  • 71. Data: 2009-09-10 18:50:08
    Temat: Re: Jaki dysk SATA 1,5 TB kupić?
    Od: CUT_INZ <C...@C...pl>

    Piotr pisze:

    > Fajne w gimnazjum, później się z tego wyrasta.

    Rozumiem, że masz mniej niż 23 lata. Taki OF Topic

  • 72. Data: 2009-09-10 19:02:00
    Od: CUT_INZ <C...@C...pl>

  • 73. Data: 2009-09-10 19:47:03
    Od: tomekr <t...@n...pl>

    To zależy czego chcesz. Jeżeli ma to być dysk do backupów,
    przechowywania plików multimedialnych itp., to wystarczy coś z dużymi
    transferami sekwencyjnymi, np. Samsung F2 (tani!). Ma dobre transfery
    jest on jednak tragicznie słaby w liczbie operacji na sekundę.

    Jeżeli natomiast masz dużo małych plików (teksty, programowanie itp.),
    bazy danych, uruchamiasz kilku programów naraz, lub po prostu chcesz
    żeby Vista działała szybko to potrzebujesz dysku z dużą liczbą operacji
    na sekundę. Ogólnie czym więcej IOPS tym więcej się płaci za jednostkę
    pojemności (np. dyski 10k rpm są b. drogie, a dyski SSD są w tej
    dziedzinie najlepsze i najdroższe :-).

    Wśród dysków w normalnej cenie liderem w operacjach/s jest WD Black,
    niestety nie ma wersji 1,5TB tylko 1TB i od razu 2TB :(

    http://techreport.com/articles.x/15363/9

    WD Green jest lepszy od Samsunga F2, lecz wyraźnie gorszy od dysków
    optymalizowanych na wydajność. BTW. w chwili obecnej WD to chyba lider w
    niezawodności.

    Seagate bym na razie nie polecał, bo ostatnio często się psuły. O
    Hitachi niewiele wiem (są chyba mało popularne w Polsce?), z opinii w
    sklepach internetowych wynika, że nie są złe.

  • 74. Data: 2009-09-10 19:50:55
    Od: tomekr <t...@n...pl>

    Jeszcze dodatek: nie kupuj dysku 'WD Raid Edition' czy podobnych
    serwerowych. Normalny dysk desktopowy, jak się pojawi błąd (bad sector
    itp.) będzie go próbował skorygować do skutku, podczas gdy dyski raidowe
    takich mechanizmów nie mają - one po prostu przekazują kontrolerowi RAID
    informacje że jest błąd i żeby sobie odczytał błędne dane z drugiego
    dysku w mirrorze lub z parzystości...

  • 75. Data: 2009-09-10 20:28:13
    Od: tomekr <t...@n...pl>

    de Fresz pisze:
    > On 2009-09-09 17:26:33 +0200, CUT_INZ <C...@C...pl> said:
    >
    > To ma być praktyka? A to ja przepraszam, nie wiedziałem że syntetyczne
    > testy mogą być podstawowym zadaniem dla komputera.
    > A teraz weź jakąś prawdziwą aplikację (np. PS czy choćby system)

    "Na oko" - 3 maszyny wirtualne na 1 dysku, kontra te same maszyny
    wirtualne na RAID-10 z 4-rech dysków: wyraźnie odczuwalna różnica w
    działaniu na korzyść RAIDu (niestety nie mierzyłem czasów).

    Sprzęt na chipsecie AMD z southbridge SB750, z bazowym systemem z
    Windows. Sterowniki do tego chipseu używają softwarowego RAID
    licencjonowanego od firmy Promise.

    Ten RAID programowy pozwala tylko na Chunk Size do 128kB, tymczasem dla
    optymalizacji liczby operacji na sekundę (a nie transferów
    sekwencyjnych) zdecydowanie wolałbym bardzo duże rozmiary, rzędu 512kB -
    1024kB. Takie rozmiary można uzyskać jeżeli się robi RAID programowy pod
    Linuxem (mdadm).

    BTW. Jeżeli nie uzyskiwałeś dostatecznych wyników z wykorzystaniem
    RAIDu, to możliwe że nie zadbałeś o odpowiednie dopasowanie partycji do
    parametrów RAIDu.

    http://support.microsoft.com/kb/929491

    Dla Linuxa:

    http://thunk.org/tytso/blog/2009/02/20/aligning-file
    systems-to-an-ssds-erase-block-size/

    (osobiście polecałbym raczej korzystanie z fdisk -H 128 -S 32).

  • 76. Data: 2009-09-10 20:37:54
    Od: tomekr <t...@n...pl>

    Piotr pisze:

    > RAID 0 ma bardzo wąskie zastosowania i nie jest to domowy użytek.

