  • 51. Data: 2009-08-15 21:20:47
    Temat: Re: Jednak są dobre LCD!
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Może mój jest jakiś
    > wadliwy albo kartę mam nie bardzo.

    Problem z tego typu monitorami polega na pofalowanej krzywej
    odpowiedzi tonalnej. Gamma jest - dajmy na to - w światłach jest zbyt
    wysoka, w śródtonach zbyt niska, w cieniach poprawna i jak byś tego
    nie regulował, to ropieprzasz to lub tamto. Wyjściem jest tylko
    kalibracja za pomocą sprzętu, pod Linuxem jest Argyll, więc da się
    zrobić. Gorsza sprawa, że prawdopodobnie monitor jest zbyt jaskrawy i
    kontrastowy, na co często nie ma rady.

  • 52. Data: 2009-08-15 21:52:34
    Temat: Re: Jednak s? dobre LCD!
    Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl>

    > A w czym problem? Profil tworzysz za pomocą Argyla {jeśli masz kalibrator} a
    > ładujesz za pomocą programu xcalib, działa bez najmniejszego problemu.

    Faktycznie xcalib mam nawet w repozytoriach. Temat jest dla mnie dosyć nowy, i
    dlatego odpowiedzi rodzą tylko kolejne pytania ;) Czy taki profil musi być
    zrobiony dla konkretnego egzemplarza monitora - aż taki rozrzut mają?
    A czy nie można skądś ściągnąć taki profil choćby na próbę?
    Gdzie załatwić taki kalibrator - u fotografa?
    Ja nie potrzebuję cudów, ale denerwuje mnie jak oglądam czyjeś zdjęcia i słyszę:
    "a u mnie to inaczej (ładniej) wygląda" i gdyby się jeszcze udało coś zrobić z
    tym czerwonym - byłbym zadowolony.
    Jeszcze dla kompletu ponarzekam sobie, że na gradientach czarny-R,G,B widać
    prążki jak cholera zwłaszcza na zielonym.

    Mirek.

  • 53. Data: 2009-08-15 23:49:46
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota, 15 sierpnia 2009 23:52, Mirek wyraził następujacą opinię:

> [...]
    > musi być zrobiony dla konkretnego egzemplarza monitora - aż taki rozrzut
    > mają? A czy nie można skądś ściągnąć taki profil choćby na próbę?

    Właściwą drogą jest użycie kalibratora i to co jakiś czas bo parametry
    monitora się zmieniają, ale jeśli na stronie producenta są jakieś profile
    ICC to można spróbować z "gotowcami".

    > Gdzie załatwić taki kalibrator - u fotografa?

    No, z tym to może być problem, jeśli nie znajdziesz kogoś kto ma kalibrator
    i zrobi to {darmowo albo odpłatnie} pozostaje Ci jedynie pokombinować z
    "ręczną kalibracją", jest o tym parę artykułów w sieci, rezultaty nie są
    idealne ale zawsze to lepiej niż nic, ale wtedy oczywiście nie korzystasz z
    profilu a jedynie ustawień jasności/kontrastu/gammy.

    > Ja nie potrzebuję cudów, ale denerwuje mnie jak oglądam czyjeś zdjęcia i
    > słyszę: "a u mnie to inaczej (ładniej) wygląda" i gdyby się jeszcze udało
    > coś zrobić z tym czerwonym - byłbym zadowolony.

    No cóż, zawsze ktoś może Ci napisać "u mnie wygląda ładniej" ale rzadko ma
    to cokolwiek wspólnego z kalibracją monitora ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 54. Data: 2009-08-16 08:37:43
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

> [...]
    > Jeszcze dla kompletu ponarzekam sobie, że na gradientach czarny-R,G,B widać
    > prążki jak cholera zwłaszcza na zielonym.

    Właśnie dlatego na pytanie o monitory polecane są kosztowne panele
    Eizo i NEC, które zostały przez producenta jako-tako przystosowane do
    pracy z grafiką/zdjęciami. Niestety, produkcja popularna nastawiona
    jest na zastosowania rozrywkowe - oglądanie filmów, gry - więc nikt
    przy tym nie przejmuje się linearyzowaniem matrycy, a panele mają po
    prostu być możliwie żarówiaste. Trudno powiedzieć na ile powtarzalne
    są produkty LG, ale wątpię, by czyjś profil załatwił sprawę, optymalne
    byłoby skalibrowanie i oprofilowanie tego konkretnego egzemplarza. W
    Krakowie i okolicy mogę pomóc.

