  • 11. Data: 2012-02-11 08:57:57
    Temat: Re: Ładowanie akumulatora samochodowego w zimie na wolnym powietrzu.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 10 Feb 2012 22:59:17 -0600, Pszemol napisał(a):

    > Gdyby miał nawalony alternator to nie wystarczyłoby ładowanie
    > pod blokiem aku - jedna dłuższa trasa w nocy i byłaby kicha...

    Po uszkodzeniu jednej diody alternator cos tam laduje.

    > Pisze, że aku ma stary - stare aku mają bardzo małą pojemność
    > i szybkie samowyładowanie.

    Pisze tez ze musi ladowac co ~2 tygodnie, a pewnie jezdzi czesciej.

    > Kupiłby nowy i miałby spokój na
    > następne 3-4 lata a tak będzie się pitolił z ładowaniem - no jaja...

    Albo by sie dowiedzial ze teraz trzeba ladowac co miesiac, a w miedzyczasie
    zniszczy sobie nowy akumulator.

    Najpierw diagnoza, potem zakupy.
    Inna sprawa ze diagnoza moze byc trudna i kosztowna, a ten aku jest stary,
    wiec wydatek na nowy to nie jest wielka rozrzutnosc :-)
    Ale ladowanie bym sprawdzil.

    J.

  • 12. Data: 2012-02-11 10:48:22
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Pszemol napisał(a) :

    > Gdyby miał nawalony alternator to nie wystarczyłoby ładowanie
    > pod blokiem aku - jedna dłuższa trasa w nocy i byłaby kicha...

    Zapominasz że w Polsce jeździmy na światłach cały czas. Czyli zdanie
    powinno brzmieć: Jedna krótsza trasa w szczycie po mieście i byłaby
    kicha ;-) Czerwone, jedynka, czerwone, jedynka, czerwone, jedynka,
    cze...

    Zastanawiam się na ile promili (nawet nie procent) pomoże termiczna
    voodoo osłona na akumulator. Na pewno spowolni ochładzanie
    rozgrzanego akumulatora. Na pewno też spowolni jego ogrzewanie od
    pracującego silnika. Czyli pero, bilans musi wyjść na zero.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 13. Data: 2012-02-11 13:12:56
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > powinno brzmieć: Jedna krótsza trasa w szczycie po mieście i byłaby
    > kicha ;-) Czerwone, jedynka, czerwone, jedynka, czerwone, jedynka,

    :-)

> [...]
    > rozgrzanego akumulatora. Na pewno też spowolni jego ogrzewanie
    > od pracującego silnika. Czyli pero, bilans musi wyjść na zero.

    Te osłony to jest dopiero totalny bezsens.

  • 14. Data: 2012-02-11 13:25:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbynek Ltd. napisał:

> [...]
    > rozgrzanego akumulatora. Na pewno też spowolni jego ogrzewanie od
    > pracującego silnika. Czyli pero, bilans musi wyjść na zero.

    Z tymi promilami, to racja, ale nie jestem przekonany, że głownym
    czynnikiem grzejącym akumulator jest silnik. Większe znaczenine ma
    chyba grzenie wewnętrne, od płynącego prądu. Wtedy osłona jest
    pójściem we właściwym kierunku przy robieniu bilansu.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2012-02-11 20:06:47
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

> [...]
    > chyba grzenie wewnętrne, od płynącego prądu. Wtedy osłona jest
    > pójściem we właściwym kierunku przy robieniu bilansu.

    W rzeczy samej - nie na darmo mówi się, żeby przy ładowaniu akumulatora,
    zwłaszcza takim agresywniejszym, kontrolować temperaturę. Zdarzyło mi się
    zniszczyć ogniwa (zupełnie, kompletnie straciiły pojemność), gdy o tym
    zapomniałem.

  • 16. Data: 2012-02-11 20:22:56
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Obawiam się że jest wydumane. Posłużę się tutaj literatura fachową, a

    Możliwe, ze tak, nie stawiam tezy "na złość babci". Liczyłem jedynie na
    argumenty "ad meritum a dostawałem "ad personam.

