  • 11. Data: 2015-11-01 12:33:11
    Temat: Re: Janusze elektryki :)
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Dla podczerwieni termicznej, plastiki bezpośrednio przezroczyste nie są,
    > nawet szkło nie jest. To nie german, czy selenek cynku, które są
    > przezroczyste dla dalekiej, termicznej podczerwieni. Za to miejscowe
    > nagrzanie obudowy przez promieniowanie od wewnątrz, powoduje że te
    > nagrzane elementy ze środka są dobrze widoczne.

    Nie, nie są. To jest nagrzanie obudowy i z efektem przestrzennego
    widzenia wewnątrz nie ma to nic wspólnego. Nie zlokalizujesz żadnego
    elementu wewnątrz, a jedynie miejsce nagrzania obudowy.

    > I to zjawisko do lokalizacji uszkodzeń, jakie pokazał w pierwszym mailu kol. ACMM,
    > świetnie się nadaje. Powierzchnia obudowy z pewnością ujawniłaby
    > potencjalne źróło pożaru jeszcze przed jej otwarciem i naocznym
    > zaobserwowaniem złącza wiśniowego z gorąca.

    Ujawniła by, gdyż była by cieplejsza w pewnym miejscu niż w pozostałych,
    ale nie zobaczysz nic poza cieplejszą plamą. Żadnej podczerwieni wprost
    z grzejącego się punktu nie odbierzesz.
    Inna sprawa, że takie podgrzanie już wystarczy, ktoś się zainteresuje i
    zdiagnozuje.

    > Gorzej, jeżeli obudowa jest metalowa. Wtedy szybkie rozpraszanie ciepła
    > rozmywa je w dużą plamę i raz że wnętrze musi się mocniej grzać a dwa
    > lokalizację widać tylko z grubsza. Jednak i tu kamery termowizyjne
    > bardzo pomagają. Polecam udział w jakimś pokazie lub lekturę np.:
    > http://www.kameratermowizyjna.com/pliki_do_pobrania_
    files/przemysl%20zastosowanie.pdf

    A ja polecam pobawić się kamerą a nie tylko czytać i oglądać.

    > na str. 15, na dole jest pokazane co widać przez plastikowe obudowy
    > skrzynek bezpiecznikowych. Resztę materiału też warto poczytać.

    Tutaj masz zrobione 10 minut temu zdjęcie zasilacza od laptopa. Podobno
    powinienem zobaczyć ciepłe części w środku i to przestrzennie. Hmm...
    mam chyba za słabą kamerę, no widzę tylko bryłę.

    http://www.1024.pl/IR000031.jpg
    http://www.1024.pl/IR000031v.jpg
    http://www.1024.pl/IR000031vp.jpg
    http://www.1024.pl/IR000032.jpg

    Pozdrawiam.
    Irek.N.

  • 12. Data: 2015-11-01 21:20:08
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Irek.N. napisał:

    > Nie, nie są. To jest nagrzanie obudowy i z efektem przestrzennego
    > widzenia wewnątrz nie ma to nic wspólnego. Nie zlokalizujesz żadnego
    > elementu wewnątrz, a jedynie miejsce nagrzania obudowy.

    Przez nagrzanie pewnych fragmentów obudowy zlokalizuję. Patrz przykład
    na samym dole. Tworzywo sztuczne źle przewodzi ciepło, czyli nie jest
    łatwo rozpraszane po całej obudowie i tym samym da się zobaczyć gdzie
    się grzeje pod obudową.

    > Ujawniła by, gdyż była by cieplejsza w pewnym miejscu niż w pozostałych,
    > ale nie zobaczysz nic poza cieplejszą plamą. Żadnej podczerwieni wprost
    > z grzejącego się punktu nie odbierzesz.

    Nigdzie tego nie twierdziłem, że odbiorę wprost podczerwień z grzejącego
    elementu. Jeszcze raz - tworzywa sztuczne nie są przezroczyste dla
    dalekiej podczerwieni termicznej ale podgrzanie fragmentów obudowy
    pozwala na lokalizację tych elementów.
    Beton też nie jest przezroczysty dla podczerwieni ale ujawnia miejsce
    przerwania ogrzewania podłogowego, bo w tym miejscu widać inny rozkład
    temperatury. Podłoga nie jest jednolitą plamą. Mam nadzieję, że to jest
    jasne? Zdjęć takiej przerwy jest mnóstwo, są nawet w zacytowanej przeze
    mnie broszurze. Trzeba zadbać o różnicę temperatury, czyli np.
    sfotografować zasilacz krótko po włączeniu, z zewnatrz powinien być
    wentylowany dla podkreślenia rozkładu temperatur itp. W pomieszczenaich,
    gdzie bada się ucieczkę ciepła przez ściany, czy przerwę ogrzewania też
    nie wchodzi się ot tak po prostu i robi termogramy, tylko robi to w
    odpowiednich warunkach. Pomieszczenie musi być wychłodzone, nagrzewa
    kocioł i puszcza wodę z jednoczesną obserwacją gdzie ucieka ciepło i
    przy okazji woda.

    > Inna sprawa, że takie podgrzanie już wystarczy, ktoś się zainteresuje i
    > zdiagnozuje.

    files/przemysl%20zastosowanie.pdf

    > A ja polecam pobawić się kamerą a nie tylko czytać i oglądać.

