    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    Date: Thu, 31 Jan 2013 20:32:47 +0100

    Pamiętam, że wiele lat temu w moje ręce wpadła książka "Proste układy
    elektroniczne", zawierająca przedruki projektów z "Młodego Technika".
    Skleciłem (albo przynajmniej spróbowałem sklecić) większość z nich.
    Jednym z tych, których nie udało mi się zbudować (z powodu braku
    elementów) był "Fototelefon".

    Z tego co widzę skany są dostępne w Internecie:
    http://www.mt.com.pl/archiwum/72-Nw-06-Fototelefon.p
    df

    Do tej pory zastanawiam się jak to faktycznie działało z tą wstępnie
    polaryzowaną żarówką w nadajniku i fotorezystorem w odbiorniku.
    Sprawdzał nie będę, interesują mnie natomiast wszelkie informacje na
    temat współczesnych możliwości amatorskiego sklecenia takiego urządzenia.

    Szczególnie mile widziane wypowiedzi na temat własnych doświadczeń,
    tudzież odsyłacze do wiarygodnych projektów.

    1) Rozumiem, że najprostsze rozwiązanie wygląda następująco: ze
    wzmacniacza mikrofonowego sterujemy tranzystorem mocy, który w
    kolektorze ma diodę LED mocy. W odbiorniku fototranzystor - od kolektora
    rezystor do VCC oraz kondensator do wzmacniacza m.cz.
    Jak to się ma do rzeczywistości? Jak skomplikowana musi być część
    elektroniczna, żeby uzyskać zasięg powiedzmy kilkuset metrów w nocy oraz
    przyzwoitą jakość sygnału? Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że
    konieczne byłoby zastosowanie odpowiedniej optyki, ale to już NTG.
    2) Jaki element fotoelektryczny jest najbardziej odpowiedni do takiej
    zabawy? Fotodioda? Fototranzystor?
    3) Jak wygląda kwestia zastosowania lasera - takiego najprostszego,
    wymontowanego ze wskaźnika?