  • 21. Data: 2011-02-21 11:30:41
    Temat: Re: Kamerzysta/fotograf i prawo do zdjęć/filmu
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-02-19 16:14, Łatwa Jolka pisze:

    > Z powodu uwarunkowań kulturowych (w tym religijnych), miejscami prawnych

    Miałem na myśli kontekst wątku...

    --
    pozdrawia Adam
    /większość Polaków nie zgadza się/

  • 22. Data: 2011-02-21 20:12:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > W tym przypadku ciężko mówić o rozpowszechnianiu. W dodatku sceny
    > ogólne może pokazywać ile chce, bo tu nie wymagana jest zgoda osoby
    > uwiecznionej na rozpowszechnianie wizerunku. Poza tym w umowie może
    > być, że twórca zastrzega sobie prawo wykorzystywania fragmentów
    > dzieła w

    pokazanie klientowi nie jest rozpowszechnianiem ani prezentacją publiczną i
    nie wymaga zgody uwiecznionych osób... :)

  • 23. Data: 2011-02-21 21:30:34
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-02-21 21:12, Marek Dyjor pisze:
    > pokazanie klientowi nie jest rozpowszechnianiem ani prezentacją
    > publiczną i nie wymaga zgody uwiecznionych osób... :)

    Wytłumacz to pewnemu bucowi, który nie zapłacił za zlecenie i po blisko
    trzech latach zadzwonił z mordą strasząc sądem, bo zdjęcia znalazł w
    moim portfolio. Kłamiąc zresztą, że niedopłata jest znacznie mniejsza i
    łaskawie ją odda (oczywiście bez odsetek), a potem ja mu oddam rzekomą
    stratę, którą poniósł wskutek istnienia miniaturek owych ujęć na stronie
    (wyliczył sobie kilkadziesiąt tysięcy strat czyli rząd wielkości więcej
    niż opiewał budżet zlecenia).

    Frajer zapomniał tylko, że nie podpisał umowy, ponieważ nie stawił się z
    resztą pieniędzy, ale zdjęcia i tak zdjąłem, ponieważ źle się rozmawia z
    kimś, komu śmierdzi z ust.

    --
    pozdrawia Adam
    /zarabiam jedyne/

  • 24. Data: 2011-02-21 22:36:55
    Od: "Marek" <g...@w...pl>

> [...]
    >
    > Frajer zapomniał tylko, że nie podpisał umowy, ponieważ nie stawił się z
    > resztą pieniędzy, ale zdjęcia i tak zdjąłem, ponieważ źle się rozmawia z

    Przepraszam, ale nie rozumiem kto tu jest frajer :) Zacząłeś pracę bez
    podpisania umowy?

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 25. Data: 2011-02-21 22:56:51
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-02-21 23:36, Marek pisze:
    > Przepraszam, ale nie rozumiem kto tu jest frajer :) Zacząłeś pracę bez
    > podpisania umowy?

    Ależ skąd, zaliczka była, zdjęcia nie zostały oddane z braku wywiązania
    się finansowego. To niestety dość często spotykana sytuacja, dlatego
    zaliczki powinny być ustawiane tak, by choć trochę wyjść na plus.

    --
    pozdrawia Adam
    /manieryzm subiektywistyczny, eklektyczna, wtórna empiria fizykalizmu

  • 26. Data: 2011-02-22 10:25:36
    Od: "Marek" <g...@w...pl>

    > Ależ skąd, zaliczka była, zdjęcia nie zostały oddane z braku wywiązania
    > się finansowego. To niestety dość często spotykana sytuacja, dlatego
    > zaliczki powinny być ustawiane tak, by choć trochę wyjść na plus.

    A to rozumiem. Jednak życie mnie nauczyło, żeby nie zaczynać nawet z dobrymi
    znajomymi bez umowy. A może właśnie z dobrymi znajomymi. I bez zaliczki
    właśnie.
    Jakoś tak jest w branżach, w których "ogółowi" wydaje się, że też coś
    potrafi (myślę o fotografii i przyhotowywaniu stron www), że w pewnym
    momencie dochodzą do wniosku "sam przecież też tak zrobię" i wtedy
    przechodzi im ochota na dalszą współpracę, płacenie pozostałej części
    wynagrodzenia, odbiór prac itd.
    Dobrze przygotowana umowa (nie myślę tu o takiej, która ma na celu
    wyrolowanie jednej ze stron, a tylko jasne ustalenie zobowiązań, praw i
    terminów) to podstawa sukcesu.

    Marek

  • 27. Data: 2011-02-22 10:31:06
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-02-22 11:25, Marek pisze:
    > Dobrze przygotowana umowa (nie myślę tu o takiej, która ma na celu
    > wyrolowanie jednej ze stron, a tylko jasne ustalenie zobowiązań, praw i
    > terminów) to podstawa sukcesu.

    Od dobrze przygotowanej umowy lepsza jest intuicja nakazująca olać pana
    w odpowiednim momencie. Realizacja dóbr z warunków niedotrzymania umowy
    to też ciężka praca, zwykle zmuszająca do otarcia się o prawników, a ich
    zapachu wyjątkowo nie trawię.

    --
    pozdrawia Adam
    /człowiek na zdjęciu powinien być uśmiechnięty/

  • 28. Data: 2011-02-22 10:48:30
    Od: "Marek" <g...@w...pl>

> [...]
    > odpowiednim momencie. Realizacja dóbr z warunków niedotrzymania umowy to
    > też ciężka praca, zwykle zmuszająca do otarcia się o prawników, a ich

    Też odpuściłbym sobie prawników (do pewnej kwoty zobowiązania), ale umowa ma
    też efekt psychologiczny - w przypadku odstepującego od niej pozbawia
    poczucia bezkarności. Bo jednak coś tam podpisał...

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 29. Data: 2011-02-22 11:43:02
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-02-22 11:48, Marek pisze:
    > Też odpuściłbym sobie prawników (do pewnej kwoty zobowiązania), ale umowa ma
    > też efekt psychologiczny - w przypadku odstepującego od niej pozbawia
    > poczucia bezkarności. Bo jednak coś tam podpisał...

    Z wyjątkiem działających tak ''zawodowców''...

    --
    pozdrawia Adam
    /dojrzałość to czas, gdy już wszystko człowiekowi wisi i to jest fajny czas/

  • 30. Data: 2011-02-26 09:41:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Feb 2011, Janko Muzykant wrote:

    > Wytłumacz to pewnemu bucowi, [...]
    > ją odda (oczywiście bez odsetek), a potem ja mu oddam rzekomą stratę, którą
    > poniósł wskutek istnienia miniaturek owych ujęć na stronie

    Na *jakiej* stronie?
    Bo jeśli piszesz o stronie, do której dostęp mają różne osoby, a nie
    *tylko* Twój *klient*, to jakby rozminąłeś się z meritum zacytowanego
    zdania.
    Była mowa o pokazaniu *KLIENTOWI* (jak sądzę, osoba z ktorą ma się
    zawartą co najmniej umowę zobowiązującą - potocznie zwaną "umową
    przedwstępną" - już się łapie), właśnie jako przeciwieństwo
    pokazywania *publicznego* (każdemu kto ma chęć obejrzeć).

    pzdr, Gotfryd