę (!). Nie
    > twierdzę, że jest to reguła, ale wolę rozładowywać.

    Potwierdzam. Baterie w laptopach rozladowywane do 10-20% i ladowane do
    100% dzialaly mi znacznie dluzej niz te ktore byly "na stale".
    Dodam iz rozlawdowanie do 0% tez zle wplywalo na pojemnosc.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 8. Data: 2013-04-01 22:24:48
    Od: a...@p...pl

    nastepnym razem kupic Lenovo - ja mam ThinkPad R61i i jest tam (i we
    wszystkich ThinkPadach, ale nie wiem czy w innych np. *Pad) jest b.
    dobre zarzadzanie ladowaniem.

    Mozesz ustawic poziomy od od - np.

    laduj gdy naladowanie spadnie ponizej np. 10% i laduj do poziomu
    naladowania np.96%

    Notebook caly czas ma aku w obudowie, nie laduje sie bez sensu aku,
    jak spelnione sa warunki - np. 10% pojemnosci to zaczyna ladowac i
    przerywa gdy osiagnie np 96% - wszystkie wartosci zmienialne.

    Wiem, ze takie cos jest jeszcze u jakiegos jednego producenta, ale nie
    wiem u ktorego.

    Wg mnie tak powinno byc w kazdym notebooku.

    --

    a wracajac do twojego notebooka, to moze w serwisie zalozyliby ci
    mechaniczny wylacznik akumulatora??? (:-)

    --
    ThinkXtra

  • 9. Data: 2013-04-02 16:36:06
    Temat: Re: Maksymalizowanie ?ycia baterii
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik <a...@p...pl>

> [...]
    > wiem u ktorego.
    >
    > Wg mnie tak powinno byc w kazdym notebooku.

    "This system may not support betteries that are not genuine Lenovo ..."

  • 10. Data: 2013-04-03 01:40:44
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Luke" <l...@l...net> napisał w wiadomości
    > Natomiast mam znajomego, który trzymał laptopa cały czas pod napięciem
    > (Sony Vaio) i po roku takiej pracy bateria wytrzymywała minutę (!). Nie
    > twierdzę, że jest to reguła, ale wolę rozładowywać.

    Ja swojego V4005CL mam od kilku lat, osiągalny czas pracy 3 minuty
    (wystarczy, aby np. awaryjnie zamknąć system, lub przełączyć zasilacz do
    innego gniazdka) nie zmienił się. Przy bardzo spokojnym użyciu dociągam do 5
    minut. Nowa bateria kosztuje ok. 200 PLN. Tryb pracy - ciągle sieć, od
    poczatku jak go mam.