  • 11. Data: 2011-04-12 13:55:08
    Temat: Re: Jaki zasilacz proponujecie na takim trafo?
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 11-04-2011 o 19:10:44 Dykus <d...@s...wp.pl> napisał(a):

    > Witam,

    > Kupić gotowy zasilacz laboratoryjny. :) Piszę poważnie.
    >
    > Przypuszczam, że nawet taki chiński z Allegro Ci wystarczy - masz
    > regulację napięcia, ograniczenie i regulację prądu, wyświetlane wartości
    > napięcia i prądu, obudowę, może jakiś komplet przewodów...

    Widziałem te tanie chińskie zasilacze. Od tego zacząłem i ucieszyłem się,
    że takie tanie :) A potem poczytałem co jest w środku i mina mi zrzedła.
    Na razie kombinuję w stronę czegoś własnego - a jak się to skończy?
    Zobaczymy.

    > Być może przetwornica step-down się nada. Szukaj pod hasłem Simple
    > Switcher. Będzie prosto, ale bez ograniczenia prądu wyjściowego, a jako
    > zasilacz warsztatowy wg mnie to niezbędne. Z ograniczeniem to już się
    > mocno komplikuje. Do tego koszt wszystkich elementów (scalak, dławik,
    > itp.). I uruchomienie może nie być proste... oscyloskopu pewnie nie masz.

    Oscyloskopu nie mam. Ale czy do uruchomienia przetwornicy konieczny jest
    oscyloskop? Dlaczego od razu zakładać, że będą problemy :)

    > Może zasilacz wtyczkowy z przełączanymi napięciami za 50zł Cię zadowoli?
    Za te pieniądze wolę już kupić jakiś kit np. AVT1220 na LM2576 i po
    dołożeniu zabezpieczenia będę miał uboższą wersję chińskiego zasilacza z
    allegro. Mogę się też spróbowac setnej wariacji kultowego zasilacza z
    elektronics-lab, ale musiałbym go zmontować na płytce uniweralnej bo
    obecnie mam bardzo ograniczone mozliwości czasowo-przestrzenno-warsztatowe.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 12. Data: 2011-04-12 14:11:53
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-04-12 15:50, Shaman pisze:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^

    > Przecież napisał, że ogranicza prąd. Ale nie ma regulacji prądu.

    to w końcu ma czy nie ma? :-)
    Ten co ja kupiłem ma regulację ograniczenia prądowego - zaczyna wtedy
    działać jako źródło prądowe o wartości ustawianej ręcznie potencjometrem.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 13. Data: 2011-04-12 14:42:41
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2011-04-12 15:55, Shaman pisze:

    > Widziałem te tanie chińskie zasilacze. Od tego zacząłem i ucieszyłem
    > się, że takie tanie :) A potem poczytałem co jest w środku i mina mi
    > zrzedła.

    E tam, zależy co oglądałeś. Wspominałeś o zasilaczu z electronics-lab,
    już o nim chyba tu na grupie pisano - pojedynczy tranzystor, który musi
    wytrzymać ciągły prąd wyjściowy 3A i prawie 100W mocy statycznej. Przy
    zwarciu chwilowy prąd chyba przekracza możliwości (dynamiczne) tego
    tranzystora... uważasz więc, że będziesz miał lepszy niż chiński? :)

    Naprawdę da się kupić (stosunkowo) dobry zasilacz chiński. Sam taki mam,
    za ok. 150zł - regulacja prądu, napięcia (dokładna i zgrubna),
    przełączane odczepy transformatora (mniejsze straty mocy, kosztem stanów
    nieustalonych, ale to może być mało istotne), wentylator sterowany
    wyłącznikiem termicznym. Całą noc ładowałem akumulator maksymalnym
    prądem wyjściowym (chyba 2A) i żadnych rewelacji (poza tym, że okresowo
    włączał się wentylator). Masz wyświetlacze i ładną obudowę, której sam
    nie zrobisz...

    > Na razie kombinuję w stronę czegoś własnego - a jak się to
    > skończy? Zobaczymy.

