  • 1. Data: 2009-11-13 21:10:05
    Temat: Konkursy - zbywalność praw autorskich
    Od: "Robert" <r...@p...naOnecie.pl>

    Witam

    O zapisach regulaminów różnych "Konkursów fotograficznych" często się tu
    pisuje...

    Więc jak to w końcu jest?
    Gdyby człek wziął udział w konkursie:
    http://www.zgorzelec.eu/aktualnosci/aktualnosci/zgor
    zelec-widziany-oczami-mieszkancow.html
    którego zasady głoszą:

    "3.2. Zdjęcia zgłaszane do Konkursu przechodzą na własność Organizatorów.
    Organizator zastrzega sobie prawo do wykorzystania nadesłanych zdjęć w
    celach marketingowych, promocyjnych i innych, a Uczestnik przystępując do
    Konkursu wyraża na to zgodę.
    3.3. W związku z nieodpłatnym przeniesieniem wszelkich autorskich praw
    majątkowych na Organizatora, autorowi zdjęć nie przysługuje żadne
    wynagrodzenie."

    to czy uczestnik konkursu (autor zdjęcia) może potem gdziekolwiek indziej
    zamieszczać te swoje "fotki", które wysłał na konkurs?
    Czy skoro mowa o przeniesieniu praw autorskich, to już "autorem" staje się
    Organizator?

  • 2. Data: 2009-11-13 21:14:41
    Temat: Re: Konkursy - zbywalność praw autorskich
    Od: "Remiczor" <c...@w...pl>

    > Czy skoro mowa o przeniesieniu praw autorskich, to już "autorem" staje się
    > Organizator?

    coś mi się wydaje, że prawa autorskie i prawa majątkowe to dwie odrębne
    rzeczy. tzn. masz prawa majątkowe do dzieła (i one są zbywalne) oraz
    autorskie, tzn. że zawsze będziesz autorem swojego dzieła i nalezy ci się
    chociażby podpis pod zdjęciem. ale mogę się mylić.

  • 3. Data: 2009-11-13 21:16:30
    Od: "Robert" <r...@p...naOnecie.pl>

    "Remiczor" napisał:

> [...]
    > autorskie, tzn. że zawsze będziesz autorem swojego dzieła i nalezy ci się
    > chociażby podpis pod zdjęciem. ale mogę się mylić.

    Prawdę mówiąc podobnie rozumuję...
    Ale z ciekawości zapytałem :-)

  • 4. Data: 2009-11-13 23:24:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Nov 2009, Remiczor wrote:

    > coś mi się wydaje, że prawa autorskie i prawa majątkowe to dwie odrębne
    > rzeczy.

    Ryby i śledzie to dwie odrębne rzeczy, powiadasz?
    Bo tak to się ma w omawianym przypadku.
    Prawa autorskie dzielą się na autorskie prawa majątkowe (przechodnie,
    zbywalne) i (równie autorskie, nie mniej i nie więcej) prawa
    *osobiste* (niezbywalne).

    > tzn. masz prawa majątkowe do dzieła (i one są zbywalne) oraz
    > autorskie,

    *OSOBISTE*.
    Akcentowanie "autorskie" przy stawianiu opozycji do "majątkowe"
    to właśnie "ryba kontra śledź" - nie ten szczebel podziału!

    Albo "autorskie" wymieniasz przy obu, albo nie wymieniasz
    przy obu.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-11-14 03:31:54
    Temat: Re: Konkursy - zbywalno?? praw autorskich
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-11-13, Robert <r...@p...naOnecie.pl> wrote:
    > "3.2. Zdj?cia zg?aszane do Konkursu przechodz? na w?asno?? Organizatorów.
    > Organizator zastrzega sobie prawo do wykorzystania nades?anych zdj?? w
    > celach marketingowych, promocyjnych i innych, a Uczestnik przyst?puj?c do
    > Konkursu wyra?a na to zgod?.
    > 3.3. W zwi?zku z nieodp?atnym przeniesieniem wszelkich autorskich praw
    > maj?tkowych na Organizatora, autorowi zdj?? nie przys?uguje ?adne
    > wynagrodzenie."
    >
    > to czy uczestnik konkursu (autor zdj?cia) mo?e potem gdziekolwiek indziej
    > zamieszcza? te swoje "fotki", które wys?a? na konkurs?

