  • 31. Data: 2011-10-27 09:34:31
    Temat: Re: Jak wykryc, kt?ra swieca zarowa nie grzeje?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 27-10-2011 o 08:25:16 s2k <s...@d...pl> napisał(a):

    > Co im będziesz tłumaczył, oni mierzą omomierzem i juz:)Mądrość
    > przychodzi z czasem.

    Omomierzem taką usterkę włąśnie wykryjesz (świeca ma inną rezystancję
    (mniejszą), nie grzeje na całej długości) - "iskrzeniem" nie wykryjesz.
    Jak myslisz - w jaki sposób sterownik świec żarowych we wspólczesnym aucie
    bada stan świec?
    Aby całkowicie zburzyć Twój światopogląd zdradzę Ci jeszcze jedną
    tajemnicę - świece nie są podgrzewane tylko podczas rozruchu zimnego
    silnika.

    Pzdr
    TG

  • 32. Data: 2011-10-27 10:23:26
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-10-27 08:25, s2k pisze:

    > Co im będziesz tłumaczył, oni mierzą omomierzem i juz:)Mądrość przychodzi z czasem.

    Jakaż kretyńska rozmówka:

    A: mierzyć omomierzem, bo test "na iskrzenie" jest niewiarygodny.
    B: a w moim wypadku na iskrzenie było wiarygodnie
    C: ja was zaskoczę!!! test na iskrzenie jest niewiarygody!
    D: co im będziesz tłumaczył oni mierzą omomierzem i już :)

    No, więc mierzą omomierzem, tak jak należy... tylko nie rozumiem
    po co tam usmieszek wstawiłeś?

  • 33. Data: 2011-10-27 10:23:38
    Temat: Re: Jak wykryc, która swieca zarowa nie grzeje?
    Od: "MiKhau" <J...@w...pl>

    > Co się denerwujesz - pożartować już nie można?

    Poznęcać się troszkę :-D

    A w temacie - omomierzem przemierzyć wszystkie (świece żarowe że
    przypomnę) - a uszkodzone są te,
    których opór jest znacznie odbiegające od średniej
    - wysoki - przerwa,
    - niski - zwarcie

    Tak sobie teoretyzuję...

  • 34. Data: 2011-10-27 10:51:17
    Od: s2k <s...@d...pl>

> [...]
    > D: co im będziesz tłumaczył oni mierzą omomierzem i już :)
    >
    > No, więc mierzą omomierzem, tak jak należy... tylko nie rozumiem

    Mierzenie omomierzem nie pokazuje ciepłoty świecy, to nie jest
    urządzenie które zwie się rezystor. W starym wozie namierzyłem się na
    podłączałem świec jak tu radzą do akumulatora, niby się żarzyły, niby
    rezystancje miały podobną a samochód ciężko palił. Kupiłem nowe Beru
    włożyłem i jak ręką odjął.
    Sterownik komputera - jest ich cała gama, założenia podobne jednak czy
    "lody" są tylko truskawkowe?stawiam że większość mierzy pobór prądu, i
    rozróżnia tylko dwa stany 1 i 0 stan pośredni czyli jeszcze działają ale
    już nie jak powinny nie rozróżnia bo to nie jest samolot/ z nieba nie
    spadnie i liczy się cięcie kosztów.

    Można się pałować i zmieniać pojedyncze marnując czas, albo wymienić na
    nowe i mieć spokój na co najmniej 3 lata. Zwrócić uwagę czy numer
    katalogowy świecy jest do naszego auta, bo też mi się tak zdarzyło że
    Pan w kodzie Bosha powiedzmy chyba wygladalo to tak > 0 250 201 049
    a pan mi dal 0 250 301 049, problem z odpalaniem pozostał, swieczki
    skończyły po 2 tygodniach.Pan ze sklepu twierdził, że pomimo tej dwójki
    zamienionej na 3 to samo, że świece te mogą być zamiennie stosowane.
    Dopiero Beru z normalnego sklepu i jak ręką odjął, fura paliła jak talala.

  • 35. Data: 2011-10-27 16:45:19
    Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>

    Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk"

    > Aby całkowicie zburzyć Twój światopogląd zdradzę Ci jeszcze jedną
    > tajemnicę - świece nie są podgrzewane tylko podczas rozruchu zimnego
    > silnika.

    Uhm...ja zdradzę Tobie jeszcze większą tajemnicę, w moim aucie powyżej
    pewnej temperatury zewnętrznej świece nie są podgrzewane nawet gdy
    silnik jest zimny. To powiadasz, że podgrzewane są dopiero jak silnik
    się nagrzeje? Wybacz, ale LOL :)

  • 36. Data: 2011-10-27 16:55:33
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    > Wierzę, moje doświadczenia to "aż" dwa silniki. Oba stare :)

    bywa gorzej ;-)
    W starych mercedesowskich OM602/OM603 (z w124) problemów z wykręceniem
    świec nie ma. A na sam widok nieco nowszych OM605/OM606 (to jest
    OM602/OM603 przerobione z 2 zaworów/cylinder na 4 zawory/cylinder, OM605
    było też stosowane w w210 "okularniku") mówią, że jest mało
    prawdopodobne, że się jakaś nie ukręci..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 37. Data: 2011-10-27 18:45:38
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 27-10-2011 o 16:45:19 Przemysław Czaja <p...@p...fm> napisał(a):

    > Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk"

    > Uhm...ja zdradzę Tobie jeszcze większą tajemnicę, w moim aucie powyżej
    > pewnej temperatury zewnętrznej świece nie są podgrzewane nawet gdy
    > silnik jest zimny.

    To OK. - nie w każdym silniku tak jest.

