  • 31. Data: 2018-12-23 17:15:09
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 23.12.2018 o 15:18, J.F. pisze:
    [...]
    >Bawiłem się podobnym panelem, choć nie wiem, czy identycznym. Miał on
    >trzy nieprzyjemne właściwości:
    >1. Jeśli 10% panelu było w cieniu, to moc spadała do 10%. Tak, nie o
    >10% a do 10%.

    Szeregowe polaczenie - wszytkie czesci nalezy oswietlic.

    Albo ... ambitny sterownik, co poszuka punktu maksymalnej mocy,
    wszak ogniwo to tylko dioda - moze byc nieoswietlone

    Tym bardziej MCU

    J.

  • 32. Data: 2018-12-23 20:28:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Dlaczego SEPIC? To nie jest topologia grzesząca sprawnością.

    Dokładnie, poza tym jest tyle gotowych kontrolerów do synchronicznego
    buck-boosta, że szkoda życia na walkę z SEPIC.

    > O tyle, że przy SEPIC nie ma możliwości, żeby akumulator zasilał
    > przetwornicę.

    W synchronicznym jak najbardziej ma. Każda topologia synchroniczna
    jest dwukierunkowa, kwestia sterowania jedynie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2018-12-26 23:57:11
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:

> [...]
    > 2. Wydajność za nieco brudną szybą spadała radykalnie.
    > 3. Panel skierowany niedokładnie na Słońce traci moc dużo szybciej niż

    Ciekawe jaka będzie wydajność za szybą samochodową... cóż, przyjdzie, to
    się pobawię. Na początek chcę podłączyć zwykłą przetwornicę boost, ustawić
    ją na 13.8 V + spadek na diodzie (1N5819, 1N5822) i zmierzyć prąd
    ładowania. Potem chcę poeksperymentować z MPPT.

    Wymyśliłem na razie komparator (z niewielką histerezą) na zasilaniu,
    odłączający przetwornicę (przez pin enable -- LM2596) gdy napięcie panelu
    spadnie poniżej ustalonego napięcia punktu mocy maksymalnej, do tego
    kondensator na wejściu. Nie mam lepszego pomysłu :(

    > Te napięcia zależą od temperatury.

    Pytanie co to dokładnie za napięcie. Maksymalne, przy którym nie nastąpi
    gazowanie akumulatora?

  • 34. Data: 2018-12-27 01:25:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 26 Dec 2018 22:57:11 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Ciekawe jaka będzie wydajność za szybą samochodową... cóż, przyjdzie, to
    > się pobawię.

    Przednia szyba przejrzystosc powinna miec dobra ... ale jesli
    "atermiczna" to sam jestem ciekaw - krzemowe fooogniwo gdzies tak przy
    1100nm ma maksymalna wydajnosc.

    J.

  • 35. Data: 2018-12-27 11:48:47
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 26.12.2018 o 23:57, Queequeg pisze:

> [...]
    > ją na 13.8 V + spadek na diodzie (1N5819, 1N5822) i zmierzyć prąd
    > ładowania. Potem chcę poeksperymentować z MPPT.

    1N5819 to zły pomysł. Już lepiej 1N5817. Popatrz na wykres Uforward w
    datasheecie.

    Wzór Nernsta.

    P.P.

  • 36. Data: 2018-12-27 18:25:26
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > 1N5819 to zły pomysł. Już lepiej 1N5817. Popatrz na wykres Uforward w
    > datasheecie.

    Tylko 1N5817 przebije się przy 20 V napięcia wstecznego, a w instalacji w
    samochodzie różne przepięcia się zdarzają... chyba wolę stracić trochę
    więcej energii niż ryzykować przebicie diody.

    Dzięki, nie znałem tego.

  • 37. Data: 2018-12-27 18:26:44
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Przednia szyba przejrzystosc powinna miec dobra ... ale jesli
    > "atermiczna" to sam jestem ciekaw - krzemowe fooogniwo gdzies tak przy
    > 1100nm ma maksymalna wydajnosc.

    Diabli wiedzą, czy atermiczna :) cóż, okaże się, porobię próby i przed
    samochodem i w nim (za szybą).

  • 38. Data: 2018-12-27 18:28:22
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Szeregowe polaczenie - wszytkie czesci nalezy oswietlic.

    Widziałem patenty z diodami bocznikującymi każdy panel. Pytanie czy ten
    panel, który ma pewnie wiele szeregowo połączonych ogniw, też ma takie
    diody. Myślę że wątpię.

    > Albo ... ambitny sterownik, co poszuka punktu maksymalnej mocy,
    > wszak ogniwo to tylko dioda - moze byc nieoswietlone

    A jaki ta dioda ma spadek napięcia, jeśli jest nieoświetlona?

  • 39. Data: 2018-12-27 18:32:57
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > tak.
    > W starszych juz 14.4V nie zobaczysz,

    W sumie słusznie. W motorze skacze mi nawet do 14.8 V. Nie wiem jak to
    wpływa na akumulator, ale co parę sezonów muszę zmieniać...

    > w nowszych ponoc komputer ambitniej rzadzi - potrafi zwiekszyc
    > napiecie po rozruchu, a zmniejszyc po naladowaniu.

    I w sumie tak powinno być, a nie tak jak normalnie, "na pałę". Z drugiej
    strony samochody "na pałę" jeżdżą na jednym akumulatorze latami, więc po
    co poprawiać coś, co działa? :)

    > Na razie to mowimy czy lepsze 14.4, 14.0 czy 13.8 V.

    Pytanie jeszcze pod jakim względem lepsze -- czy szybkiego naładowania
    (wtedy większe, bo więcej prądu wejdzie), czy zużycia akumulatora (tu
    obstawiałbym, że mniejsze, ale tak naprawdę nie wiem).

    > Pytanie, czy sie zdazy naladowac przez tych pare godzin sloneczka.
    > Bo moze jednak trzeba 14.0V, aby prad podskoczyl ponad 300mA :-)

    Właśnie pytanie czy nawet delikatnie nienaładowany akumulator samochodowy
    nie weźmie tych 300 mA i przy 13.8 V. To przecież ułamek pojemności (dla
    45 Ah zaledwie 0,67%).

  • 40. Data: 2018-12-27 18:49:03
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Queequeg" <q...@t...no1> napisał w wiadomości
    ..

    > A jaki ta dioda ma spadek napięcia, jeśli jest nieoświetlona?

    Hmm ... a jeśli nieoświetlona, to ZTCP, napięcia brak, a skoro U=0, to i
    zgodnie z prawem Ohma, I=0...? Więc rympał, czy jest tam obwód, czy nie...
    Chyba, że ja z dupy strony podchodzę... 1 i 2 PK... Sory, zmęczony jestem
    myśleniem, bywalcy p.m.telefonia zapewne się orientują, co mnie tak
    zmęczyło...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.