  • 55. Data: 2009-08-16 08:45:30
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mirek" <m...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > dlatego odpowiedzi rodzą tylko kolejne pytania ;) Czy taki profil musi być
    > zrobiony dla konkretnego egzemplarza monitora - aż taki rozrzut mają?

    Pewien rozrzut mają i warto zrobić dla konkretnego egzemplarza monitora i
    konkretnej karty graficznej. Co więcej - parametry monitora zmieniają się i
    zalecane jest powtarzanie kalibracji co pewien czas. Tym niemniej jeśli
    beziesz w stanie gdzieś znaleźć profil dla Twojego typu monitora - warto
    spróbować - jest prawdopodobne, że będzie lepiej niż bez żadnego profilu.

    > A czy nie można skądś ściągnąć taki profil choćby na próbę?

    Poszukaj na stronie producenta monitora, jak nie bedzie - spróbuj googlami
    po sieci - może ktoś gdzieś swój umieścił.

    > Gdzie załatwić taki kalibrator - u fotografa?
    >[...]

    Poszukać wśród znajomych. Daj znać na liście skąd jesteś - może ktoś mieszka
    blisko i pomoże.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 56. Data: 2009-08-16 20:46:35
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 16 Aug 2009 01:37:43 -0700 (PDT), Czornyj napisał(a):

> [...]
    > są produkty LG, ale wątpię, by czyjś profil załatwił sprawę, optymalne
    > byłoby skalibrowanie i oprofilowanie tego konkretnego egzemplarza. W

    A propo Eizo i NECa. W najbliższym czasie chciałbym zmienić monitor -
    wysłużony CRT odejdzie na emeryturę w związku z przemeblowaniem pokoju.
    Planuję na nowy wydać kwotę 2000-2200PLN. Z sensownych monitorów w tej
    cenie mam na oku Eizo S1932SH i Neca P221W. Na który z nich lepiej się
    zdecydować, przy założeniu braku dojścia do kalibratora? 22" i
    panoramiczność Neca kuszą ale krążą o nim opinie, że bez kalibracji jest
    taki sobie. Zastosowanie - amatorska obróbka zdjęć choć z jakimś tam
    naciskiem na w miarę wierne przedstawienie kolorów - by odbitki z labu
    były w miarę zbliżone do tego, co będę miał na ekranie. Oczywiście
    zakładam, że zawsze lab może coś namieszać ale z tych przetestowanych
    przeze mnie w trójmieście to Ankara Lab chyba najlepiej wypadła i
    udostępniają profil maszyny.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 57. Data: 2009-08-17 16:09:22
    Od: "Mirek" <m...@p...onet.pl>

    > Właściwą drogą jest użycie kalibratora i to co jakiś czas bo parametry
    > monitora się zmieniają, ale jeśli na stronie producenta są jakieś profile
    > ICC to można spróbować z "gotowcami".

    Na stronie producenta nie znalazłem, jedynie coś takiego:
    http://ko-online.com.ua/files/LG%20W2600HP.icm

    Ustawienie tego programem xcalib zmienia kolory, ale nic dobrego nie przynosi -
    będe musiał poszukać jakiś edytor do tego.

    Są też jakieś profile .icc i .icm w /usr/share/color/icc/ - ale one nic nie
    zmieniają chyba na ekranie.

    Mirek.

  • 58. Data: 2009-08-18 11:00:22
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    On Mon, 17 Aug 2009 18:09:22 +0200, Mirek wrote:

> [...]
    > http://ko-online.com.ua/files/LG%20W2600HP.icm Ustawienie tego programem
    > xcalib zmienia kolory, ale nic dobrego nie przynosi - będe musiał

    Nie sądzę żeby miało to głębszy sens, bez kalibratora nie wiesz jak
    właściwie świeci monitor, więc ręczna modyfikacja krzywych mija się
    z celem.
    Profil może być dostarczany w sterownikach Windowsowych, być może z
    tamtąd uda się go jakoś wyciągnąć?

    > Są też jakieś profile .icc i .icm w /usr/share/color/icc/ - ale one
    > nic nie zmieniają chyba na ekranie.

    Profile do wszystkich urządzeń w systemie powinny być wgrywane do tego
    folderu, prawdopodobnie są tam już jakieś przykładowe lub używane
    przez jakieś programy.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt