  • 11. Data: 2016-09-08 23:29:16
    Temat: Re: Ledy bezpośrednio z 230V - czy tak można
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Jingiel pisze:
    > W dniu 08.09.2016 o 00:30, AlexY pisze:
    [..]

    > Jak któraś sekcja padnie to może być dym i mały pożar. Poza tym grozi
    > porażeniem.

    A to niby dlaczego? Jak na razie padła jedna dioda, dostała zwarcia i
    nie świeci, dymu i ognia brak.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 12. Data: 2016-09-08 23:31:07
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    ToMasz pisze:

    > tylko że mostek+ kondensator ograniczający prąd i rezystor ograniczający
    > prąd ładowania kondensatora - to klasyczny układ większośći "żarówkek"
    > diodowych. jednak w w większości padniętych takich urządzeń wybucha
    > kondensator. tak więc chcę go wywalić, kosztem zwiększenia ilości diod.

    Wybucha kondensator? Może jakaś taniocha noname. Dzwine voodoo czytam w
    tym wątku.

  • 13. Data: 2016-09-09 02:11:23
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 08.09.2016 o 19:48 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości grup
    > Bo tych drugich to IMO nie przekracza. W ogole malo promieniuje.

    Uczono mnie, że poniżej 100 kHz, fale niezbyt lubią się odrywać od
    przewodnika, w którym biegną... co oczywiście nie oznacza, ze tego nie
    robią...

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

  • 14. Data: 2016-09-09 02:19:27
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 08.09.2016 o 23:31 AlexY <a...@i...pl> pisze:

    > Wybucha kondensator? Może jakaś taniocha noname. Dzwine voodoo czytam w
    > tym wątku.

    W rzeczy samej, bardzo noname... Nawet w moich Poluxach, gdzie już ponad
    połowa diod poleciała (sukcesywnie wywalam i mostkuję), poza diodami nie
    pali się nic. A nie gładzony niczym efekt stroboskopowy może "zabić" (ale
    bez cudzysłowów też) osoby z uszkodzonym układem nerwowym, choć mnie
    akurat nie rusza, jednak potrafią mi oczy załzawić już po chwili patrzenia
    się na światła samochodów, których diody w tylnych lampach migają.

  • 15. Data: 2016-09-09 08:42:59
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 09.09.2016 o 02:11, HF5BS pisze:

    > Uczono mnie, że poniżej 100 kHz, fale niezbyt lubią się odrywać od
    > przewodnika, w którym biegną... co oczywiście nie oznacza, ze tego nie
    > robią...

    dalej niemam odpowiedzi czy taki układ będzie działał 10 lat czynie. czy
    wstawienie kondensatora po stronie DC coś poprawi. Jak wspominałem
    większość "żarówek" diodowych ma takie same diody jak moje, z tą
    różnicą że ma kondensator (ograniczający prąd w parze z rezystorem) po
    stronie AC. czy taki układ mniej promieniuje? Jest z jakiegoś powodu
    lepszy?
    ToMasz

    Ps kondensatory nie wybuchają, tylko puchną, albo wystaje im gejzerek,
    albo nóżka odpada

  • 16. Data: 2016-09-09 08:46:36
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ps kondensatory nie wybuchają, tylko puchną, albo wystaje im gejzerek,
    > albo nóżka odpada

    to miałeś dużo szczęścia widać. Parę razy zbierałem resztki kondensatora
    po całym warsztacie. I ten zapaszek :)

  • 17. Data: 2016-09-09 09:59:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-08 o 23:29, AlexY pisze:
    > [..]

    > A to niby dlaczego? Jak na razie padła jedna dioda, dostała zwarcia i
    > nie świeci, dymu i ognia brak.

    Napisałeś "dostała zwarcia".
    A teraz zastanów się: co się stanie, jak kolejno następne dostaną zwarcia?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2016-09-09 10:26:59
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 09.09.2016 o 08:42 ToMasz <N...@o...pl> pisze:

    > dalej niemam odpowiedzi czy taki układ będzie działał 10 lat czynie. czy

    Jak nie przekroczysz prądów, to czemu miałby nie działać?

    > wstawienie kondensatora po stronie DC coś poprawi. Jak wspominałem

    Na pewno zmniejszy migotanie, a twoje oczy, układ nerwowy i znajomi z
    problemami neurologicznymi, będą ci wdzięczni.

    > większość "żarówek" diodowych ma takie same diody jak moje, z tą
    > różnicą że ma kondensator (ograniczający prąd w parze z rezystorem) po
    > stronie AC. czy taki układ mniej promieniuje? Jest z jakiegoś powodu

    Nie ma po stronie DC? Oszczędni Chinole... 20 groszy na kondziołka
    żałują...

    > lepszy?

    To z pewnością zależy od tego, jak będzie wyglądać wykres prądu w
    przewodach, im ostrzejsze zmiany, tym bardziej się rozsieją. Ale, jeśli to
    jest zwykły układ bez przetwornicy, to ewentualne sianie powinno być
    bardzo małe, poza tym, poblokowanie diod prostowniczych kondziołkami rzędu
    10-100 nF, pamiętaj o zapasie na napięcie ich pracy, powinno przyciąć
    składowe w.cz. (1), co uodporni też układ na zaciętego sąsiada z CB :)

    > ToMasz
    >
    > Ps kondensatory nie wybuchają, tylko puchną, albo wystaje im gejzerek,
    > albo nóżka odpada

    Nie zawsze to zabezpieczenie mechaniczne tak zadziała, widziałem parę razy
    bardzo nieźle wysmarkane takie elektrolity, ale przyjmijmy założenie, ze
    jest, jak piszesz.

    (1) Kojarzysz zjawisko, że odbiornik dostrojony do silnej stacji nagle
    zaczyna brumić przydźwiękiem sieciowym? Nic nie da zwiększenie filtra, bo
    to nie jego wina. Otóż, sygnał stacji dostaje się również na przewody
    zasilające, a przez nie na diody prostownicze w zasilaczu. Dioda, jak
    wiemy, jest elementem nieliniowym i powoduje mieszanie się sygnału stacji
    ze składową przemienną prostowanego prądu. Produkt mieszania jest
    wypromieniowywany przez kolejne przewody, miesza się z sygnałem właściwym
    i w tej postaci jest odbierany. Kondensatory zwierają składową w.cz. tego,
    co się dostaje na diodę, nie występuje wtedy mieszanie się składowych
    w.cz. i m.cz. i nie brumi w głośniku. Kondzioły powinny mieć jednakową
    wartość, by odpowiednie wektory napięć, prądów, zeszły się do zera. Z tego
    też powodu, warto zablokować diody w lampce, nie staną się wtedy mimowolną
    przyczyną niewyjaśnionych zakłóceń radiowych (a jak się do tych zakłóceń
    przylepi UKE, to mogą być upierdliwi). Wytrzyma na lata, byle prądów nie
    przekroczyć.
    Wydaje mi się, że lwia część przetwornic sieje dlatego właśnie, bo ma
    prostowniki (zarówno te dla napięć pierwotnych, jak i prostujących
    napięcie ostateczne) niepoblokowane dla składowych w.cz.

  • 19. Data: 2016-09-09 10:46:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale mowimy o normach odksztalcenia pradu pobieranego z sieci, czy normach
    > emisji elektromagnetycznej.
    >
    > Bo tych drugich to IMO nie przekracza. W ogole malo promieniuje.

    Działo się 3..5 lat temu (już kiedyś pisałem). Potrzebowałem zrobić badania
    EMC urządzenia. Dzwonię do labu (własny lab innej firmy), gdzie normalnie to
    załatwiałem a tu się okazuje, że na żaden w miarę szybki termin nie idzie
    się umówić - są zarobieni. Jak się w końcu spotkaliśmy na badaniach to się
    pytam co się dzieje, bo nigdy tak nie było.
    Komuś jakaś LEDówka zakłócała TV. Zgłosił gdzie trzeba i się okazało, że
    sieje jak złoto. Ktoś zarządził kontrolę wszystkich producentów LEDówek. No
    i w efekcie oni wszyscy lawinowo zwalili się między innymi do tego labu.
    Połowa z nich podobno dopiero podczas tej kontroli dowiedziała się o
    istnieniu dyrektywy EMC. W labie mi mówili, że przy niektórych LEDówkach po
    raz pierwszy mieli taką sytuację, że wyniki pomiaru emisji (przewodzona
    150kHz..30MHz) wychodziły ponad ekran odbiornika pomiarowego i musieli
    zakres przestawiać (normalnie mają tak, że limity są nieco powyżej połowy
    ekranu). Kierownik mi mówił, że sami byli zdziwieni skąd taka emisja -
    zwykłe progowe przełączanie diod.

    Czytając kiedyś artykuły o EMC natknąłem się na informację, że zdarza się,
    że sygnał cyfrowy 1kHz o bardzo stromych zboczach potrafi spowodować
    przekroczenie norm w okolicy 1GHz. Wydawało mi się to niewiarygodne, ale
    może, może .....
    P.G.

  • 20. Data: 2016-09-09 13:06:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

> [...]
    >LEDówek. No
    >i w efekcie oni wszyscy lawinowo zwalili się między innymi do tego

    Mozliwe to ? Tzn ktos tam moze skontrolowac te deklaracje CE u
    importerow/producentow, ale tam to nie wiem - odbije sie od
    deklaracji, czy zacznie dopytywac o wyniki pomiarow.
    Bo jeszcze zlecic badania samemu ... ale one drogie sa :-)

    >Połowa z nich podobno dopiero podczas tej kontroli dowiedziała się o
    >istnieniu dyrektywy EMC.

    Dziwne troche, bo to juz troche obowiazuje, no ale nie wykluczam.
    W tym momencie kontrola byc moze sie nie odbila od deklaracji, tylko
    stwierdzila brak deklaracji zgodnosci z wymagana norma zharmonizowana.

    No coz - wierze, ze troche tego przebadali.

    Tylko ... ledowki moga miec przetwornice i rzeczywiscie siac az milo.
    Po mostku i kondensatorze sie tego nie spodziewam.

> [...]
    > powyżej połowy ekranu). Kierownik mi mówił, że sami byli zdziwieni
    > skąd taka emisja - zwykłe progowe przełączanie diod.

    Tez jestem zdziwiony, jesli naprawde tak.

> [...]
    >się, że sygnał cyfrowy 1kHz o bardzo stromych zboczach potrafi
    >spowodować przekroczenie norm w okolicy 1GHz. Wydawało mi się to

    Cyfrowy sygnal o stromym zboczu jak najbardziej moze miec harmoniczne
    w okolicy 1GHz (ale musi miec bardzo strome zbocza), tylko ze one beda
    ok milion razy slabsze niz te 1kHz. Jakies uV ... a moze uW ? Ale moze
    norme przekracza, jak ten sygnal 1kHz silny, a gdzies sie rezonator
    odpowiedni utworzyl.

    Ale w zestawie mostek-kondensator-opornik-led nie spodziewam sie
    stromych zboczy.

    Ale - nie spodziewam sie, aby jakas ledowka pracowala na ~325V, wiec
    moze to szeregowy kondensator, potem mostek i ledy.
    Przeplyw nadal bedzie impulsowy, ale znow niezbyt stromy.

    Wyjatkiem moga byc "swietlowki liniowe LED" - tam diod duzo, moze
    wpadli na taki pomysl, aby je wszystkie szeregowo.

    Hm, chociaz ...
    http://www.ledtechnics.pl/pl_PL/p/E27-80-SMD-3528H-C
    IEPLA/245
    80 LED. W sam, aby szeregowo polaczyc :-)

    Ale prad dosc malutki. I nawet jak zbocza ostre beda, to tysieczna
    harmoniczna tez juz znacznie slabsza ...

    J.

    P.G.