-
161. Data: 2012-02-21 22:36:19
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
On Sat, 18 Feb 2012 14:45:17 +0100, Krzysztof 45
<m...@v...pl> wrote:
> Jakie 10 litrów płynu? w bloku i w nagrzewnicy masz 10 litów płynu? Chyba że
termostatów nie
Fabryka podaje bodajże 10.5 litra. Ile wejdzie do chłodnicy?
Litr? Dwa?
> posiadasz lub masz je zjebane.
Ile tych termostatów? Bo ja wiem o jednym. BTW, żaden termostat
nie zamyka obiegu do końca i jakoś tak się też składa, że obieg
jest tylko zamknięty przy ,,górny'' zbiorniku chłodnicy, a płyn
oddaje ciepło w każdym kierunku.
> Mam u siebie w 2.5DTI Eberspacher 3,3 kW. Odpalam silnik, eber się włącza i
wystarczy że zrzucę
> śnieg z auta i juz leci ciepełko przy -15. Więc jakie 20min? Sprawdź u siebie
termostaty.
A skąd wniosek, że mam jednocześnie odpalony silnik i ogrzewanie
postojowe?
> Przed zapaleniem silnika jak odpalę Eberspacher z pilota to po 20 min jego pracy
przy -15 z nawiewów
> leci +20-30stC A jak już autem ruszę to zaraz wskazówka podnosi się na blacie. A
podnosi się od 70
> stC płynu.
U mnie podnosi się mniej więcej do połowy między niebieskim
polem, a położeniem pionowym, czyli pewnie gdzieś w okolice tych
70*C. Tylko że jeśli przegapię moment wyłączenia ogrzewania i
spóźnię się jakieś 15-20 minut, to z wskazówka posłusznie wraca
na niebieskie pole. Ale ja mam blok alu, a nie żeliwny.
> Nie jarzę po co podajesz przykład Eberspachera w stosunku do całonocnej pracy
grzałki 300W?
Pewnie po to, że małą grzałeczką możesz sobie grzać długo, ale
nie sądzę, żebyś skompensował utratę ciepła przez
wypromieniowanie.
r.
--
____________________________________________________
_____________
robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
-
162. Data: 2012-02-22 21:20:47
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>
Robert Rędziak napisał(a):
> Fabryka podaje bodajże 10.5 litra. Ile wejdzie do chłodnicy?
> Litr? Dwa?
Może i spokojnie około 5-6 w raz z grubymi przewodami.
> Ile tych termostatów?
U mnie sa dwa. Ten drugi to od EGR
> żaden termostat
> nie zamyka obiegu do końca
Kolego, sprawny termostat zamyka do końca.
Nie dawno wymieniałem u siebie i na warsztacie jak rozgrzewał się silnik, to do
prawie 80stC rura na
chłodnice była całkowicie zimna i oczywiście chłodnica też. Po przekroczeniu 80 st
zaczęła sie lekko
rozgrzewać.
> A skąd wniosek, że mam jednocześnie odpalony silnik i ogrzewanie
> postojowe?
A to nie ma prawie znaczenia w pierwszych kilkunastu minutach na postoju czy silnik
jest włączony.
>> Nie jarzę po co podajesz przykład Eberspachera w stosunku do całonocnej pracy
grzałki 300W?
> Pewnie po to, że małą grzałeczką możesz sobie grzać długo,
O to chodzi.
--
Krzysiek
-
163. Data: 2012-02-25 14:30:07
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: jerzu <t...@i...pl>
On Thu, 16 Feb 2012 23:33:57 +0100, "v...@i...pl"
<v...@i...pl> wrote:
>Przy tym projekcie ktory mam, to obawiam sie, ze bym na pradzie
>zbankrutowal, zanim by mi na pietrze ciepla woda poleciala ;)
Pałac kultury drugi budujesz? ;)
--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński x...@i...pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200
-
164. Data: 2012-02-25 14:33:36
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: jerzu <t...@i...pl>
On Fri, 17 Feb 2012 10:28:14 +0100, "J.F."
<j...@p...onet.pl> wrote:
>Placisz i masz, chyba ze to blok ze slaba instalacja.
Albo trzeba ciągnąć kabel z transformatora. Ale to akurat chodziło o
60 kW. A to już tanie nie jest. Dodatkowo przed był zwykły licznik,
teraz jest super-hiper-nowoczesny, co to mierzy energię czynną, bierną
i inne duperele. Po całej zmianie rachunki za energię wzrosły o blisko
100%.
--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński x...@i...pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200
-
165. Data: 2012-02-25 23:22:46
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: nazgul <x...@w...pl>
W dniu 2012-02-21 09:34, Jakub Witkowski pisze:
> W dniu 2012-02-20 20:01, nazgul pisze:
>
>> 3. wzór jest wzięty z obliczeń dla budynków i jak widać dość prosty
>> (pewnie emipiryczny)
>
> Aha, jest jeszcze jeden, fundamentalny powód, dla którego nie należy
> stosować stałych z budynków.
> Wzory dla budynku dotyczą temperatury gazu w środku, zaś ścianę traktują
> jak barierę izolacyjną.
