  • 11. Data: 2017-07-26 17:36:43
    Temat: Re: Kondensator elektrolityczny 400V 12000uF jak sprawdzić?
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Co w praktyce oznacza opornik, tranzystor, bateryjkę i led -- jeśli kto
    > chce oldskulowo mierzyć stoperem. Albo transoptor czy cóś, gdy kto sobie
    > obmysli system pomiarowy z raspberrey, orange czy innego arduino.

    Nie chcę się spierać ale to już zadanie dla elektronika. Podłączenie
    rezystora i pomiar prądu nie wymaga od człowieka zbyt wiele.

    > O, brymen podłączony do komputera też może robic za komparator. Z tym że
    > nie każdy musi mieć.

    > Jest pewnien problem przy mierzeniu domowymi środkami wartości, które się
    > zmieniaja w czasie. Ja na przykład nie wiem jak długo trwa pomiar chińskim
    > multimetrem i kiedy mogę być (w miarę) pewny wyniku.

    Stała czasowa będzie rzędu 70 s. Pomiar by trwał jakieś 150-200 sekund.
    Opóźnienie o 1 sekundę jest w tym przypadku mało istotne.
    Brymen daje jakieś 3 odczyty na sekundę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2017-07-26 17:38:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie z żarówką problem bo zmienia sie jej rezystancja i trzeba by
    > mierzyć prąd i napięcie. Trzy rezystory 1 kom/10W to razem koszt około 12
    > zł, a zapewniają stabilną rezystancję.

    A wstępnie podgrzać żarówkę odpowiednim napieciem, a do pomiaru przekaźnik,
    który przełączy ją na kondensator? Nie powinna chyba zdążyć zbytnio
    ostygnąć? Częściowo chociaż zjedziemy z problemem zmienności rezystancji...
    (tak, wiem, ten-tego przy rozładowaniu...)

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 13. Data: 2017-07-26 17:49:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >A wstępnie podgrzać żarówkę odpowiednim napieciem, a do pomiaru
    >przekaźnik, który przełączy ją na kondensator? Nie powinna chyba
    >zdążyć zbytnio ostygnąć?

    Mozna prosciej - zarowke z kondensatorem podlaczamy pod zasilacz,
    zarowka swieci, i teraz odlaczamy zasilacz wlaczajac stoper..

    J.

  • 14. Data: 2017-07-26 19:13:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.07.2017 o 12:26, Mario pisze:

    > Używałem swego czasu grzałki z dwóch żyletek.

    Ja też :-)
    Geometria układu zupełnie inna. Dawno, dawno temu próbowałem na
    zasadzie buzały zrobić grzałkę do akwarium. Przy 20cm rurki woda była
    całkowicie zimna, dobranie stężenia soli było niezłą zabawą.
    Eksperymenty przerwała zdecydowana interwencja rodziców...

    > Czyli mały rezystor/grzałka umieszczony w małej ilości wody, a przy ty,
    > ten rezystor miałby pojemność cieplną pomijalną z pojemnością cieplną
    > wody. Do zrealizowania aczkolwiek ktoś kto to źle przygotuje może mieć
    > wynik dość mocno oderwany od rzeczywistości.

    Taki kalorymetr łatwo wyskalować przepuszczając znany prąd przy znanym
    napięciu przez znany czas.

    > Owszem pomysł zacny, tylko wymaga zastosowania komparatora. Ja zamiast
    > robić taki układ to bym po prostu zmierzył brymenem podłączonym do
    > komputera. Ale nawet odczytując ręcznie to jest jakieś 2-3 minuty
    > pomiaru i potem wklepać do excela. Dokładność oznaczenia energii by
    > wyszła rzędu 2%.

    Albo dowolnym przetwornikiem A/C podłączonym do kompa. I to jest bardzo
    dobre rozwiązanie :-)

    P.P.

  • 15. Data: 2017-07-26 20:53:56
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-25 o 21:52, Lisciasty pisze:
    > Witam,
    >
    > Jest sobie klamot, w którym połączone są równolegle 2 takie bycze
    > kondensatory. Klamot ma ponad 5 lat, ostatnio przestał działać.
    > Jak w sensowny sposób sprawdzić, czy owe kondensatory jeszcze
    > funkcjonują? Jestem w stanie naładować toto laboratoryjnym
    > zasilaczem w sposób kontrolowany do 300V, chyba żebym pojechał
    > z autotrafo + mostek trójfazowy (mam też taki sprzęt) do 400V,
    > ale wtedy nie mam możliwości kontroli prądu.
    Co to za klamot?
    2,jesteś pewien że one na tyle straciły pojemności że przestał działać?
    Bo z mojego doświadczenia to takie kondesatory rzadko tracą więcej niż
    10-20%
    w ciągu 5 lat chyba że są mocno obciążone impulsowo, wtedy i tak nie
    zmierzysz
    prawidłowo ich pojemności, pytam bo dobierane są one najczęściej z zapasem
    wystarczającym na kilka-kilkanaście lat starzenia.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 16. Data: 2017-07-26 21:38:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Nie chcę się spierać ale to już zadanie dla elektronika. Podłączenie
    > rezystora i pomiar prądu nie wymaga od człowieka zbyt wiele.

    Ta grupa jest chyba dla elektroników?

    > Stała czasowa będzie rzędu 70 s. Pomiar by trwał jakieś 150-200 sekund.
    > Opóźnienie o 1 sekundę jest w tym przypadku mało istotne.

    Ja nawet nie mam całkowitej pewności, że pomiary wciąż spadającego napięcia
    (czy prądu) nie będą zupełnie od czapy -- obarczone błędem grubym, a nie
    tylko oddadzą rzeczywistą wartość np. sprzed dwóch sekund.

    > Brymen daje jakieś 3 odczyty na sekundę.

    Jeśli widać, że miernik zachowuje się przyzwoicie, pokazuje wciąż spadające
    wartości, to można po prostu się przyczaić i odnotować czas, po którym
    mapięcie spadnie poniżej 110 V. Taki białkowy komparator.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2017-07-26 22:15:25
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 26 lipca 2017 20:53:59 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:
    > Co to za klamot?

    Jakieś takie ciężkie bydle do usuwania owłosienia u samic homo sapiens...

    > 2,jesteś pewien że one na tyle straciły pojemności że przestał działać?

    Nie mam pojęcia, ale to coś potrzebuje trochę skumulowanej energii
    żeby "strzelić" z lampy wyładowczej czy co on tam ma. A że ma toto
    5 lat, więc wywnioskowałem, że warto sprawdzić owe kondziory.

> [...]
    > zmierzysz prawidłowo ich pojemności,
    > pytam bo dobierane są one najczęściej z zapasem
    > wystarczającym na kilka-kilkanaście lat starzenia.

    No to jest raczej praca impulsowa mam wrażenie. A że to chińszczyzna,
    choć wygląda porządnie, to różnie może być.
    Tak kombinuję, co by tam sprawdzić...

    L.

  • 18. Data: 2017-07-26 22:36:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > żeby "strzelić" z lampy wyładowczej czy co on tam ma. A że ma toto
    > 5 lat, więc wywnioskowałem, że warto sprawdzić owe kondziory.

    Ale może by tak sprawdzić najpierw, bo ja wiem, na białych myszkach albo
    królikach? Mogą być samiczki.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2017-07-27 08:12:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 26 lipca 2017 22:37:20 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Ale może by tak sprawdzić najpierw, bo ja wiem, na białych myszkach albo
    > królikach? Mogą być samiczki.

    Ale że kondensator? Czy klamota? Bo klamot nie działa, więc jak
    sprawdzić? :P

    L.

  • 20. Data: 2017-07-27 10:18:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-27 o 08:12, Lisciasty pisze:

    > Ale że kondensator? Czy klamota? Bo klamot nie działa, więc jak
    > sprawdzić? :P
    A jakie objawy? napięcie masz na tych kondesatorach, jakaś przetwornica
    zasilająca działa? logika ma nap zasilające, wyzwalanie działa, może za
    niskie napięcie na kondesatorach i blokuje wyzwolenie?

    --
    Pozdr
    Janusz