  • 51. Data: 2012-03-05 11:04:36
    Temat: Re: Komórka i aplikacja kompasu na niej
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wacek" napisał w wiadomości grup
    >Użytkownik "J.F." napisał:
    > Nie, liczysz kurs na podstawie obu zmian.

    >tak wiem tylko zauważ że to nie koniecznie jest prawda, żeby ze zmian
    >kursu określić kierunek to musisz zachować dwa warunki
    >(prostoliniowość ruchu,

    Tylko przez chwile.

    >oraz niezmienność położenia telefoniku w trakcie ruchu), spełnienie
    >tych warunków jest przypadkiem szczególnym, do tego zawsze obarczonym
    >mniejszym

    A nie - orientacja telefonu jest ci nie potrzebna.

    >czy większym błędem, po dodaniu do tego błędu odczytu zmian położenia
    >wynikowy kierunek geograficzny jest wyłącznie orientacyjny.

    No ba - jesli poruszasz sie po luku, kurs zmienia ci sie ciagle, to i
    odbiornik moze podac wartosc z bledem, a i tak sie nie zorientujesz ze
    to nieprawda :-)

    >nieprawda, skąd niby telefonik ma wiedzieć gdzie jest kierunek ruchu?
    >dlatego położenie jest tu kluczowym warunkiem.

    No wlasnie odwrotnie - kierunek ruchu okresla po zmianie pozycji.
    Orientacji odbiornika nie jest w stanie okreslic.

    >sam widzisz, jeśli ruch jest mały to dokładność żadna, żeby osiągnąć
    >jakąś dokładność na większym odcinku musisz zachować warunki
    >prostoliniowości i niezmienności, co jest praktycznie niewykonalne, a
    >jeśli już to z małą dokładnością, więc precyzja wskazania też
    >praktycznie żadna,

    I znow odwrotnie - im dluzszy odcinek prostoliniowy poruszania, tym
    dokladniej mozna kurs okreslic.

    >natomiast mając mapę i ścieżkę ruchu to bez problemu można określić
    >kierunek na podstawie ścieżki w stosunku do obiektów na mapie, tak
    >właśnie określają kierunek geograficzny tanie GPSy bez kompasu.

    Mozna, tylko co zrobic jesli ktos pojdzie poza sciezka ? I drogi
    samochodowe masz na mapie - niekoniecznie dokladnie, pieszych sciezek
    nie masz.

    No i najtansze odbiorniki GPS zadnej mapy nie maja, a kurs podaja.
    Mozna i bez mapy.

    J.

  • 52. Data: 2012-03-05 11:40:42
    Od: "wacek" <roman221@ poczta.onet.pl>

    Użytkownik "michoo" napisał:
    > Nieprawda. Prostoliniowość ruchu wystarczy. Odbiornik GPS nie
    > określa swojej orientacji względem satelitów a tylko pozycję.

    Prawda, dokładnie dlatego że GPS nie określa swojej orientacji względem
    satelitów a jedynie pozycję!
    GPS może jedynie określić stronę świata w jakim postępuje prostoliniowy
    ruch, czyli kierunek ścieżki, niestety ta ścieżka bez mapy jest tylko
    wirtualna, nie jest narysowana na piasku, GPS nie wie czy po ścieżce
    poruszał się przodem, tyłem, czy bokiem, oraz czy w czasie ruchu się nie
    obracał, dlaczego tak trudno to zrozumieć?

    > Przeliczasz każde położenie na wektor (l,h) w układzie biegunowym.
    > Odejmujesz wektory. Wystarczy Ci do tego przemieszczenie rzędu
    > 10 metrów.

    wektor to jest coś co ma kierunek, skąd GPS zna kierunek wektora?
    gdzie GPS narysuje strzałkę północy skoro nie wie którą strona się porusza?
    dodatkowo te wektory są wyłącznie wirtualne, istnieją wyłącznie w pamięci
    GPSu i bez możliwości ich zorientowania (na przykład z mapą terenu)
    pozostają wirtualne, czyli nie mają wiele wspólnego z rzeczywistym
    kierunkiem.
    nie przez przypadek prawdziwe GPSy (nie zabawki dla dzieci) są wyposażone w
    kompas elektroniczny.

  • 53. Data: 2012-03-05 11:53:11
    Od: "wacek" <roman221@ poczta.onet.pl>

    Użytkownik "J.F" napisał:
    > Tylko przez chwile.

    przez chwilę to nie masz żadnej dokładności!

    > A nie - orientacja telefonu jest ci nie potrzebna.

    więc gdzie telefon narysuje strzałkę północy skoro nie wie czy porusza się
    przodem, tyłem czy bokiem?

    > No wlasnie odwrotnie - kierunek ruchu okresla po zmianie
    > pozycji. Orientacji odbiornika nie jest w stanie okreslic.

    skoro nie potrafi określić orientacji to kierunek ruchu jest wyłącznie
    wirtualny, istnieje w pamięci telefonu, jak telefon pokaże ci północ?

