-
11. Data: 2017-07-11 00:46:22
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: Pszemol <P...@P...com>
re <r...@r...invalid> wrote:
>
>
> Użytkownik "T."
>
>> Nie mają aktualnie nic co mogłoby sprostać Tesli, tzn jest skrzynia
>> biegów, jest platforma MEB ale nie ma auta :-)
>> Podają rok 2020 jako zdolność produkcyjna ale jak polegną w Dieselgate to
>> może być święty nigdy. Pycha kroczy przed upadkiem pyszałki :-)
>>
>
> Jak to nie ma?
> Przecież można kupić model e-golf - moc 136 KM, cena 163 tys. zł (a więc
> na dziś ponad 43 tys. USD). Zasięg do 300 km.
> Produkcja nie taka mała - 35 samochodów dziennie w fabryce w Dreźnie i
> pewnie podobna produkcja w Wolfsburgu. To prawie 500 tygodniowo.
>
> http://tinyurl.com/ycmlbsr6
>
> https://www.volkswagen.pl/pl/modele/nowy-e-golf.html
.
> ---
> Hehe, ma zasięg 300km, ale ... tylko w fabryce :-)
>
> "...
> 2) NEFZ: podany zasięg obliczono po dokonaniu jazd na stanowisku rolkowym
> według zasad przewidzianych w Nowym Cyklu Europejskim (NEFZ). Rzeczywisty
> zasięg różni się w praktyce. Podczas zwykłej jazdy, niezależnie od pory roku
> i warunków atmosferycznych, średnio wynosi on około 200 km
> ...
> "
>
>
Ale to jest mądrze podane bo tylko tak jesteś w stanie porównać ze sobą
różne samochody.
Ustalone warunki testu, prędkość, przyspieszanie, hamowanie - jednakowe w
oby autach.
I jeśli u Ciebie zasięg będzie mniejszy lub większy to nic nie szkodzi -
będziesz wiedział że auto z zasięgiem 300km NEFZ będziesz musiał
tankować/ładować orientacyjnie dwa razy częściej niż auto z zasięgiem 600km
NEFZ.
To samo dotyczy standardów spalania litrów paliwa na każde przejechane
100km.
Ma to służyć jako narzędzie do porównywania samochodów między sobą a nie
obietnica że Ty przejedziesz 300km czy spalisz 3,6l/100km.
-
12. Data: 2017-07-11 03:19:44
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: "re" <r...@r...invalid>
Użytkownik "Pszemol"
>
>> Nie mają aktualnie nic co mogłoby sprostać Tesli, tzn jest skrzynia
>> biegów, jest platforma MEB ale nie ma auta :-)
>> Podają rok 2020 jako zdolność produkcyjna ale jak polegną w Dieselgate to
>> może być święty nigdy. Pycha kroczy przed upadkiem pyszałki :-)
>>
>
> Jak to nie ma?
> Przecież można kupić model e-golf - moc 136 KM, cena 163 tys. zł (a więc
> na dziś ponad 43 tys. USD). Zasięg do 300 km.
> Produkcja nie taka mała - 35 samochodów dziennie w fabryce w Dreźnie i
> pewnie podobna produkcja w Wolfsburgu. To prawie 500 tygodniowo.
>
> http://tinyurl.com/ycmlbsr6
>
> https://www.volkswagen.pl/pl/modele/nowy-e-golf.html
.
> ---
> Hehe, ma zasięg 300km, ale ... tylko w fabryce :-)
>
> "...
> 2) NEFZ: podany zasięg obliczono po dokonaniu jazd na stanowisku rolkowym
> według zasad przewidzianych w Nowym Cyklu Europejskim (NEFZ). Rzeczywisty
> zasięg różni się w praktyce. Podczas zwykłej jazdy, niezależnie od pory
> roku
> i warunków atmosferycznych, średnio wynosi on około 200 km
> ...
> "
>
>
Ale to jest mądrze podane bo tylko tak jesteś w stanie porównać ze sobą
różne samochody.
---
Ale, że jak ? Mam sobie wynik każdego samochodu pomnożyć razy 2/3 by ocenić
jak daleko da się zajechać ? Bo mnie tylko to interesuje.