    Zawsze polecam praktykę ale odrobina teorii również się przydaje. To
    ułatwia pracę a czasami nawet umożliwia - jak widać.

> [...]
    > powinienem zobaczyć ciepłe części w środku i to przestrzennie. Hmm...
    > mam chyba za słabą kamerę, no widzę tylko bryłę.

    A to z mojej, najtańszej na rynku - Flir i3. Rozdzielczość 60 x 60
    pikseli. To zdjęcie mojego zasilacza:
    http://s2.ifotos.pl/img/IR0022jpg_srxnxas.jpg
    Nie mam możliwości miksowania obrazu IR z widzialnym.
    Zasilacz jest tego typu: http://www.ceneo.pl/11033039 Obróć zdjecie o 90
    stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara i będziesz go miał w takiej
    pozycji, jak przy robieniu termogramu.
    Pionowy obszar z prawej strony to miejsce umieszczenia na radiatorze
    wszystkich najbardziej grzejących się elementów. Montowane są od
    wewnętrznej strony radiatora, nie od strony plastikowej obudowy.
    Poziomy, krótszy obszar tuż poniżej punktu pomiaru temperatury
    (celownika) to rządek kondensatorów wyjściowych. Nie obejmuje ich blacha
    radiatora. Nawiasem mówiąc tydzień temu dwa z nich wystrzeliły i widać
    dlaczego - one naprawdę się grzeją.

    Być może masz bardzo solidnie okuty zasilacz - cały jest jednolitym
    prostopadłościanem albo nawet zalany jakąś termoprzewodzącą żywicą i
    nierozbieralny. Może przed wykonaniem zdjęć leżał do góry nogami. Mało
    prawdopodobne żebyśmy się spotkali ale wymieniając doświadczenia i
    badając te same urządzenia można dopiero dojść do wniosku dlaczego u
    Ciebie jest inaczej.

    Ja również pozdrawiam

    Maciek

  • 13. Data: 2015-11-02 01:15:14
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    bkAefY5ePHMBsP7gAmgcxgtHm,w400.jpg

    > Ty się nie śmiej - to jest naprawdę duży problem. Kamery termowizyjne są

    Spoko, ja nie robię sobie żartów - sam miałem okazję gasić u kogoś gniazdko
    elektryczne, bo przewody luźne były. Zgasiłem, wysuszyłem, oczyściłem,
    dokręciłem, było gut.
    Ja wykpiwam bylejakość. A ta potrafi być potwornie niebezpieczna.

    > doskonałe do wykrywania takich problemów i dlatego mimo wysokiej ceny

    Są dobre, acz pirometr często wystarczy.

    > szybko się rozpowszechniają. Przegrzewanie widać nawet przez plastikowe
    > obudowy. Nawet kolej korzysta z termowizji przy wykrywaniu
    > przegrzewających się łożysk kół, czy zacierających hamulców.

    Oczywiście nie deprecjonuję kamer, tylko nie zawsze warto wytaczać armatę na
    muchy.

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 14. Data: 2015-11-02 01:16:29
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości
    > No tu bym uważał - zwykle tworzywa sztuczne stanowią barierę dla
    > podczerwieni, a to co widać to po prostu nagrzane tworzywo.

    Nawet przez szybę niekoniecznie musi chcieć przeświecać.

  • 15. Data: 2015-11-02 10:49:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PiteR" napisał w wiadomości grup
    .net...
    >Po czym poznać dobrego elektryka?
    >kawał największego ch. na budowie ;)

    Kiedys mi zwrocono uwage - w szafkach robotnikow "mechanicznych"
    jakies rozkladowki z golymi panienkami wisza.
    A w szafkach elektrykow nie.

    Jest to szersze zjawisko ?

    J.

  • 16. Data: 2015-11-02 12:37:45
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Kiedys mi zwrocono uwage - w szafkach robotnikow "mechanicznych" jakies
    > rozkladowki z golymi panienkami wisza.
    > A w szafkach elektrykow nie.
    >
    > Jest to szersze zjawisko ?

    Może chodzi o to, by "odłącznik" nie zadziałał tam, gdzie nie powinien? :)

  • 17. Data: 2015-11-02 12:38:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A w szafkach elektrykow nie.

    Bo już nie ma miejsca. W moim Bloku Energetycznym znalazłem
    4 puste butelki po piwie Harnaś. :-P

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2015-11-02 13:18:14
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Bo już nie ma miejsca. W moim Bloku Energetycznym znalazłem
    > 4 puste butelki po piwie Harnaś. :-P

    A one nie są przypadkiem wymienne?

  • 19. Data: 2015-11-02 13:20:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    ACMM-033 wrote:

    > A one nie są przypadkiem wymienne?

    Się zając nie śmiej, to mogą być dary wotywne
    w intencji niezakłóconego przepływu elektronów.
    Wolałem nie ruszać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2015-11-02 16:49:09
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

    > Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Nawet przez szybę niekoniecznie musi chcieć przeświecać.

    Przez szybę, to sam się odbijesz - jak w lustrze. Pooglądaj broszurę, do
    której zamieściłem link.