  • 1. Data: 2018-06-19 21:07:36
    Temat: Magiczny sposób na naprawę czujnika IR
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam Was,

    Jest taka sytuacja: czujnik IR umieszczony w zamku drzwi samochodu.

    https://drive.google.com/file/d/178kSHDraskud6gWQvIm
    Kn9b5tIT78Gzn/view?usp=sharing

    Służy on do otwierania / zamykania okien / uruchamiania schładzania etc
    pilotem (kluczyk jest z nadajnikiem IR). Element ten seryjnie pada po
    jakimś czasie. Wygląda to tak, że w pełnym słońcu przestaje reagować, a
    z czasem również w zacienionym garażu. Praktycznie zawsze sprawdza się
    sposób jego "naprawy".

    Zaznaczone piny odizolowujemy poprzez usunięcie przejrzystej masy.
    Następnie przelutowujemy je dodając trochę cyny. Potem możemy je zalać
    masą plastikową z pistoletu. Czujnik działa jak nowy.

    Tylko jedna logiczna odpowiedź przychodzi mi do głowy: ta przejrzysta
    substancja degraduje się z czasem i zaczyna przewodzić. Jakieś inne
    logiczne wytłumaczenie?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-06-19 21:27:32
    Temat: Re: Magiczny sposób na naprawę czujnika IR
    Od: wowa <w...@g...pl>

> [...]
    > substancja degraduje się z czasem i zaczyna przewodzić. Jakieś inne logiczne

    Wtedy niepotrzebne lutowanie. Ja stawiam na pękający lut bezołowiowy.
    Oglądnij przez dobrą lupę.
    Wojtek

  • 3. Data: 2018-06-19 21:30:50
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-19 o 21:27, wowa pisze:

    > Wtedy niepotrzebne lutowanie. Ja stawiam na pękający lut bezołowiowy.
    > Oglądnij przez dobrą lupę.

    Też racja. Ale dlaczego spada czułość z czasem? Rozumiałbym, że
    przestaje któregoś dnia działać w ogóle ale zmniejszanie się czułości w
    czasie wydaje się trochę osobliwe.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2018-06-19 23:41:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Jun 2018 21:30:50 +0200, Marek S napisał(a):

    > Też racja. Ale dlaczego spada czułość z czasem? Rozumiałbym, że
    > przestaje któregoś dnia działać w ogóle ale zmniejszanie się czułości w
    > czasie wydaje się trochę osobliwe.

    Ta masa jest tylko na lutach, czy caly czujnik zakrywa ?
    Moze sie degraduje/kurzy i blokuje optyke.

    Bo jesli nie ... moze lut peka tez na zasilaniu, opor rosnie,
    napiecie spada ...

    J.

  • 5. Data: 2018-06-20 18:44:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-19 o 23:41, J.F. pisze:

    > Ta masa jest tylko na lutach, czy caly czujnik zakrywa ?

    Tak jak na zdjęciu po lewej stronie. Mowa jest o tej przejrzystej
    substancji.

    > Moze sie degraduje/kurzy i blokuje optyke.

    Przelutowanie nóżek fototranzystora nie zdjęłoby z niego kurzu i nie
    naprawiłoby zdegradowanej masy wypełniającej. Ponadto kurz nie ma jak
    się tam dostać. Czujnik musi być hermetyczny bo jest narażony na
    czynniki atmosferyczne: woda, sól, mycie myjką ciśnieniową itp. Dlatego
    jest zalany masą. Fotoelement jest po drugiej stronie PCB a tam nigdy
    nie zaglądałem bo musiałbym zniszczyć go więc nie wiem co tam jest.

    > Bo jesli nie ... moze lut peka tez na zasilaniu, opor rosnie,
    > napiecie spada ...

    Zastanawia mnie jedynie idealna powtarzalność tego psucia się. Na
    zasilaniu raczej nie bo w końcu zawsze wystarczy przelutować sam
    fotoelement a nie piny zasilające. I co gorsze ... zawsze pomaga.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2018-06-20 19:20:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >Tak jak na zdjęciu po lewej stronie. Mowa jest o tej przejrzystej
    >substancji.

    Kiepsko widac.

> [...]

    >zasilaniu raczej nie bo w końcu zawsze wystarczy przelutować sam
    >fotoelement a nie piny zasilające. I co gorsze ... zawsze pomaga.

    Element jest dwupinowy ?
    Moze faktycznie jakas uplywnosc.

    Myslalem, ze to scalony odbiornik IR, 3 lub wiecej pinowy, i zasilanie
    dostaje ...

    Ale skoro trzeba przelutowac, to jednak jakies zjawiska w lucie
    przeszkadzaja ...
    no chyba, ze trzeba tę masę podgrzac ...

