  • 1. Data: 2013-10-29 15:54:05
    Temat: Jeszcze raz: HDD i sektor 4kB
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Pytanie:
    Jeśli jest HDD z "dużymi" sektorami i pokroję go na partycje wg
    cylindrów (zaczynając nową partycję na nowym cylindrze), to nie będzie
    słynnego problemu z zachodzeniem sektorów logicznych na fizyczne?

    Czy też dysk może "oszukiwać" na translacji i nie zawsze się to sprawdzi?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 2. Data: 2013-11-01 13:26:24
    Temat: Re: Jeszcze raz: HDD i sektor 4kB
    Od: "Robin" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > słynnego problemu z zachodzeniem sektorów logicznych na fizyczne?
    >
    > Czy też dysk może "oszukiwać" na translacji i nie zawsze się to sprawdzi?

    Nikt nie odpowiada, to ja spróbuję, jesli się mylę niech ktoś mnie poprawi.
    Jeśli masz Windows 7 lub wyżej nie masz się co martwić dyskami Advanced
    Format (z sektorem 4kB). Dysk zostanie poprawnie sformatowany.
    Jeśli masz Windows XP, nie da rady poprawnie sformatować dysku AF w tym
    systemie, po sformatowaniu musisz skorzystać z dodatkowego programu
    zewnętrznego. Np. WD zamieszcza na swojej stronie bezpłatnie programik,
    który do tego służy Acronis WD Align. Sa tez inne programy do tego celu np.
    Paragon Alignment Tool.
    Jak jest w L:Inuksie - nie mam wiedzy na ten temat.

    Robin

  • 3. Data: 2013-11-02 10:14:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-01 13:26, Robin pisze:

> [...]
    > Je?li masz Windows 7 lub wy?ej nie masz sie co martwiae dyskami Advanced
    > Format (z sektorem 4kB). Dysk zostanie poprawnie sformatowany.
    > Je?li masz Windows XP, nie da rady poprawnie sformatowaae dysku AF w tym
    > systemie, po sformatowaniu musisz skorzystaae z dodatkowego programu
    > zewnetrznego. Np. WD zamieszcza na swojej stronie bezp?atnie programik,
    > który do tego s?u?y Acronis WD Align. Sa tez inne programy do tego celu np.
    > Paragon Alignment Tool.
    > Jak jest w L:Inuksie - nie mam wiedzy na ten temat.

    Dzięki za odpowiedź.

    Ale sens mojego pytania był inny:
    Czy może być taka translacja CHS, że "krojąc" dyski wg cylindrów, trafi
    się jednak "w środek" fizycznego sektora na dysku.

    Wyjaśnienie:
    W czasach MFM nie było problemu - zawsze była zgodność, zresztą nie było
    w dyskach kontrolerów w dzisiejszym znaczeniu. W czasach RLL już zaczęły
    się problemy. Bywało, że dyski wielotalerzowe zgłaszały się logicznie
    jako jednotalerzowe, więc CHS był przeliczany tak, jakby był jeden tylko
    talerz. Czasem odwrotnie. Bywało, że programy nie adresowały powyżej 256
    sektorów, stąd też była wymagana translacja.

    Aktualnie do tego doszły dyski z sektorami 4k, które mają translację jak
    dla dysków z sektorem 512b. Więc może się zdarzyć, że koniec cylindra
    "udawanego" (czyli pokazywanego w translacji CHS) skońscy się gdzieś w
    środku fizycznego sektora dysku - co oczywiście nie powinno mieć miejsca.

    Co do programów:
    jeśli przygotowuję dysk dla dwóch lub kilku systemów operacyjnych, to
    raczej nie korzystam z formaterów z Windowsa, tylko korzystam z
    programów zewnętrznych, czasami uruchamianych spod DOS, jak np. Ranisch.

    Acronis "naprawia" partycje wyłącznie na dyskach Western Digital. Można
    podpiąć dysk innego producenta jako drugi, i wtedy Acronis też powinien
    się do niego "dobrać" ;)

    Raz mi się trafiło, że zamykając partycje na cylindrach, chyba jednak
    trafiłem w środek fizycznego sektora - każda operacja zapisu angażowała
    bardzo procesor, zarówno spod niskopoziomowych programów, jak i z
    uruchamianych spod OS, i to zarówno spod Windowsów jak i linuksów.
    Niestety, nie zapamiętałem modelu dysku - był to chyba pierwszy model
    Fujitsu 2,5", o pojemności powyżej 600GB.
    Nie miałem wtedy czasu na testy ani inne "doktoraty", więc pokroiłem
    jeszcze raz dysk spod jakiegoś nowego linuxa live i problem zniknął.
    Może gdzieś mam zachowane dane z Belarca, to przynajmniej będę wiedział,
    co to za model dysku.

    Kilka nowszych dysków (może już kilkanaście?) - nigdy więcej problemu
    nie zauważyłem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 4. Data: 2013-11-09 00:35:27
    Od: "jakson" <j...@e...org>

    > Jeśli jest HDD z "dużymi" sektorami i pokroję go na partycje wg cylindrów
    > (zaczynając nową partycję na nowym cylindrze), to nie będzie słynnego
    > problemu z zachodzeniem sektorów logicznych na fizyczne?

    Problem moze nie wystapic, ale bardziej prawdopodobne jest to, ze wystapi.

    Jesli bedziesz zaczynal partycje "wg cylindra"
    i pierwszy sektor spelni warunek "4k alignment",
    to wszystko bedzie ok.