    Powyższe postanowienia regulaminu są praktycznie w całości nieważne - no
    chyba, jeśliby przyjąć, że chodzi o egzemplarze zdjęć. Wynika to z tego,
    że umowa o przeniesienie praw majątkowych musi mieć czytelnie wymienione
    pola eksploatacji (np. publikacja na stronie internetowej). Musi mieć
    też formę pisemną (spodziewam się, że kliknięcie na stronie www nie
    wystarczy). Pomijam wrzucenie do jednego worka praw osobistych i
    majątkowych.

    > Czy skoro mowa o przeniesieniu praw autorskich, to ju? "autorem" staje si?
    > Organizator?

    Autorem nigdy nie staje się nikt poza autorem rzeczywistym. Autorstwa
    przenieść się nie da (prawo osobiste).

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2009-11-14 12:49:29
    Od: "Bartosz" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Remiczor" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > autorskie, tzn. że zawsze będziesz autorem swojego dzieła i nalezy ci się
    > chociażby podpis pod zdjęciem. ale mogę się mylić.

    Jest jak mówisz.

  • 7. Data: 2009-11-14 12:56:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 14 Nov 2009 11:31:54 +0800, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >też formę pisemną (spodziewam się, że kliknięcie na stronie www nie
    >wystarczy). Pomijam wrzucenie do jednego worka praw osobistych i

    Ale jakich osobistych ? Wyraznie zapisano "majatkowych".

    Co do czytelnosci ... "Oświadczam, że poprzez wysłanie zdjęć na
    Konkurs nieodpłatnie przenoszę na Organizatora wszelkie autorskie
    prawa majątkowe do nich, na wszystkich polach eksploatacji, o których
    mowa w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim ..
    "

    Czytelnie ? Chyba tak :-)
    Czy dopuszczalnie .. nie wiem.

    Tak czy inaczej .. po takim przeniesieniu publikujacy w innym miejscu
    chyba musi sie dogadac z wlascicielem majatkowych praw autorskich co
    do ceny ? A czy musi miec jego zgode, czy wystarczy autora ?

    Autorowi pozostaje jeszcze osobiste prawo nadzoru nad dzielem, co moze
    ciekawie wygladac w praktyce :-)

    >Autorem nigdy nie staje się nikt poza autorem rzeczywistym. Autorstwa
    >przenieść się nie da (prawo osobiste).

    taa, ustawa swoje, a zycie swoje .. mozna sie z wydawca dogadac ze
    opublikuje nasze zdjecia bez podpisu, czy on zawsze sie musi liczyc z
    koniecznoscia np zmielenia albumu, mimo ze ma zgode na pismie ?
    No chyba ze w tym przypadku mieli na koszt autora ?

    J.

  • 8. Data: 2009-11-14 14:05:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-11-14, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale jakich osobistych ? Wyraznie zapisano "majatkowych".

    Racja. Umknęło.

> [...]
    > prawa majątkowe do nich, na wszystkich polach eksploatacji, o których
    > mowa w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim ..

    2. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o
    korzystanie z utworu, zwana dalej ,,licencją", obejmuje pola
    eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

    wyraźnie W NIEJ WYMIENIONE :) I nadal pozostaje kwestia formy pisemnej.

    > Tak czy inaczej .. po takim przeniesieniu publikujacy w innym miejscu
    > chyba musi sie dogadac z wlascicielem majatkowych praw autorskich co
    > do ceny ? A czy musi miec jego zgode, czy wystarczy autora ?

    Jeśli wykracza poza wymienione w umowie pola elsploatacji to musi mieć
    zgodę autora bądź właściciela praw majątkowych obejmujcych te konkretne
    pola.

> [...]
    > koniecznoscia np zmielenia albumu, mimo ze ma zgode na pismie ?
    > No chyba ze w tym przypadku mieli na koszt autora ?

    Ale autorstwo to nie sprawa podpisu. Może być coś opublikowane anonimowo
    i nijak się to ma do autorstwa. Wydawca powinien zadbać, aby zgoda
    autora na brak podpisu była - głównie aby uniknąć tego typu cyrków i
    odpowiedzialności karnej.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2009-11-14 17:39:30
    Od: f...@a...pl

    Dnia 13-11-2009 o 22:10:05 Robert <r...@p...naonecie.pl> napisał(a):

> [...]
    > Organizator zastrzega sobie prawo do wykorzystania nades?anych zdjeae w
    > celach marketingowych, promocyjnych i innych, a Uczestnik przystepuj?c do
    > Konkursu wyra?a na to zgode.
    > 3.3. W zwi?zku z nieodp?atnym przeniesieniem wszelkich autorskich praw
    > maj?tkowych na Organizatora, autorowi zdjeae nie przys?uguje ?adne
    > wynagrodzenie."
    >
    > to czy uczestnik konkursu (autor zdjecia) mo?e potem gdziekolwiek indziej
    > zamieszczaae te swoje "fotki", które wys?a? na konkurs?
    > Czy skoro mowa o przeniesieniu praw autorskich, to ju? "autorem" staje

