    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Gronkowiec :(
    Date: Sun, 16 Jan 2011 23:40:45 +0100

    On 2011-01-16 19:25, Marek Wyszomirski wrote:
    > O ile wiem nanoszone bezpośrednio na powierzchnię szklaną filtra AA -
    > podobnie jak powłoki antyodblaskowe w obiektywach.

    To zależy od producent, taki canon np. ma trójczęściowy filtr i tylko
    ostatnia jest naklejona na matrycę. U poszczególnych producentów może być
    różnie.

    > Czy aby tego nie załatwia ta sama warstwa szkła która tworzy filtr AA?

    Wcale nie musi, przed matrycą niekoniecznie to jedno szkiełko. A że to
    mogą być oddzielne elementy to masz np. w sony 717 gdzie jednym
    przełącznikiem zdejmowany jest filtr do zdjęć w IR. W linku poniżej dałem
    Ci przykład kilkuczęściowego filtra sprzed matrycy.

    nti-aliasing_filter.jpg
    > I czego ten obrazek ma dowodzić? Wierzysz, ze przed matrycą są 4 warstwy
    > szkła każde o grubości monety?

    To jest filtr wyciągnięty z jakiegoś z kompaktów. Pokazuje to tylko tyle,
    że przed matrycą mogą i najczęściej są różne szkiełka, a nie jedno
    wszystko-robiące. Co więcej nikon odżegnje się od sony, że matryca ich,
    ale oni robią już całą resztę. Pentaks ma za sobą największego producenta
    szkła, to czemu nie mieliby wkładać swoje drobiazgi?

    > Kiedyś w dawnych czasach Pentax miał w Polsce bardzo dobry serwis i
    > kilkakrotnie sam go chwaliłem na podstawie własnych doświadczeń. Niestety
    > to już przeszłość.

    Wiem, bo widziałem narzekania, ale to nieładna dopłata za nowy aparat.
    Sprzedawcy umywają ręce i każą wysyłać do serwisu, a tu niespodzianka i
    trzeba płacić. Bardzo zagrywka nie fair i szkoda że trafiło na kogoś kto
    akurat ma ołtarz z limitedów :) Na szczęście się nie zraził :)

    > Może się okazać, że z czasem zamiast wymieniać całe aparaty zaczną
    > wymieniać sam zespół matrycy wraz z filtrem antyaliasingowym.

    Tao akurat mocno zagrzebana część i wymaga sporej precyzji, a potem
    testów. Chyba jednak wiele łatwiej to zwrócić do fabryki i tam pozmieniać.
    Zauważ, że przy takich masowych operacjach zawsze robi to jeden centralny
    serwis. Np. wszelkie błędy migawek minolt naprawiano w Bremen. Tak samo
    tylko w tym serwisie robili upgrade D9. Tak jest łatwiej i taniej.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564