  • 1. Data: 2009-05-03 09:12:16
    Temat: K-202
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Czy ktoś z was dysponuje jakimiś dokładnymi danymi tego mało znanego
    cudu Polskiej techniki. Za pomocą Googli wyszperałem jedynie zwięzłe
    broszury i fragmentaryczne materiały szkoleniowe
    (http://www.zenker.com.pl/k-202/) a także tragiczną historię
    konstruktora tego urządzenia. Muszę przyznać, że robi wrażenie -
    gabarytami porównywalny do ALTAIRa, a przecież wyprzedza go wyraźnie
    jeśli idzie o chronologię i możliwości...

    Idzie gdzieś zdobyć jakieś schematy, szczegółowe dane konstrukcyjne
    itp.? Może coś zostało wydane w wersji papierowej? Warto byłoby
    zdigitalizować i uchronić od zapomnienia...

  • 2. Data: 2009-05-03 09:26:24
    Temat: Re: K-202
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

> [...]
    > itp.? Może coś zostało wydane w wersji papierowej? Warto byłoby
    > zdigitalizować i uchronić od zapomnienia...

    Zwróć się do wojska, juz teraz powinny być odtajnione.
    IMO powinni to miec w archiwach , o ile "ruscy" sobie nie przywłaszczyli.

    Włodek

  • 3. Data: 2009-05-03 09:43:50
    Od: "abrakadabra" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości
> [...]
    > Może coś zostało wydane w wersji papierowej? Warto byłoby zdigitalizować i

    Mnie interesuje co innego. Podaje się, ze komputer powstał w kooperacji
    polskich zakładów MERA, Metroneks z firmami angielskimi: Data-Loop oraz M.B.
    Metals. Ciekawe jaki był wkład polski w ten komputer. Jeśli się nie mylę to
    w tym czasie (1970-1973) nie produkowano polskich układów scalonych. Gdyby
    nawet produkowano to i tak nie widzę możliwości ich zastosowania bo były
    bardzo awaryjne. Jak wiadomo komputer bez dobrego oprogramowania jest
    niewiele wart. Domyślam się, że jeśli wyprodukowano poniżej 20 sztuk, to
    użytkownicy skazani byli na klecenie własnego, pewnie prymitywnego
    oprogramowania.

    --
    pozdrawiam
    abrakadabra

  • 4. Data: 2009-05-03 09:56:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    abrakadabra pisze:

> [...]
    > kooperacji polskich zakładów MERA, Metroneks z firmami angielskimi:
    > Data-Loop oraz M.B. Metals. Ciekawe jaki był wkład polski w ten

    Z tego co czytałem to komputer został zaprojektowany przez Karpińskiego,
    wspominane firmy zainteresowały się projektem. Jeśli się mylę i sukces
    miał jeszcze jakichś innych ojców, to niech mnie ktoś poprawi.

    > Jeśli się nie mylę to w tym czasie (1970-1973) nie produkowano
    > polskich układów scalonych. Gdyby nawet produkowano to i tak nie
    > widzę możliwości ich zastosowania bo były bardzo awaryjne.

    Nawet gdyby układy pochodziły z importu to niewiele zmienia. Przy
    ówczesnym stopniu integracji każde urządzenie było unikalnym tworem, a
    nie (tak jak dzisiaj) efektem połączenia kilku półproduktów zgodnie z
    ich kartą katalogową. ;)

    > Jak wiadomo komputer bez dobrego oprogramowania jest niewiele wart.

    Hmm... Nie wiem jak do końca interpretować ten fragment, ale:

    "acek Karpiński niechcący zbudował nie tylko komputer, ale cały system
    K-202. To stało się jednym z głównych powodów jego klęski. Opowiada: -
    Kiedy użyłem, zgodnie z możliwościami urządzenia, nazwy "system" K-202,
    a nie "komputer", mój zwierzchnik, dyrektor Zjednoczenia "Mera" Jerzy
    Huk, żachnął się: "Jaki tam system! Jedyny system, który nas obowiązuje,
    to jednolity system RWPG - RIAD"."
    (http://wyborcza.pl/1,75480,6518038,Polski_Bill_Gate
    s_i_swinie.html)

    > Domyślam się, że jeśli wyprodukowano poniżej 20 sztuk, to użytkownicy
    > skazani byli na klecenie własnego, pewnie prymitywnego
    > oprogramowania.

    Przecież wtedy "klecenie własnego oprogramowania" było nieodłącznym
    elementem użytkowania komputera, można by wręcz rzec synonimem tej
    czynności.

  • 5. Data: 2009-05-03 10:43:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 03 May 2009 11:12:16 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    >cudu Polskiej techniki. Za pomocą Googli wyszperałem jedynie zwięzłe
    >broszury i fragmentaryczne materiały szkoleniowe

    Z tych broszur i informacji "TTL-MSI" to juz sporo wynika.

    Zachodzi pytanie jak udalo sie to wszystko zmiescic w taka mala
    obudowe .. a moze po prostu nie mam doswiadczenia i przesadzam :-)

    J.

  • 6. Data: 2009-05-03 11:03:54
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

> [...]
    > Może coś zostało wydane w wersji papierowej? Warto byłoby zdigitalizować i
    Był kiedyś wątek na elektrodzie i trochę jest w wikipedii. Widiziałem to
    cudo na Targach Poznańskich w 1972 r.
    Nie pamiętam już dokładnie, ale projekt chyba został zdołowany przez twóców,
    czy też sympatyków Momika.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 7. Data: 2009-05-03 12:54:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 3 May 2009 13:03:54 +0200, Andrzej wrote:
> [...]
    >cudo na Targach Poznańskich w 1972 r.
    >Nie pamiętam już dokładnie, ale projekt chyba został zdołowany przez twóców,

    Sam Karpinski narzekal raczej na zwolennikow Jednolitego Systemu
    [RIAD], Elwro oraz Partie przez duze P.

    A kto wie czy nie zrobili slusznej decyzji - zamiast rozwijac
    socjalistyczny koncern to zbieral zamowienia na duza ilosc osobistych
    komputerow o duzym wsadzie dewizowym :-)

    J.

  • 8. Data: 2009-05-03 13:29:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > socjalistyczny koncern to zbieral zamowienia na duza ilosc osobistych
    > komputerow o duzym wsadzie dewizowym :-)

    Kiedy zbierali te zamówienia? W 1972 roku?

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2009-05-03 14:07:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 3 May 2009 13:29:21 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Kiedy zbierali te zamówienia? W 1972 roku?

    Informacje teoretycznie z pierwszej reki:
    http://historycy.org/index.php?showtopic=33075

    J.

  • 10. Data: 2009-05-03 15:18:21

    > Informacje teoretycznie z pierwszej reki:
    > http://historycy.org/index.php?showtopic=33075

    Co w tym K-202 było takiego, ze nie można go było łatwo skopiować ?
    "MERA przez pięć lat pracowała nad kopią K-202. W końcu ją zrobili - dwa
    razy wolniejszą, zawodną i niebotycznie droższą od K-202.
    Zresztą próbowano kopiować K-202 i w Moskwie, ale z tego w ogóle nic nie
    wyszło"