    J.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2018-06-20 19:39:01
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-20 o 19:20, J.F. pisze:

    > Kiepsko widac.

    Komórką zdjęcie robiłem. Lepiej nie będzie. Zresztą nawet nie
    wiedziałbym jak lepiej sfotografować przejrzystą masę.

    > Element jest dwupinowy ?
    > Moze faktycznie jakas uplywnosc.

    To właśnie obstawiam. W końcu tam niewielkie prądy płyną więc byle
    upływność mogłaby mieć znaczenie.

    > Myslalem, ze to scalony odbiornik IR, 3 lub wiecej pinowy, i zasilanie
    > dostaje ...

    Nie. W innych wariantach czujnika elementy są jawnie pokazane: zwykłe
    SMD + chyba komparator (oznaczeń brak). Zasilanie 5V i jeden przewód
    sygnałowy.

    > Ale skoro trzeba przelutowac, to jednak jakies zjawiska w lucie
    > przeszkadzaja ...
    > no chyba, ze trzeba tę masę podgrzac ...

    Masę wyskrobuję. Jest ona elastyczna po podgrzaniu. Można też ją
    wytopić. Być może przelutowanie topi jej resztki. Na logikę taki układ
    powinien być wieczny a nie jest. Praktycznie po 3-4 latach nie działa. A
    w serwisie Merca cały zamek trzeba wtedy wymieniać za nie powiem jaką
    kwotę...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2018-06-20 20:20:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Marek S" <p...@s...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > wieczny a nie jest. Praktycznie po 3-4 latach nie działa. A w serwisie
    > Merca cały zamek trzeba wtedy wymieniać za nie powiem jaką kwotę...

    Ja mam wrażenie, że problem leży w strukturze elementu półprzewodnikowego,
    nie w masie uszczelniającej.
    Miałem taki tranzystor w końcówce, co okresowo, zgodnie z zagrzaniem, co
    któreś nadawanie padał i przestawał nadawać, jedynie brał sporawy prąd
    kolektora (ok. 0.4A, w stanie właściwym ok. 1.5-2A). Obcykałem, jak z tym
    żyć, że jak padał, to minuta osiem - i wracał do życia, trzeba było go
    trochę mechanicznie ponękać złym dotykiem. Aż padł i już nie wstał od nawet
    bardzo złego dotyku. Oryginalnie SRFH1900 zamieniony potem na 2SC1971,
    kosztował 10 złotych.
    Myślę, że przelutowanie, przez nóżki, doprowadza ciepło do struktury, coś
    tak się przestawia i na jakiś czas styka, jak w moim radiu. (HTX202)
    Jedynym rozsądnym posunięciem wydaje mi się wymiana półprzewodnika.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 9. Data: 2018-06-20 20:21:38
    Od: Marek S <p...@s...com>

    No to jeszcze jedna obserwacja, po której jestem w kropce. Wziąłem na
    warsztat czujnik jaki na początku zaprezentowałem. Rozebrałem zamek w
    aucie i zainstalowałem go. Czujnik kompletnie martwy.

    Oskrobałem przejrzystą masę:

    https://drive.google.com/file/d/1vAH3XGBunTnihqDZtII
    x79bDASOp0_0-/view?usp=sharing

    Obejrzałem luty w dużym powiększeniu - wyglądają ok. Błyszczące, nic się
    nie rusza. Podłączam, nadal kompletnie martwy. Biorę lutownicę,
    ocynowuję piny, podłączam ... działa perfekcyjnie! Z daleka można
    otwierać/zamykać okna, włączać chłodzenie.

    Więc to nie upływność jak pierwotnie przypuszczałem. Szok!

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2018-06-20 20:28:56
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-20 o 20:20, HF5BS pisze:

    > Ja mam wrażenie, że problem leży w strukturze elementu
    > półprzewodnikowego, nie w masie uszczelniającej.

    Poczytaj, co przed sekundą zrobiłem. To by potwierdzało Twoje obserwacje.

    > Jedynym rozsądnym posunięciem wydaje mi się wymiana półprzewodnika.

    To raczej trudno wykonalne z uwagi na konstrukcję czujnika.
    Przypuszczalnie został on wlutowany w piny i zalany masą. Być może ta
    sama masa jest po drugiej stronie PCB. Więc jeśli nawet usunę górną
    warstwę, i oczyszczę zlutowanie z pinami, to nie ma gwarancji, że wyjmę
    PCB. W serwisie autoryzowanym wymieniają cały zamek wraz z tym elementem
    (jego nie da się nawet odłączyć. Naprawa w tysiące idzie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek