  • 1. Data: 2011-01-16 03:30:12
    Temat: Gronkowiec :(
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    http://pentax.org.pl/viewtopic.php?t=33849

    Przeczytałem dzisiaj i jestem w szoku. K5 wydawał mi się świetnym aparatem
    aps-c tymczasem okazuje się, że większość jest wadliwa. Canon miał kropki,
    a pentax dostał koralikowatego gronkowca. Ludzie piszą, że nawet po
    naprawie dostają aparat z problemem :(

    A już takie problemy jak back/front focus w zależności od typu światła to
    jest równie niepokojące.

    Czy D7000 też zaliczył taką wpadkę?
    Co może powodować taki efekt? brud pomiędzy matrycą, a filtrami lub jakąś
    warstwą antykurzową?

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 2. Data: 2011-01-16 08:41:50
    Temat: Re: Gronkowiec :(
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-16 04:30, dominik pisze:

> [...]
    >
    > Czy D7000 też zaliczył taką wpadkę?
    > Co może powodować taki efekt? brud pomiędzy matrycą, a filtrami lub jakąś

    Ten 'gronkowiec' to pozostałości po jakimś płynie który na jakimś etapie
    montażu (nie mam wiedzy czy jeszcze przed dostarczeniem matryc do
    Pentaxa czy już u Pentaxa) dostał się pomiędzy matrycę a filtr
    antyaliasingowy. Niezależnie od tego, kiedy to się stało pozostaje
    faktem, ze kontrola jakości gotowych wyrobów dała u Pentaxa ciała
    pozwalając, aby wadliwe aparaty znalazły się w znacznych ilościach na
    rynku. Pentax zapewnia, że aparaty wyprodukowane po 50 tygodniu 2010r są
    już od tej wady wolne a reklamacje wadliwych aparatów są na bieżąco
    załatwiane (o ile wiem, aktualnie odbywa się przez wymianę aparatu na nowy).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 3. Data: 2011-01-16 13:49:43
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-01-16 09:41, Marek Wyszomirski wrote:
    > Ten 'gronkowiec' to pozostałości po jakimś płynie który na jakimś etapie
    > montażu (nie mam wiedzy czy jeszcze przed dostarczeniem matryc do Pentaxa
    > czy już u Pentaxa) dostał się pomiędzy matrycę a filtr antyaliasingowy.

    A skąd pewność że pomiędzy te dwa? Warstw jest więcej, bo jeszcze warstwy
    antykurzowe i filtr IR. W różnych aparatach niektóre z nich jeszcze są
    zrobione z kilku szkieł, np wiki podaje taki obrazek:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/A
    nti-aliasing_filter.jpg

    > Niezależnie od tego, kiedy to się stało pozostaje faktem, ze kontrola
    > jakości gotowych wyrobów dała u Pentaxa ciała pozwalając, aby wadliwe
    > aparaty znalazły się w znacznych ilościach na rynku.

    Pentax nie ma chlubnej historii w tym temacie. Na trzech pentaksowców
    których znam jeden przy zakupie k10d otrzymał paprocha. Pan ma sporą
    szklarnię, więc zwalił to na pecha przy pierwszym zakładaniu obiektywu.
    Niestety nie udało mu się tego wyczyścić. Wysłał aparat do serwisu i tam
    mu wyczyścili to za 150zł (jakoś tak). Najbardziej rozgoryczony był
    dlatego, że śmieć był pod filtrem i serwis twardo stał na stanowisku, że
    to użytkownika wina i całkiem normalne, że tam się mogą dostać. Po fakcie
    nie miał też czego szukać i u sprzedawcy.

> [...]
    > reklamacje wadliwych aparatów są na bieżąco załatwiane (o ile wiem,
    > aktualnie odbywa się przez wymianę aparatu na nowy).