Ustalone warunki testu, prędkość, przyspieszanie, hamowanie - jednakowe w
oby autach.
---
No i czemu nie oddaje autentycznego zasięgu ?
I jeśli u Ciebie zasięg będzie mniejszy lub większy to nic nie szkodzi -
będziesz wiedział że auto z zasięgiem 300km NEFZ będziesz musiał
tankować/ładować orientacyjnie dwa razy częściej niż auto z zasięgiem 600km
NEFZ.
---
Wiesz co, pieprzysz :-)
To samo dotyczy standardów spalania litrów paliwa na każde przejechane
100km.
---
No i właśnie, nasz postulat jest by przeprowadzane testy oddawały realne
zużycie. Inaczej może każdy samochód będzie preparowany dla testu a w
rzeczywistości będzie zupełnie inaczej. I nie mówimy tutaj o ekstremach, że
jak sobie ktoś zapyla autostradą 200km/h to mu dużo pali a jak 90-tką to
mało.
Ma to służyć jako narzędzie do porównywania samochodów między sobą a nie
obietnica że Ty przejedziesz 300km czy spalisz 3,6l/100km.
---
Żeby test mógł służyć do porównywania musi być wiarygodny. Test, którego
wyniki drastycznie odbiegają od rzeczywistych nie jest nic wart.
-
13. Data: 2017-07-11 03:49:05
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"re" <r...@r...invalid> wrote in message news:ok193o$hpg$1@mx1.internetia.pl...
> Użytkownik "Pszemol"
>
>>
>>> Nie mają aktualnie nic co mogłoby sprostać Tesli, tzn jest skrzynia
>>> biegów, jest platforma MEB ale nie ma auta :-)
>>> Podają rok 2020 jako zdolność produkcyjna ale jak polegną w Dieselgate
>>> to
>>> może być święty nigdy. Pycha kroczy przed upadkiem pyszałki :-)
>>>
>>
>> Jak to nie ma?
>> Przecież można kupić model e-golf - moc 136 KM, cena 163 tys. zł (a więc
>> na dziś ponad 43 tys. USD). Zasięg do 300 km.
>> Produkcja nie taka mała - 35 samochodów dziennie w fabryce w Dreźnie i
>> pewnie podobna produkcja w Wolfsburgu. To prawie 500 tygodniowo.
>>
>> http://tinyurl.com/ycmlbsr6
>>
>> https://www.volkswagen.pl/pl/modele/nowy-e-golf.html
.
>> ---
>> Hehe, ma zasięg 300km, ale ... tylko w fabryce :-)
>>
>> "...
>> 2) NEFZ: podany zasięg obliczono po dokonaniu jazd na stanowisku rolkowym
>> według zasad przewidzianych w Nowym Cyklu Europejskim (NEFZ). Rzeczywisty
>> zasięg różni się w praktyce. Podczas zwykłej jazdy, niezależnie od pory
>> roku
>> i warunków atmosferycznych, średnio wynosi on około 200 km
>> ...
>> "
>>
>>
>
> Ale to jest mądrze podane bo tylko tak jesteś w stanie porównać ze sobą
> różne samochody.
> ---
> Ale, że jak ? Mam sobie wynik każdego samochodu pomnożyć razy 2/3 by
> ocenić jak daleko da się zajechać ? Bo mnie tylko to interesuje.
Sprawdź jaki ma tam w ich bazie zasięg samochód którym teraz pomykasz
pod drzewami i ptasie kupy na nim zbierasz ;-) Porównasz sobie do elektryka.
> Ustalone warunki testu, prędkość, przyspieszanie, hamowanie - jednakowe w
> oby autach.
> ---
> No i czemu nie oddaje autentycznego zasięgu ?
Jak to czemu? Bo każdy inaczej używa samochodu?
Jeden ma pod górkę, inny jeździ głównie w zimie, jeszcze inny
wozi grubą teściową i zgraję dzieci, ktoś inny jeździ tylko
autostradą na długie dystanse, inny spędza 100% w mieście.