> [...]
    > tak:
    > (...) Należy unikać pozostawienia samochodu na postoju z właczonymi
    > światłami - prowadzi to do całkowitego glębokiego rozładowania
    > akumulatora.
    > Kilkakrotne głębokie rozładowanie akumulatora powoduje jego całkowitą
    > nieprzydatność w czasie zimy, ponieważ przy temperaturze -20 stopni nawet
    > nowy akumulator ołowiowo-kwasowy wykazuje przeszło 60% mniejszą pojemność
    > porównaniu z pojemnością dla temperatur powyżej zera. (...)
    >
    > A zatem akumulator ma jeszcze 40% pojemności i ładować się go da.

    Ale czy jest to wprost powiedziane? Czy raczej chodzi o to, że można
    wyciagnąć z niego 40% tego, co się włożyło?

> [...]
    > różnych temperaturach (w stosunku do 20 stopni C)
    > temp. 27 = 100%
    > temp. 0 = 65%
    > temp. -18 = 40%
    > temp. -29 = 18%
    > Należy pamiętać, że w praktyce pojemność akumulatorów także zależy od
    > temperatury ich pracy i sprawność ich gwałtownie spada w temperaturze
    > poniżej 0 (...)
    >
    > i niema tu słowa o żadnych +6 stopniach. Akumulator bedzie się więc
    > ładował, tyle że wolniej i słabiej z uwagi na malejącą sprawność, ale
    > ładunek zgromadzony będzie nadal oddawał jak i przyjmował. I to tyle w

    Nie chcę tutaj podważac wiedzy profesora, daleki-m od tego. Jednakże nawet z
    tego co tu podałeś wynika, że mimo wszystko, wypadało by aku obsługiwac w
    temperaturach raczej wyższych, niż niższych. Ja bym chętnie zapoznał się z
    opracowaniem, które osobno rozkmini sprawność rozładowania, oraz sprawność
    ładowania, w funkcji temperatury. Jako, że z tego, co tu podałeś, nie wynika
    wprost, ze zależność między tymi sprawnościami jest liniowa.
    Poza tym, jeśli kilka źródeł coś zeznawało, to skądś to się wzięło, bez
    pogrzebania nie dojdę teraz, czy odbyło się tak, ze w starszej technologii
    takie obostrzenie było, a teraz technologia jest nowsza i je
    wyeliminowała/ograniczyła, czy na zasadzie "wół pierdzi stodoła słucha",
    ktoś (podobnie jak to miało lata temu z zawartościa żelaza w szpinaku - ktoś
    walnął bzdurę i przez lata ją powtarzano) coś "pier...nął" i moje źródła to
    podchwyciły, powtarzając nieprawdę. To nie ja sobie to wymyśliłem, ja tylko
    się oparłem na dostępnych w moich czasach informacjach. Więc argumenty "ad
    personam" od kilku osób były wybitnie nie na miejscu. Twoje "ad meritum"
    (można bez "ad personam - można, za co dziękuję Ci bardzo) już skłoniło
    mnie do zgłębienia tematu, może uda mi się dojść, skąd się te +6 wzięło, czy
    dzisiaj istnieje, jeśli tak, to w jakiej postaci występuje i jak temu
    zaradzić. Jeśli trafię, że te +6 to błąd, znajdę jego źródło, to zapoznam
    się z prawdziwymi danymi i krótko je tutaj streszczę. No, napiszę co
    znalazłem, na czym się oparłem, jak się ma temat.

  • 17. Data: 2012-02-11 20:26:09
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > Mało tego - trzeba wziąć pod uwagę, że przepływ prądu przez aku
    > w czasie ładowania go zwyczajnie go ogrzewa, a więc temperatura
    > elektrolitu gdzie zachodzi cała magia chemiczna będzie te parę
    > stopni większa niż temperatura otoczenia - jeszcze jeden bonus dla nas!

    Ależ to się z tymi +6 nie kłóci! Przecież jasne jest, ze elektrolit ma
    rezystancję, więc, jak płynie prąd, to sie grzeje. Dlatego tez przy silnych
    morozach dobrze jest na 1-2 minuty włączyć światła długie/mijania, celem
    podgrzania nieco elektrolitu, spraktykowane, działa dobrze.
    Jak obiecałem twojemu poprzednikowi, zgłębię temat (przez UGD, czy
    zapoznanie sięz literaturą papierową, itd) i streszczę, co z tego zapoznania
    się wynikło.

