  • 41. Data: 2013-07-30 21:49:45
    Temat: Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Hehehe... Akurat wlasnie wygodne... Czujnik ci sie wylaacza gdy
    > wlasnei sie pardon, podcierasz. Bo mysli ze juz wyszedles. W firmie
    > mam takie czujniki w kiblu. Na wszelki wypadek chodze z latarka

    jakieś kolega pisze, że tak powiem, głupotki.
    Jak sobie zrobisz "system" ze starej czujki od alarmu i peceta z
    piwnicy, to może i tak.
    Ale mając system z prawdziwego zdarzenia prędzej stracisz wzrok od
    nadmiernego wysiłku, niż ci zgaśnie światło.

    Oczywiście - to właśnie kosztuje.

    > No i wchodze do pokoju, siadam wygodnie w fotelu i czytam ksiazke. Po
    > 15 minutach czujnik ruchu sie wylacza. Wiec robie pzrerwe i wykonuje
    > dziki taniec.

    No to już napisałem...W tym celu stosuje się odpowiednie czujniki.
    Niekoniecznie PIR - bardzo dobrze się sprawdzają np. mikrofalowe lub
    ultardźwiękowe. Można jest ustawić tak, że poruszenie ręką powoduje
    uaktywnienie. A jeśli ktoś przez 15 minut siedzi i kompletnie się nie
    rusza, to znaczy że śpi, i światło można gasić.

    Oczywiście ktoś powie, że kot wejdzie do pokoju i zapali światło.
    Ano zapali. Kwestia wyboru. Oczywiście można i to obejść, tyle że koszty
    będą rosnąć.

    Natomiast z tego względu właśnie taka automatyka oświetleniowa częściej
    stosowana jest właśnie np. w firmach, bo jak ktoś wchodzi do biura, to
    raczej bez psa i kota, i zazwyczaj nie siedzi tam bez ruchu.

    > To jest wlasnei zwyciestwo techniki nad zdrowym rozsadkiem.

    Pogląd rodem z średniowiecza. Ale każdemu wolno woleć.

    > X-10 uzywam tylko w jednym celu: aby w pokoju o dosyc duzej
    > powierzchni, jednym wylacznikiem wlaczyc/wylaczyc swiatla we
    > wszystkich katach. Zreszta, nei wszedzie jest to potzrebne. Domy
    > drutuje sie tak, ze spora czesc gniazdek sieciowych jest podlaczona do
    > sciennego wylacznik swiatla. Wiec wiele swiatel mozna kontrolowac
    > jednym wylacznikiem sciennym. Klopot pojawia sie wtedy gdy tych
    > gniazdek jest za malo, albo sie chce wlaczac/wylaczac grupami.

    no i skoro tobie to wystarcza to super.
    Inni chcą o wiele więcej, i jeśli ich na to stać - proszę bardzo.

  • 42. Data: 2013-07-30 21:52:33
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To ja tak nie chcę. Jak mam czekać, to wolę się doczekać czegoś zrobionego
    > z głową.

    A czego ci tu brakuje ? Bo rozwiązanie jest skuteczne - jeśli na dworze
    jest odpowiednio ciemno, to po wejściu do pomieszczenia czujki
    umieszczone w suficie zapalają światło.
    Jeśli przez odpowiednio długi czas nikogo tam nie ma, to światło gaśnie.

    Czego brak ?

  • 43. Data: 2013-07-30 21:56:21
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Czego nei posiada?...

    zasadniczo nie posiada niczego, poza paroma funkcjami do zabawy w
    sterowanie.

    Koledze proponuję przejść się na najbliższą w czasie jakąś konferencję
    czy prezentacje współczesnych systemów sterowania, które czasem
    obsługują więcej niż jeden obiekt typu "biurowiec". To są systemy
    inteligentnego budynku, a nie pstrykanie pilotem, żeby zapalić żarówkę
    na suficie.

  • 44. Data: 2013-07-30 22:21:39
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-07-30 21:52, sundayman pisze:

> [...]
    > umieszczone w suficie zapalają światło.
    > Jeśli przez odpowiednio długi czas nikogo tam nie ma, to światło gaśnie.