Pytasz jakbyś się wczoraj urodził ;-)
> I jeśli u Ciebie zasięg będzie mniejszy lub większy to nic nie szkodzi -
> będziesz wiedział że auto z zasięgiem 300km NEFZ będziesz musiał
> tankować/ładować orientacyjnie dwa razy częściej niż auto z zasięgiem
> 600km NEFZ.
> ---
> Wiesz co, pieprzysz :-)
Ależ nie:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
https://en.wikipedia.org/wiki/Driving_cycle
> To samo dotyczy standardów spalania litrów paliwa na każde przejechane
> 100km.
> ---
> No i właśnie, nasz postulat jest by przeprowadzane testy oddawały realne
> zużycie. Inaczej może każdy samochód będzie preparowany dla testu a w
> rzeczywistości będzie zupełnie inaczej. I nie mówimy tutaj o ekstremach,
> że jak sobie ktoś zapyla autostradą 200km/h to mu dużo pali a jak 90-tką
> to mało.
No ale co to znaczy dla Ciebie "realne zużycie"?
I czy będzie oznaczało to samo co dla Zenka w Łodzi?
Albo dla mnie, w Chicago?
Tak wygląda NEFZ:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus#/media/File
:NEDC.language.multi.svg
> Ma to służyć jako narzędzie do porównywania samochodów między sobą a nie
> obietnica że Ty przejedziesz 300km czy spalisz 3,6l/100km.
> ---
> Żeby test mógł służyć do porównywania musi być wiarygodny. Test, którego
> wyniki drastycznie odbiegają od rzeczywistych nie jest nic wart.
Test wystarczy że będzie w miarę podobny do przeciętnego użycia auta.
Nigdy i u nikogo auto nie będzie palić dokładnie tyle co w testach - z byka
spadłeś?
Ważne jest, aby dwa różne samochody tej samej klasy były w ten sam sposób
testowane.
-
14. Data: 2017-07-11 07:12:47
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: p...@g...com
Prawie uwierzyłem ale okazało się że nawet zakłamani urzędnicy UE stwierdzili że nefz
to gruby wałek :-)
https://www.vda.de/de/themen/umwelt-und-klima/abgase
missionen/wltp-weltweit-harmonisierter-zyklus-fuer-l
eichte-fahrzeuge.html
Wszyscy wiedzą że golf ani inne porównywalne auta nie trzymają zasięgu w realu ale
teraz przyszła pora na Teslę :-) pierwsze egzemplarze już płyną przez ocean aby
trafić w ręce obiektywnej niemieckiej prasy która oceni ich zalety i wady :-)
-
15. Data: 2017-07-11 12:00:04
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2017-07-11 o 07:12, p...@g...com pisze:
> Prawie uwierzyłem ale okazało się że nawet zakłamani urzędnicy UE stwierdzili że
nefz to gruby wałek :-)
> https://www.vda.de/de/themen/umwelt-und-klima/abgase
missionen/wltp-weltweit-harmonisierter-zyklus-fuer-l
eichte-fahrzeuge.html
> Wszyscy wiedzą że golf ani inne porównywalne auta nie trzymają zasięgu w realu ale
teraz przyszła pora na Teslę :-) pierwsze egzemplarze już płyną przez ocean aby
trafić w ręce obiektywnej niemieckiej prasy która oceni ich zalety i wady :-)
>
Jak ich znam, i tak Golf będzie górą :-)
Kiedyś tygodnik Motor opisał, jak się "robi" niemieckie testy aut. Coś
jak w piłce nożnej - to taka gra, w której 22 facetów ugania się za
piłką, a i tak wygrywają Niemcy...
T.
-
16. Data: 2017-07-11 13:36:52
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: p...@g...com
coś w tym jest wczoraj był w TV test 3 aut: Kodiaq, Sorento i Edge
zwycięzcą ogłoszono Skodę która pokonała konkurencje schowkiem na parasol :-)
-
17. Data: 2017-07-12 03:53:16
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: "re" <r...@r...invalid>
Użytkownik "Pszemol"
>> Przecież można kupić model e-golf - moc 136 KM, cena 163 tys. zł (a więc
>> na dziś ponad 43 tys. USD). Zasięg do 300 km.
>> Produkcja nie taka mała - 35 samochodów dziennie w fabryce w Dreźnie i
>> pewnie podobna produkcja w Wolfsburgu. To prawie 500 tygodniowo.
>>
>> http://tinyurl.com/ycmlbsr6
>>
>> https://www.volkswagen.pl/pl/modele/nowy-e-golf.html
.
>> ---
>> Hehe, ma zasięg 300km, ale ... tylko w fabryce :-)
>>
>> "...
>> 2) NEFZ: podany zasięg obliczono po dokonaniu jazd na stanowisku rolkowym
>> według zasad przewidzianych w Nowym Cyklu Europejskim (NEFZ). Rzeczywisty
>> zasięg różni się w praktyce. Podczas zwykłej jazdy, niezależnie od pory
>> roku
>> i warunków atmosferycznych, średnio wynosi on około 200 km
>> ...
>> "
>>
>>
>
> Ale to jest mądrze podane bo tylko tak jesteś w stanie porównać ze sobą
> różne samochody.
> ---
> Ale, że jak ? Mam sobie wynik każdego samochodu pomnożyć razy 2/3 by
> ocenić jak daleko da się zajechać ? Bo mnie tylko to interesuje.
Sprawdź jaki ma tam w ich bazie zasięg samochód którym teraz pomykasz
pod drzewami i ptasie kupy na nim zbierasz ;-) Porównasz sobie do elektryka.
---
Po cholerę ?
> Ustalone warunki testu, prędkość, przyspieszanie, hamowanie - jednakowe w
> oby autach.
> ---
> No i czemu nie oddaje autentycznego zasięgu ?
Jak to czemu? Bo każdy inaczej używa samochodu?
Jeden ma pod górkę, inny jeździ głównie w zimie, jeszcze inny
wozi grubą teściową i zgraję dzieci, ktoś inny jeździ tylko
autostradą na długie dystanse, inny spędza 100% w mieście.
Pytasz jakbyś się wczoraj urodził ;-)
---
Ty masz jakiś problem mentalny. 90% ludzi osiąga zbliżone zużycie paliwa
drastycznie różniące się od testów producenckich.
> I jeśli u Ciebie zasięg będzie mniejszy lub większy to nic nie szkodzi -
> będziesz wiedział że auto z zasięgiem 300km NEFZ będziesz musiał
> tankować/ładować orientacyjnie dwa razy częściej niż auto z zasięgiem
> 600km NEFZ.
> ---
> Wiesz co, pieprzysz :-)
Ależ nie:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
https://en.wikipedia.org/wiki/Driving_cycle
> To samo dotyczy standardów spalania litrów paliwa na każde przejechane
> 100km.
> ---
> No i właśnie, nasz postulat jest by przeprowadzane testy oddawały realne
> zużycie. Inaczej może każdy samochód będzie preparowany dla testu a w
> rzeczywistości będzie zupełnie inaczej. I nie mówimy tutaj o ekstremach,
> że jak sobie ktoś zapyla autostradą 200km/h to mu dużo pali a jak 90-tką
> to mało.
No ale co to znaczy dla Ciebie "realne zużycie"?
I czy będzie oznaczało to samo co dla Zenka w Łodzi?
Albo dla mnie, w Chicago?
Tak wygląda NEFZ:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus#/media/File
:NEDC.language.multi.svg
> Ma to służyć jako narzędzie do porównywania samochodów między sobą a nie
> obietnica że Ty przejedziesz 300km czy spalisz 3,6l/100km.
> ---
> Żeby test mógł służyć do porównywania musi być wiarygodny. Test, którego
> wyniki drastycznie odbiegają od rzeczywistych nie jest nic wart.
Test wystarczy że będzie w miarę podobny do przeciętnego użycia auta.
---
No i właśnie o to chodzi, że nie jest podobny. Masz w artykule napisane ile
naprawdę zasięgu będzie.
Nigdy i u nikogo auto nie będzie palić dokładnie tyle co w testach - z byka
spadłeś?
---
Kurwa gościu, pierdolisz bez sensu.
Ważne jest, aby dwa różne samochody tej samej klasy były w ten sam sposób
testowane.
---
A na ...ja to komu jak 90% ludzi jeździ inaczej ?
