  • 11. Data: 2022-12-09 13:47:50
    Temat: Re: Ładowanie małego akumulatora z samochodu
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:71d2584e-659f-4186-ad2c-9ab83b14f579@hootervil
    le.invalid>
    user Arnold Ziffel pisze tak:

    > Tylko teraz pytanie jaka żarówka, żeby dobrać 2 A przy maksymalnie
    > rozładowanym akumulatorze... wychodzi 10 W ((14-9)*2), ale to dla
    > żarówki rozgrzanej w pełni...

    Ale ołowiowy z alternatora 14.4v nie ma limitera. Podłaczasz w
    samochoodzie i juz. Zarówka dla stłumienia uderzenia.

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 12. Data: 2022-12-09 15:04:38
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Pozostałbym przy SEPIC - na UC3843 - masz ograniczenie prądowe i jest
    > to nie do zaebania.

    Tam pewnie i tak tranzystor poszedł. Przetwornica bazuje na FP5139, jest
    tam też mosfet RU7570L i diody SS56. Na razie tylko gdybam. Jak się w
    końcu zbiorę, wykręcę płytkę i przywlokę do domu (wyjątkowo nie chce mi
    się dzisiaj wychodzić, ale chcę to mieć zrobione), to sprawdzę na 100%.

    Z drugiej strony jak poszedł tranzystor to możliwe, że kontroler też...

    --
    Student z biednego afrykanskiego panstwa przychodzi do hydraulika:
    - Prose pan. Sedes mi zle pracowac. Woda sybko leciec i nie sdasyc

  • 13. Data: 2022-12-09 15:06:59
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PiteR <e...@f...pl> wrote:

    > Ale ołowiowy z alternatora 14.4v nie ma limitera. Podłaczasz w
    > samochoodzie i juz. Zarówka dla stłumienia uderzenia.

    Ale akumulator rozruchowy w samochodzie może przyjąć te kilkadziesiąt
    amperów na początku ładowania. Boję się, że jak ten mały będzie mocno
    rozładowany (a jest rozładowywany cały czas, taka jego rola), to zbyt
    wysoki prąd z alternatora go zabije (albo przynajmniej skróci żywotność).
    Nie chcę przekraczać 2 A.

    --
    - Czym różni się detka od studentki?
    - ...

  • 14. Data: 2022-12-09 15:21:51
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

> [...]
    > końcu zbiorę, wykręcę płytkę i przywlokę do domu (wyjątkowo nie chce mi
    > się dzisiaj wychodzić, ale chcę to mieć zrobione), to sprawdzę na 100%.

    Odpowiem sam sobie... czy wstawienie tam IRFZ44N (na radiatorze) będzie
    dobrym pomysłem?

    --
    - Witaj bezpłatny lekarzu.
    - Witaj nieuleczalnie chory pacjencie.

  • 15. Data: 2022-12-09 15:33:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-12-09 o 15:06, Arnold Ziffel pisze:

> [...]
    > rozładowany (a jest rozładowywany cały czas, taka jego rola), to zbyt
    > wysoki prąd z alternatora go zabije (albo przynajmniej skróci żywotność).

    Jeśli ten mały będzie podłączony przez żarówkę to wydaje mi się, że ona
    go powinna zabezpieczyć zarówno przez zabiciem przez prąd ładowania jak
    i przed zabieraniem z niego prądu w czasie rozruchu. Rozruch trwa krótko
    - z diody można chyba zrezygnować.

    Kiedyś wyjąłem z jakiegoś zasilacza 12V z podtrzymaniem bateryjnym po
    latach leżenia na półce akumulator (jakiś kilka razy mniejszy od
    akumulatorów 7Ah).
    Ustawiłem zasilacz laboratoryjny na 12V i 300mA, podłączyłem kompletnie
    rozładowany akumulator (woltomierz pokazywał na nim coś koło 5V) i się
    zdziwiłem. Napięcie na akumulatorze od razu skoczyło do 12V i pobierał
    on zaledwie kilka mA. Z biegiem czasu prąd wzrastał.

    Przed tym eksperymentem byłem przekonany, że jak rozładowany całkiem
    akumulator podłączę do źródła 12V to weźmie tyle prądu ile fabryka dała
    a to zdziwka.
    P.G.

  • 16. Data: 2022-12-09 16:00:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 8 Dec 2022 23:09:57 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
> [...]
    > Bezpiecznik ocalił przed katastrofą, ale nie mam teraz ładowania tego
    > małego akumulatora.
    >
    > Zastanawiam się, czy ja tego nie przekombinowałem. Chciałbym tym razem
    > zrobić to prościej. Może nawet dużo prościej.
    >
    > Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez rezystor lub
    > np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi zostać.
    >
    > Czy robiliście takie ćwiczenie? Zastanawiam się nad rezystorem 2.5 om.
    > Przy maksymalnie rozładowanym akumulatorze (załóżmy 9 V) i różnicy napięć
    > 5 V (14-9 V) przepuści 2 A. Przy różnicy 1 V przepuści 400 mA, też będzie

    IMO - prad nie jest tu problemem, chyba ze w roli bezpiecznika.
    Problemem jest spadek napiecia na diodzie, bo az sie prosi podlaczyc
    bezposrednio. Tylko z tego nieco mniejszego napiecia bedzie sie
    ladowal wolno i nie do pelna.

    a) dioda Schotky? Moze wystarczy.
    b) zwierac diode mosfetem lub przekaznikiem?
    wylaczac razem z silnikiem, lub jak napiecie spadnie ponizej
    13.5V.

    Napiecie w samochodach tez jest problematyczne - IMO - dosc niskie
    jest, u mnie ~13.8V, moze sie skonczyc powolnym ładowaniem.

    Wychodzi na to, ze przetwornica byla najlepsza.

    J.

  • 17. Data: 2022-12-09 16:24:52
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Problemem jest spadek napiecia na diodzie, bo az sie prosi podlaczyc
    > bezposrednio. Tylko z tego nieco mniejszego napiecia bedzie sie

    Brak diody bardzo by mi wszystko skomplikował.

    > a) dioda Schotky? Moze wystarczy.

    To już jest Schottky.

    > b) zwierac diode mosfetem lub przekaznikiem?

    Hm, to jest jakaś opcja. Ale póki co nie było potrzeby, bo był SEPIC.
    Zastanawiałem się nad tym i spróbuję wymienić tranzystor w tym SEPICu
    (tzn. zakładając, że tylko on padł... w przeciwnym razie kupię drugą taką
    samą przetwornicę i od razu wymienię elementy mocy, może w sumie diody
    też). Tam jest naklejany radiator, niewielki zresztą. Może nie przenosił
    ciepła wystarczająco dobrze i w końcu tranzystor zdechł. Użyję TO-220 i
    normalnego radiatora.

    > wylaczac razem z silnikiem, lub jak napiecie spadnie ponizej
    > 13.5V.

    To zbyt skomplikowany układ, żeby teraz robić zmiany w założeniach.
    Ładowanie tego akumulatora to tylko jedna z jego części.

    > Napiecie w samochodach tez jest problematyczne - IMO - dosc niskie
    > jest, u mnie ~13.8V, moze sie skonczyc powolnym ładowaniem.

    Niech się ładuje powoli, byle bilans był dodatni.

    --
    Leci nietoperz przed siebie, a przed nim ściana. JEEEBUDUU! Wpada na
    ścianę i wali się na dół, otrzepuje się i mówi:

  • 18. Data: 2022-12-09 16:29:03
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]
    > go powinna zabezpieczyć zarówno przez zabiciem przez prąd ładowania jak
    > i przed zabieraniem z niego prądu w czasie rozruchu. Rozruch trwa krótko

    Podczas rozruchu on jest i tak odłączony (jest układ, który załącza go z
    opóźnieniem właśnie na wypadek skoków przy rozruchu).

> [...]
    > zdziwiłem. Napięcie na akumulatorze od razu skoczyło do 12V i pobierał
    > on zaledwie kilka mA. Z biegiem czasu prąd wzrastał.

    Tak, to się tak zachowuje, jak akumulator jest głęboko rozładowany. Miałem
    z takimi tak samo. Ale ten raczej nie jest bardzo głęboko rozładowywany.
    Czasem używam na postoju różnych rzeczy (transceivery, ładowarka do
    telefonu, dodatkowe oświetlenie paki czy wentylacja -- to jest zasilane na
    postoju z tego małego akumulatora), ale na co dzień on zasila jedynie
    kamerę w trybie parkingowym (nie pamiętam już, choć mierzyłem, ale to
    chyba kilkanaście mA -- kilkaset, gdy kamera wykryje ruch i nagrywa).

    --
    Lew zgromadził na leśnej polanie wszystkie zwierzęta i groźnie pyta:
    - Kto zabił ostatniego dinozaura??

  • 19. Data: 2022-12-09 22:44:50
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

> [...]

    > też). Tam jest naklejany radiator, niewielki zresztą. Może nie przenosił
    > ciepła wystarczająco dobrze i w końcu tranzystor zdechł. Użyję TO-220 i

    Znów odpowiem sam sobie.

    Więc tak. Tranzystor padł (zwarte wszystkie 3 nóżki), ale kontroler
    przeżył. Wrzuciłem IRF540N na radiatorze.

    Jak ustawię ograniczenie prądowe (wyjścia oczywiście) powyżej ok. 1,2 A,
    to kontroler się wyłącza i pozostaje już w tym stanie do wyłączenia
    zasilania (pewnie któreś z jego zabezpieczeń się włącza). Ustawiłem limit
    prądu na ok. 1 A i jest OK w pełnym zakresie napięć (wyłącza się przy ok.
    9 V napięcia wejściowego, ale tak mało tam nigdy nie będzie), akumulator
    się ładuje (na razie na biurku, jutro -- o ile nic nie wybuchnie --
    skrzynka z tym ustrojstwem wróci do samochodu).

    --
    Gdy dziewczyna powiedziała mi, że będę ojcem, od razu zacząłem myśleć o
    imieniu. Wybrałem Carlos i osiedliłem się w Meksyku.

  • 20. Data: 2022-12-10 03:50:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Arnold,

    > Odpowiem sam sobie... czy wstawienie tam IRFZ44N (na radiatorze) będzie
    > dobrym pomysłem?

    Czytam w środku nocy i nie chce mi się teraz analizować. Do rana
    zapomnę - przypomnij się w dzień, proszę.

    --
    Best regards,
    RoMan