  • 1. Data: 2013-07-03 14:27:06
    Temat: Karta SD 32GB
    Od: "Old Green :)" <a...@a...pl>

    / auto -moderacja /

    Pytanie; czy można ja jakoś podzielić na "partycje",po np. połowie(16).

    / auto-mederacja /

    --
    Pozdr
    ____________________

  • 2. Data: 2013-07-03 14:58:34
    Temat: Re: Karta SD 32GB
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Old Green :) nabazgrał(a):

    > / auto -moderacja /
    > Pytanie; czy można ja jakoś podzielić na "partycje",po np. połowie(16).
    > / auto-mederacja /

    PL
    http://www.programosy.pl/program,partition-wizard-ho
    me-edition.html

    EN
    http://www.partitionwizard.com/free-partition-manage
    r.html

  • 3. Data: 2013-07-03 16:32:43
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-03 14:27, Old Green :) pisze:
    > Pytanie; czy można ja jakoś podzielić na "partycje",po np. połowie(16).
    Technicznie - można.
    Fizycznie - nic ci to nie da.
    1) windowsy nie obsługują/źle obsługują urządzenia typu karta czy
    pendrive z >1 partycją
    2) urządzenia typu aparat czy kamera - praktycznie w ogóle nie obsługują
    >1 partycji
    3) jeśli urządzenie nie obsługuje karty 32GB, to nie obsłuży 32GB
    podzielonej na 2 partycje.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2013-07-03 17:12:56
    Od: Dawid <x...@n...pl>

    W dniu 2013-07-03 14:27, Old Green :) pisze:

    > / auto -moderacja /
    >

    > Pytanie; czy można ja jakoś podzielić na "partycje",po np. połowie(16).
    >

    > / auto-mederacja /

    Przeczytaj sam początek.

  • 5. Data: 2013-07-03 23:14:47
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-07-03 16:32, BartekK pisze:
    > Technicznie - można.
    > Fizycznie - nic ci to nie da.

    Fakt.

    > 1) windowsy nie obsługują/źle obsługują urządzenia typu karta czy
    > pendrive z >1 partycją

    Ekhm - a czym to się niby objawia? Pytam z ciekawości, bo od
    ~3 lat używam pendrive na których przeprogramowałem niskopoziomowo
    kontroler robiąc z niego 2in1 (~ReadOnly partycja bootowalna widziana
    jako CDROM z Kaspersky Rescue przygotowana na zaufanym komputerze i
    raszta widziana jako normalny flash zapisywalny General Data Storage pod
    kolejną literą dysku. Obskoczyłem z tym pendrive sporo komputerów z
    róznymi wersjami windows i nie tylko i nigdy nie było problemów z
    obsługą, a takie rozwiązanie jest dużo poręczniejsze niż targanie płyty
    optycznej (teraz nawet nie każdy komputer ma napęd), a jednocześnie
    praktycznie tak samo bezpieczne, bo jakoś nie wierzę w wirusa który
    umiałby przeprogramować ten konkretny kontroler na niskim poziome
    (sam sporo się naszukałem zanim znalazłem odpowiednie narzędzia).

    --
    /MB

  • 6. Data: 2013-07-04 01:13:18
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "BartekK" napisał:

    > 1) windowsy nie obsługują/źle obsługują urządzenia typu karta
    > czy pendrive z >1 partycją

    Obsługują, a czy źle - to zależy od punktu widzenia. Jednym ze sposobów jest
    wytłumaczenie swojemu windowsu, że ma do czynienia z dyskiem nie removable
    ino fixed, co uzyskuje się przez proste spreparowanie pliku inf sterownika
    konkretnego pamięciowtykacza. Można wówczas dzielić medium na partycje tak,
    jak zwykły dysk. Oczywiście działa to tylko na maszynie z tym przerobionym
    infem - na innych komputerach jest widoczna tylko pierwsza partycja, co ma
    zarówno zady, jak i walety.

    > 2) urządzenia typu aparat czy kamera - praktycznie w ogóle nie obsługują

    OK, ale czy obsługują tą pierwszą, czy w ogóle nie będą gadać z tak
    spreparowaną kartą?

    > 3) jeśli urządzenie nie obsługuje karty 32GB, to nie obsłuży 32GB
    > podzielonej na 2 partycje.

    A z założoną tylko jedną o wielkości, powiedzmy, 2 GiB?

    JoteR

  • 7. Data: 2013-07-04 01:40:46
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-03 23:14, Michal pisze:
> [...]
    > jako CDROM z Kaspersky Rescue przygotowana na zaufanym komputerze i
    > raszta widziana jako normalny flash zapisywalny General Data Storage pod
    Ale rozróżniasz niskopoziomowe przeprogramowanie kontrolera w pendrive,
    tak że zgłasza się jako dwa urządzenia (usb cdrom i storage) od jednego
    urządzenia removable storage, które posiada na swojej powierzchni
    założone partycje?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2013-07-04 02:06:49
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-04 01:13, JoteR pisze:

> [...]
    > maszynie z tym przerobionym infem - na innych komputerach jest widoczna
    > tylko pierwsza partycja, co ma zarówno zady, jak i walety.