-
18. Data: 2017-07-12 04:10:48
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: Pszemol <P...@P...com>
re <r...@r...invalid> wrote:
>
>
> Użytkownik "Pszemol"
>
>>> Przecież można kupić model e-golf - moc 136 KM, cena 163 tys. zł (a więc
>>> na dziś ponad 43 tys. USD). Zasięg do 300 km.
>>> Produkcja nie taka mała - 35 samochodów dziennie w fabryce w Dreźnie i
>>> pewnie podobna produkcja w Wolfsburgu. To prawie 500 tygodniowo.
>>>
>>> http://tinyurl.com/ycmlbsr6
>>>
>>> https://www.volkswagen.pl/pl/modele/nowy-e-golf.html
.
>>> ---
>>> Hehe, ma zasięg 300km, ale ... tylko w fabryce :-)
>>>
>>> "...
>>> 2) NEFZ: podany zasięg obliczono po dokonaniu jazd na stanowisku rolkowym
>>> według zasad przewidzianych w Nowym Cyklu Europejskim (NEFZ). Rzeczywisty
>>> zasięg różni się w praktyce. Podczas zwykłej jazdy, niezależnie od pory
>>> roku
>>> i warunków atmosferycznych, średnio wynosi on około 200 km
>>> ...
>>> "
>>>
>>>
>>
>> Ale to jest mądrze podane bo tylko tak jesteś w stanie porównać ze sobą
>> różne samochody.
>> ---
>> Ale, że jak ? Mam sobie wynik każdego samochodu pomnożyć razy 2/3 by
>> ocenić jak daleko da się zajechać ? Bo mnie tylko to interesuje.
>
> Sprawdź jaki ma tam w ich bazie zasięg samochód którym teraz pomykasz
> pod drzewami i ptasie kupy na nim zbierasz ;-) Porównasz sobie do elektryka.
> ---
> Po cholerę ?
No a zastanów się, co właściwie chcesz wiedzieć?
>> Ustalone warunki testu, prędkość, przyspieszanie, hamowanie - jednakowe w
>> oby autach.
>> ---
>> No i czemu nie oddaje autentycznego zasięgu ?
>
> Jak to czemu? Bo każdy inaczej używa samochodu?
> Jeden ma pod górkę, inny jeździ głównie w zimie, jeszcze inny
> wozi grubą teściową i zgraję dzieci, ktoś inny jeździ tylko
> autostradą na długie dystanse, inny spędza 100% w mieście.
> Pytasz jakbyś się wczoraj urodził ;-)
> ---
> Ty masz jakiś problem mentalny. 90% ludzi osiąga zbliżone zużycie paliwa
> drastycznie różniące się od testów producenckich.
Podaj źródło tej rewelacji że 90% osiąga zbliżone zużycie. Jak zbliżone?
Wewnątrz 5% błędu? 15%? 25%
I jak bardzo różniące się od standardu? O 5%? 25%? 50%?
>> I jeśli u Ciebie zasięg będzie mniejszy lub większy to nic nie szkodzi -
>> będziesz wiedział że auto z zasięgiem 300km NEFZ będziesz musiał
>> tankować/ładować orientacyjnie dwa razy częściej niż auto z zasięgiem
>> 600km NEFZ.
>> ---
>> Wiesz co, pieprzysz :-)
>
> Ależ nie:
> https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus
> https://en.wikipedia.org/wiki/Driving_cycle
>
>> To samo dotyczy standardów spalania litrów paliwa na każde przejechane
>> 100km.
>> ---
>> No i właśnie, nasz postulat jest by przeprowadzane testy oddawały realne
>> zużycie. Inaczej może każdy samochód będzie preparowany dla testu a w
>> rzeczywistości będzie zupełnie inaczej. I nie mówimy tutaj o ekstremach,
>> że jak sobie ktoś zapyla autostradą 200km/h to mu dużo pali a jak 90-tką
>> to mało.
>
> No ale co to znaczy dla Ciebie "realne zużycie"?
> I czy będzie oznaczało to samo co dla Zenka w Łodzi?
> Albo dla mnie, w Chicago?
