  • 1. Data: 2010-02-13 18:37:44
    Temat: Hugin, nie umiem opanowac, pomozcie
    Od: "Waldemarrr" <w...@g...pl>

    Witam.

    Wkurzam sie na swoja niemoc w sprawie Hugina.
    Dodaje kilkanascie zdjec, wyznaczam punkty automatycznie, dodatkowo tam
    gdzie potrzeba uzupelniam recznie.
    Potem zadaję: wyrównaj > poskladaj i niezmiennie efekty mam kulawe.

    http://www.waldek.sewera.pl/hugin.jpg

    Jaki robie blad?

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 2. Data: 2010-02-13 18:46:41
    Temat: Re: Hugin, nie umiem opanowac, pomozcie
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 13 Feb., 19:37, "Waldemarrr" <w...@g...pl> wrote:
> [...]
    > gdzie potrzeba uzupelniam recznie.
    > Potem zadaj : wyr wnaj > poskladaj i niezmiennie efekty mam kulawe.

    daj gdzies pojedyncze zdjecia to moze uda sie mi sprawdzic.

  • 3. Data: 2010-02-13 19:16:21
    Od: "Waldemarrr" <w...@g...pl>

    > daj gdzies pojedyncze zdjecia to moze uda sie mi sprawdzic.

    To moze sformuuje pytanie inaczej. Nie chodzi mi o to by wystawic zdjecia,
    ktos posklada i powie "patrz, da sie, zaden problem". Bo od tego nie stane
    sie madrzejszy. Raczej chodzi mi o to by ktos doswiadczony poradzil na co
    zwrocic uwage, by program skladal zdjecia w miare bezproblemowo. Chodzi mi o
    kilka porad ogolnych, ktore pozwola radzic sobie z roznymi zdjeciami w
    przyszlosci, a nie tylko rozwiazanie tego konkretnego przykladu. Znalazlem w
    archiwum watek sprzed miesiaca o instalacji Hugina:

    http://groups.google.pl/group/pl.rec.foto.cyfrowa/br
    owse_thread/thread/8815b79a2bc5a2b7/f3ff3835bb646a7a
    ?hl=pl&q=hugin

    Do poprzedniego zestawu zdjec dodalem wiecej punktow kontrolnych i owszem,
    nie jest juz tak koszmarnie.

    http://www.waldek.sewera.pl/hugin2.jpg

    Ale jak sie przyjrze szczegolowej, to ciagle jeszcze 12-14 miejsc wymaga
    ostrego retuszu, bo jakies tam linie sie nie schodza. To chyba nie tak
    powinno wygladac. Dlatego mam wrazenie, ze cos robie zle lub nieoptymalnie.

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 4. Data: 2010-02-13 19:54:15
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Waldemarrr, ja cie krence.
    Nie lepiej Maniek Mamuci Maniak?
> [...]
    > powinno wygladac. Dlatego mam wrazenie, ze cos robie zle lub nieoptymalnie.

    Z mojego doświadczenia z huginem :
    - robiąc zdjęcia zwykłym obiektywem - obiekty które są relatywnie blisko
    (mniej więcej do kilku metrów) źle się sklejają.
    - Jeśli któreś miejsce sprawia problemy, przytnij jedną z fotek w tym
    miejscu (zakładka 'ucięcie') - kłopotliwa część nie będzie brana pod
    uwagę podczas sklejania.

    > Waldek.

    Sławek
    --
    ________ Nie przejmuj się tym - pocieszył go Szwejk - mnie zabierają tylko
    _/ __/ __/ z powodu zdrady stanu.

  • 5. Data: 2010-02-13 21:09:54
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 13 Feb 2010 19:37:44 +0100, Waldemarrr napisał(a):

    > Potem zadaję: wyrównaj > poskladaj i niezmiennie efekty mam kulawe.
    >
    > http://www.waldek.sewera.pl/hugin.jpg
    >
    > Jaki robie blad?

