  • 11. Data: 2014-07-03 20:04:23
    Temat: Re: Liczby losowe
    Od: IDKrzych <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-07-03 19:33, Stachu 'Dozzie' K. pisze:

    > [...]
    >
    > No popatrz, a dopiero mówiłeś, że to *liczby* miały być (lub nie miały)
    > losowe... Uważaj na przyszłość co twierdzisz.

    Jest w Twoim zdaniu więcej uszczypliwości niż dbałości o puryzm językowy
    .. ale choć rozumiem intencje językowe, to się nie zgodzę.

    Liczba może być losowa/nielosowa ... jednak stwierdzamy to po metodzie,
    a nie samej liczbie. Jednym razem *liczba* 42 będzie losowa, a innym
    razem *liczba* 42 nie będzie losowa.
    Nie widzę tu sprzeczności pomiędzy moimi postami.

    --
    IDKrzych

    "Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy
    - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie
    wielowymiarowym,
    w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."
    (S. Lem 1999)

  • 12. Data: 2014-07-03 21:57:31
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    http://dilbert.com/strips/comic/2001-10-25/

  • 13. Data: 2014-07-03 23:10:57
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 03 Jul 2014 20:04:23 +0200, IDKrzych <n...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Liczba może być losowa/nielosowa ... jednak stwierdzamy to po metodzie,
    >a nie samej liczbie. Jednym razem *liczba* 42 będzie losowa, a innym
    >razem *liczba* 42 nie będzie losowa.

    Jak dla mnie, rewelacja!

    Ale to nie o to chodzi. Chodzi o to ze

    1. Generujemy liczby pseudolosowe uzywajac jakiegos tam mechanizmu
    2. Zapominamy jaki to mechanizm
    3. Zastanawiamy sie, patzrac na LICZBY czy te liczby mogly byc
    wygenerowane pzrez mechanizm losowy
    4. Jezeli tak, to mozemy je traktowac jako losowe.

    Do testowania losowosci sluza testy statystyczne rozkaldow. Jezlei
    rozkald mialby byc rownomierny na pzredziale, powiedzmy, [0, 100], to
    dowolny test statystyczny rozkaldu raczej nei stwoerdzi ze 1000 liczb
    42 jest proba z rozkaldu rownomiernego z tego pzredzialu.

    Podobnie nic nie stwierdzi gdy zaprezentujemy owemu testowi POLEDYNCZA
    liczbe 42

    Czy tego, q... nei ucza teraz na studiach informatycznych?...

    a.l.

  • 14. Data: 2014-07-04 02:27:50
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 02.07.2014 21:22, slawek wrote:
> [...]
    >
    > Zadanie brzmi: "napisać program, który wypisuje 1000 liczb losowych".
    > Rozwiązanie jest dokładnie takie:
    >
    > for n in range(0,1000):
    > print("42");
    >
    > I teraz pytanie: jak udowodnić, że te liczby NIE są losowe? Wartość 42
    > wybrano przecież przypadkowo, a to że powtarza się ona 1000 razy... no
    > cóż, to też może być przypadek, prawda? Czym takie rozwiązanie jest
    > gorsze od jakiegokolwiek innego? Przecież w realnym życiu też można 1000
    > wygrać w kolejnych losowaniach Lotto, czyż nie?
    >
    > A jak się nie da udowodnić że nie są, to trzeba założyć że są, prawda

    Nie da się udowodnić, bo zawsze mona mieć takiego pecha, ale da się
    policzyć, jakiego pecha trzeba by mieć.
    Sytacja jest tym lepsze, jeśli mamy nie tylko 1000 liczb,
    ale jak dalej piszesz, generator, który mozemy testować do woli.

    Buduje się pewną funkcję zależną od tych liczb. W najprostszym
    przypadku niech daje jedną liczbę rzeczywistą.
    Może to być średnia, wariancja, cześć wymienionych testów stąd
    http://en.wikipedia.org/wiki/Diehard_tests (pozostałe zwracają
    pewien rozkład, więc trzeba porównać rozkład z oczekiwanym - znów
    liczba), procent liczb parzystych, procent liczby równych 42...

    Nasza liczba (powstała z funkcji nakarmionej n zmiennymi losowymi,
    liczbami z naszego generatora) też jest zmienną losową.
    Ma swoją wartość oczekiwaną oraz swój rozkład.

    Wpuszczasz swoją próbkę liczb pierwszych w taką maszynkę,
    dostajesz wynik, oddalony oczywiście od wartości oczekiwanej.
    Teraz patrzymy na rozkład i odczytujemy, jakie jest
    prawdopodobieństwo, że z liczb losowych dostaniemy wynik
    taki lub gorszy (bardziej oddalony od wartości oczekiwanej).

    Jeśli wyniki są abstrakcyjne duże, odrzucamy.
    Można się przy tym podeprzeć stwierdzeniem, że bardziej
    prawdopodobne jest to, że coś się popsuło albo ktoś nas w jajo robi ;-)

    Zakładam, że oczekujemy rozkładu [0..100]

    Test na średnią:
    Średnia 50000
    odchylenie (z ctg) 913
    nasz wynik 42000

    jesteśmy prawie 10 odchyleń standardowych za średnią (tak, to
    już bardzo mocno przypomina rozkład normlany).
    Przy założeniu, że liczby były losowe wynik taki lub gorszy dostajemy
    z prawdopodobieństwem 1.5*10^-23.