    Jeśli to te oznaczone szarym kółkiem to jednak wciąż problem występuje.
    Wymienić chyba rzeczywiście najłatwiej, bo w serwisie nie mają warunków,
    żeby nie zapchać nowymi śmieciami przy takiej ilości sprzętu.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 4. Data: 2011-01-16 18:25:42
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-16 14:49, dominik pisze:

    > A skąd pewność że pomiędzy te dwa? Warstw jest więcej, bo jeszcze warstwy
    > antykurzowe

    O ile wiem nanoszone bezpośrednio na powierzchnię szklaną filtra AA -
    podobnie jak powłoki antyodblaskowe w obiektywach.

    > i filtr IR.

    Czy aby tego nie załatwia ta sama warstwa szkła która tworzy filtr AA?

    > W różnych aparatach niektóre z nich jeszcze są
    > zrobione z kilku szkieł, np wiki podaje taki obrazek:
    > http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/A
    nti-aliasing_filter.jpg

    I czego ten obrazek ma dowodzić? Wierzysz, ze przed matrycą są 4 warstwy
    szkła każde o grubości monety?

> [...]
    > to użytkownika wina i całkiem normalne, że tam się mogą dostać. Po fakcie
    > nie miał też czego szukać i u sprzedawcy.

    Kiedyś w dawnych czasach Pentax miał w Polsce bardzo dobry serwis i
    kilkakrotnie sam go chwaliłem na podstawie własnych doświadczeń.
    Niestety to już przeszłość.

    > Jeśli to te oznaczone szarym kółkiem to jednak wciąż problem występuje.
    > Wymienić chyba rzeczywiście najłatwiej, bo w serwisie nie mają warunków,
    > żeby nie zapchać nowymi śmieciami przy takiej ilości sprzętu.

    Może się okazać, że z czasem zamiast wymieniać całe aparaty zaczną
    wymieniać sam zespół matrycy wraz z filtrem antyaliasingowym.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2011-01-16 18:34:07
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Sun, 16 Jan 2011 04:30:12 +0100, dominik napisał(a):

    > Przeczytałem dzisiaj i jestem w szoku. K5 wydawał mi się świetnym aparatem
    > aps-c tymczasem okazuje się, że większość jest wadliwa.

    No niestety, kontrola jakości dała ciała. Ale poza tą wadą body jednak
    zbiera dobre opinie. Na dpreview wyszło im w testach, że to najlepsze body
    z matrycą APS-C. I jakoś albo nie widzieli plam albo nie było. Ogólnie
    często są to malutkie kropki widoczne przy przysłonach w okolicach 22.
    Wiadomo, że nie ma ich co bronić, wada jest i tyle. Najgorsze jest to, że
    ja planuję niedługo kupić K-5 i aż mnie ciarki przechodzą na myśl o
    gronkowcu, reklamacjach itp :).

    --
    Krasnal...

  • 6. Data: 2011-01-16 18:46:11
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-16 19:34, Krasnal pisze:

> [...]
    > Wiadomo, że nie ma ich co bronić, wada jest i tyle. Najgorsze jest to, że
    > ja planuję niedługo kupić K-5 i aż mnie ciarki przechodzą na myśl o

    Ja też się przymierzałem i teraz się cieszę, że zdecydowałem się
    (jeszcze przed ujawnieniem się problemu gronkowca) na poczekanie do
    wiosny (spodziewam się, że obecne ceny będące de facto cenami nowości w
    ciągu kilku miesięcy spadną). Teraz mam dodatkową nadzieję, że do tego
    czasu problem gronkowca na matrycach zostanie skutecznie wyeliminowany.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 7. Data: 2011-01-16 19:08:43
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Sun, 16 Jan 2011 19:46:11 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Teraz mam dodatkową nadzieję, że do tego
    > czasu problem gronkowca na matrycach zostanie skutecznie wyeliminowany.

    Oby, bo aparat jest wart zainteresowania. Oczywiście jak ktoś używa innego
    systemu to chyba nie ma co zmieniać :), ale gdy ktoś się przesiada z innego
    starego Pentaxa, to różnica może być spora.

    --
    Krasnal...

  • 8. Data: 2011-01-16 22:11:32
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-01-16 19:46, Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > kilku miesięcy spadną). Teraz mam dodatkową nadzieję, że do tego czasu
    > problem gronkowca na matrycach zostanie skutecznie wyeliminowany.

