  • 31. Data: 2009-12-06 20:47:33
    Temat: Re: Jak to jest z pelna klatka np w kompaktach
    Od: StaM <a...@g...com>

    On 6 Gru, 21:11, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    > Ano właśnie - i tu jest sęk pogrzebany.

    > Marek Wyszomirski

    Sek to jest w desce, a pogrzebany jest pies;-))

    StaM

  • 32. Data: 2009-12-06 20:51:02
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "raviz" <r...@v...pl> napisal:

    > Sprawdzielm pobieznie ceny nowych lustrzanek z cropem na Allegro: E-420
    > z kitem 1444zl, Alfa A230 1600zl
    > Kompakty z wyzszej polki: 1650zl, G11 1850zl.
    > Zatem cena samej cropowej matrycy nie jest az tak wysoka. Chetni na
    > zakup tez by sie znalezli skoro Panasonicowi i Canonowi oplaca sie tluc
    > te kompakty... Pelna klatka pewnie znaczaco podnioslaby cene,
    > przynajmniej narazie.

    Zauwaz, ze taki kompakt poza matryca musialby zawierac odpowiednio dobry
    obiektyw, a ten tez swoje kosztuje. Zwlaszcza, ze musialby to byc dosc jasny
    obiektyw o ogniskowej zmienianej w dosc szerokim zakresie. Wspomniany pzrez
    Ciebie G11 ma obiektyw o ekwiwalencie ogniskowych 28-140mm przy jasnosci
    2.8-4.5 - zobacz, jak wygladaja i ile kosztuja porównywalne obiektywy do
    formatu APSC. W miare dobrym przykladem jest chyba Sigma 17-70f2.8-4.5 -
    rozmiary raczej malo kompaktowe i cena ok. 1300zl...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 33. Data: 2009-12-06 20:54:18
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Marek Wyszomirski napisał:
    > "Mikolaj Machowski" <m...@w...pl> napisał

    > Większe pole krycia to nie to samo co większa jasność. Wbrew pozorom przy
    > mniejszych matrycach łatwiej jest zastosować jasny obiektyw.

    Owszem. Bo łatwiej można zrobić większą średnicę obiektywu w stosunku do
    pola jakie trzeba oświetlić. Jednak to oznacza większe koszty i dlatego
    w większości wypadków producenci idą na łatwiznę. Nawet w u43
    zmniejszyli średnicę obiektywu co zdaje się obecnie wychodzi bokiem
    Olympusowi bo mają problemy z zrobieniem dobrych obiektywów.

    m.
    --
    Show time!

  • 34. Data: 2009-12-06 20:59:37
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "StaM" <a...@g...com> napisał:

    >[...]
    >
    >Sek to jest w desce, a pogrzebany jest pies;-))
    >[...]

    Fakt!
    Podpisuję samokrytykę z powodu pomylenia przysłów!

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 35. Data: 2009-12-06 21:04:14
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Ano właśnie - i tu jest sęk pogrzebany. Przy odbitce 10x15 powiekszenie
    > między negatywem a odbitką bjest na tyle małe, że rozmiary krążka rozmycia
    > na negatywie wychodziły całkiem duże - w efekcie głębia ostrośći była
    > ogromniasta i wszelkie niedokłądnośći AF znakomicie się w niej ukrywały. W
    > przypadku powszechnego obecnie ogladania na ekranie monitora lub telewizora
    > HD wymogi co do ostrości obrazu są dużo wyższe i błędy zarówno AF jak i

    Czy aby na pewno większe wymogi?
    Odbitkę 10x15 oglądam z odległości mniej więcej jednej przekątnej kadru.
    Nawet zakładając oglądanie plazmy 40 cali z metra, czyli też jednej
    przekątnej (a kto tak blisko ogląda?), to przecież rozdzielczość kątowa
    oka podobna, a zatem wymogi na ostrość też podobne (a de facto mniejsze).

    > jakości optyki wyłażą - szczególnie gdy ktoś powiększa wycinek obrazu do
    > skali 1:1.

    Jeśliby pstrykacz dostał z aparatu plik 1920x1200 i oglądał go na
    17-calowym monitorze z odległości pół metra to dalej wymogi na ostrość
    podobne.

