  • 1. Data: 2011-01-06 17:05:55
    Temat: Kondesator parametry
    Od: "Wikbo" <s...@o...pl>

    Witam, od jakiegoś czasu miałem problemy z komputerem stacjonarnym. Działał
    pięknie aż, do momentu zaniku zasilania w całym domu, tzn. jak odłączyłem go
    od sieci energetycznej i ponownie podłączyłem to nie chciał się uruchomić.
    Trzeba było czekać godzinę np i w końcu zaskakiwał później było ok tzn
    wyłączał sie i włączał prawidłowo, aż do momentu jak znowu nie było prądu w
    całym domu. Godzina, dwie oczekiwania i odpalał.
    Dzisiaj już mija 24 godziny jak nie chce odpalić..... Sprawdziłem zasilacz
    ATX odpaliłem go na krótko z całym obciążeniem i działa.
    Podejrzenie padło na kondensatory, choć nie są w ogóle wybrzuszone (ale
    ponoć moga wyschnąć).
    Wymontowałem płytę główną i tam jest dość dużo kondesatorów około 40.
    Wytypowałem kilka rodzajów, które znajdują się w okolicy procesora i jest
    jeszcze kilak w innym miejscu obok cewek.
    Ok wytypowane kondesatory maja parametry:
    16V 1000uF 6 sztuk MBZ
    6,3V 1500uF 5 sztuk KZG
    6,3V 820 uF 24 sztuki
    16V 470uF 2 sztuki
    16V 100uF
    25V 10uF.

    Myśle, że te na 2 pierwszych miejscahc są najistotniejsze.
    Pozostałe to na wszelki wypadek spisałem.

    Ok teraz wszedłem do TMF i oczywiście nie ma moich kondesatorów...
    Wcześniej przeczytałem, że to powinny być LOW ESR.
    Bo zwykłe elektrolityczne są.

    Pytanie brzmi:
    Czy mają to być L. ESR?
    Czy jak nie ma np 16V 1000uF to lepiej wziąć 25V 1000uf czy 16V na 2200 uf?

    Płyte najchętniej bym kupił nową ale mam RAIDa postawionego i chciałbym
    odzyskac najaktualniejsze dane (bo backupy na nie Raidzie są).
    Płyta to ASUS A8SLI-DELUX.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2011-01-07 17:00:45
    Temat: Re: Kondesator parametry
    Od: "Wikbo" <s...@o...pl>

> [...]
    >
    > Pytanie brzmi:
    > Czy mają to być L. ESR?
    > Czy jak nie ma np 16V 1000uF to lepiej wziąć 25V 1000uf czy 16V na 2200

    No trochę poszperałem i wyszło, że pojemność trzeba pilnować, ale zamiast np
    16V można dać 25V.
    ALe dzisiaj obdzowniłem chyba wszytkie sklepy we Wrocławiu i tam albo
    inwentaryzacja, albo nie mają, albo cena po 2,5 zł-3 zł.
    Zrobiłem zamówienie w TME bo, szybciej będzie niż kupię we Wrocławiu.
    ALe tam nie mieli 6,3V 1500uf niskoimpedencyjnych, wziąłem normalne będzie
    dobrze???

    Tak a propos gdzies kupujecie częsci elektroniczne we Wrocławiu.
    Bo te kilka sklepów maja głównie elementy bierne, mam problem kupić
    termometr na i2c jakiś eeprom, czy choćby wspmomniane kondesatory.
    Ja znam sklepy:
    -Tęczowa
    -Dworcowa
    -Robotronik koło mostu Grunwaldzkiego.

    Jest jakaś większa hurtowania gdzie można robić zakupy detaliczne?

    Pozdrawiam
    Michał

  • 3. Data: 2011-01-07 18:28:20
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc_DOT_pl>

    On Fri, 7 Jan 2011 18:00:45 +0100, "Wikbo" <s...@o...pl> wrote:

    >Jest jakaś większa hurtowania gdzie można robić zakupy detaliczne?

    Proton, Ślężna 146
    www.proton.com.pl

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2011-01-07 19:49:39
    Od: Maciej Milinkiewicz <p...@o...pl>

    Dnia 2011-01-06, o godz. 18:05:55
    "Wikbo" <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > do momentu jak znowu nie było prądu w całym domu. Godzina, dwie
    > oczekiwania i odpalał. Dzisiaj już mija 24 godziny jak nie chce

    trzeba sprawdzić bateryjkę

  • 5. Data: 2011-01-07 21:10:02
    Od: "Wikbo" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Maciej Milinkiewicz" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    Dnia 2011-01-06, o godz. 18:05:55
    > trzeba sprawdzić bateryjkę

    Hmm ustawienia się nie resetowały....
    Sprawdzę zaraz napięcię 2.93V komputer wyłączony od 2 dni..
    Jak "wyrywałem" kondesatory i je zgniatałem to elektrolit w nich był.
    Nie były wogóle wybrzuszone, może to nie kondesaotry.... W sumie kupiłbym
    nową płytę ale chce odpalić raid (strip mode).

    Pozdrawiam
    Michał

  • 6. Data: 2011-01-08 08:50:21
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Wikbo" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Nie były wogóle wybrzuszone, może to nie kondesaotry.... W sumie kupiłbym
    > nową płytę ale chce odpalić raid (strip mode).

    Miałem kiedyś komputer, który po roku zaczął mieć problemy z odpaleniem -
    ruszał, pipnął raz i tyle.
    Po wielu próbach odpalał i potem już żadnego problemu. Było coraz gorzej.
    Pomogło przeładowanie biosa. Po roku problemy wróciły, znów przeładowałem i
    na kolejny rok spokój itd.
    P.G.

  • 7. Data: 2011-01-08 12:17:42
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    To muszą być L.ESR

    > No trochę poszperałem i wyszło, że pojemność trzeba pilnować, ale zamiast
    > np 16V można dać 25V.

    Coś Ci się pomyliło.
    Pojemność może być większa. Zamiast 16V raczej trudno (nie mówię że
    niemożliwe) będzie dać 25V często nie wystarcza miejsca.
    Koniecznie L. ESR 105* inne kondensatory mogą mieć problemy z działaniem, a
    napewno pożyją bardzo krótko.

    > ALe tam nie mieli 6,3V 1500uf niskoimpedencyjnych, wziąłem normalne będzie
    > dobrze???

    Kiedyś zrobiłem doświadczenie ze zwykłymi i płyta nie wystartowała. Może z
    innej przyczyny...

    --
    Desoft