-
141. Data: 2012-02-20 16:34:19
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2012-02-18 13:37, nazgul pisze:
> teorii nie przedstawiłeś żadnej, jest tylko twoje słowo przeciwko historii o stróżu
;-)
>
> to może tak:
> obliczmy potrzebną moc grzewczą
> V - kubatura [m3] powiedzmy 1m3
> dT- różnica temperatur noo... 20 chyba starczy
> k- współczynnik izolacji, dajmy np 4 (tak jak garaż blaszak)
>
> V*dT*k=Kcal/h
>
> 1*20*4=80Kcal/h
> 1kw=860Kcal/h
> to nam daje 100W.
> i co teraz?
Ano, zweryfikujmy adekwatnośc tego wzoru i podanych współczynników dla przykładu
grzejnika olejowego.
"Kubatura" :) V = 0.6*0.6*0.2m = 0.072 m3
Moc P = 2kW = 1720Kcal/h
k - współczynnik izolacji, dajmy np 4 (tak jak garaż blaszak) :)
Jaką temperaturę osiągnie ustawiny na max. gdy grzeje bez wyłączania się?
P = V*dT*k => dT = P/(V*k)
dT = 2*860/(0.072 * 4) = 5972 K (siedemnascie tysięcy stopni).
Troszkę więcej niż Słońce... ;)
Jak widać, wzór zupełnie nie nadaje się dla obiektu wielkości grzejnika olejowego...
Musiałbyś więc naprawdę nieźle uzasadnić zastosowanie go do silnika.
I co teraz? ;)
> pewnie wzór niedobry - poprawcie mnie.
Hint: prawidłowy (fizyczny) wzór zawiera powierzchnię oddawania ciepła, a nie
kubaturę.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
142. Data: 2012-02-20 16:35:38
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2012-02-20 16:34, Jakub Witkowski pisze:
> dT = 2*860/(0.072 * 4) = 5972 K (siedemnascie tysięcy stopni).
ach sorki, te "siedemnaście" to niewykasowany błąd
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
143. Data: 2012-02-20 16:39:23
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2012-02-19 10:16, Krzysztof 45 pisze:
> v...@i...pl napisał(a):
>> W dniu 2012-02-18 14:45, Krzysztof 45 pisze:
>>> Jakie 10 litrów płynu? w bloku i w nagrzewnicy masz 10 litów płynu?
>>
>> Moze byc. W Ducato 2.5d OIDP bylo cos kolo 10-11 litrow wlasnie.
> W samym bloku i nagrzewnicy 10-11 litrów? Plus drugie tyle do chłodnicy i
przewodów. Razem około 20 litrów?
Objętość płynów, masa silnika itp nie mają żadnego znaczenia (w stanie ustalonym).
Do wyliczenia różnicy temperatur między ciałem a powietrzem potrzebna jest moc,
powierzchnia, i pewna "stała"
(z tą stałą najwięcej kłopotu bo zależy od "rozwinięcia" powierzchni, przepływu,
kształtu, orientacji przestrzennej)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
144. Data: 2012-02-20 16:46:48
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2012-02-17 22:16, v...@i...pl pisze:
> W dniu 2012-02-17 13:07, Jakub Witkowski pisze:
>> W dniu 2012-02-17 12:43, kamil pisze:
>>
>>> O czym ty piszesz? Jaki % z tych 100W telewizor oddaje w postaci ciepła?
>>
>> Prawie wszystko.
>
> Sprecyzujcie jeszcze tylko technologie tego TV, bo jakos LEDowy to nie wydaje mi
sie. Rodzice maja wlasnie 42" LED to nawet w temperaturze ciala nie jest, stojac w
pomieszczeniu o temp. ok 22-23*C
Toż piszę że ma może kilka stopni więcej.
Z tą moca o jest różnie w różnych LCD, jedne mają 70 inne 150W, zależy też od stopnia
podświetlenia. Gorzej z plazmą.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
145. Data: 2012-02-20 16:55:05
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2012-02-18 09:50, nazgul pisze:
> W dniu 2012-02-17 12:16, Jakub Witkowski pisze:
>
>>> Więc kto tu wychodzi na debila bez wyobraźni (kaleka) że grzałka 300W
>>> *nic* nie ogrzeje?
>>
>> Ogrzeje silnik o max. kilka stopni. Tyle co nic. Szkoda zachodu.
>>
> czyli mówiąc wprost, krzysztof45 opowiadając historię stróża, łże jak pies?
A Ty poważnie traktujesz anegdoty wyczytane na sieci?
> jeżeli fakty przeczą teorii to tym gorzej dla faktów?
Fakty to są wtedy, gdy coś sam zobaczę, ewentualnie przeczytam w recenzowanym
periodyku sci.
Z braku takowego opieram się na czymś, co mnie prawie nigdy nie zawodzi: własne
szacunki i wyczucie.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
146. Data: 2012-02-20 18:01:47
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: nazgul <x...@w...pl>
W dniu 2012-02-20 16:39, Jakub Witkowski pisze:
> W dniu 2012-02-19 10:16, Krzysztof 45 pisze:
>> v...@i...pl napisał(a):
>>> W dniu 2012-02-18 14:45, Krzysztof 45 pisze:
>>>> Jakie 10 litrów płynu? w bloku i w nagrzewnicy masz 10 litów płynu?
>>>
>>> Moze byc. W Ducato 2.5d OIDP bylo cos kolo 10-11 litrow wlasnie.
>> W samym bloku i nagrzewnicy 10-11 litrów? Plus drugie tyle do
>> chłodnicy i przewodów. Razem około 20 litrów?
>
> Objętość płynów, masa silnika itp nie mają żadnego znaczenia (w stanie
> ustalonym).
