  • 1. Data: 2009-03-23 14:00:53
    Temat: Glupie pytanie o klejenie drewna
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    Witam,

    Planuje zrobic blat o wymiarach
    220cm x 127 cm z lat drewnianych
    sosnowych 40mmx50mm.
    Grubosc bedzie 40 mm.

    Chcialem to zrobic tak, ze kazda nastepna beleczke
    przykrecam do poprzedniej czterema srubami L = 80mm
    (ew. 90 mm jezeli da sie kupic) i srednicy od 4 do 5 mm.

    Pytanie jest takie; czy warto dodatkowo dac troche kleju
    miedzy beleczki, czy same sruby beda ok ?

    I czy wogole pomysl ze srubami ma sens ?

    pozdrawiam
    pluton

  • 2. Data: 2009-03-23 14:11:26
    Temat: Re: Glupie pytanie o klejenie drewna
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 23 Mar, 14:00, "pluton" <z...@p...onet.pl> wrote:
    > I czy wogole pomysl ze srubami ma sens ?

    Klej OK, wkręty (bo przecież masz na myśli wkręty do drewa, prawda?)-
    zostaw na coś innego. Tyle że trzeba mieć czym to ścisnąć i jak się
    nie ma czym, to te wkręty jako prowizoryczne rozwiązanie powinny dać
    radę. Ale to wyłącznie jako ściskacz do klejenia, bo wytrzymałościowo
    to one nic nie wniosą do sprawy.
    Konrad

  • 3. Data: 2009-03-23 14:40:26
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > radę. Ale to wyłącznie jako ściskacz do klejenia, bo wytrzymałościowo
    to one nic nie wniosą do sprawy.

    Też mi się tak wydaje, ale klej też uszczelni, więc jak się coś wyleje to
    nie przecieknie.

    Zrób podłużnice pod blatem, może być z kątownika albo listwy.

    Starczy skleić i ścisnąć, dać podłużnice i powinno być OK

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 4. Data: 2009-03-23 14:44:43
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    >
    > Pytanie jest takie; czy warto dodatkowo dac troche kleju
    > miedzy beleczki, czy same sruby beda ok ?
    >
    > I czy wogole pomysl ze srubami ma sens ?

    Klej bez wkrętów. Bez klejenia będzie się bardzo paczyło. I jeszcze ważna
    sprawa. Musisz gdzieś znaleźć jak się układa takie beleczki do klejenia. Nie
    można ich poskładać tak jak lecą bo się wypaczy. Ja bym użył do tak poważnej
    sprawy kleju kazeinowego. W ostateczności wikolu. Powierzchni klejone muszą być
    przygotowane do klejenia. Muszą do siebie pasować jak najlepiej. Tak żeby
    stosować się do naczelnej zasady przy klejeniu, że klej dobrze trzyma jak go ni
    ma. Taka konstrukcja do wyschnięcia kleju musi być bardzo mocno ściśnięta. Co to
    znaczy bardzo mocno. To znaczy że ścisk co jakieś 5 do 10 centymetrów jeden od
    drugiego.

  • 5. Data: 2009-03-23 15:05:00
    Od: jakub tarczewski <anhin@o2_wytnijjakbyco.pl>

> [...]
    > znaczy bardzo mocno. To znaczy że ścisk co jakieś 5 do 10 centymetrów jeden od

    beleczki układa się tak, żeby w widoku z boku (od czoła) słoje tworzyły
    linię esowatą (tzn, wypukłością krzywej do dołu/do góry/do dołu/do góry
    i tak dalej); inaczej przy schnięciu pojawią się szczeliny, albo wręcz
    pęknięcia. Wikol jest lepszy od kleju kazeinowego; właściwie nawet
    mógłby być dobry skórny (tyle że ciężko dostać). Ściągasz jak najmocniej
    albo długimi ściskami, albo ściągami pasowymi (trochę tańsze) albo po
    prostu skręconymi sznurami, ale wtedy musisz pilnować (czymś
    przycisnąć?) żeby elementy się nie poprzesuwały podczas ściskania, albo
    na kilku beleczkach poprzecznych oporami i klinami. Przed szlifowaniem i
    klejeniem poprzeczek minimum 2 tygodnie schnięcia/sezonowania. Żadnych śrub!

  • 6. Data: 2009-03-23 16:48:26
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    Uff, dzieki wszyztkim.

    Robie zwykle drzwi do ziemianki. Zadne
    szlifowania itp. nie sa potrzebne, bo
    beleczki juz przeszlifowalem recznym
    elektrycznym hebelkiem (wyszlo super).
    Beda zarowno 3 'podluznice' z plaskownika
    40mmx8mmx1270mm oraz 2 takie beleczki na ukos,
    tak jak sie robi drzwi do stodoły :)
    (nawet nie wiem, jak to się nazywa).

    No i jak widzę będę musiał zrobić kilka
    sciskow najpierw. Na szczecie plaskownika
    mam od groma.

    pozdrawiam
    pluton

  • 7. Data: 2009-03-23 18:08:47
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

> [...]
    > (nawet nie wiem, jak to się nazywa).
    >
    > No i jak widzę będę musiał zrobić kilka
    > sciskow najpierw. Na szczecie plaskownika

    Zuch chłopak :-)

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 8. Data: 2009-03-23 18:48:31
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Agent 0700" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zuch chłopak :-)
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Jacek

    Z wielu doświadczeń wyszło mi, że najlepszy klej do
    twardego drewna to "Rakoll Express 25", a do klejenia
    drewna wystawionego na różne warunki atmosferyczne
    to "Soudal wodoodporny klej do drewna". Są w małych
    opakowaniach.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
    Nie każdy Żywiec to piwo...

  • 9. Data: 2009-03-24 07:32:19
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    Ty sie nie smiej, tylko strugaj przyczepke :)

> [...]
    > drewna wystawionego na różne warunki atmosferyczne
    > to "Soudal wodoodporny klej do drewna". Są w małych

    No to mamy problem, bo baliki sa sosnowe
    (w kazdym razie miekkie), a drzwi
    beda wewnetrzne (sucho i stala temperatura caly rok). :)

    Dzieki, zaraz pogooglam , co to za kleje.

    pozdrawiam
    pluton

  • 10. Data: 2009-03-24 08:49:27
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Ty sie nie smiej, tylko strugaj przyczepke :)

    Poczekasz sobie, nie lubię jak mi śnieg pada na nos :-)

    Rzeczywiście kiedyś takiego kleju używałem, ale był w opakowaniu do
    wyciskacza.

    Trzyma jak łysego za włosy. Polecam.