    > To powiadasz, że podgrzewane są dopiero jak silnik się nagrzeje? Wybacz,
    > ale LOL :)

    Nie "dopiero" - ale "także" gdy silnik jest ciepły.

    Napisałem powyższe aby uświadomić koledze, że nie w każdym silniku świece
    pracują tylko i wyłącznie przed rozruchem zimnego silnika - ale również
    po rozruchu. Czas grzania świec (i sam moment załączenia) zależy od kilku
    czynników -napięcia w instalacji, temp płynu chłodzącego, wysokości nad
    poziomem morza. Kontrolka informująca o grzaniu może się wcale nie zapalać
    - a komputer wtrysku i tak uruchamia grzanie świec. Sterownik świec może
    mieć stany: grzanie wstępne (możliwe grzanie stałe i grzanie zmienne),
    rozruch (grzanie podczas rozruchu) oraz grzanie po rozruchu.

    Tak na marginesie możesz podać silnik w którym grzanie uzależnione jest od
    temp. zewnętrznej ? - (brak zapalonej kontrolki nie oznacza braku grzania).

    Pzdr
    TG

  • 38. Data: 2011-10-27 19:10:26
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

> [...]

    od
    temp. zewnętrznej ? - (brak zapalonej kontrolki nie oznacza braku

    Cytowane coś mi nawala :(

    Odnosząc się do wypowiedzi kolegi - czy my nadal rozmawiamy o silniku z
    zapłonem samoczynnym, czy już przeszliśmy do silnika z zapłonem żarowym?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_
    samoczynnym

    polecam uwadze zwłaszcza poniższy fragment

    "W powszechnie stosowanych silnikach paliwo wtryskiwane jest do komory
    wstępnej, komory wirowej lub bezpośrednio do cylindra. W silnikach z
    komorą wstępną i wirową stosuje się zwykle świece żarowe, których
    żarzenie (rozgrzanie do czerwoności) wspomaga wystąpienie samozapłonu w
    zimnym silniku. Występuje tu bowiem silniejsze chłodzenie sprężanego
    powietrza od chłodnych ścianek cylindra i głowicy, niż w przypadku
    silnika z wtryskiem bezpośrednim. Zasilanie paliwem odbywa się poprzez
    układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa. Są to pompy sekcyjne, pompy
    rozdzielaczowe i nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne
    (pompowtryskiwacze, system common rail) - te ostatnie konstrukcje świec
    żarowych zasadniczo nie wymagają" [cytat pochodzi z linku powyżej]

    ps. mój silnik to 1.9cdti - konstrukcja Opla na licencji Fiata
    (multijet) w tej jednostce powyżej określonej temp. zewnętrznej świece
    wcale się nie włączają (nie zapala się kontrolka), co ciekawe można
    Techem ustawić wyższą temperaturę przy której następuje załączenie świec
    i wtedy świece włączają się w wyższej temp. zewnętrznej (informuje
    również o tym kontrolka) Nie bardzo rozumiem po co konstruktor miałby
    "ukrywać" przez użyszkodnikiem fakt działania lub nie, świec żarowych i
    na co marnotrawić energię w czasie pracy silnika na podgrzewanie i tak
    już gorącego powietrza.

  • 39. Data: 2011-10-27 19:52:26
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 27-10-2011 o 19:10:26 Przemysław Czaja <p...@p...fm> napisał(a):

    > Odnosząc się do wypowiedzi kolegi - czy my nadal rozmawiamy o silniku z
    > zapłonem samoczynnym, czy już przeszliśmy do silnika z zapłonem żarowym?

    :-)

    > ps. mój silnik to 1.9cdti - konstrukcja Opla na licencji Fiata
    > (multijet) w tej jednostce powyżej określonej temp. zewnętrznej świece
    > wcale się nie włączają (nie zapala się kontrolka)

    ale czy świece rzeczywiście nie są zasilane ?

> [...]
    > "ukrywać" przez użyszkodnikiem fakt działania lub nie, świec żarowych i
    > na co marnotrawić energię w czasie pracy silnika na podgrzewanie i tak

    Kontrola informuje jedynie usera o o tym, że jeszcze nie powinien
    uruchamiać silnika (gdy się świeci). Gdy się nie świeci - czas grzania
    świec nie ma wpływu na rozruch. Sterowanie świec żarowych, które opisałem
    w poscie poprzednim dotyczyło silników dCi (1.5 i 1.9). W dokumentacji do
    tych silnków jest też wzmianka, że po zgaszeniu lampki kontrolnej świece
    są nadal zasilane przez czas zależny od temp. płynu chłodzącego i
    wysokości n.p.m. Na znacznej wysokości (n.p.m) czas grzania świec po
    rozruchu może wynosić 45s.
    Dodatkowo świece są grzane po rozruchu - (cytat z dokumentacji) - "kiedy
    temperatura opadnie poniżej pewnego progu, funkcja grzania świec żarowych
    po rozruchu umożliwia wzrost stabilności spalania, a zatem poprawia
    działanie silnika (redukcja cząstek niespalonych oraz emisji
    zanieczyszczeń)"

    Myślę, że powyższe odpowiada na pytanie "na co marnotrawić energię w

  • 40. Data: 2011-10-30 08:21:34
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    W dniu 2011-10-27 16:55, Michał Baszyński pisze:

> [...]
    > było też stosowane w w210 "okularniku") mówią, że jest mało
    > prawdopodobne, że się jakaś nie ukręci..

    Nie ma na to wpływ np. przesmarowanie gwintu smarem z dodatkiem miedzi?
    Takim jak do, np. prowadnic zacisku hamulcowego?