  • 1. Data: 2009-09-01 16:06:02
    Temat: Lupa do K200d
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    Im wiecej czytam, tym trudniej mi sie zdecydowac... :(

    Zastanawiam sie nad muszla z lupa do K200d.
    Mozliwosci sa nastepujace:
    - Nikon DK-21M za jakies 100,-
    - Pentax O-ME53 za okolo 150,-
    - KPS U-13C za mniej-wiecej 190,-

    Czy ktos z szacownych posiada ktores z wymienionych
    rozwiazan do spolki z tym korpusem i moglby sie wypowiedziec?

    Glownie meczy mnie kwestia mechanicznego dopasowania
    do korpusu oraz tego ile nowa zabawka "zdejmuje" po bokach
    kadru czy z informacji wyswietlanych w wizjerze.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 2. Data: 2009-09-01 16:49:34
    Temat: Re: Lupa do K200d
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Vituniu" <v...@p...fm> napisał:

> [...]
    >
    > Czy ktos z szacownych posiada ktores z wymienionych
    > rozwiazan do spolki z tym korpusem i moglby sie wypowiedziec?

    Z tym nie, ale używałem DK-21M z K10D i K20D, później zmieniłem na O-ME53.
    Optycznie obie te lupy wydają się być dokładnie identyczne. DK-21M bardzo
    ciasno siedziała na sankach Pentaxa - zarówno zakładanie jak i zdejmowanie
    było ciężkie (ale dawało się wsunąć na miejsce). Poza tym O-ME53 lepiej
    pasuje pod względem estetycznym do korpusów Pentaxa.

    > Glownie meczy mnie kwestia mechanicznego dopasowania
    > do korpusu oraz tego ile nowa zabawka "zdejmuje" po bokach
    > kadru czy z informacji wyswietlanych w wizjerze.

    O dopasowaniu mechanicznym już pisałem - lupka Nikona pasuje, ale lupka
    Pentaxa pasuje lepiej. W K10D i K20D po założeniu zarówno lupki Nikona jak i
    Pentaxa cały kadr i napisy sa widoczne w wizjerze (ale trzeba dość
    precyzyjnie ustawić oko w rejonie osi optycznej lupki i przyłożyć je do niej
    bardzo blisko), jak jest w KPS U-13C nie wiem. K200D ma mniejszy obraz w
    wizjerze, więc nie powinno być gorzej niż w K10D lub K20D.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 3. Data: 2009-09-01 20:40:44
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Vituniu napisał(a):
> [...]
    > do korpusu oraz tego ile nowa zabawka "zdejmuje" po bokach
    > kadru czy z informacji wyswietlanych w wizjerze.

    Mam KPS U-13C założone na Canona 350D i widać wszystko, razem z
    informacjami wyświetlanymi pod matówką. Trzeba tylko trzymać oko blisko
    muszli i centralnie. Mocowanie jest pewne, dokręca się dwa wkręty i nie
    ma prawa się ruszyć. W zestawie są OIDP trzy blaszki z różnymi
    wycięciami do mocowania pod wszystkie popularne systemy, więc
    spróbowałem dodatkowo z Nikonem N60 i Pentaxem ME Super - siedzi, ale
    jest już problem z objęciem całego kadru okiem. Tyle że to już dużo
    większe matówki, bo aparaty analogowe FF.

    Dwie uwagi negatywne:
    - powiększenie liniowo nie wynosi 1,35 a raczej ok 1,2
    - dla uzyskania ostrego obrazu trzeba przyłożyć oko centralnie i dość
    blisko muszli, inaczej poza centrum kadru powstaje zauważalne CA

    Generalnie jestem zadowolony, łatwiej oceniać GO i zawartość kadru
    (zauważyć ewentualne "śmieci"), ale w bezpośrednim porównaniu z gołym
    N60 (z amatorskim wizjerem analogowym) wizjer 350D + KPS U-13C jednak
    przegrywa.

