  • 11. Data: 2010-11-09 09:23:25
    Temat: Re: MIędzyfazowe 230V ?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 09.11.2010 10:07, schrieb Desoft:

    > Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości

    > [..]
    >
    > Każda sieć ma swoją specyfikę.
    > Zresztą wczoraj usiłowałem naprawiać coś pod napięciem 110V i niestety
    > po trzecim czy czwartym "kopnięciu" wyłączyłem ten amerykański wynalazek
    > :-)
    > Mi chodziło tylko o to że pomimo standardu 110V, wprowadzono 220V, więc
    > jakieś wady ma to 110V.

    W mieszkaniach masz zawsze (no prawie zawsze) 2x110V. Większe odbiorniki
    (kuchenka, klima, pralka, ewentualnie ogrzewanie) są podłączone
    międzyfazowo. Normalne gniazdka i oświetlenie są podłączone do jednej z
    tych faz.

    A dupnąć potrafi i 110V. Najgorsze są te poj...bane wtyki. Nowa norma
    stanowi coprawda, że wtyk powinien być zrobiony tak, żeby nie dało się
    dotknąć blaszek jak są pod napięciem. Niestety takich wtyków jeszcze nie
    widziałem.

    Waldek

  • 12. Data: 2010-11-09 11:34:14
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

    > Do przedpiścy:
    > Spróbuj podłączyć 230V do L1, L2. L3 zostawiasz luzem. Przy 1kW powinno
    > działać.

    o to, to, to,
    analogicznie jak w przemiennikach przystosowanych do zasilania różnymi
    systemami - ale one mają wówczas zaciski opisane L1, L2/N, PE,

    brat

  • 13. Data: 2010-11-09 13:58:39
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości

    > Te 120 V jest zatem ze wzgledow pozarowych o
    > wiele, powiedzmy ze 4 razy bezpieczniejsze.

    Zarty, slabsze polacznie bedzie sie grzalo cztery razy szybciej.

    > Drobne naprawy robi sie pod pradem; potem musialbym te wszystkie komputery
    > inne pracujece non stop gadzety ustawiac.

    Sugerujesz, ze bezpiecznikow tez niet?

  • 14. Data: 2010-11-09 14:40:21
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-09 09:40, Tornad pisze:

    > Nie slyszalem aby komus w Hameryce te 120 V wychodzilo nawet inna czescia
    > ciala. Co jak co, ale elektryke maja tu dopracowana. I ja to potrafie docenic.
    > Po pierwsze moc czyli po Twojemu sila w kazdym domu jest tak srednio ze dwa
    > razy wieksza niz w Polsce. Standardem jest prad 100 A, a np. ja mam 200 A.
    > Najwazniejsza zaleta tego 120 V jest nieiskrzenie lub jesli przy wylaczaniu
    > wystepuje to bardzo niewielkie. Te 120 V jest zatem ze wzgledow pozarowych o
    > wiele, powiedzmy ze 4 razy bezpieczniejsze.

    Wyższe prądy są z kolei mniej bezpieczne ze względów pożarowych.

    MD

  • 15. Data: 2010-11-09 15:11:27
    Temat: Re: MI&ecirc;dzyfazowe 230V ?
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Wy&iquest;sze pr&plusmn;dy s&plusmn; z kolei mniej bezpieczne ze wzgl&ecirc;dów
    po&iquest;arowych.

    > --
    > Pozdrawiam
    > MD

    Tak piszesz bez namyslu beleby cos napisac.
    Otoz w kazdej instalacji domowej jest tak srednio liczac okolo 20 do 30
    bezpiecznikow. I one sobie z pradem, scislej z przekroczeniem natezenia pradu
    doskonale radza.
    Natomiast w przypadku znaczaco wyzszego napiecia w czasie wylaczania
    odbiornikow indukcyjnych powstaje cos w rodzaju gasnacego luku. Tam indukuja
    sie przebiegi o czesto wielokrotnie wiekszym od zasilajacego napieciu. W
    pewnych przypadkach tzw. stanach nieustalonych np. w przypadku kiepskiego
    polaczenia przewodow, taki luk moze powstac i trwac znacznie dluzej od tych
    kilku milisekund, na tyle dlugo, ze potrafi nagrzac i spalic izolacje. I
    zapalic latwopalne materialy. A bezpiecznik na to nie zareaguje.
    W przypadku nizszego napiecia proces ten maleje z prawdopodobienstwem
    zblizonym do kwadratu napiecia jako ze moc pradu liczymy U^2/R. Np bardzo
    trudno jest nawet celowo wywolac luk przy napieciu rzedu dziesiatek woltow.
    Ponial?
    Druga sprawa to same zlaczki. Tu w Hameryce nie stosuje sie w puszkach
    zadnych srubek, kostek i tym podobnych wynalazkow. Wszystko laczy sie na
    skretki. Sa produkowane specjalne nakretki, ktore nakreca sie na skrecone
    kombinerkami dwa, gora trzy przewody i na to nakreca nakretke. Ta nakretka ma
    wewnatrz, zamiast gwintu, stozkowa spirale wykonana z fosforobrazu dzieki
    czemu ona niejako srezyscie obejmuje skretke i zmniejsza rezystancje
    polaczenia do absolutnego zera.
    Pzdr.
    Tornad

  • 16. Data: 2010-11-09 15:29:33
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-09 16:11, Tornad pisze:
> [...]
    > kilku milisekund, na tyle dlugo, ze potrafi nagrzac i spalic izolacje. I
    > zapalic latwopalne materialy. A bezpiecznik na to nie zareaguje.

