-
31. Data: 2019-10-03 15:12:38
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Thu, 3 Oct 2019 06:52:47 +0100, ddddddddddddd
> a co tam jest prostszego?
Właśnie brak sprzężenia silnika spalinowego przez skrzynię biegów. Tutaj
masz ciekawie wszystko rozpisane na przykładzie Mitsu Outlandera PHEV:
https://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?
f=10&t=1278
--
Pozdor
Myjk
-
32. Data: 2019-10-03 16:41:05
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.10.2019 o 15:00, viktorius pisze:
>> Z założenia przekładnia musi być fizyczna a nie wirtualna czy
>> złożona z samych elektronów.
>>
>
> A to nie wiedziałem.
> Na pewno wiem, że przekładnia kierownicza musi być mechaniczna,
> ewentualnie ze wspomaganiem.
Ani napędowa ani kierownicza nie musi być mechaniczna. Napędowa nie
jest, bo się w hybrydach IMHO nie opłaca (pisałem obok czemu), natomiast
kierownicze bywają (Infiniti ma takową).
> Nie da się zrobić jak w wózkach widłowych, czy kombajnach zbożowych, że
> pomiędzy kierownicą a kołami jest płyn hydrauliczny, a elementem
> wykonawczym jest zwykły siłownik. Pewnie chodzi o bezpieczeństwo, żeby
> nie brakło kontroli nad kołami przy utracie ciśnienia układzie.
Da się zrobić - samoloty flybywire latają (choć maxy spadają) i to od
dwóch dekad.
--
Shrek
-
33. Data: 2019-10-03 16:41:52
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 03.10.2019 o 15:02, Myjk pisze:
>> I ciekawa rzecz: zmiana kierunku jazdy to tylko zmiana polaryzacji w
>> silniku, nic się nie musi przełączać mechanicznie. Uczucie niezwykłe,
>> gdy samochód OD RAZU może jechać do tyłu po zatrzymaniu.
>
> Ojtam, ojtam. Mój Outek umi jeszcze lepij. Otóż wrzucam mu wsteczny gdy
> jeszcze toczę się do przodu. Zamiast przekładać nogę na hamulec, wciskam
> mocniej gaz, wtedy auto tym szybciej się zatrzymuje im mocniej wduszam gaz,
> a następnie z automatu rusza do tyłu. :P
Wygląda na niesamowicie przydatny ficzer. Muszę zainstalować w motocyklu:)
--
Shrek
-
34. Data: 2019-10-03 17:00:03
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Shrek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5d9608b0$0$17363$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 03.10.2019 o 15:02, Myjk pisze:
>>> I ciekawa rzecz: zmiana kierunku jazdy to tylko zmiana polaryzacji
>>> w
>>> silniku, nic się nie musi przełączać mechanicznie. Uczucie
>>> niezwykłe,
>>> gdy samochód OD RAZU może jechać do tyłu po zatrzymaniu.
>
>> Ojtam, ojtam. Mój Outek umi jeszcze lepij. Otóż wrzucam mu wsteczny
>> gdy
>> jeszcze toczę się do przodu. Zamiast przekładać nogę na hamulec,
>> wciskam
>> mocniej gaz, wtedy auto tym szybciej się zatrzymuje im mocniej
>> wduszam gaz,
>> a następnie z automatu rusza do tyłu. :P
>Wygląda na niesamowicie przydatny ficzer. Muszę zainstalować w
>motocyklu:)
A jaki widowiskowy :-)
Ale tak prawde mowiac ... gdzies na sniegu nigdy nie udalo mi sie
rozbujac auta wrzucajac jedynke i wsteczny na przemian - za dlugo trwa
zmiana.
W "zwyklym automacie" ciekawe czy dalbym rade ... chyba wystarczy
tylko dzwignia machac ?
A w takiej hybrydzie ... chyba podobnie jak w automacie - niby szybko,
ale w praktyce czy machanie nie bedzie za wolne ?
J.
-
35. Data: 2019-10-03 17:01:35
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2019-10-03 o 16:41, Shrek pisze:
> W dniu 03.10.2019 o 15:00, viktorius pisze:
>
>>> Z założenia przekładnia musi być fizyczna a nie wirtualna czy
>>> złożona z samych elektronów.
>>>
>>
>> A to nie wiedziałem.
>> Na pewno wiem, że przekładnia kierownicza musi być mechaniczna,
>> ewentualnie ze wspomaganiem.
>
> Ani napędowa ani kierownicza nie musi być mechaniczna. Napędowa nie
> jest, bo się w hybrydach IMHO nie opłaca (pisałem obok czemu), natomiast
> kierownicze bywają (Infiniti ma takową).
>
Kilka lat temu znajomy przygotowywał sobie samochodzik do rajdów
przeprawowych i mu nie przeszło w kategorii pojazdów "prawie" seryjnych
właśnie przez układ kierowniczy. Bo zrobił sobie full hydraulikę z wózka
widłowego (plus chłodnica, bo gotował płyn jak dużo kręcił). Z takim
układem jego pojazd zakwalifikowano do kategorii prototypów. Po tym
fakcie przyznał, że w przepisach stoi, że pojazd samochodowy dopuszczony
do jazdy po drogach nie może mieć układu full hydraulicznego.
