    From: Michal <u...@i...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Którą kartę grafiki wybrać?
    Date: Sun, 03 Jun 2012 11:38:09 +0200

    On 2012.06.03 07:05, Tomaszek wrote:

    > Rzeźbię trochę w starych złomach i mam dobrać kartę grafiki. Mam do
    > wyboru dwie: GeForce 440 MX oraz Radeon 9200 SE. Która jest bardziej
    > wydajna w grach?

    Serio? Żadna się nie nadaje do tego celu, no chyba że zamierzasz grać w
    Panzer General II czy inne szachy 2D.
    Od lat absolutne minimum do gier to obsługa DX9 - poza żenującą
    wydajnością przy 64bit architekturze, te kart to DX7 i 8

    Stawiałbym raczej na R9200SE - włąsnie z uwagi na stare, ale jednak
    obsługiwane PiV sahdery w DX8. GF440MX to tylko DX7 (taka przemalowana
    GF2). Grami bym się nie przejmował - obie są tak samo beznadziejne, ale
    R9200 ma np: lepszą obsługę wyjścia video i multimonitorowości - nv
    podciągnęła się dopiero w późniejszych kartach, ATI miało to od dawien
    dawna.

    > Może z którąś są jakieś problemy i nie warto instalować?

    Zależy co masz zamiar instalować. Takie czasy że nawet Windows8 RP
    wydany przedwczoraj by się uruchomił wymaga karty sprzętowo zgodnej z
    DX9. Po co przy tak topornym interfejsie jak metro - nie wiem - pytaj MS.

    > Jeśli różnica jest pomijalna, to wybiorę GeForce,

    jw - DX8 + wideo na korzyść Radeona.

    > bo się znacznie mniej grzeje,
    > ale jeżeli różnica będzie duża na korzyść Radeona to dojdzie
    > jakiś wiatraczek na radiator ( obydwie mają pasywne chłodzenie ) bo
    > karta strasznie się grzeje ( to normalne w tych kartach? )

    Dziwne - obie są w tym samym procesie 150 nm, mają mniej więcej taką
    samą ilość tranzystorów (~raptem 6 mln różnicy) + podobną wielkość
    jądra. Referencyjny GF440 to 275 MHz, R9200SE to 200 MHz więc powinien
    grzać się mniej, więc albo jakiś Chińczyk zrobił OC chipu by
    skompensować 64-bit magistralę, albo masz źle założony radator/pastę na
    tym R9200 SE.Warto sprawdzić i ew. zrobić underclocking tego chipu do
    prawidłowych wartości.

    > Co wybrać?

    IMHO R9200.

    --