  • 21. Data: 2011-04-01 17:24:48
    Temat: Re: Konwerter NEX - alpha Ultron, odpowiednik LA-EA1?
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-01 13:20, Bo(o)t_manager pisze:

    > Z tego co czytałem na swiatobrazu.pl to 1:1 od pełnej dziury i minimalna
    > odlełość ostrzenia to 23cm, chyba że czegoś nie doczytałem.

    Jeżeli przy ogniskowej 60mm odległość ostrzenia wynosi 13cm, to zapewne
    ostrzy bez skracania ogniskowej i przy skali 1:1 jasność spada o dwie
    działki przysłony (dla pojedyńczej soczewki cienkiej odległość ostrzenia
    przy skali 1:1 to czterokrotność ogniskowej, dla rzeczywistego obiektywu
    mogą występować różnice wynikające z odległości między płaszczyznami
    głównymi obiektywu).

    > Tym gorzej dla heliosa :). Mam pierścienie mocujące długości 48mm w taki
    > razie nie będzie skali odwzorowania 1:1, a jakby tak dokupić jeszcze
    > jeden zestaw pierścieni, wiem prawidłowa odp. brzmi - mieszek, ale po
    > łące latać z mieszkiem? Kiepsko to widzę.

    Aby uzyskać skalę 1:1 potrzebujesz wyciągu równego ogniskowej - czyli
    58mm. Jeśli pierścienie dają 48mm, to obiektyw musiałby się wysuwać o
    10mm podczas ostrzenia na minimalna odległość. O ile pamiętam Helios aż
    tyle nie wysuwa się przy ostrzeniu, ale w sumie do 1:1 dużo brakować nie
    będzie - sam wyciąg pierścieni zapewni już skalę 0.82, a te parę
    milimetrów wyciągu Heliosa jeszcze trochę skalę zwiększy - obstawiam, że
    uzyskasz w sumie ponad 0.9.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 22. Data: 2011-04-01 17:29:24
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-04-01 12:55, Bo(o)t_manager pisze:

    >[...]
    > Nie o to mi chodziło, w przypadku m42 i nexa crop wynosi 1.5x
    > Znaczy się jak dobrze rozumuję, mój helios rzeczywistą ogniskową ma około
    > 87 mm.
    > [...]

    Niestety musisz uzupełnić wiedzę z fizyki. Crop w żaden sposób nie
    wpływa na rzeczywistą ogniskową.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 23. Data: 2011-04-01 18:14:33
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-04-01 12:55, Bo(o)t_manager wrote:
    > Choćby w/w Tamron SP AF 60mm f/2 Di II LD Makro
    > Nikon w tamtym wątku zapomniałem wyciąć, te szkła są też pod sony.
    > W tym samym wątku też opisałem jak to widzę

    Niestety żadne szkła nie mają wzmacniaczy światła, więc każde w równym
    względzie podlega prawom fizyki. Co ciekawe... niezależnie od systemu :D

    > Może się na coś skuszę z m39, po twoich namowach.

    To się spiesz, bo teraz jest jeszcze tanio:
    http://allegro.pl/aparat-fotograficzny-zorka-4-i1533
    996241.html
    tu masz aparat + obiektyw, body Ci niepotrzebne, ale 50/2 jest ok. Rok
    temu sterta takich leżało z tymi szkłami po 20zł na allegro.

    > No niestety tak mam :(

    No cóż, kwestia gustu :) mi się tam one podobają, popatrz:
    http://img814.imageshack.us/img814/1766/fdbb67b3065e
    a5eec20bd31.jpg
    to ten okrutny składany industar.
    Tutaj:
    http://img340.imageshack.us/img340/7743/44cdcbf10542
    b7750c470dd.jpg
    natomiast jeden z najbrzydszych przedstawicieli gatunku czyli fed 5, ale
    za to z jupiterem 85/2 :)
    Ano właśnie:
    http://img705.imageshack.us/img705/2537/58fe038fee3e
    4c2ac91ebe9.jpg
    To ta wredota jupiter 12, który haczy o przysłonę :)
    No to raz jeszcze 85/2 z celownikiem:
    http://img684.imageshack.us/img684/3784/69da2b616b0b
    8ee6aeea344.jpg
    No dobra, mam, wyszperałem nieostre zdjęcie bajzlu i industara razem
    jeszcze z nowoczesną lampką:
    http://img820.imageshack.us/img820/6500/6a6882a7b132
    93a1c9a5952.jpg
    Zdecydowanie masz rację, ten to dopiero jest brzydal i tło odpowiednie :D

    37c10982.jpg problem
    > Boję się że za mocno pokręcę i trrach... Podejrzewam że wtedy z rozpaczy
    > własną ręką bym się zatłukł na śmierć ;)

    Nie rozpaczaj tylko przyjrzyj się temu co wkładasz do środka i czy miejsca
    nie brakuje. Brak lustra rozpieszczał dawniej konstruktorów dalmierzy, ale
    problem istnieje właściwie dla szerokich kątów tylko, cokolwiek większe od
    50mm raczej na pewno nie wchodzi do środka (chyba że konstrukcja jest
    składana jak na pierwszym zdjęciu wyżej).

    > A co dopiero ten Tamron :)

    Powiedz to mojemu zeissowi :)

    > Koszta są nie małe, zastanawiam się czy nie chodzić po jakichś bazarach i
    > szukać zenitów.

    Raczej szukaj zestawów body + szkło no i samych szkieł. O perełkach
    niestety musisz zapomnieć, bo ich ceny są z góry wywindowane nawet za
    sponiewierane sztuki. Np. jupiter-3 jest raczej nie do dostania poniżej
    300zł w rozsądnym stanie. Wspomniane 50/2 było kitem, więc jest ich od groma.
    Po bazarach raczej niewiele znajdziesz. Zwykle ceny są mocno wywindowane.
    Prędzej idź na jakąś giełdę staroci, czasem sprzedaje ktoś coś, czego nie
    potrafi opisać ani wycenić. Przykładowo kiedyś tak jeden pan sprzedawał
    wiadro światłomierzy po 2,5zł za sztukę, kilka całkiem niezłych było :)

    > Nie o to mi chodziło, w przypadku m42 i nexa crop wynosi 1.5x
    > Znaczy się jak dobrze rozumuję, mój helios rzeczywistą ogniskową ma około
    > 87 mm.

    Ogniskową ma taką, jaką ma bo to miarka niezależna od tego co za szkłem.
    Natomiast kąt widzenia ma taki, jaki miałby obiektyw 87mm na filmie 35mm.
    Widzę, że Marek również zwrócił Ci uwagę na to, bo rzeczywiście napisałeś
    to tak że gryzie po oczach. Innymi słowy wzrost Ci się nie zmienia jeśli
    zmierzysz się miarką w calach.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564