  • 18. Data: 2012-02-12 13:15:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "L501 aneryS" <s...@s...pl> wrote in message
> [...]
    > zwłaszcza takim agresywniejszym, kontrolować temperaturę. Zdarzyło mi się
    > zniszczyć ogniwa (zupełnie, kompletnie straciiły pojemność), gdy o tym

    Problem w tym, że jak już auto odpalisz i aku ładujesz alternatorem
    i się aku grzeje od tego ładowania to wtedy od aku pojemności dużej
    nie wymagasz... Wymagasz od niego sprawności rano, gdy wychodzisz
    z domu i próbujesz odpalić auto które stało całą noc na mrozie...
    A wtedy żaden kocyk akumulatorowi nie pomoże bo żeby nie wiem
    jaki był gruby to ciepła z poprzedniego dnia przez całą noc nie utrzyma.
    Aku to nie żywe zwierze stałocieplne aby mu się kocyk w nocy przydał :-)

  • 19. Data: 2012-02-12 23:44:56
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

> [...]
    > nie wymagasz... Wymagasz od niego sprawności rano, gdy wychodzisz
    > z domu i próbujesz odpalić auto które stało całą noc na mrozie...

    Nie inaczej. Odpalając rano niech sobie aku będzie samorozładowujacy się w 3
    dni, oraz o 1/20 pojemności, wymagam od niego głównie odpowiedniej
    wydajności prądowej, byle był w stanie dostarczać prądu przynajmniej przez
    czas potrzebny do rozruchu. i oczywiście, żeby trochę szczątków zostało do
    wzbudzenia alternatora, inaczej w pupci mógłbym pogrebać.
    A jadąc wieczorem w korku, to może mieć mniejszą wydajność, ale niech dłużej
    trzyma i rochę więcej ładunku.

    > A wtedy żaden kocyk akumulatorowi nie pomoże bo żeby nie wiem
    > jaki był gruby to ciepła z poprzedniego dnia przez całą noc nie utrzyma.

    Wiadomo.

    > Aku to nie żywe zwierze stałocieplne aby mu się kocyk w nocy przydał :-)

    Ale za to majac kocyk, szybciej się ogrzeje, bo nie wypyli zdobytego ciepła
    do otoczenia. Można więc kocyk zakładać rano, ujechać trochę, aż się pod
    maską zagrzeje, zdjąć kocyk...? Chyba się da? Wtedy to co pod maską będzie
    ciepłe.

  • 20. Data: 2012-02-13 04:39:36
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > czas potrzebny do rozruchu. i oczywiście, żeby trochę szczątków zostało do
    > wzbudzenia alternatora, inaczej w pupci mógłbym pogrebać.

    Jakieś farmazony prawisz... Temperatura wpływa drastycznie nie tylko
    na pojemność ale także na maksymalny prąd zwarcia rozrusznikiem.
    Cały prąd generowany w aku to efekt reakcji chemicznej która po prostu
    zachodzi dużo wolniej gdy elektrolit jest zimny.

    > A jadąc wieczorem w korku, to może mieć mniejszą wydajność,
    > ale niech dłużej trzyma i rochę więcej ładunku.

    Znowu farmazony prawisz... Kiedy Ty podczas jazdy samochodem aku
    potrzebujesz??? Do czego? Alternator nie tylko zasila całe potrzeby
    samochodu co jeszcze dodatkowo ładuje akumulator w czasie jazdy.

    > Wiadomo.

    Więc nie jest kocyk potrzebny bo tylko rano w czasie rozruchu byłby
    potrzebny.

> [...]
    > ciepła do otoczenia. Można więc kocyk zakładać rano, ujechać trochę, aż
    > się pod maską zagrzeje, zdjąć kocyk...? Chyba się da? Wtedy to co pod

    Ty musiałeś coś pić dzisiaj i piszesz po pijaku albo po prostu głupi jesteś.
    Weź już nie pisz więcej i skończ się kompromitować, ok?