    Mi czasami Hugin znajduje punkty na niepołączonych zdjęciach.
    Przejrzyj je i wykasuj wszystkie błędne (przy takiej panoramie łatwo
    sprawdzić które zdjęcia do siebie nie przylegają).
    Potem zresetuj parametry zdjęć i zoptymalizuj jeszcze raz.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 6. Data: 2010-02-13 21:45:39
    Od: f...@a...pl

    Dnia 13-02-2010 o 19:37:44 Waldemarrr <w...@g...pl>
    napisał(a):

> [...]
    > gdzie potrzeba uzupelniam recznie.
    > Potem zadaje: wyrównaj > poskladaj i niezmiennie efekty mam kulawe.

    - fotografuj tak aby ok 1/3 zdjęcia pokrywała się z jednej i drugiej strony
    - wykasuj błędne punkty
    - czasami ręcznie dodaj kilka , najlepiej na przecięciu linii prostych
    - zmień detektor , na np. panomatic (ściągnij ze strony , zainstaluj
    kopiując do odpowiedniego katalogu, ustaw jako domyślny i z instrukcji
    przekopiuj linię poleceń do niego , wszystko w pliku instrukcji >
    (zakładka Control Points Detector -> wybierasz panomatic, klikasz edit i w
    linii parametry wklejasz -o %o %i )
    - nie mam surowego materiału więc nie wiem na 100% co mogło paść,
    - linie proste rozjechały się - poszukaj dodatkowych punktów w miejscu
    gdzie się rozjechały, np plami, sęki na futrynie, i tego typu artefakry
    które mogą pomóc. Ogólnie przy szerokokątnych ogniskowych i długich
    prostych często podstawowa wołarka źle znajduje punkty i trzeba jej pomóc
    ręcznie
    --
    D.S

  • 7. Data: 2010-02-14 15:15:05
    Od: "Waldemarrr" <w...@g...pl>

    Dzieki wszystkim a podpowiedzi. Rzeczywiscie pomaga.

    > - zmień detektor , na np. panomatic (ściągnij ze strony , zainstaluj
    > kopiując do odpowiedniego katalogu

    Okazało sie, ze mam zainstalowany, tylko inny ustawiony jako domyslny.
    Nie wim na czym polega wyzszosc tego Panomatic w stosunku do
    autopano-sift-c, ale faktycznie znajduje wiecej punktow wspolnych przy
    mniejszej liczbie bledow.

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 8. Data: 2010-02-14 20:51:01
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > gdzie potrzeba uzupelniam recznie.
    > Potem zadaj : wyr wnaj > poskladaj i niezmiennie efekty mam kulawe.

    bledow mozesz robic 20 albo tylko jeden .

    skad mamy wiedziec jesli nie podales nastaw jakie stosujesz , zadnego
    opisu.
    dlatego napisalem podaj przyklady , jesli sie komus dobrze zloza to
    bedzie mozna podac na jakich nastawach i wtedy mogbys porownac.

    zlozenie kilkunastu zdjec dla hugina nie jest latwym zadaniem.

    jesli sam chcesz odkryc powod zlej pracy to skladaj oddzielnie
    tylko dwa zdjecia - te miedzy ktorymi wystepuja bledy zlozenia .
    i experymentuj z katem ev ogniskowa obiektywu - nie koniecznie
    nastawia sie dokladnie te jaka jest napisana na obudowie obiektywu.

    jesli lubisz sam do wszystkigo dochodzic to na pocztek sugerowalbym
    skladania zdjec , w ktorych jest wiele elemnow wzajmnie na siebie
    zachadzoacych na hrawedzi zdjec - p drzewa , waska ulica z budowlami
    itd. mieszkanie dookola umeblowane itp.

    mnie hugin robil rozne dziwne bledy , np w panoramie plaskiej z 8
    zdjec potrafil jedno wkleic do gory nogami , widac tak zidentyfikowal
    punkty.