  • 1. Data: 2012-06-03 07:05:45
    Temat: Którą kartę grafiki wybrać?
    Od: Tomaszek <t...@f...onet.pl>

    Rzeźbię trochę w starych złomach i mam dobrać kartę grafiki. Mam do
    wyboru dwie: GeForce 440 MX oraz Radeon 9200 SE. Która jest bardziej
    wydajna w grach? Może z którąś są jakieś problemy i nie warto instalować?
    Jeśli różnica jest pomijalna, to wybiorę GeForce, bo się znacznie mniej
    grzeje, ale jeżeli różnica będzie duża na korzyść Radeona to dojdzie
    jakiś wiatraczek na radiator ( obydwie mają pasywne chłodzenie ) bo
    karta strasznie się grzeje ( to normalne w tych kartach? )
    Co wybrać?

  • 2. Data: 2012-06-03 11:38:09
    Temat: Re: Którą kartę grafiki wybrać?
    Od: Michal <u...@i...pl>

    On 2012.06.03 07:05, Tomaszek wrote:

    > Rzeźbię trochę w starych złomach i mam dobrać kartę grafiki. Mam do
    > wyboru dwie: GeForce 440 MX oraz Radeon 9200 SE. Która jest bardziej
    > wydajna w grach?

    Serio? Żadna się nie nadaje do tego celu, no chyba że zamierzasz grać w
    Panzer General II czy inne szachy 2D.
    Od lat absolutne minimum do gier to obsługa DX9 - poza żenującą
    wydajnością przy 64bit architekturze, te kart to DX7 i 8

    Stawiałbym raczej na R9200SE - włąsnie z uwagi na stare, ale jednak
    obsługiwane PiV sahdery w DX8. GF440MX to tylko DX7 (taka przemalowana
    GF2). Grami bym się nie przejmował - obie są tak samo beznadziejne, ale
    R9200 ma np: lepszą obsługę wyjścia video i multimonitorowości - nv
    podciągnęła się dopiero w późniejszych kartach, ATI miało to od dawien
    dawna.

    > Może z którąś są jakieś problemy i nie warto instalować?

    Zależy co masz zamiar instalować. Takie czasy że nawet Windows8 RP
    wydany przedwczoraj by się uruchomił wymaga karty sprzętowo zgodnej z
    DX9. Po co przy tak topornym interfejsie jak metro - nie wiem - pytaj MS.

    > Jeśli różnica jest pomijalna, to wybiorę GeForce,

    jw - DX8 + wideo na korzyść Radeona.

> [...]
    > jakiś wiatraczek na radiator ( obydwie mają pasywne chłodzenie ) bo
    > karta strasznie się grzeje ( to normalne w tych kartach? )

    Dziwne - obie są w tym samym procesie 150 nm, mają mniej więcej taką
    samą ilość tranzystorów (~raptem 6 mln różnicy) + podobną wielkość
    jądra. Referencyjny GF440 to 275 MHz, R9200SE to 200 MHz więc powinien
    grzać się mniej, więc albo jakiś Chińczyk zrobił OC chipu by
    skompensować 64-bit magistralę, albo masz źle założony radator/pastę na
    tym R9200 SE.Warto sprawdzić i ew. zrobić underclocking tego chipu do
    prawidłowych wartości.

    > Co wybrać?

    IMHO R9200.

    --
    /MB

  • 3. Data: 2012-06-03 14:07:06
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Tomaszek" napisał w wiadomości grup
    > Co wybrać?

    http://www.benchmark.pl/komparator-gpu.html

    P.S. Lepsze grafy wywalałem na złom. :P

  • 4. Data: 2012-06-03 16:03:26
    Od: Tomaszek <t...@f...onet.pl>

    W dniu 2012-06-03 11:38, Michal pisze:
> [...]
    > Od lat absolutne minimum do gier to obsługa DX9 - poza żenującą
    > wydajnością przy 64bit architekturze, te kart to DX7 i 8

    Oczywiście, że nie planuje uruchomić na tym Crysis 2;) Miałem napisać,
    że chodzi mi o wydajność trybu 3D czy też akceleracji, ale bałem się, że
    dostanę odpowiedź, że żadna z tych kart nie obsługuje obrazu anaglifowego;)

> [...]
    > R9200 ma np: lepszą obsługę wyjścia video i multimonitorowości - nv
    > podciągnęła się dopiero w późniejszych kartach, ATI miało to od dawien

    No trochę poszukałem i faktycznie Radeon wypada lepiej.

    > Zależy co masz zamiar instalować. Takie czasy że nawet Windows8 RP
    > wydany przedwczoraj by się uruchomił wymaga karty sprzętowo zgodnej z
    > DX9. Po co przy tak topornym interfejsie jak metro - nie wiem - pytaj MS.

    Krótko pisząc: koleś ma do wymontowania jedną z tych dwóch grafik ze
    starego złomu i nie wiedzieliśmy którą wymontować;)

    > jw - DX8 + wideo na korzyść Radeona.

    Tez mi tak wyszło dzięki wydatnej pomocy grupowicza qwerty;)

> [...]
    > skompensować 64-bit magistralę, albo masz źle założony radator/pastę na
    > tym R9200 SE.Warto sprawdzić i ew. zrobić underclocking tego chipu do

    Jak się przyjrzałem zdjęciom to wygląda na to, że GF będzie się mniej
    grzał, bo ma sporo większy radiator. A tak na logikę: jak radiator się
    grzeje to znaczy, że ciepło przyjmuje;) Oczywiście sprawdziłem czy ma
    dobry kontakt z procesorem.

    > IMHO R9200.

    I tak zostanie.

  • 5. Data: 2012-06-03 16:04:51
    Od: Tomaszek <t...@f...onet.pl>

    W dniu 2012-06-03 14:07, qwerty pisze:
    > Użytkownik "Tomaszek" napisał w wiadomości grup
    >
    > http://www.benchmark.pl/komparator-gpu.html

    I wszystko jasne. Piękne dzięki.

    > P.S. Lepsze grafy wywalałem na złom. :P

    Komp ma być za 0 zł to się rzeźbi;)

  • 6. Data: 2012-06-03 19:55:38
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-06-03 16:03, Tomaszek pisze:

    > Oczywiście, że nie planuje uruchomić na tym Crysis 2;) Miałem napisać,
    > że chodzi mi o wydajność trybu 3D czy też akceleracji,

    To sprawdź jeszcze czy ta GF4 MX 440 jest 64 bit czy 128 bit, bo wyszło
    sporo nie trzymających oficjalnej specyfikacji. Ale biorąc pod uwagę DX8
    i tak raczej optowałbym za R9200.

    > ale bałem się, że dostanę odpowiedź, że żadna z tych kart nie obsługuje
    > obrazu anaglifowego;)

    To akurat jest całkowicie niezależne od karty graficznej.
    Inna sprawa, że tryb 3D w Crisis2 jest o kant d* potłuc - składa się z 3
    planów:
    1: HUD
    2: broń
    3: cała reszta jako płaski trzeci plan 3d.
    Po zainwestowaniu niemałej ilości $ w system zdolny do sprzętowej
    realizacji wyświetlania trybu 3D krew zalewa jak się na coś takiego
    patrzy. Ale to cena konsolowości Crysis2. I tak dobrze że po pogrzebaniu
    w plikach konfiguracyjnych da się włączyć tryb 3d na sprzęcie ATI lub
    dowolnym innym (gra jest nVidia TWIMTBP).
    W takim np: DeusEx HR tryb 3D zarezerwowany jest dla Radeonów od 5xxx w
    górę i nie da się tego obejśc inaczej niż przez sterowniki firm trzecich
    radykalnie obniżające framerate (ponad dwukrotnie).

    > No trochę poszukałem i faktycznie Radeon wypada lepiej.

    Napisałbym inaczej - Radeon wypada mniej źle.
    Napisz lepiej jaki to ma być OS i jakie przykładowe gry: swojego GF2Ti
    (ta sama architektura DX7 jak GF4Ti, ale silnik wydajniejszy) wymieniłem
    na początku 2004 r. na R9550/R9600 z tego powodu, że od tego czasu gry
    zaczęły obowiązkowo wymagać DX9 (FarCry błędnie wyświetlał grafikę na
    DX7/8). A to był 2004 r. czyli 8 lat temu!
    Serio napisz co ma być grane na tym sprzęcie bo aż mi szkoda ludzi
    którzy tak się męczą.
    Owszem w 1992 r. sam siedziałem niezliczone ilości godzin przy Dune2
    na 80286 12MHz w 320x200 VGA, w 1994 r. zajeździłem myszkę na Xwingu
    w tej samej rozdzielczości, rok później robiło się WOW na cieniowanie
    w sofcie gourandem w TIE-Fighterze, ale jak teraz z sentymentu
    spojrzałem na screeny z tych gier, to pomimo całego sentymentu AD 2012
    nie chciałbym już tracić życia na granie w taki sposób (inna sprawa że
    teraz gier jest dużo, ładne, tylko czasu i ochoty na gry brakuje).

    > Krótko pisząc: koleś ma do wymontowania jedną z tych dwóch grafik ze
    > starego złomu i nie wiedzieliśmy którą wymontować;)

    Koniecznie sprawdź jak jest z dostępnością sterowników pod OS na którym
    ma działać ten sprzęt. Support tych grafika za pomocą sterowników
    zakończył się jeśli chodzi o MS Windows około 2004/5 r. na sterownikach
    dla WindowsXP. Nowsze nigdy nie zostały wydane. Paradoksalnie jeśli
    chodzi o obsługę takiego starego sprzętu dużo lepiej jest dziś pod
    wolnymi OSami. To samo dotyczy też np: kart dźwiękowych Creative,
    skanerów itp. Pod windows nabywca jest traktowany jako źródło zysku -
    prawie nikt nie bawi się w sentymenty i supportowanie starego sprzętu.

> [...]
    > grzał, bo ma sporo większy radiator. A tak na logikę: jak radiator się
    > grzeje to znaczy, że ciepło przyjmuje;) Oczywiście sprawdziłem czy ma

    Zgadza się.
    W tych R9200SE radiatory to były zazwyczaj takie "szpilkowane" małe,
    kwadratowe, czarne kostki, w pasywnych GF4MX i GFFX zaś duży kawał
    aluminium z podłużnymi finami.

    > IMHO R9200.
    > I tak zostanie.

    Sprawdź obie. Kluczowa jest IMHO na dziś dostępność sterowników pod
    dany system na którym karta będzie pracowała.

    --
    /MB

  • 7. Data: 2012-06-04 17:14:11
    Od: Tomaszek <t...@f...onet.pl>

    W dniu 03.06.2012 19:55, Michal pisze:

> [...]
    > skanerów itp. Pod windows nabywca jest traktowany jako źródło zysku -
    > prawie nikt nie bawi się w sentymenty i supportowanie starego sprzętu.

    Windows XP SP3 + Catalyst 6.11 załatwił sprawę. Zresztą spotkała mnie
    miła niespodzianka: zapuściłem jednego z nowszych Knopixów i od razu z
    buta działał Compiz;) Ale ta karta nie będzie działała pod linuxem, więc
    tylko tak z ciekawości.

    > Zgadza się.
    > W tych R9200SE radiatory to były zazwyczaj takie "szpilkowane" małe,
    > kwadratowe, czarne kostki, w pasywnych GF4MX i GFFX zaś duży kawał
    > aluminium z podłużnymi finami.

    Dojdzie jakiś mały wiatraczek;)

    > Sprawdź obie. Kluczowa jest IMHO na dziś dostępność sterowników pod dany
    > system na którym karta będzie pracowała.

    Są sterowniki do jednej i do drugiej, ale Radeon wypada lepiej.

    Wyciąłem resztę Twoich wywodów, bo nie chciałem się rozpisywać. Wiem na
    jakim świecie żyje;)

  • 8. Data: 2012-06-05 08:41:23
    Od: Maru <m...@n...pl>

    W dniu 2012-06-04 17:14, Tomaszek pisze:

    > Są sterowniki do jednej i do drugiej, ale Radeon wypada lepiej.
    >
    > Wyciąłem resztę Twoich wywodów, bo nie chciałem się rozpisywać. Wiem na
    > jakim świecie żyje;)

    No to ja przewrócę to do góry nogami. Miałem kiedyś GF 440MX, ale był
    jakiś skok napięcia i karta grafiki poleciała. Zastanawiałem się nad
    wyborem pomiędzy FX5500, a Radeon 9550. Wg testów lepiej wypadała karta
    ATI, więc nie zastanawiałem się długo.
    Po odpaleniu..., sorry, ale miałem wrażenie, że grafika chodzi gorzej
    niż na MX440, mimo, że GF4 był przecież o wiele słabszy. Wiem, wiem, że
    wielu użytkowników chwali sobie ATI, ale ja więcej ich kart nie kupię,
    jakoś nie odpowiada mi ich grafika i sposób renderingu.
    Jakoś wolę karty z OpenGL, może dlatego, że jeszcze pamiętam czasy
    "dopalaczy" 3dfx.

  • 9. Data: 2012-06-05 09:30:04
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Po odpaleniu..., sorry, ale miałem wrażenie, że grafika (R9550)
    > chodzi gorzej niż na MX440, mimo, że GF4 był przecież o wiele
    > słabszy.

    W DX7 miedzy R 9550 a GF 2 GTS nie bylo wielkiej roznicy
    W DX8 i wyzej, z oczywistych wzgledow, juz tak.

    > Jakoś wolę karty z OpenGL, może dlatego, że jeszcze
    > pamiętam czasy "dopalaczy" 3dfx.

    - ę? - zapytał Hrabia inteligentnie.

    pozdrawiam,
    Vituniu.