Może coś się zmieniło od tamtego czasu. Teraz doczytałem, że w BMW jest
na przykład układ zmieniający przełożenia układu kierowniczego w
zależności od prędkości. A przecież zębatki w czasie jazdy się nie
podmieniają...
>> Nie da się zrobić jak w wózkach widłowych, czy kombajnach zbożowych,
>> że pomiędzy kierownicą a kołami jest płyn hydrauliczny, a elementem
>> wykonawczym jest zwykły siłownik. Pewnie chodzi o bezpieczeństwo, żeby
>> nie brakło kontroli nad kołami przy utracie ciśnienia układzie.
>
> Da się zrobić - samoloty flybywire latają (choć maxy spadają) i to od
> dwóch dekad.
>
>
Mówimy nie o samolotach, tylko o samochodach, całkiem inne inne regulacje :P
--
viktorius
-
36. Data: 2019-10-03 17:04:47
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Shrek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5d960881$0$17363$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 03.10.2019 o 15:00, viktorius pisze:
>> Na pewno wiem, że przekładnia kierownicza musi być mechaniczna,
>> ewentualnie ze wspomaganiem.
>Ani napędowa ani kierownicza nie musi być mechaniczna.
>> Nie da się zrobić jak w wózkach widłowych, czy kombajnach
>> zbożowych, że pomiędzy kierownicą a kołami jest płyn hydrauliczny,
>> a elementem wykonawczym jest zwykły siłownik. Pewnie chodzi o
>> bezpieczeństwo, żeby nie brakło kontroli nad kołami przy utracie
>> ciśnienia układzie.
>Da się zrobić - samoloty flybywire latają (choć maxy spadają) i to od
>dwóch dekad.
Nawet te wczesniejsze to cos nie bardzo wierze, zeby byly
"mechanicznie sterowane".
Moze i jakies linki tam biegly ... ale w duzym samolocie na koncu musi
byc wspomaganie, a to przeciez moze sie zepsuc na rozne sposoby.
J.
-
37. Data: 2019-10-03 17:08:46
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5d95db06$0$519$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 03.10.2019 o 13:05, viktorius pisze:
>> Rozwiązanie jak w lokomotywach czyli silnik spalinowy sprzężony z
>> prądnicą i silniki elektryczne w kołach napędowych - to jest prosta
>> konstrukcja, bo eliminuje mechaniczne połączenie silnika
>> spalinowego z kołami.
>No właśnie - są jakieś samochody z przekładnią elektryczną czy nie
>ma? A jeśli nie, to dlaczego?
Gdzies tam przy Toyotach pisali, ze przekladnia elektryczna ma za malą
sprawnosc.
Wiec wiekszosc mocy przenosza mechanicznie.
J.
-
38. Data: 2019-10-03 17:20:29
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qn4kmf$tn6$1$v...@n...chmurka.net.
..
W dniu 2019-10-02 o 23:16, Marcin N pisze:
>> Wszystko pięknie, ale muszę interweniować, skoro dwudziesty raz w
>> tym wątku pada stwierdzenie 'skrzynia CVT'.
>
>> Hybrydy Toyoty nie mają CTV, mają coś, co nazwali e-CVT i jest
>> perełką inżynierii. To przekładnia planetarna ze wszystkimi
>> elementami mechanicznymi zamontowanymi na stałe (nic tu się nie
>> zmienia w czasie) sterowana silnikiem elektrycznym.
>
>> Radzę poszukać na Youtubie, jak to działa - bo naprawdę jest to
>> niezwykle eleganckie rozwiązanie. Przy tym kultura jazdy -
>> znakomita.
>
>CVT - Continously Variable Transmission
>Jak dla mnie to uległeś marketingowi, bo to cały czas skrzynia biegów
>ze zmiennymi przełożeniami i całkowicie wpisuje się w ten opis.
Zwykla skrzynia biegow nie jest CV, a to w Toyocie trudno nazwac
skrzynia biegow, skoro jest to przekladnia o stalym przelozeniu.
>Od "tradycyjnych" CVT różni ją to, że nie ma paska/łańcucha, tylko
>przekładnie planetarne, dodatkowo nie ze stałym punktem podparcia
>satelitów, tylko zmiennym i to jest cała zagadka zmiany przełożeń.
Ja bym tam powiedzial ze ze stalym, a dodatkowo jest przekladnia
elektyczna.
Choc w sumie to trudno przekladnia nazwac - bo moze pelnic duzo
roznych funkcji.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive
>Nazwali e-CVT żeby ładnie wyglądało, że się z czymś wybili, czymś
>innowacyjnym, przekładnią planetarną, która ma 2000 lat :P
Trzeba przyznac, ze w calosci funkcjonalnosc CVT posiada.