    Masz ochotę z żoną/narzeczoną/konkubiną urozmaicić swoje pożycie i
    idziecie do kuchni lub salonu, a wtedy połowa sąsiadów ma darmową
    rozrywkę :)
    Skąd system ma wiedzieć czy leżysz w łóżku bo idziesz spać, czy chcesz
    sobie poczytać, czy może np. poznałeś koleżankę która nie lubi po ciemku?
    Wersja dla samotnych - wstajesz w nocy bez piżamy żeby napić się wody
    albo zwrócić nadmiar płynów w łazience, i znowu blok naprzeciwko ma
    radochę :)
    Pewnie można wbudować do sterowania różne opcje tematyczne, ale czy nie
    prościej i lepiej zostawić decyzję użytkownikowi.
    Piotrek

  • 45. Data: 2013-07-30 22:50:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

> [...]
    > czujki umieszczone w suficie zapalają światło.
    > Jeśli przez odpowiednio długi czas nikogo tam nie ma, to światło

    Nie brak niczego. Wręcz przeciwnie -- to wszystko jest mi kompletnie
    niepotrzebne.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2013-07-30 22:53:26
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com>

    > Tyle ile kosztuje drut

    Certyfikowany drut X-10 ?

  • 47. Data: 2013-07-30 22:53:42
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com>

    > Czego nei posiada?...

    Czego ?

  • 48. Data: 2013-07-30 22:54:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

    > no i skoro tobie to wystarcza to super.
    > Inni chcą o wiele więcej, i jeśli ich na to stać - proszę bardzo.

    Ale czego mogą chcieć więcej? Żeby im światło samo gasło gdy nie patrzą?
    Opowieści o tych całych ćwierćinteligentnych domach wysłuchuję od przeszło
    dwudziestu lat, wątek o światłach zawsze zajmuje główną część narracji.
    Dwadzieścia lat temu jeszcze to gadanie trzymało się kupy, ale teraz każą
    świecić świetlówkami, których nie powinno się co chwila włączać i wyłączać.
    A mnie -- proszę bardzo -- stać nawet na niewyłączanie żarówek w domu.
    Takie ze mnie panisko!

    Gdybym chciał oszczędzać energię, to bym zainwestował w czołówkę. Fajna
    sprawa -- gdzie człowiek nie spojrzy, tam jasno. W jaskini się sprawdza,
    to i do domu by się nadało.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2013-07-30 23:21:31
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2013-07-28 11:38 Atlantis napisał(a):

    > Konkretnie chodzi mi o medium transmisyjne. Używa się raczej magistrali
    > przewodowej czy jakichś rozwiązań "wireless"? W przypadku nowego budynku
    > przeciągniecie skrętki (np. pod magistralę CAN) pomiędzy wszystkimi
    > czujnikami, lampami, włącznikami czy gniazdkami jest jeszcze możliwe.

    W nowych budynkach najczęściej stosuje się przewodową EIB (KNX).
    Przystosowując gotowe można pokusić się o radiową sieć Z-Wave.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 50. Data: 2013-07-30 23:29:33
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 7/30/2013 10:54 PM, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ale czego mogą chcieć więcej?
    Stary nigdy tego nie zrozumiesz. Po prostu sa ludzie, ktorzy zauwazaja
    swoja kazda zbedna prace (czyt. niechciana, ktora moze wykonac automat).
    Dla mnie kultowe powiedzenie "Jak wczoraj zciszalem telewizor" nie jest
    tak do konca smieszne. To tez jest jakis tam wysilek.

    > Gdybym chciał oszczędzać energię, to bym zainwestował w czołówkę. Fajna
    > sprawa -- gdzie człowiek nie spojrzy, tam jasno. W jaskini się sprawdza,
    > to i do domu by się nadało.

    Tego typu rozwiazania nie sa po to aby bylo taniej ale po to aby bylo
    wygodniej - czyt. mniej tracenia wlasnego czasu na pierdoly. Takie
    rzeczy jak automatyczne wlaczanie swiatla to poczatek, odkurzanie, mycie
    naczyn, itd - takich elementow zycia sa setki o ile nie tysiace.

    Pozdrawiam

    Marek