> Do wyliczenia różnicy temperatur między ciałem a powietrzem potrzebna
> jest moc, powierzchnia, i pewna "stała"
>
tak, tyle że oni już nie o temperaturze pisali tylko o tempie nagrzewania.
-
147. Data: 2012-02-20 18:07:12
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: Bydlę <p...@g...com>
On 2012-02-20 16:35:38 +0100, Jakub Witkowski
<j...@d...z.sygnatury> said:
> W dniu 2012-02-20 16:34, Jakub Witkowski pisze:
>
>> dT = 2*860/(0.072 * 4) = 5972 K (siedemnascie tysięcy stopni).
>
> ach sorki, te
To.
> "siedemnaście" to niewykasowany błąd
Tysięcy też.
--
Bydlę
-
148. Data: 2012-02-20 18:07:56
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: nazgul <x...@w...pl>
W dniu 2012-02-20 16:55, Jakub Witkowski pisze:
> W dniu 2012-02-18 09:50, nazgul pisze:
>> W dniu 2012-02-17 12:16, Jakub Witkowski pisze:
>>
>>>> Więc kto tu wychodzi na debila bez wyobraźni (kaleka) że grzałka 300W
>>>> *nic* nie ogrzeje?
>>>
>>> Ogrzeje silnik o max. kilka stopni. Tyle co nic. Szkoda zachodu.
>>>
>> czyli mówiąc wprost, krzysztof45 opowiadając historię stróża, łże jak
>> pies?
>
> A Ty poważnie traktujesz anegdoty wyczytane na sieci?
owszem, dopóki to się wprost nie kłóci się z tym co wiem na 100%, lub
ktoś tych anegdot nie obali.
obalenie przy pomocy innej anegdoty się nie liczy
>
>> jeżeli fakty przeczą teorii to tym gorzej dla faktów?
>
> Fakty to są wtedy, gdy coś sam zobaczę, ewentualnie przeczytam w
> recenzowanym periodyku sci.
nie jakoś nie próbował polemizować z użyciem teorii.
ja podałem wzorek i wyliczenie
jak złe to popraw.
-
149. Data: 2012-02-20 20:01:06
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: nazgul <x...@w...pl>
W dniu 2012-02-20 16:34, Jakub Witkowski pisze:
>> V*dT*k=Kcal/h
>>
>> 1*20*4=80Kcal/h
>> 1kw=860Kcal/h
>> to nam daje 100W.
>> i co teraz?
>
> Ano, zweryfikujmy adekwatnośc tego wzoru i podanych współczynników dla
> przykładu grzejnika olejowego.
>
> "Kubatura" :) V = 0.6*0.6*0.2m = 0.072 m3
> Moc P = 2kW = 1720Kcal/h
> k - współczynnik izolacji, dajmy np 4 (tak jak garaż blaszak) :)
> Jaką temperaturę osiągnie ustawiny na max. gdy grzeje bez wyłączania się?
brawo za doprowadzenie sprawy do absurdu
1. dlaczego bez wyłączania się?
2. tak współczynnik temperaturowy drutu jest niski ale przy połowie z
5972 staje się znaczący.
3. wzór jest wzięty z obliczeń dla budynków i jak widać dość prosty
(pewnie emipiryczny)
a wiec o ile może się sprawdzać dla |dT|<40 to dla 5972 niekoniecznie
ok można równie dobrze założyć, że sprawdza się dla objętości sporo
większych niż 1m3 (tym bardziej przykład z grzejnikiem nie na miejscu).
4. idąc tropem grzejnika.. do jakiej temperatury nagrzewa się 5W żarówka
na mrozie?
> P = V*dT*k => dT = P/(V*k)
>
> dT = 2*860/(0.072 * 4) = 5972 K
> Troszkę więcej niż Słońce... ;)
raczej troszkę mniej.
> Jak widać, wzór zupełnie nie nadaje się dla obiektu wielkości grzejnika
> olejowego...
> Musiałbyś więc naprawdę nieźle uzasadnić zastosowanie go do silnika.
>
> I co teraz? ;)
>
> > pewnie wzór niedobry - poprawcie mnie.
pooopraaaawcie mnieeeeeeeeeee..... ;-)
> Hint: prawidłowy (fizyczny) wzór zawiera powierzchnię oddawania ciepła,
> a nie kubaturę.
hint for hint
wzór był dla budynku, przyznasz ze objętość dość dobrze koresponduje tu
z powierzchnią zewnętrzną.
zajdź proszę lepszy wzór, czy sam mam poszukać? - bo przyznam, że ten
wyżej, był pierwszy z brzegu.
-
150. Data: 2012-02-20 20:15:43
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "AdamPłaszczyca" napisał w wiadomości
Dnia Sun, 19 Feb 2012 16:54:13 +0100, J.F. napisał(a):
>>> No przy jednej fazie to nie dziwota. 5kW to 22A, więc musiało
>>> żreć.
>>> Przy trzech fazach masz 12kW (to moc odpowiadająca piecowi
>>> gazowemu) i 10A
>>> na fazę.
>
>> albo 7kW i 10A na faze, albo 12kW i 17.4A
>Jarku, 3 fazy to 3x400V. Grzałki w trójkąt, nie w gwiazdę...
Nie klam ! :-))
Innymi slowy - przemysl to jeszcze raz. Czemu 230V a nie 400 ... a
raczej czemu 17.4A a nie 10A.
P.S. Hint ... sqrt(3)
>> Tak czy inaczej - "zwykle" gniazdka i wtyczki sa 10A, niektore na
>> 16, a
>> kabelek w scianie tez na 10, skoro gniazdko na 10.
>PRZEWÓD. Żaden kabelek!
Sprzeczal sie nie bede, ale trzy przewody razem to chyba kabel ?
No i skoro razem to i wydajnosc nieco inna.
J.