-
31. Data: 2018-12-23 17:15:09
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5c1fa935$0$500$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 23.12.2018 o 15:18, J.F. pisze:
[...]
>> Pytanie, czy sie zdazy naladowac przez tych pare godzin sloneczka.
>Bawiłem się podobnym panelem, choć nie wiem, czy identycznym. Miał on
>trzy nieprzyjemne właściwości:
>1. Jeśli 10% panelu było w cieniu, to moc spadała do 10%. Tak, nie o
>10% a do 10%.
Szeregowe polaczenie - wszytkie czesci nalezy oswietlic.
Albo ... ambitny sterownik, co poszuka punktu maksymalnej mocy,
wszak ogniwo to tylko dioda - moze byc nieoswietlone
>2. Wydajność za nieco brudną szybą spadała radykalnie.
>3. Panel skierowany niedokładnie na Słońce traci moc dużo szybciej
>niż wynikałoby z kosinusa.
>> Jesli jednak chcesz naladowac szybko, to mamy "do 14.5V i
>> wylaczyc".
>> Mysle za zamiast "i wylaczyc" moze byc "i obnizyc do 13.8V".
>Te napięcia zależą od temperatury.
Tym bardziej MCU
J.
-
32. Data: 2018-12-23 20:28:06
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
RoMan Mandziejewicz wrote:
> Dlaczego SEPIC? To nie jest topologia grzesząca sprawnością.
Dokładnie, poza tym jest tyle gotowych kontrolerów do synchronicznego
buck-boosta, że szkoda życia na walkę z SEPIC.
> O tyle, że przy SEPIC nie ma możliwości, żeby akumulator zasilał
> przetwornicę.
W synchronicznym jak najbardziej ma. Każda topologia synchroniczna
jest dwukierunkowa, kwestia sterowania jedynie.
Pozdrawiam, Piotr
-
33. Data: 2018-12-26 23:57:11
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: q...@t...no1 (Queequeg)
Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:
> Bawiłem się podobnym panelem, choć nie wiem, czy identycznym. Miał on
> trzy nieprzyjemne właściwości:
> 1. Jeśli 10% panelu było w cieniu, to moc spadała do 10%. Tak, nie o 10%
> a do 10%.
> 2. Wydajność za nieco brudną szybą spadała radykalnie.
> 3. Panel skierowany niedokładnie na Słońce traci moc dużo szybciej niż
> wynikałoby z kosinusa.
Ciekawe jaka będzie wydajność za szybą samochodową... cóż, przyjdzie, to
się pobawię. Na początek chcę podłączyć zwykłą przetwornicę boost, ustawić
ją na 13.8 V + spadek na diodzie (1N5819, 1N5822) i zmierzyć prąd
ładowania. Potem chcę poeksperymentować z MPPT.
Wymyśliłem na razie komparator (z niewielką histerezą) na zasilaniu,
odłączający przetwornicę (przez pin enable -- LM2596) gdy napięcie panelu
spadnie poniżej ustalonego napięcia punktu mocy maksymalnej, do tego
kondensator na wejściu. Nie mam lepszego pomysłu :(
>> Mysle za zamiast "i wylaczyc" moze byc "i obnizyc do 13.8V".
>
> Te napięcia zależą od temperatury.
Pytanie co to dokładnie za napięcie. Maksymalne, przy którym nie nastąpi
gazowanie akumulatora?
--
https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0
-
34. Data: 2018-12-27 01:25:14
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 26 Dec 2018 22:57:11 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
> Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:
>> Bawiłem się podobnym panelem, choć nie wiem, czy identycznym. Miał on
>> trzy nieprzyjemne właściwości:
>> 1. Jeśli 10% panelu było w cieniu, to moc spadała do 10%. Tak, nie o 10%
>> a do 10%.
>> 2. Wydajność za nieco brudną szybą spadała radykalnie.
>> 3. Panel skierowany niedokładnie na Słońce traci moc dużo szybciej niż
>> wynikałoby z kosinusa.
>
> Ciekawe jaka będzie wydajność za szybą samochodową... cóż, przyjdzie, to
> się pobawię.
Przednia szyba przejrzystosc powinna miec dobra ... ale jesli
"atermiczna" to sam jestem ciekaw - krzemowe fooogniwo gdzies tak przy
1100nm ma maksymalna wydajnosc.
J.
-
35. Data: 2018-12-27 11:48:47
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>
W dniu 26.12.2018 o 23:57, Queequeg pisze:
> Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:
>
>> Bawiłem się podobnym panelem, choć nie wiem, czy identycznym. Miał on
>> trzy nieprzyjemne właściwości:
>> 1. Jeśli 10% panelu było w cieniu, to moc spadała do 10%. Tak, nie o 10%
>> a do 10%.
>> 2. Wydajność za nieco brudną szybą spadała radykalnie.
>> 3. Panel skierowany niedokładnie na Słońce traci moc dużo szybciej niż
>> wynikałoby z kosinusa.
>
> Ciekawe jaka będzie wydajność za szybą samochodową... cóż, przyjdzie, to
> się pobawię. Na początek chcę podłączyć zwykłą przetwornicę boost, ustawić
> ją na 13.8 V + spadek na diodzie (1N5819, 1N5822) i zmierzyć prąd
> ładowania. Potem chcę poeksperymentować z MPPT.
1N5819 to zły pomysł. Już lepiej 1N5817. Popatrz na wykres Uforward w
datasheecie.
> Wymyśliłem na razie komparator (z niewielką histerezą) na zasilaniu,
> odłączający przetwornicę (przez pin enable -- LM2596) gdy napięcie panelu
> spadnie poniżej ustalonego napięcia punktu mocy maksymalnej, do tego
> kondensator na wejściu. Nie mam lepszego pomysłu :(
>
>>> Mysle za zamiast "i wylaczyc" moze byc "i obnizyc do 13.8V".
>>
>> Te napięcia zależą od temperatury.
>
> Pytanie co to dokładnie za napięcie. Maksymalne, przy którym nie nastąpi
> gazowanie akumulatora?
Wzór Nernsta.
P.P.
-
36. Data: 2018-12-27 18:25:26
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: q...@t...no1 (Queequeg)
Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:
>> Ciekawe jaka będzie wydajność za szybą samochodową... cóż, przyjdzie, to
>> się pobawię. Na początek chcę podłączyć zwykłą przetwornicę boost, ustawić
>> ją na 13.8 V + spadek na diodzie (1N5819, 1N5822) i zmierzyć prąd
>> ładowania. Potem chcę poeksperymentować z MPPT.
>
> 1N5819 to zły pomysł. Już lepiej 1N5817. Popatrz na wykres Uforward w
> datasheecie.
Tylko 1N5817 przebije się przy 20 V napięcia wstecznego, a w instalacji w
samochodzie różne przepięcia się zdarzają... chyba wolę stracić trochę
więcej energii niż ryzykować przebicie diody.
>>> Te napięcia zależą od temperatury.
>>
>> Pytanie co to dokładnie za napięcie. Maksymalne, przy którym nie nastąpi
>> gazowanie akumulatora?
>
> Wzór Nernsta.
Dzięki, nie znałem tego.
--
https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0
-
37. Data: 2018-12-27 18:26:44
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: q...@t...no1 (Queequeg)
J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>> Ciekawe jaka będzie wydajność za szybą samochodową... cóż, przyjdzie, to
>> się pobawię.
>
> Przednia szyba przejrzystosc powinna miec dobra ... ale jesli
> "atermiczna" to sam jestem ciekaw - krzemowe fooogniwo gdzies tak przy
> 1100nm ma maksymalna wydajnosc.
Diabli wiedzą, czy atermiczna :) cóż, okaże się, porobię próby i przed
samochodem i w nim (za szybą).
--
https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0
-
38. Data: 2018-12-27 18:28:22
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: q...@t...no1 (Queequeg)
J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>>Bawiłem się podobnym panelem, choć nie wiem, czy identycznym. Miał on
>>trzy nieprzyjemne właściwości:
>>1. Jeśli 10% panelu było w cieniu, to moc spadała do 10%. Tak, nie o
>>10% a do 10%.