    Wiem, że nie do końca na temat, ale może się przyda.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 4. Data: 2009-09-01 21:48:28
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    John Smith wrote:
    (...)
> [...]
    > (zauważyć ewentualne "śmieci"), ale w bezpośrednim porównaniu z gołym
    > N60 (z amatorskim wizjerem analogowym) wizjer 350D + KPS U-13C jednak

    Potwierdzam spostrzeżenia kolegi, z swoich powstałych w pracy z A700 i
    A100 mogę dodać tylko tyle, że lupka mimo rzekomej kompatybilności
    niekoniecznie musi pasować. Do A700 np oryginalnie nie pasowała zupełnie,
    ale po lekkiej przeróbce jest ok.

    d.

  • 5. Data: 2009-09-02 07:19:01
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    To był 1 wrzesień (wtorek), gdy o godz. 18:06 *Vituniu* napisał(a):

    > - Pentax O-ME53 za okolo 150,-

    Mam tą z K100D i spisuje się dobrze. Tak jak Marek napisał widać wszystko,
    ale trzeba dosyć blisko przystawiać oko. Na początku wydawało mi się, że
    ona niewiele daje, ale robią makro z lupą i bez jednak jest różnica. Coraz
    częściej trafiam z ostrością :).

    --
    Krasnal...

  • 6. Data: 2009-09-02 10:42:57
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > O dopasowaniu mechanicznym już pisałem - lupka Nikona pasuje,
    > ale lupka Pentaxa pasuje lepiej.

    Czyli nie kombinuje dluzej i zamawiam. :)

    Dzieki za poswiecony czas,
    Pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 7. Data: 2009-09-02 10:43:08
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > (...) więc spróbowałem dodatkowo z Nikonem N60

    ;)

    > Dwie uwagi negatywne:
    > - powiększenie liniowo nie wynosi 1,35 a raczej ok 1,2

    O widzisz... A ja sie wlasnie glownie ze wzgledu na to
    dodatkowe 0,15 bylem sklonny sie pokusic...
    Nawet biorac pod uwage konieczosc pilowania tego i owego.

    > w bezpośrednim porównaniu z gołym (...) amatorskim
    > wizjerem analogowym (...) jednak KPS U-13C przegrywa.

    Nie musisz mi tlumaczyc. Obok wlasnie stoi Chinon CE4.
    W prorownaniu do K200d... no... nie ma porownania... :)

    > Wiem, że nie do końca na temat, ale może się przyda.

    Przydalo sie bardzo: decyzja podjeta - ide zamawiac O-ME ;)

    Pozdrawiam i dziekuje,
    Vituniu.

  • 8. Data: 2009-09-02 10:43:10
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Coraz częściej trafiam z ostrością :)

    Mnie od tego zakupu popchnela ostatnia sesja portretowa z otwarta
    50/1.4...
    Beznadziejnie zawalilem sprawe... :/

    Czas chyba pogodzic sie z wiekiem (czy tez moze raczej stopniem zuzycia
    ;)) i isc po bryle... :/

    pozdrawiam i dziekuje za komentarz,
    Vituniu.

  • 9. Data: 2009-09-02 11:00:15
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Vituniu napisał(a):

> [...]
    > 50/1.4...
    > Beznadziejnie zawalilem sprawe... :/
    >
    > Czas chyba pogodzic sie z wiekiem (czy tez moze raczej stopniem zuzycia

    To weź jeszcze pod uwagę, że lupki utrudniają focenie w brylach. Trzeba
    je mocno przyciskać, a i tak trudno jest objąć cały kadr. Z analogiem
    bez lupki nie mam tego problemu. Poza tym, nie wiem jak inne, ale ten
    KPS dodaje po cichu (pizą o tym dopiero w instrukcji) korekcję
    dioptryczną, OIDP -0,5D.

    --
    Mirek

  • 10. Data: 2009-09-02 11:08:51
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > To weź jeszcze pod uwagę, że lupki utrudniają focenie w brylach.

    Doczytalem. Low eye-piont i tak dalej.
    Mieszcze sie wokolicach -0,5D na "fotograficznym" oku,
    sproboje szczescia z lupka... ;)

    > Poza tym, nie wiem jak inne, ale ten KPS dodaje po cichu
    > (pizą o tym dopiero w instrukcji) korekcję dioptryczną, OIDP -0,5D.

    O.. czyli jest jakis argument za...
    Hm... czy lupka znosi korekcje wbudowana w sam okular?

    pozdrawiam,
    Vituniu.