    --
    Mirek

  • 36. Data: 2009-12-06 21:19:48
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Marek Wyszomirski napisał(a):
    > Może by nie było - ale - coś za coś - dobrej odbitki 30x45 byś wtedy z cyfry
    > nie zrobił. Dlatego uważam, ze zwiększenie rozdzielczosći matryc
    > (szczególnie tych w lustrzankach) to nie tylko marketing.

    Ale my tu nie o lustrzankach, tylko o kompaktach, małpkach dla pstrykaczy.

    > Włąsnie nie koniecznie. Bo oglądanie na monitorze powoduje, ze wszelkie
    > nieostrości bardzo łatwo wyłażą i wymogi co do precyzji AF są duzo większe
    > niż kiedyś. Wczasach analogowych zjawiska AF/BF też występowały - ale mało
    > kto je dostrzegał.

    I teraz na 10x15 też nikt nie dostrzegłby.

    > Zależy jak do tego podejść. Przy przyjęciu tej samej średnicy krążka
    > rozproszenia (liczonej jako odpowiedni ułamek przekątnej matrycy)
    > niewątpliwie masz rację. Ale - oglądanie na monitorze powoduje, że ten
    > krążek rozproszenia musisz przyjąć mniejszy niż dla amatorskiej odbitki
    > 10x15 - co się przekłada na mniejszą głębię ostrości. Na monitorze 20" masz
    > rozmiar obrazu ok. 30x40cm - chyba się zgodzisz, ze na takim obrazie takie
    > same wady ostrości będą bardziej widoczne niż na odbitce wielkości
    > pocztówki.

    Tylko jeśli przystawisz nos do monitora. Ale tak ogląda fachowiec albo
    onanista sprzętowy a nie 95% pstrykaczy. A o nich i o prostym sprzęcie
    dla nich mówimy. Z jakiej odległości będą oni oglądać i prezentować
    zdjęcia dzieciaka?
    Dla nich istotniejsze jest szybkie złapanie ostrości z precyzją
    wystarczającą dla odbitki 10x15 albo monitora HD oglądanego z rozsądnej
    odległości, niż super precyzyjne, pozwalające na wykonanie odbitki 30x40
    tyle, że dawno po ptokach.

    --
    Mirek

  • 37. Data: 2009-12-06 21:30:01
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Jeśliby pstrykacz dostał z aparatu plik 1920x1200 i oglądał go na
    > 17-calowym monitorze z odległości pół metra to dalej wymogi na ostrość
    > podobne.
    >
    > --

    Nie jest tak do konca
    wymogi sa rozne tzn roznie definiuje sie krazek rozproszenia.

    W aspekcie ostrosci i GO mozna mowic w aparatach c yfrowych o
    "dualizmie analogowo-cyfrowym" ( termin wlasny :-) )

    inaczej liczy sie krazek rozproszenia ( a co za tym idzie GO) jesli
    zdjecie badzie analogowane , czyli drukowane na papierze
    inaczej jesli zdjecie bedzie ogladane na monitorze.

    Jesli wydruk analogowy z aparatu cyfrowego to K.R liczysz jak w
    aparatach analogowych w zaleznosci od wym geometr. matrycy.

    Jesli obraz ogladany bedzie na monitorze to przyjmuje sie K.R =
    2*pixelpitsch .

    w zaleznosci od wielkosci pixelpitsch liczony na te dwa sposoby KR
    moze sie bardziej lub mniej roznic.

    dla ap c dla wydr analog k.r. wynosic bedzie ok 12-15 mikro (okolo
    polowe dla analogu FF)
    dla aps -c monitora bedzie wynosil podobnie , nieco mniej w zaleznosci
    od pixelpitsch - ok 10-15 mikro

    ale dla FF pixelpitsch 5,7 mikro bedzie na monitorze ok 12 mikro ,
    na wydruku ok 25 mikro.

    Czyli na tej samej ogniskowej wymagania co do precyzji ostrzenia dla
    FF beda 2 razy wieksze w przypadku obserwacji obrazu na monitorze ,
    anizeli bysmy obserwowali go na wydruku.

    W kazdym przypadku zarowno dla aps-c jak i FF ( obydwie cyfry )
    wymagania co do KR a co za tym idzie prycyzji ostrzenia sa wieksze niz
    dla analogu FF.
    Dopuszczalny krazek rozproszenia jest mniejszy , a wiec i
    dopuszczalny blad ostrzenia musi byc mniejszy.