>
> Szeregowe polaczenie - wszytkie czesci nalezy oswietlic.
Widziałem patenty z diodami bocznikującymi każdy panel. Pytanie czy ten
panel, który ma pewnie wiele szeregowo połączonych ogniw, też ma takie
diody. Myślę że wątpię.
> Albo ... ambitny sterownik, co poszuka punktu maksymalnej mocy,
> wszak ogniwo to tylko dioda - moze byc nieoswietlone
A jaki ta dioda ma spadek napięcia, jeśli jest nieoświetlona?
--
https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0
-
39. Data: 2018-12-27 18:32:57
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: q...@t...no1 (Queequeg)
J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>>> Obnizyli napiecie, bo widac sam akumulator bral za duzo (w czasie
>>> jazdy).
>
>>Tzn. obniżyli w nowych samochodach napięcie ładowania?
>
> tak.
> W starszych juz 14.4V nie zobaczysz,
W sumie słusznie. W motorze skacze mi nawet do 14.8 V. Nie wiem jak to
wpływa na akumulator, ale co parę sezonów muszę zmieniać...
> w nowszych ponoc komputer ambitniej rzadzi - potrafi zwiekszyc
> napiecie po rozruchu, a zmniejszyc po naladowaniu.
I w sumie tak powinno być, a nie tak jak normalnie, "na pałę". Z drugiej
strony samochody "na pałę" jeżdżą na jednym akumulatorze latami, więc po
co poprawiać coś, co działa? :)
>>No właśnie... regulator ogranicza im to napięcie. Jakby dostały np.
>>18 V
>>ze słabego źródła, to na początku napięcie w tym źródle by klęknęło i
>>nie
>>przekroczyło tych 13.5 - 14.5 V, ale jakby się akumulator
>>naładował...
>
> Na razie to mowimy czy lepsze 14.4, 14.0 czy 13.8 V.
Pytanie jeszcze pod jakim względem lepsze -- czy szybkiego naładowania
(wtedy większe, bo więcej prądu wejdzie), czy zużycia akumulatora (tu
obstawiałbym, że mniejsze, ale tak naprawdę nie wiem).
>>No właśnie nadal nie :) Co przeszkadza żeby przyłożyć do akumulatora
>>maksymalnie 13.8 V?
>
> Pytanie, czy sie zdazy naladowac przez tych pare godzin sloneczka.
> Bo moze jednak trzeba 14.0V, aby prad podskoczyl ponad 300mA :-)
Właśnie pytanie czy nawet delikatnie nienaładowany akumulator samochodowy
nie weźmie tych 300 mA i przy 13.8 V. To przecież ułamek pojemności (dla
45 Ah zaledwie 0,67%).
--
https://www.youtube.com/watch?v=9lSzL1DqQn0
-
40. Data: 2018-12-27 18:49:03
Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
Od: "HF5BS" <h...@...pl>
Użytkownik "Queequeg" <q...@t...no1> napisał w wiadomości
news:53724861-09b5-451f-bc49-75091ddd4a49@trust.no1.
..
>> Albo ... ambitny sterownik, co poszuka punktu maksymalnej mocy,
>> wszak ogniwo to tylko dioda - moze byc nieoswietlone
>
> A jaki ta dioda ma spadek napięcia, jeśli jest nieoświetlona?
Hmm ... a jeśli nieoświetlona, to ZTCP, napięcia brak, a skoro U=0, to i
zgodnie z prawem Ohma, I=0...? Więc rympał, czy jest tam obwód, czy nie...
Chyba, że ja z dupy strony podchodzę... 1 i 2 PK... Sory, zmęczony jestem
myśleniem, bywalcy p.m.telefonia zapewne się orientują, co mnie tak
zmęczyło...
--
Łapy, łapy, cztery łapy,
A na łapach pies kudłaty.
Kto dogoni psa? Kto dogoni psa?
Może ty? Może ty? Może jednak ja...?