    Efekty uboczne to:
    1) ochrona danych prywatnych - jak ci padnie elektronika w dysku,
    wyślesz do naprawy, serwisant wymieni elektronikę to będzie widział
    wszystko co miałeś na dysku - twoje dokumenty, może coś z pracy jeżeli
    pracujesz w domu, a może jakieś prywatne foto erotyczne? Gdy masz
    RAID-0, to na dysku będą tylko skrawki danych, czyli nie do odczytania.
    2) Większa motywacja do zorganizowania sobie backupu danych :)

    > Duże pliki owszem, kopiują się szybciej.

    Ogólnie komputer działa sprawnie gdy masz RAID-0, a bardzo nieciekawie
    gdy masz jakiś laptopowy dysk 5400 obrotów/min.

  • 77. Data: 2009-09-10 20:52:47
    Od: "Latet" <l...@x...pl>

> [...]
    > działała szybko to potrzebujesz dysku z dużą liczbą operacji na sekundę.

    Czym zmierzyć IOPS?

    Dzięki,

    latet

  • 78. Data: 2009-09-10 21:28:16
    Od: CUT_INZ <C...@C...pl>

    Latet pisze:

    > Czym zmierzyć IOPS?
    >
    > Dzięki,
    >
    > latet

    IOMeter

    Swoją drogą RAID0 również i tu wypada bardzo dobrze.

  • 79. Data: 2009-09-10 21:50:23
    Od: Piotr <p...@a...net.pl>

    tomekr pisze:

> [...]
    > pracujesz w domu, a może jakieś prywatne foto erotyczne? Gdy masz
    > RAID-0, to na dysku będą tylko skrawki danych, czyli nie do odczytania.
    Dane wrażliwe z pracy są w pracy, nie na domowym komputerze.
    A jeśli w pracy pada dysk, a dane są naprawdę wartościowe, to nie wysyła
    się do serwisu, a rozwierca talerze i oddaje do utylizacji.
    W domu-truecrypt.

    > 2) Większa motywacja do zorganizowania sobie backupu danych :)
    Ja tam wole backup mieć i tak. I nigdy z niego nie korzystać.

    > Ogólnie komputer działa sprawnie gdy masz RAID-0, a bardzo nieciekawie
    > gdy masz jakiś laptopowy dysk 5400 obrotów/min.
    No a jeszcze sprawniej, gdy porównasz do systemu uruchamianego z
    20megowego 5-calowego dysku podłączanego przez kartę na ISA, tylko co z
    tego;)

    W innym poście piszesz o 3 maszynach wirtualnych. To mieści się w tych
    wąskich zastosowaniach, o których pisałem.

  • 80. Data: 2009-09-10 22:25:40
    Temat: Re: Jaki dysk SATA 1,5 TB kupi
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Sep 2009, Latet wrote:

    > Stosujesz zły wzór. Prawdopodobieństw się tak nie dodaje. Jest specjalny
    > wzór, dość skomplikowany

    Hm... dla sumy zdarzeń losowych?
    To chyba coś koło tego wyjdzie:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Suma_zdarze%C5%84
    Komplikacja rośnie dopiero wraz ze wzrostem ilości składników,
    acz nie tak bardzo (i "widać ideę").

    > i ma nawet nazwę od nazwiska jakiegoś wielkiego
    > matematyka z dawnych czasów. Niestety nie pamiętam go.

    Dla porządku: dla *małych* prawdopodobieństw wynik będzie mocno
    zbliżony do sumy. Tym bardziej im prawdopodobieństwo mniejsze.
    Człon P(A)*P(B) zmierza "kwadratowo" do zera, więc staje się
    zaniedbywalny.

    Policzmy :)
    Dla P(A) = 0,25 (jak ktoś proponował), skoro P(B) jest takie
    samo (zdarzenie niezależne, ale o tym samym prawdopodobieństwie),
    to łączne prawdopodobieństwo wyjdzie:
    1/4+1/4-1/16=0,4375 (zamiast 0,5).
    Ale dla P(A) w okolicy 1% iloczyn to 0,01%, więc można sobie
    odpuścić dokładne liczenie.

    Problemy mamy dwa :)
    1. Jak w rok padają 2 dyski z 12 (załóżmy, że statystycznie),
    to wcale nie można uznać że "mało" (acz ze wzoru można
    oszacować jak bardzo "nie można sumować")
    2. Przyjęte założenie o statystycznie równym prawdopodobieństwie
    *w czasie* może być błędne - jak w konstrukcji występują
    defekty zależne od czasu. Może być taki objaw, że po
    padzie dysku wymieniamy i.. za chwilę pada drugi (zjawisko
    znane z żarówek lamp przednich samochodów, tyle, że
    one pracują w RAID 1 ;))

    pzdr, Gotfryd