    Ta puszka zapowiadała się świetnie i szkoda, że tak sobie nabrudzili
    (dosłownie). IMHO warto zawsze poczekać min. pół roku bo inaczej kupuje
    się loterię wcale/źle wspieraną przez ulubiony program (inny niż ten który
    daje producent).
    A tak za pół roku.. pilne update wypuszczone, najważniejsze dziury
    połatane, z obsługą w sofcie nie ma problemu i cena jest rynkowa, a nie
    jakaś marketingowa :) Same zalety :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 9. Data: 2011-01-16 22:40:45
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-01-16 19:25, Marek Wyszomirski wrote:
    > O ile wiem nanoszone bezpośrednio na powierzchnię szklaną filtra AA -
    > podobnie jak powłoki antyodblaskowe w obiektywach.

    To zależy od producent, taki canon np. ma trójczęściowy filtr i tylko
    ostatnia jest naklejona na matrycę. U poszczególnych producentów może być
    różnie.

    > Czy aby tego nie załatwia ta sama warstwa szkła która tworzy filtr AA?

    Wcale nie musi, przed matrycą niekoniecznie to jedno szkiełko. A że to
    mogą być oddzielne elementy to masz np. w sony 717 gdzie jednym
    przełącznikiem zdejmowany jest filtr do zdjęć w IR. W linku poniżej dałem
    Ci przykład kilkuczęściowego filtra sprzed matrycy.

    nti-aliasing_filter.jpg
    > I czego ten obrazek ma dowodzić? Wierzysz, ze przed matrycą są 4 warstwy
    > szkła każde o grubości monety?

    To jest filtr wyciągnięty z jakiegoś z kompaktów. Pokazuje to tylko tyle,
    że przed matrycą mogą i najczęściej są różne szkiełka, a nie jedno
    wszystko-robiące. Co więcej nikon odżegnje się od sony, że matryca ich,
    ale oni robią już całą resztę. Pentaks ma za sobą największego producenta
    szkła, to czemu nie mieliby wkładać swoje drobiazgi?

    > Kiedyś w dawnych czasach Pentax miał w Polsce bardzo dobry serwis i
    > kilkakrotnie sam go chwaliłem na podstawie własnych doświadczeń. Niestety
    > to już przeszłość.

    Wiem, bo widziałem narzekania, ale to nieładna dopłata za nowy aparat.
    Sprzedawcy umywają ręce i każą wysyłać do serwisu, a tu niespodzianka i
    trzeba płacić. Bardzo zagrywka nie fair i szkoda że trafiło na kogoś kto
    akurat ma ołtarz z limitedów :) Na szczęście się nie zraził :)

    > Może się okazać, że z czasem zamiast wymieniać całe aparaty zaczną
    > wymieniać sam zespół matrycy wraz z filtrem antyaliasingowym.

    Tao akurat mocno zagrzebana część i wymaga sporej precyzji, a potem
    testów. Chyba jednak wiele łatwiej to zwrócić do fabryki i tam pozmieniać.
    Zauważ, że przy takich masowych operacjach zawsze robi to jeden centralny
    serwis. Np. wszelkie błędy migawek minolt naprawiano w Bremen. Tak samo
    tylko w tym serwisie robili upgrade D9. Tak jest łatwiej i taniej.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 10. Data: 2011-01-16 23:16:23
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-16 23:11, dominik pisze:

> [...]
    > A tak za pół roku.. pilne update wypuszczone, najważniejsze dziury
    > połatane, z obsługą w sofcie nie ma problemu i cena jest rynkowa, a nie

    Dokładnie. Jeśli ktoś nie odczuwa potrzeby pilnej zmiany aparatu -
    lepiej poczekać kilka miesięcy. Jest bardzo prawdopodobne, ze kupi się
    ten sam model znacznie taniej i z wyeliminowanymi schorzeniami wieku
    dziecięcego. I - tak właśnie chcę zrobić w przypadku K-5

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)