> Tu zaś masz prawie lity przedmiot o dużej przewodności cieplnej, zaś
> izolację stanowi sam styk
> przedmiot-gaz, czyli głównie warstwa przyścienna gazu (i w niewielkim
> stopniu samego materiału).
>
dlatego dałem 1m3 dla całej komory silnika (masz tu i silnik i gaz)
a ścianami niech będzie maska i karoseria.
-
166. Data: 2012-02-26 14:05:59
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>
W dniu 2012-02-25 14:30, jerzu pisze:
> On Thu, 16 Feb 2012 23:33:57 +0100, "v...@i...pl"
> <v...@i...pl> wrote:
>
>> Przy tym projekcie ktory mam, to obawiam sie, ze bym na pradzie
>> zbankrutowal, zanim by mi na pietrze ciepla woda poleciala ;)
>
> Pałac kultury drugi budujesz? ;)
>
Mieszkam juz od 3 lat :)
BTW. Nie palac kultury, strasznie spie...ny projekt jest :|
--
venioo -> GG:198909
"What a wonderful wooooorld!" :)
-
167. Data: 2012-02-26 17:05:30
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: nazgul <x...@w...pl>
W dniu 2012-02-21 09:18, Jakub Witkowski pisze:
> W dniu 2012-02-20 20:01, nazgul pisze:
>> W dniu 2012-02-20 16:34, Jakub Witkowski pisze:
>>
>>>> V*dT*k=Kcal/h
>>>>
>>>> 1*20*4=80Kcal/h
>>>> 1kw=860Kcal/h
>>>> to nam daje 100W.
>>>> i co teraz?
>>>
>> zajdź proszę lepszy wzór, czy sam mam poszukać? - bo przyznam, że ten
>> wyżej, był pierwszy z brzegu.
>
> Wzór jest banalny, piszę z pamięci, więc gdzie indziej mogą być użyte
> inne symbole:
> P = S*(t1-t2)*k
> P - moc
> S - powierzchnia oddawania ciepła
> k - stała "przewodności styku ciało-gaz" (upraszczam trochę - nie
> czepiać się)
świetnie, wzór praktycznie identyczny do podanego wcześniej.
S*tajemniczy_współczynnik_1=V*tajemniczy_współczynni
k_2
wiele to do sprawy nie wniosło
mógłbyś np. tak jak ja wyszukać wzór z realnym, zbliżonym do rozważanych
warunków współczynnikiem.
> Można poszukać tych wartości dla obliczania chłodzenia urządzeń, ale nie
> chce mi się.
no.. jak Ci się nie chce to po co w ogóle zaczynasz?
;-)
-
168. Data: 2012-02-26 17:48:35
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 26 Feb 2012 17:05:30 +0100, nazgul napisał(a):
> W dniu 2012-02-21 09:18, Jakub Witkowski pisze:
>> Wzór jest banalny, piszę z pamięci, więc gdzie indziej mogą być użyte
>> inne symbole:
>> P = S*(t1-t2)*k
>> k - stała "przewodności styku ciało-gaz" (upraszczam trochę - nie
>> czepiać się)
>
> świetnie, wzór praktycznie identyczny do podanego wcześniej.
> S*tajemniczy_współczynnik_1=V*tajemniczy_współczynni
k_2
Jest jedna roznica - powiekszysz wymiary dwukrotnie, powierzchnia wzrosnie
4x , objetosc 8x.
Oczywiscie tajemniczym wspolczynnikiem mozesz wszystko wyrownac, tylko ze
bedziesz musial miec wspolczynnik dla malych domkow, inny dla srednich,
inny dla duzych itp.
Bo zgadzam sie z Jakubem ze objetosc wydaje sie nie miec wplywu na wymiane
ciepla. Powierzchnia zas tak.
P.S. Przy dawnych blokach moze byc zwiazek - bo grubosc budynku prawie ta
sama, okna musza przeciez byc. wiec powierzchnia proporcjonalna do
kubatury.
J.
-
169. Data: 2012-02-27 12:03:38
Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2012-02-26 17:05, nazgul pisze:
> świetnie, wzór praktycznie identyczny do podanego wcześniej.
No właśnie NIE. On jest podobny tylko od strony matematycznej, a nie sensu
fizycznego.
> S*tajemniczy_współczynnik_1=V*tajemniczy_współczynni
k_2
Różnica niby drobna ale fundamentalna, bo fizycznie istnieje proporcjonalność mocy
do powierzchni oddającej ciepło. Dlatego właśnie ten mój "tajemniczy" współczynnik k
nie zmienia się w zależności od S, czyli jest stałą dla ciał o danym rodzaju
powierzchni.
I dlatego jego stosowanie nie doprowadzi do absurdu, w przeciwieństwie do wzoru z V,
gdzie przyjęto milcząco mocne założenia (przybliżoną proporcjonalność S do V dla
pewnej
klasy budynków) zastosowanego do żarówki czy silnika.
Technika pełna jest takich inzynieskich przyblizonych wzorków i niejedno
nieszczęście,
łącznie z załamywaniem się dachów, wynikło z tego, że stosujący je nie zdawał sobie z
tego sprawy...
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.