    A przerobione windowsy obsługują również ext3 i ext4. Ale niczego to nie
    dowodzi, karty "niedziałającej" partycjonować nie ma za bardzo sensu.

    > OK, ale czy obsługują tą pierwszą, czy w ogóle nie będą gadać z tak
    > spreparowaną kartą?
    Wszystko zależy od urządzenia. Powodów niedziałania może być kilka:
    - w ogóle nie działają karty sdhc (czyli >2GB), nie ma
    fizycznie-elektrycznie czytnik możliwości obsługi takiej karty

    - działają karty sdhc, ale tylko do 8/16GB (i to różnie przy różnych
    kartach) - ograniczeniem może być fizyczna obsługa karty - karty sd/sdhc
    mają taki parametr, jak wielkość bloków przy transferach blokowych (coś
    jak wielkość sektora w hdd), i większe karty _przeważnie_ mają większy
    blok (do 2kB przy SD 2GB, ale niektóre mają większe i tu zaczyna się
    problem), przy czym niektóre dopuszczają transfery niepełnych bloków, a
    niektóre tylko całe bloki. Jeśli w samym czytniku (lub jego driverze)
    ktoś nie przewidział kart o pojemności bloku odczytu/zapisu ponad np 1kB
    (bo tak przydzielił bufor) to nie da rady nic czytać/pisać do karty,
    niekompatybilna niskopoziomowo i klops.

    - działają karty, ale tylko do np 8 lub 16GB - bo ktoś tak
    zaimplementował obsługę systemu plików FAT32, że ma ograniczone rozmiary
    i adresowanie obszaru, i większego nie obsłuży...

    > A z założoną tylko jedną o wielkości, powiedzmy, 2 GiB?
    Pytanie powinno być raczej - jak są widziane/zapisane dane na karcie.
    W linuksie jest to widoczne wprost, skąd jest ta różnica: natywnie
    napędy typu pendrive czy karta SD są obsługiwane jako /dev/sda (np sda),
    podobnie jak /dev/floppy, a nie jako partycja pierwsza /dev/sda1 (jak w
    przypadku dysków "zwykłych"). Nic nie stoi na przeszkodzie, by
    spartycjonować kartę/pendrive i obsługiwać/mountować go jako /dev/sda1 -
    tak samo jak można spartycjonować dyskietkę i obsługiwać ją jako
    /dev/floppy1, ale jakoś się tak przyjęło że dysków wymiennych nie
    zapycha się zbędnym narzutem na partycjonowanie, a zapisuje "ciurkiem"
    wprost jako jeden system plików.
    Jeśli urządzenie obsługuje karty/pamięci tak jak można się spodziewać
    (czyli zgodnie z regułą, i najprościej jak się da, oczekując danych
    wprost od pierwszego sektora), to w ogóle nie szuka żadnych tablicy
    partycji, żadnych partycji - po prostu cała dostępna przestrzeń na
    karcie traktuje jako jedną partycję.
    Chyba że jakieś urządzenie ma wbudowany mądrzejszy system operacyjny (np
    android? nie wiem, nie próbowałem, ale linuksopodobny jest, więc
    powinien umieć, ale czy automatycznie - to wątpię)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2013-07-04 02:48:28
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-07-04 01:40, BartekK pisze:

> [...]
    > tak że zgłasza się jako dwa urządzenia (usb cdrom i storage) od jednego
    > urządzenia removable storage, które posiada na swojej powierzchni

    Trzeba było od razu zrobić zastrzeżenie, że chodzi o podział logiczny.
    Niby wynikało to z kontekstu, ale precyzji nigdy za wiele IMHO.

    --
    /MB

  • 10. Data: 2013-07-04 09:13:53
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

> [...]
    > napędy typu pendrive czy karta SD są obsługiwane jako /dev/sda (np sda),
    > podobnie jak /dev/floppy, a nie jako partycja pierwsza /dev/sda1 (jak w
    że co proszę? /dev/sda to jest urządzenie
    /dev/sda1 - to jego pierwsza pratycja
    /dev sda2 - druga itak dalej

    mało tego automonter wie że to dysk po usb a nie po sata i (domyślnie)
    montuje go w innym miejscu. Jeśli spróbujesz odmontować jedną z partycji
    takiego pena, to druga "Sama" się odmontuje

> [...]
    > wprost od pierwszego sektora), to w ogóle nie szuka żadnych tablicy
    > partycji, żadnych partycji - po prostu cała dostępna przestrzeń na

    jeśli tak jest, to windows/linux bez dodatkowego softu niczego z takiej
    karty nie odczytają

    > Chyba że jakieś urządzenie ma wbudowany mądrzejszy system operacyjny (np
    > android? nie wiem, nie próbowałem, ale linuksopodobny jest, więc
    > powinien umieć, ale czy automatycznie - to wątpię)
    tyle partycji ile trzeba. dość popularną metodą powiększania pamięci
    telefonu, jest przydzielenie mu małej partycji z karty microsd. czyli
    masz już 2 partycje, śmiga wspaniale, komputer (linux) "widzi" obydwie
    ToMasz