  • 11. Data: 2013-04-13 18:38:26
    Temat: Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    BartekK wrote:

    > A pewny jesteś, że to w ogóle jest krokowy "kwadratowy" z czterema
    > uzwojeniami niezależnymi, a nie BLC bezszczotkowy połączony w kwadrat?

    No teraz to sam nie wiem co tu na stoliku mam. Myślałeś o BDLC?
    Ale jak to sprawdzić. Ale nie myślę że to BDLC, ma ośkę dwustronną, zembatkę
    na niej i z wyglądu to jednak krokowiec. Co liczby uzwojeń to najwyżej trzy,
    cztery są piny w gnieździe tego silnika. Ale ja już się gubię. sprzedawca z
    allegro wystawił jako krokowiec.

    Bo(o)t manager

  • 12. Data: 2013-04-13 20:14:49
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    Rozebrałem drania:
    http://tomeq.unixstorm.org/grupy/krokowy.JPG
    Tu muszę złożyć samokrytkę, bo nie wiem jak to mierzyłem że
    między 1 a 2 wyszło 3 ohmy jak widać jak jest na zdjęciu, niestety inne
    pomiary też do bani.
    Prawdłowe:
    1-2 0,3R
    1-3 0,7R
    1-4 0,8R
    3-4 0,8R
    Przyjmując rezystancję kabli pomiarowych 0,3R to by sie wszystko mniej
    więcej zgadzało.
    To chyba jednak krokowiec. Ale czemu tak dziwnie zrobiony?
    Dzięki za porady. Następny razem kupię coś z pdf'em :)

    Bo(o)t manager

  • 13. Data: 2013-04-13 21:42:06
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-04-13 20:14, Bo t manager pisze:
    > Rozebrałem drania:
    > http://tomeq.unixstorm.org/grupy/krokowy.JPG
    > To chyba jednak krokowiec. Ale czemu tak dziwnie zrobiony?
    No jaki krokowiec, jak elegancko widać, że 3fazowy "zwykły", widać
    przesunięcie na ząbkach wirnik-stojan (inna liczba rowków), z falownika
    trzeba by go gonić.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 14. Data: 2013-04-13 22:40:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Apr 2013 21:42:06 +0200, BartekK napisał(a):
    > No jaki krokowiec, jak elegancko widać, że 3fazowy "zwykły", widać
    > przesunięcie na ząbkach wirnik-stojan (inna liczba rowków), z falownika
    > trzeba by go gonić.

    Czekaj - bo to chyba tzw reluktacyjny, wirnik nie jest magnesem.
    krecic reka mozna lagodnie, bez przeskokow ?
    Jak najbardziej "krokowy" - jedna z odmian.

    Falownik tu nie pomoze - on jest chyba unipolarny.
    Tylko jak polaczony ... nie ma przypadkiem wspolnego srodka na
    obudowie ?
    Hm, a moze to trzeba tak sterowac ze jedna cewke pod jeden biegun
    zasilania, a dwie pozostale pod drugi ?

    Tak czy inaczej - pogratulowac sobie ze sie drivera nie spalilo, bo w
    silniku zwarcie.

    J.

  • 15. Data: 2013-04-13 23:12:18
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    BartekK wrote:

    > No jaki krokowiec, jak elegancko widać, że 3fazowy "zwykły", widać
    > przesunięcie na ząbkach wirnik-stojan (inna liczba rowków), z falownika
    > trzeba by go gonić.

    Dzięki wszystkim za pomoc. Choć bardziej kibicowałem pomysłowi J.F. że to
    bipolar z połączonymi cewkami. Tak pójdzie na półkę. Do tego co chcę zrobić
    potrzebny krokowiec(sanki przesuwane do foto i mają być przenośne).

