  • Data: 2010-07-23 20:36:50
    Temat: Klima wypycha czynnik przez zaworek nadmiarowy
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    W mojej Vectrze C, silnik Z32SE występuje taki problem z klimatyzacją,
    że przy mocnym przyspieszaniu ucieka czynnik przez zawór upustowy przy
    sprężarce.
    Jest tam taki zaworek, prawdopodobnie mający chronić układ przed zbyt
    dużym ciśnieniem.

    Nie jest to problem ani za dużej ilości czynnika, ani za dużej ilości oleju.

    Układ dziś sprawdziłem - zarówno trzyma próżnię jak i nadciśnienie 17 bar.
    Po napełnieniu układu czynnikiem nic nie ucieka, silnik na postoju
    gazowany do 6000rpm przez dłuższy czas, robione przygazówki i zero
    wycieku. Klima działa wtedy bez zarzutu.

    Ciśnienie stabilne, przy gazowaniu trochę podskakuje, ale bez żądnych
    dalekich skoków - ja tam doświadczenia nie mam, ale kolega który zajmuje
    się klimatyzacjami mówi że odczyty wręcz wzorcowe.
    Więc jak rozumiem stabilne zachowanie w warsztacie pomimo zmieniających
    się obrotów oznacza że zarówno sprzęgło jak i presostat działają poprawnie.

    Natomiast podczas jazdy przy gwałtownym przyspieszaniu (nie muszą być
    wcale wysokie obroty, wystarczy ostro dać w gaz przy ruszaniu)
    natychmiast i za każdym razem czynnik bardzo szybko ucieka przez zawór
    upustowy przy kompresorze (w ciągu sekundy ubywa około 250g) z głośnym
    sykiem.
    Ucieczka jest tak szybka że aż chlapie olejem na kolektor wydechowy.

    Jest to powtarzalne i dzieje się za każdym razem - dziś wystąpiło 4 razy
    podczas różnych eksperymentów.

    Podmieniłem presostat na inny ale nic się nie zmieniło.
    Sprzęgło klimy działa, tryb eco wyłącza klimatyzację, wentylator działa.
    Sam zaworek upustowy jest (chyba?) poza podejrzeniem, bo wtedy kiedy
    wystąpiło to po raz pierwszy, stary zaworek uległ uszkodzeniu. W
    serwisie został wymieniony na nowy. Więc w tej chwili więc założony jest
    nowy zawór.

    Co to może być?

    Ciężko się robi eksperymenty, bo każda próba to minimum 250g czynnika za
    który trzeba zapłacić.