    Zazwyczaj łuk powstaje na stykach wyłączników, styczników
    itp. Może w Hameryce robi się je z łatwopalnych materiałów. W Starym
    Świecie raczej takich się nie stosuje w wyłącznikach. No chyba że jest
    złu styk na złączkach i ciągnie łuk. Ele w takim razie z powodu wyższej
    rezystancji wydziela się też na takiej złączce więcej ciepłą. Zwłaszcza
    gdy jest większy prąd.

    > W przypadku nizszego napiecia proces ten maleje z prawdopodobienstwem
    > zblizonym do kwadratu napiecia jako ze moc pradu liczymy U^2/R.

    Co ty pieprzysz? Co tu jest mocą prądu. Moc podłączonego urządzenia?
    Przecież jego moc zależy od potrzeb użytkownika a nie od kwadratu z
    napięcia przy jakieś uniwersalnej stałej R.
    Moc miksera w USA jest pewnie zbliżona do mocy tego miksera w EU. I
    wynosi np 400V tylko Wy macie dwa razy mniejsze napięcie a za to
    odpowiednio większy prąd
    > Np bardzo
    > trudno jest nawet celowo wywolac luk przy napieciu rzedu dziesiatek woltow.
    > Ponial?

    Nie wykazałeś że największym zagrożeniem jest łuk a nie przegrzewanie
    się słabych styków przy dużych prądach.

> [...]
    > wewnatrz, zamiast gwintu, stozkowa spirale wykonana z fosforobrazu dzieki
    > czemu ona niejako srezyscie obejmuje skretke i zmniejsza rezystancje

    Dzięki za info. Jak budowałem dom 10 lat temu to też takie złączki
    gdzieniegdzie w domu montowałem :)

    MD

  • 17. Data: 2010-11-09 15:42:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Tornad napisał:

    > Otoz w kazdej instalacji domowej jest tak srednio liczac okolo 20 do 30
    > bezpiecznikow. I one sobie z pradem, scislej z przekroczeniem natezenia
    > pradu doskonale radza.

    Ale trzeba do tego wszystkiego dwa razy grubszego druta, bo elektronów
    musi się dwa razy więcej zmieścić. Praw fizyki pan nie zmienisz.

    > Np bardzo trudno jest nawet celowo wywolac luk przy napieciu rzedu
    > dziesiatek woltow. Ponial?

    Macie tam w Hameryce jaką spawarkę, ale taką na prąd, a nie gazową, żeby
    sobie na łuk popatrzeć? (Najlepiej przez okulary, takie bardzo ciemne.)

> [...]
    > ma wewnatrz, zamiast gwintu, stozkowa spirale wykonana z fosforobrazu
    > dzieki czemu ona niejako srezyscie obejmuje skretke

    No proszę, całkiem jak u nas.

    > i zmniejsza rezystancje polaczenia do absolutnego zera.

    Ale nadprzewodniki, to my robimy całkiem inaczej.

    Jarek

    --
    Tere fere kuku, strzela baba z łuku.

  • 18. Data: 2010-11-09 17:53:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szumek" <k...@i...pl> napisał
    > czy istnieje kraj w którym jest napięcie międzyfazowe 3x 230V ?
    > czytam instrukcję do sterownika prod amerykańskiej ale nie
    > wiadomo na jaki rynek i jest napisane
    > L1,L2,L3 230VAC kondensator po mostku też na to wskazuje bo jest
    > na 400V
    > jak to zasilić moc około 1kW

    Moze wlasnie amerykanski - mozna z trzech faz 115, mozna z dwoch
    faz 115 - po ichniemu przeciwsobne czyli 230.

    Zaraz - jakie oni w zasadzie maja napiecie - 110, 120 czy 115 ?

    J.

  • 19. Data: 2010-11-09 18:01:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Moze wlasnie amerykanski - mozna z trzech faz 115, mozna z dwoch
    > faz 115 - po ichniemu przeciwsobne czyli 230.
    >
    > Zaraz - jakie oni w zasadzie maja napiecie - 110, 120 czy 115 ?

    Może zależy od ogłoszonego aktualnego stopnia zasilania?

    Jarek

    --
    Przez chwilę myślałem
    Może coś się stało

  • 20. Data: 2010-11-09 21:35:03
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    A ja mam inne wytłumaczenie.
    Zanabyłem swego czasu falownik schneider-a (ATV11 o ile pamiętam).
    Podłączyłem, odpaliłem, zaświecił, zgasł, zadymił... lekko zresztą.
    Zrobiłem oczy, wymontowałem i ze zdziwieniem zobaczyłem 3x120AC czy
    jakoś tak na plakietce. Hurtownia rozłożyła ręce - w końcu tylko
    handlują (sam wybrałem z półki, więc nie mogę mieć pretensji).
    Ciekawie za to podszedł Schneider-PL. Wymienili mi na nowy, odpowiedni
    dla naszych instalacji, nieodpłatnie oczywiście. Przeprosili - nie mają
    pojęcia jakim cudem na półce w hurtowni znalazło się wykonanie okrętowe!

    Pzd,
    Irek.N.