    Jest to ospowiedz na pytanie dlaczego zywcem przeniesiony uklady AF z
    FF do aps-c nie zawsze pracuja na tym formacie wystrczajaco dobrze -
    gdyz projektowane byly dla mniejszych wymagan.

    XXX

  • 38. Data: 2009-12-06 21:38:46
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    XX YY wrote:
    > to nie o to chodzi.

    No właśnie, znów piszesz nie na temat, a nie o to kebab.

    > do M9 ( i to jest filozofia leici od poczatku aparatow cyfrowych
    > serii M ) mozna podpinac obiektywy starsze , czyli
    > nietelecentryczne. Obiektywy te daja nie najlepsze wyniki z matrcymi
    > jesli os mikrosoczewek ulokowana jest pionowo do powierzchni matrycy.
    > leica stosuje matryce kadaka , w ktorych os mikrosoczewek skierowana
    > jest ku srodkowi obiektywu - dzieki czemu zachowuje sie prostopadlosc
    > padania promieni na powierzcnie mikrosoczewek.
    >
    > Odleglosc musi byc taka sama jak w starych leicach - inaczej by nie
    > ostrzyla.

    Bla bla bla.
    Tylko nie chodziło tu jakkolwiek o klasyfikację leiki. M9 to jedyny aparat
    który ma matrycę pełnoklatkową i obiektyw blisko (bez lustra).
    Jak widac wymagało to specjalnej matrycy.

    d.

  • 39. Data: 2009-12-06 21:46:10
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > inaczej liczy sie krazek rozproszenia ( a co za tym idzie GO) jesli
    > zdjecie badzie analogowane , czyli drukowane na papierze
    > inaczej jesli zdjecie bedzie ogladane na monitorze.

    Powiedz to mojemu oku, bo jemu bez różnicy, czy widzi obraz na papierze
    czy na monitorze. Rozdzielczości kątowej nie zmienia. A ta jest taka, że
    odbitki 10x15 często oglądam z lupą i dopiero wtedy widzę wszystkie
    szczegóły. Przy oglądaniu gołym okiem, lub nawet uzbrojonym w okulary, z
    odległości równej przekątnej kadru nie widzę wszystkich 2Mpixeli, które
    tam się mieszczą. Podobnie na monitorze 17 cali (1600x1200) oglądanym z
    odległości 40cm.

    --
    Mirek

  • 40. Data: 2009-12-06 21:49:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 6 Dez., 22:38, dominik <n...@d...kei.pl> wrote:

    > No właśnie, znów piszesz nie na temat, a nie o to kebab.

    mozr nie na temat za to do rzeczy.

    piszesz na temat za to od rzeczy.

    konstrukcja leicki m9 nie zezwala na bliskie umieszczenie obiektywu od
    matrycy .
    jesli uwazasz ze jest to cecha kompaktow to sie mylisz.
    Leica m9 nie jest mala i waska.

    w tych malutkich plaskich kompaktych rowniez odleglosc musi byc
    zachowana - taka jaka wynika z ogniskowej - tam sie stosuje obiektywy
    peryskopowe.

    > Bla bla bla.

    jestes zle wychowany i piszesz bez sensu.

    > Tylko nie chodziło tu jakkolwiek o klasyfikację leiki. M9 to jedyny aparat
    > który ma matrycę pełnoklatkową i obiektyw blisko (bez lustra).

    co ty wypisusjesz.??!!!
    czy z lustrem czy bez odleglosc musi byc taka sama , zalezy od
    ogniskowej!!!

    chlopie nie blamuj sie !!!

    > Jak widac wymagało to specjalnej matrycy.

    nic nie widac !!

    matryca pozwala jedynie na stosowanie obiektywow nietelecentrycznych.

    Malo tego , moze o tym nie slyszales , leica a wlasciwi kodak
    zastosowal mikrosoczewki ze specjlanego materialu nieprzepuszczajacego
    UV , dzieki czemu uniknieto stosowania dodatkowo filtra UV , a takze
    leica nie stosuje filtra AA.

    Lepiej idz juz spac , bo wyskoczysz z nastepnymi wydumanymi
    rewelacjami..