  • 21. Data: 2010-06-04 22:59:09
    Temat: Re: Kierunkowy bez zera
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 04 Jun 2010 23:47:01 +0200, Tomasz Wójtowicz wrote:

    >W jakim sensie bezobsługowo i czego u nas nie ma? Bo w Polsce dyspozytor
    >na stacji WN/SN z ekranu komputera zarządza zdalnie setkami km linii SN
    >podłączonymi do tej stacji wraz z podstacjami SN/nn. A z kolei
    >zostawianie stacji WN/SN bez obsługi człowieka to była by głupota. Ale
    >dało by się zrobić. Dzięki sieci typu Tel-Energo można by wszystkie
    >komputery ze stacji WN/SN spiąć razem i zarządzać nimi z Warszawy albo z
    >Honolulu, tylko po co?

    Na przyklad po to zeby zaoszczedzic milion dolarow rocznie na etacie
    dyspozytora [tzn kilku etatach].

    >Nieprawda. Ten ostatni pad amerykański wynikał z sytuacji typu "nikt nic
    >nie wie".

    Zobacz np
    http://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_Blackout_of_2
    003

    Gdzies tam u podstaw jest przeciazenie sieci. Na ktore nikt nie
    reaguje wylaczeniem odbiorcow, a potem nagle wszystko pada.

    A przy okazji widac ze maja mase nowoczesnych rozwiazan .. ktore jak
    padna to na amen. 30 lat temu nie mielismy komputerow, i byly tylko
    planowe wylaczenia :-)

    >Operatorów z elektrowni interesuje tylko wypchąć energię za
    >płot, z kolei operatorów sieci miejskiej interesuje tylko pobrać ileś
    >energii i wysłać do mieszkańców, zaś sieci dalekobieżne są u nich
    >praktycznie bezpańskie, jeśli chodzi o kontrolę bieżących parametrów.
    >To właśnie brak scentralizowanego zarządzania energią na wzór europejski
    >powoduje te kuriozalne blackouty w Stanach.

    No coz, u nas powoli bedzie podobnie. Elektrownie sobie, operatorzy
    sobie. A siecia rzadza komputery :-)

    J.

  • 22. Data: 2010-06-06 10:21:21
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    > Nie bylo czegos podobnego (na mniejsza skale) w Szczecinie?

    OIDP, w Warszawie było, coś tak w drugiej połowie lat 70. W stanie
    wojennym też kilka razy pół miasta wywalało.

    --
    ((*))
    ((+))

  • 23. Data: 2010-06-06 13:18:03
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    W dniu 2010-06-06 12:21, Araneus Diadematus pisze:

    > OIDP, w Warszawie było, coś tak w drugiej połowie lat 70. W stanie
    > wojennym też kilka razy pół miasta wywalało.

    Kilka lat temu w Warszawie był brownout, ale trwał może 2 godziny.

    Rzecz w tym, że nawet jeśli były poważne awarie dawniej, to obecnie
    Krajowa Dyspozycja Mocy ma taką łączność i technologię, że problemy
    usuwane są bardzo szybko.

    Stany Zjednoczone dalej tkwią w latach 30.

  • 24. Data: 2010-06-06 15:14:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 06 Jun 2010 15:18:03 +0200, Tomasz Wójtowicz wrote:
> [...]
    >usuwane są bardzo szybko.
    >Stany Zjednoczone dalej tkwią w latach 30.

    A czytales ?
    "A software bug known as a race condition existed in General Electric
    Energy's Unix-based XA/21 energy management system. Once triggered,
    the bug stalled FirstEnergy's control room alarm system for over an
    hour. System operators were unaware of the malfunction; the failure
    deprived them of both audio and visual alerts for important changes in
    system state. [..] The lack of alarms led operators to dismiss a call
    from American Electric Power about the tripping and reclosure of a 345
    kV shared line"

    mniejsza o bledy i przyczyny - ale czy to jest technologia z lat
    30-tych ?

    Mamy jaka linie ~345kV, czy musimy poczekac do lat 30-tych 21 wieku ?

    J.

  • 25. Data: 2010-06-06 16:14:48
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

    > Mamy jaka linie ~345kV, czy musimy poczekac do lat 30-tych 21 wieku ?

    Moze lepiej ze nie mamy. Przynajmniej nie grozi nam dotkniecie takiej
    linii do ziemi - w USA tak bylo, ze przeciazenie pradowe linii bylo
    tak wielkie, ze druty wydluzaly sie pod wplywem ciepla i zwieraly do
    ziemi...

    MJ

  • 26. Data: 2010-06-06 18:25:34
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    W dniu 2010-06-06 17:14, J.F. pisze:
    > Mamy jaka linie ~345kV, czy musimy poczekac do lat 30-tych 21 wieku ?

    Około 345kV w DC to mamy kabel przesyłowy między Polską a Szwecją. W AC
    natomiast mamy całą krajową sieć 400kV.

  • 27. Data: 2010-06-06 18:37:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Około 345kV w DC to mamy kabel przesyłowy między Polską a Szwecją.

    O, właśnie: kabel. To świadczy o zaawansowaniu sieci, a nie napięcia.
    Tak należy przesyłać energię, a nie jakimiś drutami na słupach jak do
    suszenia bielizny.

    > W AC natomiast mamy całą krajową sieć 400kV.

    I jeszcze mamy zdaje się 750kV z Ukrainą, ale nie używamy.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2010-06-06 19:15:56
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 06.06.2010 Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał/a:
    > I jeszcze mamy zdaje się 750kV z Ukrainą, ale nie używamy.

    I pewnie juz nie bedziemy uzywac, bo linia jest zdemontowana po stronie
    ukrainskiej.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@n...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 29. Data: 2010-06-06 20:46:29
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Wyzszym ? w polmilionowym miescie palec mi odpada od krecenia 9 cyfr,
    > to ma byc postep ?

    Ja muszę kręcić tyle samo w 40-tysięcznym i co z tego? Przecież odkąd
    mamy 9-cyfrową numerację, to w połączeniach z komórek do _wszystkich_
    "długich" numerów i tak trzeba kręcić 9 cyfr. Ze stacjonarnych miałeś
    7-cyfrowe strefowe (w półmilionowym mieście i tak by krótsze nie były),
    ale za to 10-cyfrowe (bo z zerem) wszystkie inne czyli międzystrefowe,
    komórkowe i inteligientne. Czy jest sens marudzić o te 2 cyferki ;-)?

    Przemek

  • 30. Data: 2010-06-07 12:28:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisal w
    wiadomosci news:kjzaar8m93b.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...
> [...]
    > bylo
    > tak wielkie, ze druty wydluzaly sie pod wplywem ciepla i zwieraly

    No, ja juz to kiedys u nas widzialem. Linia pewnie znacznie
    mniejsza, ale opuscila sie mocno.
    Drzewka przycieli ..

    J.