A ze nazwali inaczej ... moze nie chcieli byc oskarzani ze CVT tam nie
ma, co widzimy w niniejszym watku, a moze nie chcieli, zeby klienci
pomysleli zaraz o wadach "typowej" CVT ...
>> Ponadto konstrukcja hybrydowa jest znacznie prostsza i przez to
>> mniej awaryjna ok klasycznej spalinowej.
>
>Silnik spalinowy ma, ze zmiennymi fazami jest co się zepsuć, w
>normalnym samochodzie tez to jest, skomplikowanie to samo.
>Skrzynię biegów ma,
Przekladnie. Ale akurat reczne skrzynie biegow sa dosc malo awaryjne.
>dodatkowo z silnikami elektrycznymi w środku,
Silniki elekryczne z natury malo awaryjne.
Juz bym bardziej podejrzewal elektronike ... ale chyba dobrze zrobili,
nie slychac o awariach.
>skomplikowanie konstrukcji przez to większe, choć bez mogących się
>zużyć synchronizatorów, wychodzi na remis.
Mechaniczna konstrukcja dosc prosta - to tylko jedna przekladnia
planetarna.
Choc w ostatnich wersjach jak widac juz trzy :-)
J.
-
39. Data: 2019-10-03 17:28:34
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 03-10-2019 o 17:20, J.F. pisze:
> Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:qn4kmf$tn6$1$v...@n...chmurka.net.
..
> W dniu 2019-10-02 o 23:16, Marcin N pisze:
>>> Wszystko pięknie, ale muszę interweniować, skoro dwudziesty raz w tym
>>> wątku pada stwierdzenie 'skrzynia CVT'.
>>
>>> Hybrydy Toyoty nie mają CTV, mają coś, co nazwali e-CVT i jest
>>> perełką inżynierii. To przekładnia planetarna ze wszystkimi
>>> elementami mechanicznymi zamontowanymi na stałe (nic tu się nie
>>> zmienia w czasie) sterowana silnikiem elektrycznym.
>>
>>> Radzę poszukać na Youtubie, jak to działa - bo naprawdę jest to
>>> niezwykle eleganckie rozwiązanie. Przy tym kultura jazdy - znakomita.
>>
>> CVT - Continously Variable Transmission
>> Jak dla mnie to uległeś marketingowi, bo to cały czas skrzynia biegów
>> ze zmiennymi przełożeniami i całkowicie wpisuje się w ten opis.
>
> Zwykla skrzynia biegow nie jest CV, a to w Toyocie trudno nazwac
> skrzynia biegow, skoro jest to przekladnia o stalym przelozeniu.
>
>> Od "tradycyjnych" CVT różni ją to, że nie ma paska/łańcucha, tylko
>> przekładnie planetarne, dodatkowo nie ze stałym punktem podparcia
>> satelitów, tylko zmiennym i to jest cała zagadka zmiany przełożeń.
>
> Ja bym tam powiedzial ze ze stalym, a dodatkowo jest przekladnia
> elektyczna.
> Choc w sumie to trudno przekladnia nazwac - bo moze pelnic duzo roznych
> funkcji.
>
> https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive
>
>> Nazwali e-CVT żeby ładnie wyglądało, że się z czymś wybili, czymś
>> innowacyjnym, przekładnią planetarną, która ma 2000 lat :P
>
> Trzeba przyznac, ze w calosci funkcjonalnosc CVT posiada.
> A ze nazwali inaczej ... moze nie chcieli byc oskarzani ze CVT tam nie
> ma, co widzimy w niniejszym watku, a moze nie chcieli, zeby klienci
> pomysleli zaraz o wadach "typowej" CVT ...
Ale toto właśnie ma wszystkie wady typowej cvt.
Może nawet jeszcze w większym stopniu, niż typowa cvt (bo takie już
miewają wirtualne biegi, co trochę poprawia sytuację). ;-)
Na szczęście są też hybrydy ze zwykłą dwusprzęgłówką i nie ma obowiązku
męczyć się z takimi idiotycznymi skrzyniami.
-
40. Data: 2019-10-03 17:31:07
Temat: Re: Hybryda zonk
Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>
W dniu 03.10.2019 o 17:08, J.F. pisze:
> Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:5d95db06$0$519$6...@n...neostrada.
pl... W dniu
> 03.10.2019 o 13:05, viktorius pisze:
>>> Rozwiązanie jak w lokomotywach czyli silnik spalinowy sprzężony z
>>> prądnicą i silniki elektryczne w kołach napędowych - to jest
>>> prosta konstrukcja, bo eliminuje mechaniczne połączenie silnika
>>> spalinowego z kołami.
>
>> No właśnie - są jakieś samochody z przekładnią elektryczną czy nie
>> ma? A jeśli nie, to dlaczego?
>
> Gdzies tam przy Toyotach pisali, ze przekladnia elektryczna ma za
> malą sprawnosc. Wiec wiekszosc mocy przenosza mechanicznie.
No właśnie szybkie góglanie wykazuje, że były i są hybrydy ze spaliną
napędzającą generator, ale tylko jako element większej całości i
przekładnie mechaniczne też mają.
MJ