    From: nazgul <x...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
    Date: Mon, 20 Feb 2012 20:01:06 +0100
    <4f2ea433$1@news.home.net.pl> <jgmbjh$ia0$1@news.vectranet.pl>
    <jgmi6m$71n$1@inews.gazeta.pl> <4f2ed53f$1@news.home.net.pl>
    <jgmktn$g2h$1@inews.gazeta.pl> <4f36cd5b$1@news.home.net.pl>
    <jhf16e$ch8$1@inews.gazeta.pl> <jhfu4p$7fh$1@news.vectranet.pl>
    <jhg4t1$3fn$1@inews.gazeta.pl> <jhgdfm$qkr$1@news.vectranet.pl>
    <jhghqf$ej2$1@inews.gazeta.pl> <jhgimr$c21$1@news.vectranet.pl>
    <jhgkte$nfe$1@inews.gazeta.pl> <jhgnvi$tjf$1@news.vectranet.pl>
    <jhgr0v$bqf$1@inews.gazeta.pl> <jhh3nb$562$1@news.vectranet.pl>
    <jhhbsd$45m$1@inews.gazeta.pl> <jhids1$i6n$1@news.vectranet.pl>
    <jhlcui$a5m$2@news2.ipartners.pl> <jhnoog$dkb$2@news.icpnet.pl>
    <s...@a...wkurw.org>
    <jho62t$p2g$1@news.icpnet.pl> <jhtp5s$p17$1@news2.ipartners.pl>

    > Ano, zweryfikujmy adekwatnośc tego wzoru i podanych współczynników dla
    > przykładu grzejnika olejowego.
    >
    > "Kubatura" :) V = 0.6*0.6*0.2m = 0.072 m3
    > Moc P = 2kW = 1720Kcal/h
    > k - współczynnik izolacji, dajmy np 4 (tak jak garaż blaszak) :)

    > Jaką temperaturę osiągnie ustawiny na max. gdy grzeje bez wyłączania się?

    brawo za doprowadzenie sprawy do absurdu
    1. dlaczego bez wyłączania się?
    2. tak współczynnik temperaturowy drutu jest niski ale przy połowie z
    5972 staje się znaczący.
    3. wzór jest wzięty z obliczeń dla budynków i jak widać dość prosty
    (pewnie emipiryczny)
    a wiec o ile może się sprawdzać dla |dT|<40 to dla 5972 niekoniecznie
    ok można równie dobrze założyć, że sprawdza się dla objętości sporo
    większych niż 1m3 (tym bardziej przykład z grzejnikiem nie na miejscu).
    4. idąc tropem grzejnika.. do jakiej temperatury nagrzewa się 5W żarówka
    na mrozie?

    > P = V*dT*k => dT = P/(V*k)
    >
    > dT = 2*860/(0.072 * 4) = 5972 K

    > Troszkę więcej niż Słońce... ;)

    raczej troszkę mniej.

    > Jak widać, wzór zupełnie nie nadaje się dla obiektu wielkości grzejnika
    > olejowego...
    > Musiałbyś więc naprawdę nieźle uzasadnić zastosowanie go do silnika.
    >
    > I co teraz? ;)

    pooopraaaawcie mnieeeeeeeeeee..... ;-)

    > Hint: prawidłowy (fizyczny) wzór zawiera powierzchnię oddawania ciepła,
    > a nie kubaturę.

    hint for hint
    wzór był dla budynku, przyznasz ze objętość dość dobrze koresponduje tu
    z powierzchnią zewnętrzną.

    zajdź proszę lepszy wzór, czy sam mam poszukać? - bo przyznam, że ten
    wyżej, był pierwszy z brzegu.