  • 21. Data: 2012-06-09 11:07:05
    Temat: Re: Kompakt idealny? Duza matryca w malym body
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-09 10:59, Pawel Gancarz pisze:

    > Ogromna większość kupujących kompakty ma to w dupie. Jedyny
    > rozmiar w calach, jaki ich interesuje, to przekątna ekranu
    > telewizora, na którym przeważnie oglądają zdjęcia. Jeśli
    > jeszcze kompakt kręci przyzwoite filmy, są zadowoleni i raczej
    > nie przekonasz ich, że zostali podstępnie oszukani jakimś
    > tam marketingowym parametrem. To jest tzw. zdrowe podejście
    > do tematu, które osobiście podzielam. Wmawiając im, że ich
    > aparacik nie nadaje się do robienia fajnych zdjęć, że tylko
    > większa matryca itp. najczęściej robisz im krzywdę.

    Przyznaję Ci rację :-) Na moje szczęście oni nie czytają tej grupy ;-)

    Paweł

  • 22. Data: 2012-06-09 11:52:37
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-06-09 11:04, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Obejrzałem. Rzeczywiście, wyglądają fajnie.
    > Zauważyłeś, że najmniejszym użytym otworem przysłony jest f/5.6?
    > Wyraźnie robiący te zdjęcia mieli z fizyki trochę więcej niż
    > dopuszczający :-)

    Tak z ręką na sercu - czy Ty w ogóle patrzysz jeszcze na zdjęcie
    tak po prostu: uchwycony moment, oświetlenie, nastrój, kompozycja
    itp. pierdoły, czy już tylko czytasz exifa, ewentualnie szukasz
    artefaktów i szumów gdzieś po rogach w 1:1?
    Ta przysłona to jakiś fetysz jest? FF też nie przymkniesz od f64,
    tragedia...
    --
    We all go a little mad sometimes.
    Norman Bates

  • 23. Data: 2012-06-09 12:37:59
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-09 11:52, Pawel Gancarz pisze:

> [...]
    > artefaktów i szumów gdzieś po rogach w 1:1?
    > Ta przysłona to jakiś fetysz jest? FF też nie przymkniesz od f64,

    Ależ oczywiście, że patrzę. Choć faktycznie, z tekstów, które tu
    napisałem można odnieść inne wrażenie :-)
    Po prostu uważam, że dobre zdjęcie powinno być poprawne technicznie,
    oprócz "innych pierdół". A do tego potrzeba troszkę wiedzy, choćby o
    przysłonach, dyfrakcji i innych fetyszach. Warto wiedzieć, jaki sprzęt
    się kupuje, jakie są jego możliwości i ograniczenia. Zwyczajnie nie
    satysfakcjonuje mnie jakość "tylko na ekran monitora".
    Zbyt szybko wyciągasz wnioski...

    PP

  • 24. Data: 2012-06-09 13:44:31
    Od: "StaM" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał(a):

    > Ten "1-inch sensor" to przekręt marketingowy. W rzeczywistości matryca
    > ma przekątną 16mm.
    > Pozdrawiam,
    > Paweł

    16 milimetrów = 0,62992126 cala

    Pozdrawiam
    StaM

  • 25. Data: 2012-06-10 17:44:09
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    McArti wrote:

    > Jesteś raczej jedyną osobą która nie wie o czym jest dyskusja i
    > seriami myli pojęcia.
    > Pierwsze: rozmiar calowy jest obecnie używaną jednostką identyfikującą
    > jednoznacznie typoszereg produkowanych matryc i nie ma w tym nic
    > marketingowego.
    >
    > Po drugie raczej nie widziałeś nie wywołanego RAWa, choć jest to
    > możliwe, i mało ma to wtedy wspólnego ze "zdjęciem". Siatka zielono
    > niebiesko czerwonych krateczek z silna przewagą zielonego jest raczej
    > mało podniecająca.

    hm...

    żeby tam były jakieś kolory to juz trzeba ten zbiór danych obrobić :)

    raw to po prostu zbiór bitów i nic więcej...

  • 26. Data: 2012-06-10 18:24:31
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-09 00:03, Paweł Pawłowicz pisze:
    > I o takie właśnie pliki mi chodziło. Aby móc porównać zdjęcia z różnych
    > matryc muszą one być tak samo obrobione. W szczególności bez wyostrzania.