    > I znow odwrotnie - im dluzszy odcinek prostoliniowy poruszania,
    > tym dokladniej mozna kurs okreslic.

    mówiłem że musisz spełnić jednocześnie dwa kluczowe warunki, prostoliniowość
    na większym odcinku i niezmienność orientacji, oba warunki są praktycznie
    niespełnialne, no chyba że telefon porusza się w wagonie kolejnym po prostym
    jak linijka torze i jest zamocowany sztywno w imadle!
    w praktyce (weź GPS w łapę i przejdź kawałek) tych warunków nigdy nie
    spełnisz!

    > No i najtansze odbiorniki GPS zadnej mapy nie maja, a kurs
    > podaja. Mozna i bez mapy.

    no właśnie nie podają, a jeśli podają to nieprawdziwe., le do szpanowania
    przed siusiumajtką wystarczy.

  • 54. Data: 2012-03-05 12:26:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.F" napisał:
    >przez chwilę to nie masz żadnej dokładności!

    Jakas tam masz.

    >więc gdzie telefon narysuje strzałkę północy skoro nie wie czy
    >porusza się przodem, tyłem czy bokiem?

    i tu sa dwie mozliwosci:
    a) nie narysuje zadnej strzalki, tylko napisze jaki jest azymut kursu
    poruszania,
    b) narysuje dobrze, zakladajac ze masz ustawiony odbiornik wzdluz
    kierunku ruchu. Twoja odpowiedzialnosc zeby go tak ustawic.

    No i mozliwosc:
    c) narysuje na gorze, zgodnie z przyjeta konwencja, i narysuje
    strzalke kursu pod prawidlowym katem.

    Tak czy inaczej - to nie kompas. Ale kierunek ruchu dobrze pokazuje.

    >no właśnie nie podają, a jeśli podają to nieprawdziwe., le do
    >szpanowania przed siusiumajtką wystarczy.

    Dla ruchu samochodem wystarczajaco dokladnie. Aczkolwiek musialbym
    sprawdzic czy to odbiornik z natury czy programy pozniejsze
    usredniaja.
    Oczywiscie w dobrych warunkach, jak juz fix'a dobrego zalapie.

    J.

  • 55. Data: 2012-03-05 12:58:42
    Od: "michalek" <m...@g...com>

  • 56. Data: 2012-03-05 16:27:40
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 05.03.2012 12:40, wacek wrote:

> [...]
    > ruch, czyli kierunek ścieżki, niestety ta ścieżka bez mapy jest tylko
    > wirtualna, nie jest narysowana na piasku,
    ???

    > GPS nie wie czy po ścieżce
    > poruszał się przodem, tyłem, czy bokiem,
    Czy gdy szukasz kierunku/dajesz się prowadzić kompasowi to zazwyczaj
    chodzisz tyłem albo bokiem? Wyznaczanie kierunku robi się w taki sposób,
    że masz iść mniej więcej prosto to wtedy na urządzeniu na górze ekranu
    będzie kierunek twojego marszu.

    > oraz czy w czasie ruchu się nie
    > obracał, dlaczego tak trudno to zrozumieć?
    O co chodzi z tym obracaniem?

    > wektor to jest coś co ma kierunek, skąd GPS zna kierunek wektora?
    Wektor to uporządkowana krotka liczb - w tym wypadku (l,h). Kierunek
    będzie (Greenwich - twoja pozycja 1) oraz (Greenwich - twoja pozycja 2).
    Różnica daje wektor (twoja pozycja 1 - twoja pozycja 2).

    Oczywiście, że ma sens.

    Michoo

  • 57. Data: 2012-03-05 17:56:38
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres>

    > Chyba odbierane... warto im zwrócić uwagę na ten błąd.

    GPS odbiera, a komórka wysyła do Googla

  • 58. Data: 2012-03-05 18:08:35
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl>

    > A teraz jeszcze Netia wystawiła publicznie wszystkie routery WiFi
    > swoich klientów. 4PLN/godzinę, 10PLN/dzień czy jakoś tak...

    ... ale za darmo dla klientów Netii.

  • 59. Data: 2012-03-05 19:32:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello John,

    Monday, March 5, 2012, 7:08:35 PM, you wrote:

    > ... ale za darmo dla klientów Netii.

    Nie dla wszystkich... Nie dostałem żadnej oferty, pomimo tego, że
    klientem Netii jestem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 60. Data: 2012-03-07 12:26:08
    Od: "Chłopski Filozof" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wacek" <roman221@ poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kierunkiem.
    > nie przez przypadek prawdziwe GPSy (nie zabawki dla dzieci) są wyposażone

    Teoretyzujecie docent, aż wam się z klawiatury kurzy
    ;-)
    A tak na prawdę : idąc na grzyby w nieznany las biorę swojego blow'a
    z automapą (wcale nie jakiś wypas z kompasem),
    odznaczam pokaż kierunek północny i kierunek do celu w ustawieniach ,
    parkuje samochód , daje jego pozycje jako cel,
    runo leśne zbieram i zawsze widzę gdzie stoi samochód i gdzie jest północ
    i nikt mi nie powie, że to niemożliwe , bo to działa w praktyce.

    --
    Bywa, że BARDZO MĄDRY CZŁOWIEK jest dla nas nie zrozumiały.
    Jednakże , jeżeli kogoś nie rozumiemy, to nie zawsze jest to geniusz