    Test na wynik równy 42. (Zmienna losowa Y =1 jeśli wylosowana
    X==42, 0 w przeciwmy wypadku) Zakładamy rozkła dyskretny na [0,99].

    Dostaliśmy 1000.
    Przy założeniu losowości jest to rozkład dwumianowy
    z p=1/100 i n=1000.
    średnia = 10
    odchylenie 3.1
    Jesteśmy absurdalne 314 odchyleń standardowych od oczekiwanego
    wyniku.
    Prawdopodobieństwo tego zdarzenia to 3.6 *10^-21413

    O ile pierwszy wynik sugerował wygraną w totolotka... bez grania,
    po prostu znajdując kupon totalizatora sportowego na ulicy...
    w Kairze podczas powodzi, to drugi wynik sugeruje kreowanie
    wszechświatów za pomocą beknięcia.
    :-)

    > I jeszcze drobiazg: przecież nie ma pewności, że za każdym razem będą te
    > same (sic!), bo może się popsuć komputer i wtedy będą inne. Więc są
    > losowe! ;)

    Skoro może się popsuć, to są losowe. Ale z bardzo nieprzydatnym
    rozkładem skupionym na 42;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 15. Data: 2014-07-04 03:48:04
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 04 Jul 2014 02:27:50 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >pewien rozkład, więc trzeba porównać rozkład z oczekiwanym - znów
    >liczba), procent liczb parzystych, procent liczby równych 42...

    Itede. Testpwanie generatora to problem statystyki. Jest doskonala
    ksiazka na ten temat, stara ale jara:

    http://allegro.pl/generatory-liczb-losowych-zielinsk
    i-i4212732187.html

    Generatory liczb losowych, Ryszard Zielinski

    Nie jedyna, zreszta

    A.L.

  • 16. Data: 2014-07-04 09:27:11
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

> [...]

    >http://allegro.pl/generatory-liczb-losowych-zielins
    ki-i4212732187.html

    >Generatory liczb losowych, Ryszard Zielinski

    Przeczytać można, ale określenie "doskonała" jest chyba nieadekwatne.

  • 17. Data: 2014-07-04 09:32:36
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "bartekltg" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >po prostu znajdując kupon totalizatora sportowego na ulicy...
    >w Kairze podczas powodzi, to drugi wynik sugeruje kreowanie

    Niemniej jednak Wszechświat istnieje.

  • 18. Data: 2014-07-04 09:38:10
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "IDKrzych" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >W ramach rozrywkowego czepialstwa powiem jeszcze, że warunek "napisać
    >program" także nie został spełniony ... jednej pętli nie nazwał bym
    >programem :) ;)

    Sprawdź, zainstaluj sobie Pythona i puść to przez niego - ta "pętla" to
    program.

  • 19. Data: 2014-07-04 10:03:09
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

> [...]
    >dowolny test statystyczny rozkaldu raczej nei stwoerdzi ze 1000 liczb
    >42 jest proba z rozkaldu rownomiernego z tego pzredzialu.

    Oczywiście, tyle że testy nie stwierdzają takich rzeczy, lecz że "na
    poziomie istotności p nie można odrzucić hipotezy H0".

    Czyli po prostu oszacowują prawdopodobieństwo. A to nie jest dowód
    matematyczny (patrz "Kocia kołyska").

    >Podobnie nic nie stwierdzi gdy zaprezentujemy owemu testowi POLEDYNCZA
    >liczbe 42
    >Czy tego, q... nei ucza teraz na studiach informatycznych?...

    Czego wymagasz od dzieci? Żeby wiedziały jak bardzo fundamentalne znaczenie
    ma liczba 42 jako odpowiedź na ostateczne pytanie o życie, Wszechświat i
    wszystko?!

  • 20. Data: 2014-07-04 14:26:59
    Od: IDKrzych <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-07-04 10:03, slawek pisze:

    > Czego wymagasz od dzieci? Żeby wiedziały jak bardzo fundamentalne
    > znaczenie ma liczba 42 jako odpowiedź na ostateczne pytanie o życie,
    > Wszechświat i wszystko?!

    Jejku .. najpierw zaczynamy rozrywkową dyskusję, a potem czepiamy się
    luźnych rozrywkowych odpowiedzi innych?

    Przepraszam, że nie wstrzeliłem się w Wasze poczucie dowcipu.

    I nie .. nie jestem dzieckiem ... czterdziestka na karku to wyklucza.
    Nie, nie studiowałem informatyki (ale chyba jako samouk amator mogę się
    jeszcze czasami tutaj wypowiadać? ;) )
    I tak, znam wyższą matematykę i różne teorie, ale myślałem, że luźno się
    wygłupiamy .. Przepraszam ;(

    P.S. Autostopem przez Galaktykę z racji wieku też jest mi nie obce.
    Moja stopka powinna sugerować, że s-f nie jest mi obce ;)