  • 1. Data: 2011-11-23 17:11:17
    Temat: Karta graficzna na USB firmy i-Tec - podsumowanie [długie]
    Od: Adam 'Adak' Kępiński <a...@p...onet.pl>

    Hellou!

    Jako że od pewnego czasu używam takiego sprzętu, a wcześniej szukając
    czegoś na jego temat wiele nie znalazłem, więc postanowiłem podzielić
    się z Wami doświadczeniami związanymi z w.w.

    Pierwsza kwestia jest chyba najważniejsza: po co to komu?
    Nie da się ukryć, że grafika z interfacem USB nie posiada zbyt
    szerokiego zastosowania. Komputer stacjonarny ma z reguły albo 2+ wyjść
    D-Sub/DVI/HDMI itd., albo chociaż wolne sloty PCI/PCI-express.
    Dzisiejsze laptopy też najczęściej mają conajmniej 2 wyjścia wideo, a od
    momentu jako-takiego upowszechnienia się NVidii Optimus (i pewnie
    pochodnych) także podłączenie 4 wyświetlaczy nie jest niemożliwe.

    Tak więc czemu?
    Otóż okazuje się, że z lwią częścią bardziej przenośnych sprzętów nie
    jest już tak różowo tj.: małe laptopy mają z reguły 1-2 wyjścia,
    netbooki 1 itd., a ja akurat musiałem mieć 3 (Lenovo X220 mimo że mały i
    mobilny, to ma je tylko 2). Możliwości były różne, od karty graficznej
    na PCMCIA / ExpressCard (koniec końców - nie znalazłem w Polsce żadnej,
    a cena Village Tronic VTBook oscyluje w okolicach 200E), po swego
    rodzaju rozszerzenia DisplayPortu w rodzaju Matrox TripleHead2Go czy
    Della MMH11 (te owszem obsługują i 3 monitory z jednego DP, ale niestety
    te 3 monitory tworzą z tego co wiem pod MS Windows jeden wielki pulpit,
    a nie 3 osobne na czym mi zależało - są poza tym dość drogie - znowu
    okolice 200E).

    Tak więc stanęło na: i-tec USB Display Adapter TRIO (ok. 200pln). Jak to
    się je?
    Pierwsze nasze spotkanie wypadło kiepsko, bo po zainstalowaniu
    sterowników i podłączeniu sprzętu do portu USB otrzymałem od Visty
    gratisowego BSODa dot. systemu graficznego, a system już się nie
    podniósł. Nie do końca wiem z czego to wynikało (raz że nie bardzo
    miałem jak, a dwa że na innym komputerze i bez sterowników W7 sam
    znalazł i zainstalował odpowiedni software), ale fakt faktem że nie
    chcąc ryzykować powtórki z rozrywki ściągnąłem i użyłem innych
    sterowników (tym razem DisplayLink 6.0).
    Grafika zachowuje się jak... grafika. Nie widzę różnicy pomiędzy
    wbudowaną, a tą na USB, a ta co ciekawe widziana jest w systemie jako
    monitor (!) "DL-165 Adapter". Teoretycznie powinienem widzieć zmianę w
    wydajności, ale akurat monitor podłączony do niej ma rozdzielczość
    raptem 1280x1024, a wideo tej wielkości nie bardzo wywiera na USB2.0
    wrażenie.
    Grafika odpala się w momencie załadowania Windows (są też drivery dla
    MAC OS), pamięta numery monitorów, ich ustawienie względem siebie, tak
    że po reboocie mam przywrócony cały layout pulpitów itd. Ma też wsparcie
    dla Aero które po prostu działa.
    Sprawdzałem że ten konkretny i-Tec obsługuje rozdzielczości do 1920x1080
    - faktycznie po podłączeniu do LCD o matrycy 1920x1200 widać na górze i
    na dole czarne, 60px paski. Co ciekawe, sprzęt pomimo że ma łącze DVI to
    wypluwa kompletny sygnał cyfrowy i analogowy tak więc podłączyć można
    wszystko od DVI przez D-SUB po HDMI (dołączone przejściówki).
    Ważną informacją jest jeszcze fakt, że grafika zasilana jest z portu
    USB, tak więc żadnych dodatkowych kabli czy zasilaczy używać nie trzeba.
    Moją czepiłem do stacji dokującej rzeczonego X220 i właściwie można o
    niej w takiej konfiguracji zapomnieć.

    Jeśli chodzi o producenta którego warto wybrać to zdaje mi się, że
    kompletnie nie ma to znaczenia. Darowałem sobie tylko Lenovo, bo z ich
    grafikami USB jest jakiś cyrk (opisany chociażby na stronie Lenovo czy w
    moim poprzednim poście), ale cała reszta różni się tylko nadrukowanymi
    napisami albo opakowaniem, bo sterowniki są takie same.

    Do pracy, bez grania - serdecznie polecam. Aha, gdyby ktoś narzekał na
    małą ilość monitorów, to producent (i sterowniki) zapewniają obsługę do
    6 takich równolegle pracujących urządzeń.

    Pozdrowienia,

    --
    Adam 'Adak' Kępiński a...@t...pl GG: 1004327

  • 2. Data: 2011-11-24 11:10:37
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Jako że od pewnego czasu używam takiego sprzętu, a wcześniej szukając
    > czegoś na jego temat wiele nie znalazłem, więc postanowiłem podzielić
    > się z Wami doświadczeniami związanymi z w.w.

    Podziekowac za ciekawa lekture przy porannej kawie. :)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 3. Data: 2011-11-24 14:15:54
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On Wed, 23 Nov 2011 18:11:17 +0100
    Adam 'Adak' Kępiński <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Do pracy, bez grania - serdecznie polecam. Aha, gdyby ktoś narzekał
    > na małą ilość monitorów, to producent (i sterowniki) zapewniają
    > obsługę do 6 takich równolegle pracujących urządzeń.

    Witam

    A jak wyglada sprawa z odtarzaniem video (filmy lokalne, filmy z
    youtube)?

    --
    tyran

  • 4. Data: 2011-11-24 18:35:12
    Od: Adam 'Adak' Kępiński <a...@p...onet.pl>

    > A jak wyglada sprawa z odtarzaniem video (filmy lokalne, filmy z
    > youtube)?

    Wszystko jest kwestią użytej rozdzielczości - odpalałem HD z youtube ale
    na 1280x1024 wiec po przeskalowaniu było płynnie.
    Jak będę miał okazję to puszczę to na czymś większym, ale... z tego co
    słyszałem to się rwie.

    Podobno są jakieś modele które dają radę i z HD (wynika to użycia innej
    komp[resji - wszak USB 2.0 się już bardziej nie rozdmucha), ale ta
    raczej taką nie jest.

    --
    Adam 'Adak' Kępiński a...@t...pl GG: 1004327

  • 5. Data: 2011-11-24 23:54:39
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Adam 'Adak' Kępiński" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Pierwsza kwestia jest chyba najważniejsza: po co to komu?
    > Nie da się ukryć, że grafika z interfacem USB nie posiada zbyt szerokiego

    Ja nie widzę nawęt wąskiego. jedynie marginalne, w jakiejś automatyce
    procesów WOLNOZMIENNYCH....

    Feromon

  • 6. Data: 2011-11-26 19:41:44
    Od: "Archangell" <r...@o...pl>

    Witam

    Czy przy pomocy takiej karty graficznej na USB można wyswietlić obraz na
    laptopie
    na którym najprawdopodobniej spaliła się karta graficzna i wyswietla jedynie
    migające paski?

    Arch

  • 7. Data: 2011-11-27 19:11:19
    Od: Adam 'Adak' Kępiński <a...@p...onet.pl>

    > Czy przy pomocy takiej karty graficznej na USB można wyswietlić obraz na
    > laptopie
    > na którym najprawdopodobniej spaliła się karta graficzna i wyswietla
    > jedynie migające paski?

    Jeśli udałoby Ci się "po ciemku" zainstalować sterowniki, to sądzę że tak.
    Tyle że oczywiście nie "na laptopie" tylko z laptopa na zewnętrznym
    monitorze.

    --
    Adam 'Adak' Kępiński a...@t...pl GG: 1004327

  • 8. Data: 2011-11-27 19:15:51
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.11.2011 20:11, Adam 'Adak' Kępiński pisze:

    > Jeśli udałoby Ci się "po ciemku" zainstalować sterowniki, to sądzę że tak.
    > Tyle że oczywiście nie "na laptopie" tylko z laptopa na zewnętrznym
    > monitorze.

    Swoją szosą migające paski mogą być konsekwencją uszkodzenia na drodze
    płyta główna-monitor. Często są to cholernie delikatne tasiemki.