    No niezupełnie. Pliki winno się wołać tak, by uzyskać maksimum dynamiki,
    rozdzielczości, odstępu od szumów, artefaktów itp. zakłóceń - dopiero
    coś takiego można porównywać. Wołarki, zwłaszcza te dobre, traktują rawy
    różnych matryc różnorako.

    > A gdzie tu związek z tematem? Coś sugerujesz?

    Sugeruję trzymać się tematu, na który zwróciłem uwagę - a więc
    bezsensowności negacji małych matryc, a nie estetycznego oceniania zdjęć.

    > A tak na marginesie :-) Nie mogę zgodzić się z Twoją opinią, że zwykle
    > wystarcza jakość HD.

    Możesz się nie zgadzać, ale statystyki mówią, że zdjęcia w
    rozdzielczościach mniejszych niż hd ilościowo stanowią obecnie... pewnie
    99,9% zdjęć oglądanych w ogóle. Jest to znacznie więcej niż ''zwykle'' :)

    > I na drugim marginesie :-) Praw fizyki nie przekroczysz. A te mówią, że
    > dyfrakcja zabije każde zdjęcie które zrobiono przy zbyt małym otworze
    > przysłony.

    Oczywiście, tylko kto i po co ma przymykać przysłonę ponad 8 w 4/3 i
    mniejszych? (w których zresztą najczęściej nie da się zejść powyżej f=8)

    > Pewnie kompaktem z wymienioną przez Ciebie matrycą 1/2 da się zrobić
    > zdjęcie, ale niemożność przymknięcia przysłony do, choćby f/8, bardzo
    > ogranicza.

    ? :)
    Nie pamiętam, żebym kiedyś potrzebował mniejszej przysłony. Może, gdybym
    nie miał 100iso...

    --
    pozdrawia Adam
    /z instytucji publicznych najsprawniej działa dom publiczny bo jest

  • 27. Data: 2012-06-10 18:26:38
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-09 12:37, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    > się kupuje, jakie są jego możliwości i ograniczenia. Zwyczajnie nie
    > satysfakcjonuje mnie jakość "tylko na ekran monitora".

    Nawet nie wiesz, jak dobry grafik może zrobić w kuku takich, ''co ich
    nie satysfakcjonuje'' :)

    --
    pozdrawia Adam
    /ach, jakie ładne chmurki, kiedyś będę jedną z nich.../

  • 28. Data: 2012-06-10 20:02:47
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-10 18:24, Janko Muzykant pisze:

    > Sugeruję trzymać się tematu, na który zwróciłem uwagę - a więc
    > bezsensowności negacji małych matryc, a nie estetycznego oceniania zdjęć.

    I dlatego piszesz o pradziadku?

    > Możesz się nie zgadzać, ale statystyki mówią, że zdjęcia w
    > rozdzielczościach mniejszych niż hd ilościowo stanowią obecnie... pewnie
    > 99,9% zdjęć oglądanych w ogóle. Jest to znacznie więcej niż ''zwykle'' :)

    Nieładnie, Panie Janku, nieładnie. Nie tnie się cytatów tak, aby zmienić
    ich sens.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 29. Data: 2012-06-10 20:51:14
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-10 20:02, Paweł Pawłowicz pisze:

    > I dlatego piszesz o pradziadku?

    Zbyt cienka aluzja, jak widać...

    > Nieładnie, Panie Janku, nieładnie. Nie tnie się cytatów tak, aby zmienić
    > ich sens.

    Jakoś nie widzę, żeby nieucięty cytat przekazywał inny sens. To, że
    drukujesz duże zdjęcia nijak nie zmienia statystyki.

    --
    pozdrawia Adam
    /nie jestem egoistą, jestem estetą/

  • 30. Data: 2012-06-10 21:27:25
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

> [...]
    > się kupuje, jakie są jego możliwości i ograniczenia. Zwyczajnie nie
    > satysfakcjonuje mnie jakość "tylko na ekran monitora".

    Zaryzykuję tezę, że do wykonywania zdjęć poprawnych technicznie, wiedza
    o dyfrakcji jest całkowicie zbędna, podobnie jak wiedza o dualizmie
    korpuskularno-falowym, czy też znajomość zagadnień mechaniki kwantowej.