    Generalnie wykonane i zgłoszone do konkursu zdjęcie jest jak każdy przejaw
    działalności twórczej przedmiotem prawa autorskiego i w myśl definicji
    prawa autorskiego jest utworem i ochrona prawna przysługuje twórcy
    niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.
    W chwili powstania i pierwszej prezentacji utworu twórcy przysługują prawa
    autorskie, chyba, że ustawa stanowi inaczej. W prawie autorskim wyróżniamy
    dwie odrębne treści prawa autorskiego: autorskie prawa osobiste i
    autorskie prawa majątkowe. Autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną
    w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem,
    natomiast autorskie prawa majątkowe nadają twórcy wyłączne prawo do
    korzystania z utworu i rozporządzania nim. Przeniesienie autorskich praw
    majątkowych może nastąpić poprzez zawarcie stosownej umowy na piśmie,
    umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy
    pisemnej pod rygorem nieważności i niezałatwi to zapoznanie się z
    regulaminem. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o
    korzystanie z utworu, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej
    wymienione i umowa może dotyczyć tylko pól eksploatacji, które są znane w
    chwili jej zawarcia. Nie mogą tego zastąpić zapisy regulaminu z ogólnym
    opisem ,,i inne". To inne może być związane z komercyjnym wykorzystaniem
    utworu a także wykorzystanie dzieła w sposób, w jaki autor mógłby sobie
    nie życzyć. Twórca utworu może cofnąć zezwolenie, jeżeli w ciągu pięciu
    lat od jego udzielenia opracowanie nie zostało rozpowszechnione. W razie
    rażącej dysproporcji między wynagrodzeniem twórcy (w tym wypadku
    nieodpłatnym udostępnieniu w dobrej wierze) a korzyściami nabywcy
    autorskich praw majątkowych, twórca może żądać stosownego podwyższenia lub
    rekompensaty wynagrodzenia przez sąd i twórcy przysługuje odrębne
    wynagrodzenie za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji
    a ponadto twórca zachowuje wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie
    zależnego prawa autorskiego, mimo że w umowie postanowiono o przeniesieniu
    całości autorskich praw majątkowych.
    Poza tym obsługa praw autorskich jest trochę skomplikowana i posiada wiele
    kruczków :)
    --
    FKV

  • 10. Data: 2009-11-14 19:41:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 14 Nov 2009 22:05:35 +0800, Marcin Debowski wrote:

    >2. Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o
    >korzystanie z utworu, zwana dalej ,,licencją", obejmuje pola
    >eksploatacji wyraźnie w niej wymienione.

    >wyraźnie W NIEJ WYMIENIONE :)

    IMO zostaly wyraznie wymienione: wszystkie :-)
    A nawet precyzyjniej: wszystkie o ktorych mowa w art 50 ustawy.

    >I nadal pozostaje kwestia formy pisemnej.

    Oswiadczenie jest chyba pisemne ?

    >Jeśli wykracza poza wymienione w umowie pola elsploatacji to musi mieć
    >zgodę autora bądź właściciela praw majątkowych obejmujcych te konkretne
    >pola.

    Ja o tym co od poczatku pytano - autor chce je np opublikowac w
    kalendarzu, tymczasem wlascicielem praw autorskich majatkowych jest
    juz UM Zgorzelec. Wydawca kalendarza o _zgode_ moze zapytac autora czy
    musi tez UM ?

    >Ale autorstwo to nie sprawa podpisu.

    Ale prawo do oznaczenia utworu jest osobistym i nie zzrzekalnym prawem
    autora.

    >Może być coś opublikowane anonimowo
    >i nijak się to ma do autorstwa. Wydawca powinien zadbać, aby zgoda
    >autora na brak podpisu była - głównie aby uniknąć tego typu cyrków i
    >odpowiedzialności karnej.

    no ale powiedzmy ze autor sie zgodzil, podpisal .. a potem sie
    rozmyslil. A kalendarze czy albumy juz w druku.

    A przy okazji w tym konkursie:
    2.7. Na pracach nie należy umieszczać żadnych innych danych. W
    szczególności zabrania się umieszczania jakichkolwiek znaków
    graficznych czy inicjałów

    niby zrozumiale .. ale czy legalne ? :-)

    J.