>
> Tak wygląda NEFZ:
> https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus#/media/File
:NEDC.language.multi.svg
>
>> Ma to służyć jako narzędzie do porównywania samochodów między sobą a nie
>> obietnica że Ty przejedziesz 300km czy spalisz 3,6l/100km.
>> ---
>> Żeby test mógł służyć do porównywania musi być wiarygodny. Test, którego
>> wyniki drastycznie odbiegają od rzeczywistych nie jest nic wart.
>
> Test wystarczy że będzie w miarę podobny do przeciętnego użycia auta.
> ---
> No i właśnie o to chodzi, że nie jest podobny. Masz w artykule napisane ile
> naprawdę zasięgu będzie.
>
> Nigdy i u nikogo auto nie będzie palić dokładnie tyle co w testach - z byka
> spadłeś?
> ---
> Kurwa gościu, pierdolisz bez sensu.
No i po co te emocje?
> Ważne jest, aby dwa różne samochody tej samej klasy były w ten sam sposób
> testowane.
> ---
> A na ...ja to komu jak 90% ludzi jeździ inaczej ?
>
>
Tłumaczę Ci jak dziecku a Ty nie łapiesz. Nie jest prawdą, że 90% ludzi
jeździ tak samo - tylko wtedy mieliby takie samo zużycie. Skąd bierzesz te
swoje statystyki-brednie?
-
19. Data: 2017-07-12 08:39:58
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: Bolko <s...@g...com>
> A na ...ja to komu jak 90% ludzi jeździ inaczej ?
NIe ma czegoś takiego jak 90% ludzi.
Przemol ma racje.
Ja na jednym baku robie max 600 km.
60% po Krakowie 40% po A4 miesiecznie.
W ubiegłym tygoniu jeździłem na zawody w okolice Olkusza.
Czyli jak jechałem 80 km/h to było szybko.
Efekt po raz pierwszy w życiu przejechałem 750 km na baku.
Auto to seat 1,4 8v który mam od 8 lat.
A jeszcze zabawniejsze jest to że jak podjechałem na stacje
to paliwo mi się wylało.
Jestem przyzwyczajony że jak mi się rezerwa świeci
to do 50 litrów mi wchodziło. A tu przy 44,5 litra paliwo
zaczeło mi się wylewać baku bo mi było trudno uwierzyć że bak pełny.
Zwykle to auto dobija do 8l/100
a w tamtym tygodniu zszedłem poniżej 6l/100
To ile to auto mi pali?
-
20. Data: 2017-07-12 17:12:37
Temat: Re: Imperium kontratakuje
Od: "re" <r...@r...invalid>
Użytkownik "Pszemol"
>>> Przecież można kupić model e-golf - ...
>>>
>>> http://tinyurl.com/ycmlbsr6
>>>
>>> https://www.volkswagen.pl/pl/modele/nowy-e-golf.html
.
>>> ---
>>> Hehe, ma zasięg 300km, ale ... tylko w fabryce :-)
>>>
>>> "...
>>> 2) NEFZ: podany zasięg obliczono po dokonaniu jazd na stanowisku
>>> rolkowym
>>> według zasad przewidzianych w Nowym Cyklu Europejskim (NEFZ).
>>> Rzeczywisty
>>> zasięg różni się w praktyce. Podczas zwykłej jazdy, niezależnie od pory
>>> roku
>>> i warunków atmosferycznych, średnio wynosi on około 200 km
>>> ...
>>> "
>>
>> Ale to jest mądrze podane bo tylko tak jesteś w stanie porównać ze sobą
>> różne samochody.
>> ---
>> Ale, że jak ? Mam sobie wynik każdego samochodu pomnożyć razy 2/3 by
>> ocenić jak daleko da się zajechać ? Bo mnie tylko to interesuje.
>
> Sprawdź jaki ma tam w ich bazie zasięg samochód którym teraz pomykasz
> pod drzewami i ptasie kupy na nim zbierasz ;-) Porównasz sobie do
> elektryka.
> ---
> Po cholerę ?
No a zastanów się, co właściwie chcesz wiedzieć?
---
Się dziecko zastanów ... po co komu wyniki testu producenckiego 400km jak
podano wynik konsumenckiego 300km ?!