  • 21. Data: 2016-04-04 18:35:49
    Temat: Re: Jak dobrze uwarunkować metodę najmniejszych kwadratów
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 4 Apr 2016 04:42:21 -0700 (PDT), "M.M." <m...@g...com>
    wrote:
    > Tak bym nie argumentował, niektóre algorytmy sprzed 2tys lat mają
    > się nadal dobrze. Dopasowanie współczynników liniowych z błędem

    Niektóre tak. Ale jak będziesz chciał używać tylko takich, to ani
    logarytmów, ani sinusów, ani szeregów Czebyszewa czy choćby
    spline'ów.

  • 22. Data: 2016-04-04 18:40:56
    Od: slawek <f...@f...com>

    wrote:
    > czego to jest potrzebne? Nikt nie napisał, że do odwiertów :D

    Z odwiertami to był taki myk, że przejście od zwykłej regresji
    liniowej do czegoś lepszego pozwoliło zamiast np. 15 robić 10
    odwiertów i mieć równie dobre wyniki końcowe. A że odwiertami
    kosztuje, to ładnie przelicza się to na pieniądze.

  • 23. Data: 2016-04-04 18:54:19
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 4 Apr 2016 04:57:56 -0700 (PDT), "M.M." <m...@g...com>
    wrote:
    > ( Sum_1^N abs( uzyskany_i - pożądany_i ) ^ 0.5 ) / N

    Zwróć uwagę, że dobra metoda powinna być niezmiennicza wobec
    transformacji. Tzn. najlepsze dopasowanie nie może się zmieniać przy
    zamianie osi, przy obrocie itd. Zwykła regresja tego nie potrafi, bo
    wagi są tylko w y.

    Z kolei dopasowanie minimalizujące sumę odległości od prostej (w X i
    Y) nie ma uzasadnienia statystycznego.

    Wprowadzenie wag dla X daje problem nieliniowy.

    No i można próbować mediany zamiast sumy.

  • 24. Data: 2016-04-04 21:46:12
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, April 4, 2016 at 6:54:22 PM UTC+2, slawek wrote:

> [...]
    > transformacji. Tzn. najlepsze dopasowanie nie może się zmieniać przy
    > zamianie osi, przy obrocie itd. Zwykła regresja tego nie potrafi, bo

    O ile się nie mylę, odporna na transformacje będzie każda metoda, w której
    funkcja błędu jest oparta nie na rzucie pionowym, ale na rzucie ortogonalnym.
    Niestety rzut ortogonalny wymaga iterowania. Czyli znowu lepsza metoda
    kosztem większego nakładu obliczeniowego. Rzut ortogonalny również/przynajmniej
    nie ma minimów lokalnych, więc metoda w miarę wdzięczna.

    > Z kolei dopasowanie minimalizujące sumę odległości od prostej (w X i
    > Y) nie ma uzasadnienia statystycznego.
    Zależy od zadania. Jeśli mamy dużo danych, jeśli te dane są dokładne, ale
    obarczone losowym-niewielkim szumem, jeśli znamy całym model i jeśli tylko
    nie znamy współczynników liniowych - to co można zrobić lepszego, niż
    właśnie ułożyć układ równań normalnych i rozwiązać?

    Pewnie zarzucisz mi, że powyżej opisałem rzadką sytuację, cóż, masz
    rację. Ale ponadto, gdy nie wiemy z czym mamy do czynienia, to na
    początek też warto spróbować dobrać liniowe współczynniki metodą
    najmniejszych kwadratów. Warto choćby dlatego, że jest w miarę szybka i
    daje dobry punkt wyjścia dla dalszych przemyśleń. Więc są przynajmniej
    dwie sytuacje w których uzasadnienie użycia jest, choć nie zawsze jest
    to uzasadnienie statystyczne.

    W pracy Cichosza jest cały rozdział poświęcony 'reprezentacji rozszerzonej',
    która zwiększa możliwości 'metody liniowej'. Czasami to daj dobre rezultaty.

    > Wprowadzenie wag dla X daje problem nieliniowy.
    Nie wiem o jakie wprowadzenie wag chodzi, jest sposób na dodanie
    wag, który nie wpływa na utratę liniowości, ale pewnie masz na
    myśli coś innego.

    > No i można próbować mediany zamiast sumy.
    Mediana to jest wartość która dzieli posortowany ciąg na pół. Jeśli
    chodzi o to, aby sumę funkcji błędu zastąpić medianą, to... nigdy
    nie stosowałem tego w praktyce. Wydaje się ryzykowne, bo zbiór
    z małą medianą może mieć bardzo duże maksimum.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2016-04-04 21:55:35
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 4 Apr 2016 12:46:12 -0700 (PDT), "M.M." <m...@g...com>
    wrote:
    > nie znamy współczynników liniowych - to co można zrobić lepszego,=
    > niż
    > właśnie ułożyć układ równań normalnych i rozwiązać?

    Marquardt, hessjan, takie tam.

  • 26. Data: 2016-04-04 21:59:52
    Od: slawek <f...@f...com>

    wrote:
> [...]
    > której
    > funkcja błędu jest oparta nie na rzucie pionowym, ale na rzucie

    Niekoniecznie... jeżeli dopuścimy transformacje nieliniowe.

  • 27. Data: 2016-04-04 22:08:13
    Od: slawek <f...@f...com>

    wrote:
    > najmniejszych kwadratów. Warto choćby dlatego, że jest w miarę szyb=
    > ka i
    > daje dobry punkt wyjścia dla dalszych przemyśleń. Więc są przynaj=
    > mniej

    Marquardt jest też szybki, są gotowe implementacje, np. Origin i
    AFAIR Gnuplot. W Octave jest fminsearch, też się nada.

  • 28. Data: 2016-04-04 22:08:53
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, April 4, 2016 at 9:55:40 PM UTC+2, slawek wrote:

    > Marquardt, hessjan, takie tam.

    Czyli proponujesz metody iteracyjnego rozwiązywania równań? Nie wiem
    jak jest w ogóle. Osobiście lepsze wynik miałem gdy rozwiązywałem
    gaussem z pełnym wyborem elementu podstawowego, ale układałem
    (iteracyjnie) niepełne równanie, ale wiele razy małe równanie.

    Pozdrawiam

  • 29. Data: 2016-04-04 22:09:42
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, April 4, 2016 at 9:59:53 PM UTC+2, slawek wrote:
    > ortogon=
    >
    > Niekoniecznie... jeżeli dopuścimy transformacje nieliniowe.

    Hmmm... ale czy przy transformacjach nieliniowych jakakolwiek metoda
    zawsze równie dobrze sobie poradzi?

    Pozdrawiam

  • 30. Data: 2016-04-04 22:20:12
    Od: RW <b...@g...pl>

    On Mon, 04 Apr 2016 18:54:19 +0200, slawek wrote:

> [...]
    > transformacji. Tzn. najlepsze dopasowanie nie może się zmieniać przy
    > zamianie osi, przy obrocie itd. Zwykła regresja tego nie potrafi, bo

    Zalezy w jakim problemie, jezeli rozwiazujesz problem predykcji, kiedy X
    jest znane a Y losowe, to nie ma sensu wymagac niezmienniczosci wzgledem
    transformacji, bo X i Y nie sa rownowazne.

    RW