    Dla własnej satysfakcji - jasne. Tylko pytanie, czy nie będziesz się
    później bał zostawić go włączony na noc, albo bez nadzoru jak wyjdziesz
    do pracy? :)
    Wiem, że to głupio przekonywać do zakupu chińskiego badziewia, ale sam
    przez to przechodziłem i najpierw przez lata używałem samoróbki (nigdy
    nie skończonej), aż "zainwestowałem" i kupiłem chińszczyznę. :)
    Szkoda czasu na zasilacz, są ciekawsze rzeczy, np. coś przy rowerze. :)

    > Oscyloskopu nie mam. Ale czy do uruchomienia przetwornicy konieczny jest
    > oscyloskop? Dlaczego od razu zakładać, że będą problemy :)

    Jasne, tylko przetwornicy na płytce uniwersalnej nie zrobisz. Trzeba coś
    wytrawić, albo kupić gotową płytkę... Lepiej się przygotować na gorsze i
    później się cieszyć, że nie ma problemów, niż później załamać się, że
    się nie udało... ;)

    W każdym razie - życzę powodzenia w konstrukcjach. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 14. Data: 2011-04-12 14:46:25
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2011-04-12 09:29, J.F. pisze:

    > Nie masz regulacji pradu. Takie one madre, ze jest tylko ogranicznik, po
    > ktorym sie blokuje na dobre i trzeba wylaczac.

    Dla niektórych typów można znaleźć kartę katalogową i jest tam podany
    współczynnik stabilizacji prądu. Takimi warto się interesować... :)

    > To zapewne juz jest przetwornica. I byc moze da sie przerobic na
    > regulowane napiecie bez problemow.

    AVT miało jakiś kit na takim Simple Switcher, w nazwie było coś o
    zasilaczu warsztatowym, więc chyba regulację napięcia zrobili i
    działała... :) Problem jest przy zwarciu w delikatnym układzie. ;)
    Przełączane bezpieczniki polimerowe? ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 15. Data: 2011-04-12 15:32:44
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-04-12 15:47, Shaman pisze:
    > fotka: http://goo.gl/As17M
    Jest bardzo ok :)

    > [ciach: LM2576HV-ADJ, gotowa płytka z allegro, ewentualnie przełącznik]
    > Tak własnie zamierzałem - ale co z tym ciepłem? Czy stabilizator
    > impulsowy jakoś tu pomaga? Czy dobrze myślę, że przy pobieraniu 2A przy
    > napięciu 5V muszę rozproszyć 70W ciepła?
    W stabilizatorze impulsowym straci się w ciepło parę watów, w praktyce
    jakiś radiator diodzie i układowi możesz dać, ale będzie ledwo ciepły
    przy pełnym prądzie i 5v

    > Drugie napięcie odseparowane (oddzielne uzwojenie), ze wspólną masą.
    Troszkę szkoda że masa wspólna, bym raczej szedł w kierunku oddzielenia
    ich. Ale to dopiero jak będzie ci potrzebne ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 16. Data: 2011-04-12 15:39:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Baszyński" <m...@g...ze.ta.pl> napisał

    > jakiś kiepski kupiłeś. W moim jak najbardziej ogranicza prąd.

    A ktory kupiles ?

    J.

  • 17. Data: 2011-04-12 15:49:14
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-04-12 16:42, Dykus pisze:
> [...]
    > prądem wyjściowym (chyba 2A) i żadnych rewelacji (poza tym, że okresowo
    > włączał się wentylator). Masz wyświetlacze i ładną obudowę, której sam
    Popieram i potwierdzam. Trzeba tylko patrzeć na szczegóły - np czy dany
    zasilacz ma "ograniczenie prądowe" (po przekroczeniu którego odcina
    napięcie na wyjściu, i trzeba go wyłączyć i włączyć by się odblokował),
    czy ma "stabilizacje prądu" (znaczy przechodzi w stan źródła prądowego,
    takie zasilacze przeważnie mają dwa ledy C.V. i C.C.)