    Bo(o)t manager

  • 16. Data: 2013-04-13 23:21:48
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    J.F. wrote:

    > Czekaj - bo to chyba tzw reluktacyjny, wirnik nie jest magnesem.
    > krecic reka mozna lagodnie, bez przeskokow ?
    > Jak najbardziej "krokowy" - jedna z odmian.
    Jak kręce to tak delikatnie przeskakuje, jakby mrowienie. Tak jak
    potencjometry w Tosce, takie mikroskoki są wyczuwalne.

> [...]
    > obudowie ?
    > Hm, a moze to trzeba tak sterowac ze jedna cewke pod jeden biegun
    Nie nie ma przejścia do obudowy z żadnego pinu.

    > Tak czy inaczej - pogratulowac sobie ze sie drivera nie spalilo, bo w
    > silniku zwarcie.
    A tu starałem sie nie przekraczać czasu załączenia, przyjmując indukcję
    uzwojeń jak dla innych silników o tym prądzie. L293 daje jakieś w tym
    przypadku 3V amplitudy. Czasy włączenia max 75ms. Więc prąd raczej nie
    zdążył niepokojąco wzrosnąć. W każdym razie mam taką nadzieję.
    > J.

    Bo(o)t manager

  • 17. Data: 2013-04-14 00:21:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Apr 2013 23:21:48 +0200, Bo t manager napisał(a):
    > Jak kręce to tak delikatnie przeskakuje, jakby mrowienie. Tak jak
    > potencjometry w Tosce, takie mikroskoki są wyczuwalne.

    Delikatne moze byc jakims resztkowym magnetyzmem spowodowane.
    To chyba taki typ jak na animacji w wiki
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_krokowy

    > Nie nie ma przejścia do obudowy z żadnego pinu.

    No to pozostaje druga hipoteza.

> [...]
    > uzwojeń jak dla innych silników o tym prądzie. L293 daje jakieś w tym
    > przypadku 3V amplitudy. Czasy włączenia max 75ms. Więc prąd raczej nie

    Ale miedzy dwiema koncowkami miales zwarcie a nie cewke :-)

    J.

  • 18. Data: 2013-04-14 01:07:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Apr 2013 23:12:18 +0200, Bo t manager napisał(a):
    > Dzięki wszystkim za pomoc. Choć bardziej kibicowałem pomysłowi J.F. że to
    > bipolar z połączonymi cewkami. Tak pójdzie na półkę. Do tego co chcę zrobić
    > potrzebny krokowiec(sanki przesuwane do foto i mają być przenośne).

    Ale to jest krokowiec. I wystarczaja mu 3 kanaly.

    J.

  • 19. Data: 2013-04-14 12:00:34
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    J.F. wrote:

    > Delikatne moze byc jakims resztkowym magnetyzmem spowodowane.
    > To chyba taki typ jak na animacji w wiki
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_krokowy
    Och żeby tego sprzedawcę, gęś tylną nogą...
    [ciach]

    > No to pozostaje druga hipoteza.
    Sam już nie wiem co myśleć. Podłączony tak jak pisałem działa dobrze
    gniazdo |C|N|CZ|B|
    wtyk |C|CZ|N|B|
    Zresztą gubię się już w tych kabelkach. Tu jest graficznie:
    http://tomeq.unixstorm.org/grupy/krokowiec_podlaczen
    ie.png

    [ciach]

    > Ale miedzy dwiema koncowkami miales zwarcie a nie cewke :-)
    To fakt o tym nie pomyślałem :)

    > J.
    Bo(o)t manager

  • 20. Data: 2013-04-14 12:10:36
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 14.04.2013 01:07, J.F. wrote:

    > Ale to jest krokowiec. I wystarczaja mu 3 kanaly.

    Głosuję za trójfazowym, wolnoobrotowym. Ząbki faktycznie nie pasują -
    nie ma położenia "stabilnego".
    Jeśli chodzi o zastosowanie do slajdera, to może on się nadać, tylko
    trzeba trzy półmostki i sterować:

    1: 000+++000---
    2: 0---000+++00
    3: ++000---000+

    Nie wiem jak będzie działał bez kontroli położenia, ale spróbować warto.

    Mirek.