    Już nie wspomnę o kombajnach typu 4zasilacze w jednej skrzynce, za około
    500zł. Finansowo wychodzą najlepiej, i nie zajmują za dużo miejsca na
    biurku, ale nie kazdy potrzebuje 4 różnych napięć

    W dodatku wygodną sprawą jest guzik "output" którym możesz odłączać
    napięcie wyjściowe, bez wyłączania całego zasilacza (albo wypinania
    kabli). Ale to sobie można dorobić :)

    > Dla własnej satysfakcji - jasne.
    Ja uważam że warto mieć co najmniej dwa zasilacze, więc polecam zakup
    pierwszego gotowego, chińskiego ale dobrego, _oraz_ zrobienie co
    najmniej jednego własnego, zwłaszcza jeśli i tak już ma transformator.
    Tylko gustownej obudowy jeszcze potrzeba ;)

    Posiadany zasilacz chiński ułatwi uruchomienie zasilacza "własnoróbki" -
    bo odpalanie przetwornicy "na raz" wprost z trafa zasilanego z sieci,
    jeśli cokolwiek pójdzie źle - może się skończyć tym że "po włączeniu nie
    działa, coś się zepsuło i nawet nie wiadomo dlaczego bo już nie działa".
    Tak to przynajmniej można swój układ regulacji/stabilizacji sobie
    potestować zasilając go z regulowanego zasilacza, kontrolując pobierany
    prąd itd.

    > Jasne, tylko przetwornicy na płytce uniwersalnej nie zrobisz.
    Zrobić się zrobi, ale jej praca może być conajmniej nieprzewidywalna,
    choćby wzbudzanie się przy małych obciążeniach albo inne kwiatki,
    których bez oscyloskopu ciężko będzie wyłapać (np wartość średnia
    napięcia na wyjściu ok, a 40v szpilki zabijają każdą elektronikę na wyjściu)
    A mając oscyloskop, i trochę fantazji, to nie widzę problemu z
    zrobieniem zasilacza warsztatowego na LM2576-ADJ z regulowanym
    ograniczeniem prądu :) Sam mam taki sklecony, prąd jest mierzony
    bocznikiem, osobny układ analogowy go wzmacnia i komparator po
    przekroczeniu ustalonego wyłącza LM2576 (tą nóżką Enable/Standby),
    napięcie spada i spada prąd, więc układ się załącza... i tak w kółko.
    Wartość prądu średniego jest ograniczona. Ale dobranie parametrów, tak
    by to nie wzbudzało się "dzwoniąco", chwilę trwało i oscyloskop się przydał.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 18. Data: 2011-04-12 17:21:24
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-04-12 17:39, J.F. pisze:

    > A ktory kupiles ?

    polecany kiedyś tu na grupie JPS-305DG (30V, 5A, 2xLCD) - w Gotroniku,
    na tyłach za Magnolią. Z wyglądu identyczne sprzedaje/sprzedawał chyba
    NDN pod jakąś swoją marką, schemat wersji chyba 10A da się wygooglować.
    Ma przełączane odczepy transformatora, sygnalizację trybu pracy (stab.
    napięcia/prądu), wentylator włączany termostatem.
    Jest też wersja z wyświetlaczem LED, ale mi ją w sklepie odradzali
    mówiąc, że w niej wentylator działa non-stop.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 19. Data: 2011-04-13 08:54:15
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 12-04-2011 o 17:32:44 BartekK <s...@n...org> napisał(a):

> [...]
    > Troszkę szkoda że masa wspólna, bym raczej szedł w kierunku oddzielenia
    > ich. Ale to dopiero jak będzie ci potrzebne ;)

    Tu akurat nie ma problemu.. wystarczy przeciąć ścieżkę. Masa uwspólnia się
    na wyjściu mostków - przy elektrolitach filtrujących.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 20. Data: 2011-04-13 13:20:00
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 12-04-2011 o 17:49:14 BartekK <s...@n...org> napisał(a):

> [...]
    > czy ma "stabilizacje prądu" (znaczy przechodzi w stan źródła prądowego,
    > takie zasilacze przeważnie mają dwa ledy C.V. i C.C.)

    [ciach]
    Dobra.. przekonaliście mnie. Ale w takim razie pochwalcie się swoją
    chińszczyzną lub doraździe mi jakiś rozsądny cenowo i funkcjonalnie model.

    Michał Baszyński pochwalił się że ma JPS-305DG. Ponoć ma regulację prądu.
    Ja oglądałem 2x tańszą wersję PXN-1503D - ale to jest ten o którym pisał
    J.F i o którym czytałem na elektrodzie. Nie ma regulacji prądy tylko
    ogranicznik, który wyłącza całe urządzenie. Co ciekawe wyglądają
    identycznie :)

    PZDR
    Shaman